Test: Peugeot Rifter 1.2 PureTech + Hussarde Quatrö. Prázdninové dobrodružství!

Globalizace jednotlivých modelů je nezastavitelná. Když si dnes půjdete vybrat nový Peugeot Rifter, máte na výběr ještě z další trojice téměř identických alternativ od ostatních značek. Takže proč vzít právě Peugeot?

Dnešní test nebude tak úplně konvenční. Rifter v líbivé modré barvě Deep Blue (+14 000 Kč) jsme totiž ve vozovém parku PSA dostali na střeše s boxem, který na první pohled vypadá jako obyčejný střešní box na lyže, snowboard, či nadbytečná zavazadla. Už po pár sekundách nám ale připadal nějaký moc široký. No a v zápětí, kdy jej člověk začne zkoumat, se od zástupců automobilky dozví, že na střeše má něco, co by se s trochou nadsázky dalo v období letních prázdnin nazvat hotovým pokladem


Božská kombinace

Jedná se totiž o střešní stan francouzské společnosti NaïtUp, model Hussarde Quatrö, který lze u nás pod hlavičkou distributora Egoe Nest koupit za 87 120 Kč vč. DPH. Ano, to není málo. Hned si ale povíme, proč přesně takový stan milovník automobilového campingu zkrátka potřebuje. Předně však na moment k Rifteru. Přecejen jde stále zejména o test vozu.

Testovaná výbava Allure začíná na částce 427 000 Kč a dostanete v ní projektorové světlomety, zadní parkovací asistent či rovnou už přeplňovaný tříválec PureTech s výkonem 110 koní a s manuální převodovkou. Vzhledem k nižší hmotnosti celého auta oproti dieselu a poměrně uspokojivému točivému momentu 205 Nm se tento motor zdá jako vhodná volba. Narovinu si ale musíme přiznat, že pokud vás Rifter zajímá i spolu se střešním stanem, určitě tento motor nechtějte.

Tříválec s jadrným chodem má v nízkých rychlostech sice dostatek síly k plynulému zrychlování a díky přeplňování k tomu nepotřebuje ani moc otáček, jakmile však dojde na dálniční přesuny, tlačí před sebou Rifter se střešním stanem tolik vzduchu, že je to na testovaný motor možná až příliš. Zrychlit na 130 km/h jde ještě docela snadno, ale udržet toto tempo znamená odběr minimálně 8 až 9 litrů Naturalu 95 na 100 kilometrů. A to je daň, kterou bychom v redakci často platit nechtěli. Bez boxu by automobil po dálnici cestoval o zhruba 1-2 litry na 100 kilometrů levněji.

Na podvozek téměř bez vlivu

Jinak je ale s podivem, že stan o hmotnosti zhruba 80 kg (navíc pro kterýkoliv automobil v tom úplně nejhorším místě) neměl na jízdní vlastnosti téměř žádný negativní vliv. Podvozek Rifteru je sice už od základu francouzsky plavný a měkký, ale stan mu rozhodně nezpůsobil žádné přidané starosti. Auto i nadále zatáčí poměrně s chutí a přes výtluky se nese v duchu francouzských šansónů. A slyšitelné bouchnutí od silentbloků, které měkké francouzské podvozky dost často trápí? V Rifteru se objeví pouze v případě, kdy si tlumiče hrábnou takzvaně naprázdno, tedy v případě, kdy auto na terénní vlně až příliš nadlehčíte.

Interiér Rifteru plně odpovídá kategorii pracovního vozu pro občasné rodinné vyjížďky. Rozhodně nečekejte luxusní MPV. Ano, barevný skleněný displej nebo kožený věnec volantu by vás rádi přesvědčily o opaku, nicméně na to „být něčím víc“ je na palubě snad až příliš tvrdých plastů. Nutno však jedním dechem dodat, že oproti konkurenčnímu Opelu Combo si Peugeot lépe poradil s kokpitem. Díky menšímu věnci volantu a výše posazené kapličce přístrojů má člověk pocit, že je ven i přes ty masivní čelní sloupky lépe vidět ven. No a rovněž se díky volantu takzvaně v klíně daleko lépe celé auto řídí. Tak možná že právě proto by Rifter měl vyhrát, pakliže jedno ze čtyř těchto aut (Peugeot Rifter, Citroën Berlingo, Opel Combo, Toyota ProAce City) zvažujete koupit. Nemluvě o množství odkládacích kapes, které téměř nejdou spočítat a díky „peugeoťácké“ kapličce přibyla ještě další.

Pro uživatele super, řidič si neužije

Při řízení člověka zamrzí až příliš měkký chod spojky, přeposilované řízení a hůře vymezené dráhy šestistupňové manuální převodovky. Na druhé straně je ale pravdou, že řidičky ženy zastupují stále početnější procento uživatelů těchto automobilů, a těm se jemňounký posilovač řízení, či měkoučká spojka jistě budou zamlouvat. Díky tříválci s objemem 1199 ccm je automobil o hmotnosti 1462 kg každopádně velmi lehký nad předními koly, a tak se s ním krásně a plynule cestuje i po zavřenějších okreskách. Brzdou provozu v úsecích s povolenou devadesátkou tedy jistě nebudete. Auto není úplně horkou novinkou, a proto lze jeho osobnost po prvním roce na trhu jednoduše shrnout jako nadpůměrně dobrou na poměry kategorie, příčemž za lepší praktické MPV (třeba u koncernu VW) si už musíte opravdu výrazně připlatit. Nejvíce se nám líbila vylepšená a rychlejší grafika infotainmentu či couvací kamery a také akustické utlumení podvozku. Pro klidnou jízdu je to v Rifteru naprostá pohoda.

Vstříc dobrodružství

No a teď už k prázdnínovému dobrodružství se stanem. Jistě si položíte otázku, jak je to s nosností střechy automobilu, respektive s nosností podélných ližin, které podepírají příčníky se stanem. Tak i na to výrobce stanu myslel. Hussarde Quatrö totiž rozložíte do podoby, kdy jeho větší polovinu podepírá pevný žebřík, čímž je polovina zátěže odvedena mimo automobil rovnou do země. A pak už v případě Rifteru nemáte vůbec problém.

Rozložit stan trvá asi minutu a s trochou cviku se to dá natrénovat i rychleji. Posuvné zadní dveře Rifteru navíc dále ještě umocňují využitelnost, protože vám po jejich otevření na pravé straně vznikne sympatický prostor se stříškou (podlážkou stanu), kam se dá částečně ukrýt, třeba když sprchne. A samotný stan? Nechybí mu moskytiera na obou stranách, dvojice bočních oken, odkládací kapsy a velmi pohodlné duo matrací, na kterých se člověk vyspí kdekoliv opravdu rád. Vlastně si nevzpomínám na to, kdy se mi spalo tak dobře, jako tady. Ano, valnou část z toho uděláal horský vzduch, protože jsme jeli kempovat právě do našeho nejvyššího pohoří. Ale přesto. Kultura spaní je ve stanu opravdu na velmi vysokém levelu.

V bouři i na sahaře

Termoizolace tkaniny je výborná. Venku může při deseti stupňích foukat, jak chce, a vy uvnitř stále hrajete karty v tričku a v kraťasech. Stan lze zároveň do několika sekund kompletně obměnit čerstvým vzduchem díky dvěma východům, takže tu i v horku bez problému přečkáte lenošivé odpoledne. No a kdybyste náhodou chtěli kempovat sami a verze pro čtyři vám připadala až příliš velká, tak stačí otevřít jen polovinu a máte příjemné ubytování pro jednoho, či maximálně dva. Verze pro čtyři tak určitě dává největší smysl.

Asi nemusíme zmiňovat ještě další výhody. Tou největší je ale jednoznačně komfort „obyčejného“ osobního auta v kombinaci s možností zakotvit v podstatě kdekoliv, kde se člověku zlíbí. A z této stránky to Rifter zvládá bravurně. Díky množství odkládacích prostor a obřímu zavazadelníku se v něm ani po třech nocích nad střechou nevytvořil větší nepořádek a jídelní stolečky dobře posloužily při nejedné snídani. No zkrátka prázdninový sen každého vyznavače kempování. Jen bychom si pro příště dali říct raději s jednotkou 1.5 BlueHDi. Zážehový tříválec nemá přidanou zátěž příliš v lásce.

Plusy

  • praktičnost
  • množství odkládacích prostor
  • velikost zavazadelníku
  • termoizolace testovaného stanu
  • nezávislost
  • zažijete s ním spoustu zážitků
  • tichý a pohodlný podvozek

Mínusy

  • vyšší spotřeba paliva
  • průměrná jízdní dynamika
  • neochota zrychlovat při plném obsazení
  • necitlivé řízení

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Martin Müller (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Škoda Superb

Rok výroby 2018

549 000 Kč

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč

Mazda 6

Rok výroby 2009

145 000 Kč

Audi A6

Rok výroby 2017

589 000 Kč