Test: Peugeot 3008 GT Line - druhý pokus vyšel na jedničku

Z opulentního barokního modelu 3008 vyrostlo v nové generaci krásné lvíče, které díky své eleganci a sportovnosti rozdává šarm, kam se jen zatoulá. Zákazníkům už nestačí mít jen nafouklé a zvýšené SUV, chtějí za své peníze promyšlený vůz oblečený do atraktivního kabátu. A současné druhé provedení je toho jen důkazem.

Přestože první generace modelu 3008 nejezdila zrovna nejlépe, plnila svůj účel znamenitě. A to i přes fakt, že při uvedení na trh působila díky barokním tvarům poměrně staře.


Ve Francii si toho byli dobře vědomi a v druhém vydání nenechali nic náhodě. Rázem ze země dobrého vína a jídla přijela druhá generace, která může soupeřit s nejlepšími v segmentu a ještě k tomu mít poměrně sebevědomou cenovku.

Již při prvním pohledu na karoserii je patrná nadčasovost a maximální promyšlenost. Nový designový směr se povedl (těží z něj i větší a mladší 5008) a z ošklivého barokního kačátka se vylíhlo nádherné lvíče kombinující eleganci s moderními prvky.

test peugeot 3008

Aktuální 3008 stojí na odzkoušené platformě EMP2 (používá ji model 308) a na zákazníky útočí naprosto originálním vzhledem. Na atraktivně pojatém kabátě vyniká celá povedených detailů. Povedenou téměř kolmou masku doplňují výrazné světlomety s ostrým členěním, kterým nechybí dlouhý pás LED diod pro denní svícení. Boční profil snižuje efekt černého lesklého lakování dokonale maskující „C“ sloupek. Tím se střecha opticky sportovně svažuje a celkově působí velmi efektivně.

Praktickým prvkem, který normálně nevnímáte je hrana dveří přesahující prahy. Díky tomu si nikdy jako u jiných SUV neušpiníte nohavice u kalhot, což oceníte zejména v zimním období. Potěšení přinášejí také Full LED světlomety, které v provedení GT Line a GT získáte standardně (u běžné 3008 si za ně musíte připlatit 32 000 Kč, navíc jen v nejvyšší výbavě Allure).

Pokud jste ještě v nové 3008 neseděli, tak věřte, že po otevření dveří a usednutí za volant si budete připadat jako kapitán či kapitánka vesmírného korábu. Ve Francii totiž rozvíjejí již nějakou dobu používaný i-Cockpit, který podle samotné automobilky přináší ideální rozmístění ovládacích prvků. V praxi to přináší vysoko usazený přístrojový štít a nízko umístěný volant s titěrným věncem. Středovému panelu pak vévodí dotykový displej pod kterým našly své místo dvě řady páčkových spínačů připomínající klávesy. A je to dobře, tlačítka a kruhový ovladač hlasitosti ocení daleko více uživatelů, než příznivci dotyků po obrazovce.

Na rozmístění jednotlivých ovladačů si lze zvyknout velmi rychle, v praxi vadí jen tři drobnosti. Tak například stop-start systém nemá vlastní deaktivační tlačítko a je nutné ho po každém startu vypnout pomocí dotykové obrazovky. O druhou vadu na kráse se stará miniaturní věnec volantu, který v ideální poloze zastíní svou horní částí kus přístrojové kapličky. Třetí záležitostí je se držet při zemi a nepřiplácet si třicet tisíc korun za panoramatickou střechu, která provzdušňuje interiér ale na straně druhé snižuje využitelnou výšku kabiny.

Obsah přístrojové kapličky za volantem si můžete přizpůsobovat obrazu svému. Displej simuluje jednotlivé budíky a umožňuje volit z několika režimů zobrazení. V osobním profilu si můžete nastavit, zda se chcete dívat na otáčkoměr, rychloměr, mapu navigace, hodnoty motoru, údaje palubního počítače nebo dosaženého aktuálního přetížení. Vše je animované a dokonce i grafické výstražné varování před srážkou s jiným vozidlem na řidiče vyskočí v rozpohybované podobě.

Futuristicky ztvárněný volič automatické převodovky mě překvapil snadným ovládáním. V praxi totiž se jedná o pulzní volič, který elektronicky ovládá klasický hydrodynamický měnič. Parkovací poloha se vybírá tlačítkem, což je snadné a komfortní. Stejně tak pomocí tlačítka volíte manuální režim, kdy je nutné následně řadit pádly pod volantem.

Znamenitě si vede 3008 v nabídce prostoru. Oproti předchůdci povyrostla a dokáže nabídnout dostatek místa čtyřem cestujícím a jejich zavazadlům. Za elektricky nastavitelné sedadlo s masážní funkcí a vyhříváním je nutné si připlatit. Získáte ale křesla, která disponují možností protažení samotného sedáku. Špatné to není ani na zadních sedadlech -  dva dospělí a dítě uprostřed budou spokojeni. V oblasti kolen i hlavy se nemusejí omezovat. Odklon od MPV k SUV je zřetelný na faktu, že Peugeot 3008 nenabízí podélné posouvání zadních sedadel ani nastavitelný sklon opěradel.

V zavazadlovém prostoru potěší polohovatelné dno, které v případě potřeby vyrovnává schod vzniklý po sklopení zadních sedadel. Manipulace s ním ovšem není zrovna jednoduchá, stejně tak vyjímání roletky by zasloužilo při konstrukci více péče. Základní objem zavazadelník narostl mezigeneračně na 520 litrů (do této hodnoty výrobce ovšem započítává i prostor pod podlahou). V praxi je ovšem nabízený prostor dostatečný a v pohodě postačí na rodinnou dovolenou.

peugeot 3008 engine

Zkoušenou verze GT Line můžete mít s dvoulitrovým dieselem o výkonu 150 koní ve spojení s manuální převodovkou nebo s přeplňovanou benzínovou šestnáctistovkou THP o výkonu 160 koní spřaženou s automatickou převodovkou. Spojení zážehového čtyřválce s vláčným automatem je v podání peugeotu hodně příjemné. Samotná převodovka řadí jemně a téměř nepoznatelně. Oproti dvouspojkovým skříním ji nenachytáte při škubnutí, na druhou stranu občas déle přemýšlí. Zrychlení za 8,9 sekundy není nijak závratné, probíhá ovšem hladce a při potřebě svižnější jízdy není toto spojení překážkou. Lineární nástup výkonu v kombinaci s příkladnou kultivovaností agregátu vede k maximálně příjemné jízdě. A nemusíte se bát ani spotřeby paliva. Průměrná spotřeba se po týdenním ježdění ustálila na osmi litrech na sto kilometrů.

Podvozek je naladěn komfortněji a svůj um nejlépe předvádí na hladkém povrchu. Rychlost je za jeho volantem pomíjivá jako pára nad hrncem. Často se tak přistihnete, že na padesátce uháníte devadesátkou, přičemž do té doby nemáte sebemenší pocit viny z porušení rychlostního limitu. Vyšší posed, skvělý výhled, dobře nastavený podvozek a dobré odhlučnění. To vše vede k tomu, že je jízda pohodová. Vůbec špatně si 3008 nevede v zatáčkách i přes jeho počáteční nechuť měnit směr jízdy. Stačí ostřejší pohyb volantem a vůz reaguje bleskově a překvapivě vehementně. Své dělají široké pneumatiky, které se starají o příslušnou trakci.

Fantastická jízda ovšem končí se začátkem špatné silnice. V přímém směru je situace dobrá a tlumení běžných neduhů v podobě nerovností lvíčeti jde také obstojně. Moc mu ale nevoní kombinace výmolů, vyjetých kolejí, velkých nerovností a zvlněného asfaltu. Pokud se lvíče na takový úsek dostane a Vy pojedete jako když Vám hoří koudel u zadnice, můžete za jeho volantem zažít krušné chvilky. Elektronika se snaží a vůz drží ve vytyčeném směru, zadní náprava ovšem hází flintu do žita a obrovská široká kola v kombinaci s jednoduchou zadní nápravou nedokáží kopírovat povrch vozovky. Lvíče právě v tento okamžik poskakuje a zvyšuje posádce adrenalin.

Na dálnici a při vysokých rychlostech je 3008 stabilní a nic nebrání rychlejším přesunům. Na rozdíl o předchůdce právě zde francouzská automobilka učinila největší pokrok.

Brzdy fungují znamenitě, dokonce vynikají slušným citem. Přesně můžete cítit, kdy pneumatiky přestávají snášet tlak na brzdový pedál. V momentě, kdy nastoupí k řadu ABS, je zpomalení naprosto ukázkové, příď neryje v asfaltu a stabilita je bez připomínek.

Model 3008 je pohled do budoucnosti. Uživatel si totiž může nejen měnit zobrazovaný obsah v přístrojové kapličce, přizpůsobovat a nastavovat vůz ke svému obrazu ale také může měnit vůni osvěžovače. A tak to v budoucnosti bude. Automobily se budou více a více přizpůsobovat uživateli. Peugeot 3008 pasuje na krále středně velkých předokolkových SUV. Z nudného předchůdce se totiž vyklubal povedený a atraktivní nástupce, který si nic nezadá s německou konkurencí.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Škoda Superb

Rok výroby 2018

549 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč