Test: Peugeot 3008 GT - otestovali jsme auto roku 2017, je vážně dobré

Po zkušenostech s předchozí generací 3008 jsem neočekával u nástupce raději nic převratného. A ejhle, jak jsem se mýlil. Tedy alespoň v případě GT verze poháněné dvoulitrovým dieselem o výkonu 180 koní. Tohle auto nemá totiž nic společného s barokně pojatým předchůdcem

Peugeot 3008 první generace mi vůbec neseděl. Ano, většina majitelů je spokojena, ale já už delší dobu patřím mezi rozmazlené řidiče, kterým jsou aktuální trendy putna.


Boom MPVéček mě minul, což mohu tvrdit (alespoň z části) i o aktuální oblibě vozidel kategorie SUV. On takový sedan či povedené kombi dokáže být daleko komfortnější, tišší a hlavně úspornější. Ale zpět k Peugeotu.

S původní generací jsem musel několikrát zdolat více než tisíc kilometrů v kuse, což nebylo zrovna to, na co bych musel každý den před usnutím s chutí vzpomínat. K mému zaujetí proti lvíčeti přispívaly také opulentní tvary karoserie připomínající podnikatelský vkus devadesátých let. Když francouzská automobilka představila nástupce, zalila mě radost. Nová 3008 je z naprosto jiného soudku. Z baculatého MPV se stalo SUV, které dostalo atraktivně střižený kabát.

Stejně jako předchůdce, musí se i současná 3008 obejít bez pohonu všech kol. Vadí to snad někomu? Pokud ano, Peugeot bude mít časem odpověď v podobě hybridní verze, kde elektromotor bude roztáčet zadní kola. Ve Francii tvrdí, že dobře udělaná předokolka stačí a pohon všech kol je přežitkem.

Testovaný vůz přijel v dvoubarevném provedení, které je zaručeným receptem, jak na sebe upoutat pozornost. Snad každého potěší Full LED světlomety, které s provedením GT získáte vždy. U běžné verze je dostanete jen v nejvyšší výbavě Allure, ovšem za příplatek 32 000 Kč. V prvních dvou výbavových stupních si je potřeba vystačit s halogenovými světlomety s diodami pro denní svícení. Praktickým prvkem je hrana dveří přesahující prahy. Díky tomu si nikdy neušpiníte nohavice u kalhot.

Po otevření dveří si budete připadat jako ve stíhačce či vesmírném korábu. Ve Francii totiž maximálně rozvinuli jejich i-Cockpit, který podle jejich slov přináší ideální rozmístění ovládacích prvků. V praxi to znamená vysoko usazený digitální přístrojový štít a nízko umístěný volant s minimalistickým průměrem věnce. Středovému panelu pak vévodí dotykový displej, pod kterým zůstalo místo na ventilační otvory a dvě řady páčkových ovladačů. Těmi se ovládají funkce zábavního systému, vpravo zbylo místo pro výstražná světla. Spodní řada slouží pro základní volby klimatizace.

Na rozmístění jednotlivých ovladačů si zvyknete velmi rychle, potěšující je, že na rozdíl od modelu 308 není nutné třeba klimatizaci nebo audiosoustavu ovládat pouze z dotykového displeje. Oproti tomu se například start-stop systém stále vypíná pomocí osmipalcové dotykové obrazovky, kdy je nutné provést celkem tři zbytečné stisky na obrazovce. Samotný systém funguje dobře, ale mě osobně prostě otravuje. 

Druhá generace 3008 povyrostla a čtyřčlenné posádce nabídne dostatek prostoru. Za elektricky nastavitelné sedadlo s masážní funkcí a vyhříváním se připlácí, což se ale vyplatí. V praxi se totiž jedná o křesla disponující možností protažení sedáku. Naopak připlácet se nevyplatí za panoramatickou střechu, která jen snižuje využitelnou výšku kabiny.

Na zadních sedadlech to není vůbec špatné – dva dospělí a dítě uprostřed budou spokojeni. V oblasti kolen i hlavy se nemusejí omezovat. Odklon od MPV k SUV je zřetelný na faktu, že Peugeot 3008 nenabízí podélné posouvání zadních sedadel ani nastavitelný sklon opěradel.

Základní objem zavazadelníku mezigeneračně narostl na 520 litrů (do této hodnoty výrobce ovšem započítává i prostor pod podlahou). Reálně je nabízený prostor dostatečný a rodinné dovolené se netřeba obávat. Potěší polohovatelné dno, které dokáže vyrovnat schod vzniklý po sklopení zadních sedadel. Manipulace s ním ovšem není zrovna jednoduchá, stejně tak vyjímání roletky by mohlo být jednodušší.

Futuristicky ztvárněný volič automatické převodovky překvapí jednoduchým ovládáním, jelikož se jedná o pulzní volič. Ten elektronicky ovládá klasický hydrodynamický měnič. Parkovací poloha se vybírá tlačítkem, což je snadné a komfortní. Stejně tak pomocí tlačítka volíte manuální režim, kdy je nutné následně řadit pádly pod volantem.

V případě 3008 GT musíte zapomenout na klasické analogové budíky. Přístrojovku za mini volantem totiž tvoří displej, který si můžete přizpůsobovat obrazu svému. Budíky a ukazatele jsou jen simulované, přičemž můžete volit z několika režimů zobrazení. V osobním profilu si můžete nastavit, zda se chcete dívat na otáčkoměr, rychloměr, mapu navigace, hodnoty motoru, údaje palubního počítače, nebo dosažené aktuální přetížení. Miniaturní věnec volantu dokáže zastínit část přístrojové kapličky, což může být pro některé řidiče problém - řešením je posun sedadla do nejnižší polohy.

Čím delší čas jsem trávil za volantem 3008, tím více jsem musel obdivovat její schopnosti. Stačí se rozhlédnout po kabině a vůbec si nepřipadáte jako v nějakém francouzském modelu.

Peugeot 3008 GT sází na jedinou motorizaci v podobě vznětového dvoulitru BlueHDi o výkonu 180 koní. Čtyřválec výhradně spojený s automatickou převodovkou je trochu hlučnější a svůj původ nezapře. Zejména při akceleraci pod tlakem se ozývá zpod kapoty až hysterické vznětové nýtování doplněné o mírné dunění. Nic strašného to není, protože jezdit neustále s plynem na podlaze nikdo nebude. Ve středních otáčkách to není tak strašné a posádka vnímá maximálně svist turbodmychadla. Automatická převodovka řadí jemně a téměř neznatelně. Někdy déle přemýšlí, ale nikdy ji nenachytáte při škubnutí.

Peugeot 3008 GT miluje hladký asflat. Na něm dokáže abnormálně zkreslovat rychlost a řidič si musí neustále hlídat rychloměr. Lvíče si nevede vůbec špatně ani v zatáčkách, kde přes počáteční nechuť měnit směr jízdy ho nezaskočí ani divočejší řidič. Ostřejší manévry zvládá bravurně do doby, než přijdou výraznější nerovnosti. V přímém směru je situace dobrá, horší je to ale v rychle projížděných rozbitých zatáčkách. Pokud se lvíče na takový úsek komunikace dostane, zažijete za jeho volantem krušné chvilky. Elektronika se snaží vůz udržet ve vytyčeném směru, zadní náprava ovšem hází flintu do žita a velká kola v kombinaci s jednoduchou zadní nápravou nedokážou kopírovat povrch vozovky. S lvíčetem si tak pěkně zaskáčete. Oproti tomu na dálnici a při vysokých rychlostech je vůz stabilní, má dostatek síly pro opětovné nabírání rychlosti. Naprosto znamenitě fungují brzdy, které můžete abnormálně přesně dávkovat. Přesně cítíte, kdy pneumatiky přestávají snášet tlak na brzdový pedál.

Testovaný exemplář si mě získal uměním zkracovat dojezdové vzdálenosti (vnímání rychlosti zatraceně hodně potlačuje, řízení je přirozené a jízda snadná). Nebýt drobných ergonomických přešlapů, nepřesvědčivého chování na nerovnostech a absence pohonu všech kol, jednalo by se o nejlepší SUV na trhu. Z abnormálně nudného předchůdce se vyklubal promyšlený model, který si nezadá s německou konkurencí.

Technické údaje Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDi 180k EAT6
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1997 ccm
Výkon: 133kW(180k)/3750 ot./min.
Točivý moment max.: 400Nm/2000 ot./min.
Max. rychlost: 207 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 8,9 s
Spotřeba - město: 5,5 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,4 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 4,8 l/100 km
Spotřeba v testu: 6,2 l/100 km
Délka/šířka/výška: 4447/1841/1623 mm
Rozvor: 2675 mm
Zavazadelník: 520/591/1670 l
Provozní/celková hmotnost: 1540/2090 kg
Základní cena: 510 900 Kč (1.2 PureTech, Access)
Cena test modelu: 895 900 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

850 000 Kč

Audi A6

Rok výroby 2017

589 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč