Test: Renault Kadjar - QashQai po francouzsku

12. 08. 2015
Sdílet článek

Nové SUV Renault Kadjar se na televizních obrazovkách objevuje častěji než reklamy na prací prášky či intimní hygienu. Marketingově podpořeným prodejům se skvěle daří a nás především zajímalo, jakým vozem Kadjar je?

Nové SUV od Renaultu dostalo název Kadjar. Prvních sto zájemců mohlo tento vůz získat v limitované sérii Premiere Edition. V praxi se jednalo o vrchol nabídky za zvýhodněnou cenu 729 900 Kč, přičemž jste získali příplatkovou výbavu v hodnotě 39 000 Kč. Píšeme v minulém čísle, jelikož k dnešnímu dni se Renaultu podařilo celou sérii vyprodat.

Renault Kadjar je primárně dostupný s pohonem přední nápravy. Kdo touží po čtyřkolce, musí sáhnout hlouběji do kapsi. S rozdílem rovných padesáti tisíc korun však nezíská navíc jen systém pohonu všech kol 4x4 od zpřáteleného Nissanu, ale zejména pak víceprvkovou zadní nápravu, která přispívá k lepším jízdním vlastnostem. U verze 4x4 se také můžete těšit z větší palivové nádrže (65 litrů). A právě vrcholná varianta Kadjaru se stala předmětem našeho testu.



Co je zač?
Renault Kadjar je o třídu větší než Captur. Karoserie dosahuje rozměrů na délku 4,45 metru, na šířku 1,84 m a na výšku 1,60 m. Dokonce i sesterský Nissan Qashqai je oproti Kadjaru o něco menší (na délku francouzský ekvilalent měří o 69 mm více, na šířku pak o 30 mm a je vyšší o 17 mm). Dokonce i světlá výška je u Francouze vyšší (200 mm oproti 180 mm u Japonce). Rozvor je pak u obou shodný.



Vůz je v reálu pohledný a podle našich zkušeností se líbí zejména ženám, přičemž nad ním neohrnou nos ani pánové. Nájezdový a přejezdový úhel 18 a 28° zaručují slušné jízdní schopnosti i mimo zpevněné komunikace. Přední a zadní kryt podvozku chrání spodek vozidla, zatímco prahová lišta zavazadlového prostoru z nerez oceli ho hrání před znečištěním.

Aplikace, aplikace a aplikace ..
V kapličce přístrojů za volantem například chybí klasické budíky, všechny výbavy místo nich nabízejí digitální displej. Řidič pak může vybírat mezi čtyřmi motivy zobrazení. Minimálně zvláštní je pak ovládání tempomatu. Zatímco regulace nastavené rychlosti a jiné funkce se ovládají tlačítky na volantu, zapnutí probíhá kolébkou na středovém tunelu u ovladače elektronické parkovací brzdy.



Díky madlům umístěným v zavazadlovém prostoru umožňuje systém „Easy Break“ odblokování a automatické sklopení zadního lavicového sedadla v poměru 1/3-2/3. Sedadlo spolujezdce je navíc možné díky páce pod ním umístit do vodorovné polohy, což umožňuje přepravu dlouhých předmětů až 256 centimetrů. Dvě polohy zavazadlového prostoru poskytují volbu mezi vysokou polohou celého rovného dna pro usnadnění přepravy objemných předmětů, nebo nízkou polohou pro maximální objem 472 litrů. Po sklopení zadních sedadel navíc vykouzlíte využitelný objem 1 478 litrů. V kufru jsme mezi podběhy naměřili 1 456 mm a na výšku 910 mm.

Výtečný diesel
Agregát obchodně označovaný Energy dCi 130 se chlubí výkonem 96 kW (130 k) a točivým momentem 320 Nm, jehož 80 % je dostupných v širokém provozním rozsahu již při 1 500 ot/min. Samotná šestnáctistovka je špičkovým motorem, který zajišťuje Kadjaru dostatečnou dynamiku (i při plném obsazení!). Bohužel se agregát v praxi neprojevuje tak harmonicky, jak jsme v redakci očekávali. Turbodmychadlo trpí citelnou prodlevou, v nízkých otáčkách se vůbec nic neděje a čtyřválec se trápí pod sešlápnutým plynem. Až po překročení dvou tisíc otáček se vůz nadychne a vystřelí vpřed. Mohutný zátah pokračuje až za hranici čtyř tisíc otáček. Po přeřazení na vyšší rychlostní stupeň otáčky opět spadnou do mrtvého spektra a znovu čekáte. Rychlejší jízda tak působí dojmem, jakoby jednotlivé rychlostní stupně na sebe nenavazovaly. Jízda je kostrbatá a chybí ji zejména plynulost pro kterou je nutné motor udržovat v celkově vyšších otáčkách, popř. jet velmi ležérně. Rozjezdy na dvojku jsou nerálné, motor prostě zhasne. Pro každý rozjezd je nutné řadit jedničku a motor trochu vytočit (zejména při tažení přívěsu nebo za plného obsazení).



To však nic nemění na faktu, že testovaná šestnáctistovka dCi patří po všech stránkách ke špičkovým pohonným jednotkám. Agregát při dálniční stotřicítce točí na šestku lehce přes 2 500 ot./min., což jsou otáčky, kdy stačí pošimrat plynový pedál a vůz začne ochotně zrychlovat. Problémem nejsou ani kopce, stačí podřadit a udržovat vyšší otáčky. Dostat se na udávaných 4,9 l/100 km se nám podařilo při rozvážné a předvídavé jízdě. To nás však nebavilo a zejména po Praze a dálnicích jsme jezdili za sedm litrů. Po týdnu testování se průměrná spotřeba odrážející smíšený provoz ustálila na hodnotě 6,3 l/100 km, což vzhledem plnému zatížení a zkouškám dynamiky není špatná hodnota.

Milovník pohody
Testovaný Kadjar fungoval i přes obutá devatenáctipalcová kola překvapivě dobře. Přestože velká kola snižují jízdní komfort, o nic strašného se v praxi nejednalo. Na kvalitním povrchu Kadjar doslova pluje a je v dovolených rychlostech skvělým společníkem. Horší situace panuje při rychlejší jízdě. Už při tachometrových 140 km/h kabinu zalije více hluku, než je zdrávo. Aerodynamický hluk přichází nejprve od áčkových sloupků, při vyšší rychlosti se přidávají zrcátka a pak střecha. Uhánět proto po německé dálnici stabilních 170-180 km/h není nic přijeméno, přestože podvozek i motor na to mají. Zde však musíme poznamenat, že se jedná o problém všech nových aliančních modelů, stejně se projevuje například příbuzný QashQai.



K pomalejšímu řízení a přesnému řazení nelze mít závažnější připomínku. Oboje můžeme označit za lepší průměr. Naprosto výtečně si však vedou brzdy. Ty se díky obutým pnemautikám Continental staraly na rozpáleném asfaltu o neuvěřitelně krátkou brzdou dráhu. Kadjaru vyhovuje poklidné tempo a dobrá práce s plynovým pedálem, jakmile se budete snažit o rychlou jízdu, Kadjar se sice nezalekne, ale jízda s ním nebude už tak příjemná. Na větších nerovnostech dochází k větším ránám a ztrátě jistoty, za což mohou zejména devatenáctipalcová kola.  Budete-li chtít divočit, můžete tak do rychlosti 55 km/h, pak dochází k samovolné aktivaci stabilizačního systému, který jste předtím vypnuli. Při přehnané jízdě dochází k razantnímu přibržďování kol.

Aktivním rodinám vstříc
Renault Kadjar je pohlednějším a dospěli působícím ekvivalentem Nissanu Qashqai, přičemž sází zejména na pohodu. Atraktivní kabát spolu s praktickým interiérem je pak hlavním lákadlem tohoto nového crossoveru. Za Kadjar aktuálně zaplatíte minimálně 489 900 Kč. Od září však bude k dispozici v základní výbavě LIFE, která pořizovací cenu ještě o něco sníží. 



Plusy
+ dobré jízdní vlastnosti
+ řazení, řízení i brzdy
+ variabilita
+ objem zavazadelníku
+ design
+ výbava a akční nabídka limitované edice
+ možnost pohonu všech kol
+ kultivovanost dieselu
+ hlasové ovládání v češtině
+ víceprovková zadní náprava v případě pohonu 4x4
+ větší palivová nádrž u testovaného vozu 4x4

Mínusy
- hluk od áčkových sloupků
- nevyrovnaná dynamika motoru (prodleva turbodmychadla v nízkých otáčkách)
- jediný benzínový motor v nabídce (zatím, časem se objeví 1.6 Turbo)
- automatické stahování okna pouze u řidiče
- vyšší nakládací hrana zavazadelníku
 


Technické údaje Renault Kadjar Energy dci 130 4x4, Bose
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1 598 ccm
Výkon: 96kW(130k)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 320Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,5 s
Spotřeba - kombin.: 4,9 l/100 km
Spotřeba - město: 5,5 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,6 l/100 km
Objem pal. nádrže: 65 l
Délka/šířka/výška: 4449/1840/1613 mm
Rozvor: 2646 mm
Zavazadelník: 472/1478 l
Provozní/celková hmotnost: 1611/2059kg
Cena modelu od: 489 900 Kč (1.2 TCe 130 Energy, ZEN)
Cena testovaného modelu: 749 900 Kč (1.6 dCi 130 Energy, BOSE, 4x4)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

729 000 Kč