Test: Peugeot RCZ R - lví král

vloženo

Pokud toužíte po ostré verzi R modelu RCZ máte poslední možnost ho koupit. Podle zástupců automobilky se totiž tento model oficiálně přestal prodávat a vrchol sportovní nabídky zanedlouho vytvoří vůz 308 GTi by Peugeot Sport.

Test: Peugeot RCZ R - lví král Test: Peugeot RCZ R - lví král

Jestli mě letos nějaké auto nadchlo a utvrdilo v tom, že to ještě s auty není tak špatné, bylo to překvapivě sportovně pojaté kupé od francouzského Peugeotu, resp. model RCZ R. Kapesní hothatch mě během týdne dokonale okouzlil. Nebyl to vzhled, interiér, ale celková myšlenka a sladění vozu. Ve Francii se konskruktérům podařilo smíchat jedinečný koktejt se špetnou pepře a skvěle sladit výkonné srdce s povedeným podvozkem. Výsledkem snažení sportovní divize Peugeotu je rozdávaná radost plnými doušky.


Prohnutá střecha připomíná závodní speciály, což není vůbec od věci. RCZ R jezdí famózně. Narozdíl od takového Audi TTS sází ostré lvíče jen na pohon předních kol. Proto mě nesmírně zajímalo, jak se dokáže vypořádat s nepříliš kvalitními českými komunikacemi.



První dva dny po přebrání vozu jen pršelo a často jsem za volantem zažíval krušné chvilky. Tam kde Fabie na úzkých pneumatikách lehce prolétly, já se musel vypořádávat s neustálou ztrátou přilnavosti. Za vším stály přeširoké pneumatiky a přebytek výkonu. Pneumatiky se vzhledem k jejich opotřebení nedokázaly statečně poprat s vydatným deštěm. Třetí den se však vyjasnilo, asfalt oschnul a z RCZ R bylo mávnutím kouzelného proutku naprosto jiné auto.

Downsizing nevadí
Dopovaná šestnáctistovka THP má tolik síly, že dokáže přední kola protočit ještě na trojku. Z toho plyne fakt, že pokud při předjíždění trefíte kaluž, je nutné se mít na pozoru a pořádně držet volant. Pokud tak neučiníte, s velkou pravděpodobností skončíte i přes zásah stabilizace v příkopě. Pevná ruka je pro ochočení tohoho lva nezbytná. Stejně tak je nutné se mít napozoru ve vyjetých kolejích. Zžít se musíte také s dávkováním plynu. Přední kola se musejí vyrovnávat s přívalem 330 N.m.



Čtyřválec o výkonu 270 koní dokáže fungovat v celém spektru otáček a skvěle narozdíl od některých konkurentů maskuje svůj nízký zdvihový objem. Agregát vyniká neuvěřitelnou pružností. Ostatně posuďte sami, na šestku se můžete loudat padesátkou, ale také letět o dvě stovky více. Nadprůměrnou dynamiku dokáže RCZ R poskytnout za každých okolností, ani maximálku není pro něj problém dosáhnout v táhlém dálničním stoupání. Peugeot této charakteristice vděčí konstruktérům, kterým se podařilo udržet na uzdě hmotnost (RCZ R je nejlehčí ze všech RCZ, oproti turbodieselovému dvoulitru dokonce o 131 kilogramů) a docílit ideálního zpřevodování.



Přestože je čtyřválec dopován turbodmychadlem, překvapil nás až těžko uvěřitelnou spotřebou paliva. Při snaze o economy run se mi podařilo dosáhnout spotřeby těsně pod hranicí čtyř litrů na sto kilometrů. Při běžných přesunech a dodržování povolených rychlostních limitů není problém jezdit za 6 l/100 km. K ostřejší a zábavnější jízdě si přičtěte tři litry, k velmi řychlé jízdě pak další tři. Na okruhu v extrému je nutné počítat s odběrem zhruba dvaceti litrů, přes které se jentak nedostanete. A to vše při použití pouze 95octanového Naturalu. Pokud porovnáme spotřebu RCZ R při podobném jízdním tempu například s Hyundai i30 1.6 Turbo zjistíme, že sportáček z Francie jezdí o třetinu levněji!



Porsche z Francie
Asi si teď myslíte, že si dělám srandu, ale já to myslím vážně. Podvozek RCZ R je téměř naprostým ideálem. V zatáčkách je jistý, stejně tak při trojciferných rychlostech začínajících dvojkou. A k tomu všemu není extrémně tvrdý. I přes přítomnost devatenáctipalcových kol lze s Peugeotem jezdit bez výraznějšího omezení či zhoršení komfortu. Podvozek není prkený a umí být poddajný a zároveň rychlý. Pokud nenarazíte na extrémní nerovnosti, vždy dokáže podvozek nerovnosti solidně kopírovat a nepřichystá žádnou neplechu. Přenosu výkonu na vozovku pomáhá samosvorný diferenciál Torsen. RCZ R se ochodně vrchá do zatáček a neustále Vám říká: "tohle bylo pomalu, přidej". A doopravdy. Na suchém asfaltu díky výše popsanému mixu vlastností dokáží dobří řidiči opakovaně přidávat na rychlosti. A nejlepší na tom je, že díky dobře naladěné zadní nápravě jezdí vůz stějně dobře i v nízkých rychlostech, což o plno konkurentech nemohu prohlásit. 

Výtečně jsou na tom i brzdy. Ty dokáží vůz opakově zastavit z maximální rychlosti a dobrou službu odvádějí i na okruhu. Při plné deakceleraci se vůz trochu ošívá, ale nic tragického to není.



Kupujte, už je skoro pozdě

Peugeot RCZ je díky svému atraktivnímu vzhledu řidiči často podceňován a řada z nich ho považuje za "ženské" sexy vozítko. Jenže chyba lávky, testované RCZ R bylo maximálně funkční, dravé, zábavné a překvapivě hodně úsporné. Díky produkovanému "opravdovému" zvuku dokáže RCZ R skvěle vtáhnout do děje i otupělého jedince. Tento vůz byl v první řadě stvořen pro řidiče, jelikož splňuje všechny předpoklady pořádné sporťáčku. Je celkově malý a lehký s nízko položeným těžištěm a má kola téměř v rozích. Pokud tedy toužíte po víkendovém voze, neváhejte. Prodej byl oficiálně ukončen, ale určitě nějaký kousek ještě seženete.

Plusy
+ sedadla
+ kvalita zpracování
+ výkonný motor
+ spotřeba paliva
+ podvozek
+ jízdní vlastnosti
+ opravdový zvuk motoru

Mínus:
- nehodí se pro obézní
- už ho oficiálně nekoupíte
- menší životnost přední nápravy při ostré jízdě na českých silnicích

Technické údaje Peugeot RCZ R1.6 16V THP 280k MAN6
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1 598 ccm
Výkon: 199kW(270k)/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 330Nm/1900 ot./min.
Max. rychlost:   250 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 5,9 s
Spotřeba - kombin.: 6,3 l/100 km
Spotřeba - město: 8,4 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 5,1 l/100 km
Objem pal. nádrže: 55 l
Délka/šířka/výška: 4294/1845/1352 mm
Rozvor: 2596 mm
Zavazadelník: 384/760 l
Provozní/celková hmotnost: 1355/1780kg
Pneumatiky: 235/40 R19 W
Cena testovaného modelu: 1 040 000 Kč

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Peugeot

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král Fotografie k článku Test: Peugeot RCZ R - lví král
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

16.12.2017
Audi A8 nově se sportovním paketem pro exteriér a sportovnímí sedadly
15.12.2017
Opel Grandland X dostal silný turbodiesel, osmistupňovou převodovku a novou výbavu
14.12.2017
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je rychlé jako supersport
13.12.2017
Test: Nissan Qashqai - bestseller po faceliftu je ještě lepší
12.12.2017
Na novou generaci Mercedesu Benz CLS si připravte 1,7 milionu
10.12.2017
Nový Jeep Wrangler miluje terén i moderní vychytávky
09.12.2017
Nového Fordu Transit Connect a Courier se dočkáme až v druhé polovině příštího roku
08.12.2017
Subaru XV - druhá generace již v lednu
07.12.2017
Lamborghini Urus - pekelné SUV je realitou, stovku umí za 3,6 s
06.12.2017
Mitsubishi Eclipse Cross je dražší než Karoq, má ale silnější motor a bohatší výbavu
04.12.2017
Test: BMW 218d Xdrive - rodinný vůz s geny sportovce
03.12.2017
Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny
02.12.2017
Lexus RX L - když běžná velikost nestačí
01.12.2017
Jak poznat kradené auto a stočený tachometr?
30.11.2017
Test ojetiny: Chevrolet Spark - nákupní vozík stále v kurzu
29.11.2017
Největší Subaru historie je tady, jmenuje se Ascent
28.11.2017
Kia Picanto v outdoorovém provedení X-Line dostalo turbomotor
24.11.2017
Šest hlavních rozdílů v řízení před 60 lety a v současnosti
21.11.2017
Test: Lexus NX300h jde od výstřednosti k originalitě
20.11.2017
Tesla Roadster prý zadupe běžná auta do země