Test: Peugeot 3008 - barokní kříženec

17. 02. 2014
Sdílet článek

Model 3008 prošel omlazením a stále je dostupný za velmi zajímavé ceny. Proto jsme zjišťovali, co všechno tento svérázný automobil dokáže nabídnout a za kolik jezdí v lákavé kombinaci nejsilnějšího dieselu a automatu?

Francouzská automobilka Peugeot označuje dvojicí nul své "nafouklé" modely. Testovaný model 3008 stojí na základech 308 a těží z výhod vozů kategorie SUV a MPV. Z každého si bere něco (z SUV zvýšený podvozek a z MPV variabilní kufr s polohovatelnými zadními sedadly). Peugeot 3008 je o 91 mm delší než minulá generace 308 ve verzi hatchback a o 135 mm kratší než dlouhá verze 308 SW, která se stále prodává. Oproti oběma je o 22 mm širší a o 141 mm vyšší než hatchback, resp. o 73 mm vyšší než kombi SW. Rozvor se oproti hatchbacku protáhl o 5 mm, kdežto oproti kombi zkrátil o výrazných 95 mm. Peugeot 3008 si musel zachovat kompaktní rozměry, jelikož by ohrozil větší model 5008. Názor na kvalitu boubelatého designu 3008 si udělejte sami (více než polovině oslovených lidí, se prostě nelíbí). 


Jelikož model 3008 není na trhu zrovna nováčkem, nedávno prošel omlazením, které přineslo nový vzhled přídě (nové jsou přední světlomety s denním svícením, nová je maska chladiče a ozdobné lišty kolem mlhovek). Změnou prošly i zadní svítilny. V interiéru je pak novinek méně, hlavní změnou je možnost parkovací kamery, která je nabízena v paketu společně s navigací. 

Pro český trh jsou určeny tři stupně výbavy (Access, Active a Allure). Řidič i spolujezdec jsou již v základu obklopeni kvalitně zpracovaným interiérem, který svým provedením připomíná spíše vozy Grand Tourismo, za což může zejména vysoko položený středový tunel. Interiér ještě lépe vypadá ve vyšších stupních výbavy. Zamlouvala se nám pozice za volantem i rozvržení ovládacích prvků. Ve vyšších výbavách je k dispozici head-up displej zobrazující na výsuvném sklíčku za volantem důležité provozní údaje nebo funkce bezpečného odstupu (Distance Alert).

Přední výše posazená sedadla poskytují solidní výhled z vozu a mají dostatečné tvarování. Na dlouhých cestách poskytují solidní oporu a řidič ani spolujezdec nepociťují výraznější únavu. Jediné, co bychom mohli vytknout, jsou kratší sedáky. Zadní sedadla nabízejí dostatek komfortu dvěma dospělým (prostoru je stejně jako v hatchbacku 308). Pro kolena a ramena je místa akorát, v oblasti hlavy jen průměrně. Páté dveře jsou rozděleny na dvě části, podobně jako u BMW X5. Horní větší část se vyklápí klasicky směrem nahoru, kdežto spodní díl dolů. Ta se chlubí nosností až 200 kilogramů a lze ji využít jako praktické sedátko.

Variabilitu interiéru zaručuje systém Multifex, který nabízí tři výškové pozice dna zavazadlového prostoru včetně sklopných opěradel zadních sedadel, se kterými lze velmi jednoduše manipulovat. Sklopit můžete i opěradlo sedadla spolujezdce, díky čemuž lze docílit rovné ložné plochy sahající od víka zavazadelníku až po palubní desku. V pětimístném uspořádání 3008 pojme 432 litrů zavazadel. Po sklopení druhé řady sedadel je možné naložit až 1.241 litrů.

Základní pohonnou jednotkou je benzínová šestnáctistovka VTi, která s výkonem 88 kW stačí nepříliš náročným řidičům. Nabídka motorů je již nějakou dobu ochuzena o skvělou avšak problémovou šestnáctistovku THP, která dokázala zajistit rychlejší svezení, ale také nemile překvapit. Z dieselových agregátů je k dispozici populární šestnáctistovka HDI s výkonem 84 kW, která může být spojená s manuální šestirychlostní převodovkou nebo s robotizovanou převodovkou 2-Tronic STT. Vrchol nabídky tvoří testovaný vznětový dvoulitr HDI o výkonu 120 kW, který je spojen výhradně s automatickou šestirychlostní převodovkou. V případě manuální šestirychlostní převodovky je dvoulitr naladěn na výkon 110 kW.

Diesel HDI spojený s automatem je dobře sladěný, oba totiž hrají na komfortní notu. Automat nechává na první tři převody prokluzovat měnič, rozjezdy jsou tak v nízkých rychlostech příkladně hladké. Od čtvrtého rychostní stupně automat využívá přemosťování měniče, takže rychlost auta a otáčky motoru jsou v přímé závislosti. Díky tomu může dvoulitr vyvinout až 340 Newtonmetrů. Dvoulitrové HDi je pro 1.701 kg těžkou 3008 dostatečnou motorizací, která dovoluje i rychlé předjíždění. Mimo město lze jezdit klidným tempem se spotřebou kolem pěti litrů, na dálnici pak kolem 7,5 l/100 km při dodržování 130 km/h. My jsme na trase Praha-Lovosice-Ústí nad Labem, Děčín, Hřensko, Jetřichovice a zpět dosáhly průměrné spotřeby 6,5 l/100 km, což je vzhledem k rychlejšímu jízdnímu tempu velmi dobrý výsledek. Časté jízdy po městě spotřebu zvyšují, přesto lze v praxi jezdit dlouhodobě do sedmi litrů. 

Model 3008 stojí na základech první generace modelu 308 (platforma 2). Vpředu tak nalezneme vzpěry McPherson, vzadu klikovou nápravu, což se negativně projevuje zejména na nerovném povrchu při ostřejší jízdě. Na kvalitních komunikacích poskytuje podvozek komfortní plavbu, kterou nenarušují ani náklony v zatáčkách. Vůz skvěle tlumí nerovnosti a zdolává pohodlně většinu neduhů českých silnic. V testované nejvyšší výbavě jízdní vlastnosti zlepšuje systém Dynamic Rolling Control, který propojuje tlumiče zadní nápravy a v zatáčkách potlačuje náklony karoserie. Díky tomu se 3008 ovládá stejně dobře jako nižší hatchback 308. Přes vyšší stavbu karoserie vyniká 3008 s dieselem pod kapotou dobrou směrovou stabilitou a ochotou držení stopy v zatáčkách. Jedinou slabinou nám přišlo bouchání v řízení při ostré akceleraci na nerovnostech.

Závěrem loňského roku byl Peugeot 3008 ve své historii cenově nejdostupnější. Nový rok přinesl zdražení v průměru o 30.000 K, což ho řadí stále mezi nejdostupnější vozy mezi konkurenty. Aktuálně základní verzi s benzínovou šestnáctistovkou VTi pořídíte za 395.000 Kč. Za nejlevnější diesel v podobě motoru 1.6 HDI připlatíte 35 tisíc korun, přičemž námi testovaný vznětový dvoulitr HDi startuje na ceně 505.000 Kč v prostřední výbavě Active ve spojení s manuální převodovkou. Za automat se v této výbavě připlácí rozumných 30.000 Kč. Ve vrcholné výbavě přijde 2.0 HDI s manuálem na 560.000 Kč, kdežto za automat je nutné připlatit 40.000 Kč.


(plusy)
+ pořizovací ceny a výbava
+ nízký příplatek za automat
+ dobré odhlučnění
+ celková obratnost
+ variabilita a dvojité zadní dveře
+ komfortní řazení
+ přijatelná spotřeba
+ kvalitní zpracování interiéru

(mínusy)
- méně místa na zadních sedadlech v oblasti hlavy
- horší výhled šikmo vpřed
- pohon všech kol pouze u verze HYbrid4
- bouchání přední nápravy na větších nerovnostech při akceleraci


Technické údaje Peugeot 3008 2.0 HDI, Allure
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1997 ccm
Výkon:  120kW(160k)/3750 ot./min.
Točivý moment max.: 240Nm/2000 ot./min.
Max. rychlost:  190 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,2s
Spotřeba - kombin.: 6,7 l/100 km
Spotřeba - město: 8,8 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  5,5 l /100 km
Objem pal. nádrže:   60 l
Délka/šířka/výška: 4365/1837/1625 mm
Rozvor: 2613 mm
Zavazadelník: 432/1241 l
Provozní/celková hmotnost: 1701/2100 kg
Základní cena: 395.000 Kč (1.6 VTi, Access)
Cena test. modelu od: 600.000 Kč (2.0 HDI, Allure)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč