Test ojetiny: Volvo XC60 D5 - odvěký hrdina

Bezpečnost vozu SUV podpořena puncem kvality Volvo. Přesně tak vnímá většina motoristů líbivé Volvo XC60 první generace, které se od roku 2008 prodává po celém světě. Vyzkoušeli jsme, jak se s výkonným vznětovým pětiválcem D5 chová po 160 000 kilometrech

Před devíti lety nebyla kategorie SUV ani zdaleka tak oblíbená. Samozřejmě, řada modelů již existovala, menší SUVčka jako Audi Q5, BMW X3 nebo právě naše Volvo XC60 se ale teprve rodila. Z toho důvodu se tak u první generace středně velkých SUV projevují poruchy, na které u běžných modelů nenarazíte. Je to ale i případ Volva? Pojďme si jej nejdříve prohlédnout, i vnější vzhled o stavu ojetiny mnohé prozradí.


Exteriér - krasavec k pohledání
V našem případě jsme měli štěstí. Jen málo XC60tek vypadá tak pěkně. Kus z roku 2010 s paketem R design, 20palcovými ráfky a bílým lakem, který koncem minulé dekády zkrátka frčel. Na zadních sklech navíc nechybí tmavé fólie a dokonce je tu i panoramatická střecha, která umí parné dny náležitě zpříjemnit. Hned na první pohled krásné SUV, do kterého se není těžké zamilovat.


Jak ale testované Volvo působí, když na něj pohlédnete rozumnějšíma očima? R design ničemu nevadí, s XC60kou se do terénu podíváte jen málokdy. Ale 20palcové ráfky najednou smysl nedávají. Proč nám jejich přítomnost nevoní? Ve vší upřímnosti - podvozek testovaného Volva na ně upřímně řečeno nemá. Ojetině s takovými koly bychom se proto důkladněji podívali na kloub, jestli nemá vytlučený podvozek (a rovnou se je snažili vyměnit za menší). U XC60 mohou odejít kulové čepy a svislé stabilizátory, výjimkou však nemusí být ani selhání některého z předních tlumičů. To vše mají velká kola za následek… V jiném případě je podvozek i všechny zbylé části bez problémů.

Interiér - a zase ta kůže
Palubní deska okamžitě prozrazuje své stáří. Zejména v prostoru spolujezdce je patrná přemíra zbytečně velkých ploch, které neplní žádnou funkci. Za opravdu archaické pak považujeme také spojení barevného displeje navigace s centrálním černobílým displejem v kapličce nad středovým panelem. Ten je tu zvlášť pro ovládání klimatizace. Alespoň že kapličku přístrojů zdobí nádherně hluboká modř, která je součástí balíčku R design. Jinak by v interiéru byla opravdu nuda.

Ani to ale vlastně není tak docela pravda. Starosti vám přidělá velmi jemná kůže, která po letech stárne. Je na volantu, voliči převodovky, ale zejména se s ní setkáte na úžasně pohodlných křeslech, kterými XC60 těší celou posádku. Při koupi 7leté ojetiny (takový byl náš kus) si proto rovnou připravte pár set korun a alespoň několik hodin na proceduru, při níž budete sedadla opečovávat indulonou. Kůže vám pak nejenže vydrží téměř věčně, ale hlavně se na ní nebudete tolik potit, protože zjemněná a zvláčnělá kůže dokáže lépe dýchat. Za kvalitu použité kůže si ale Volvo zaslouží obrovskou pochvalu, jen málokde potkáte lepší. A ta severská vůně…

SUV, to je prostor
XC60 uvnitř rozhodně není malá, o čemž vás přesvědčí hned první usednutí. Vlivem rozsáhlých ploch, velkých oken a masivních výplní dveří (které po letech bohužel vržou) si ale najednou případáte v jako o třídu větším voze. Na zadních sedadlech je dostatek prostoru pro dva dospělé a zavazadelník pojme přijatelných 495 litrů. Zajímavostí ovšem je, jak XC60 šikovně obklopuje vaše tělo. S trochou nadsázky máte pocit, jako kdybyste seděli po pás ve vodě. V oblasti ramen máte pocitově spoustu prostoru k pohybu, ale vaše nohy se nachází v přesně definovaných mezích. Takhle se dělá bezpečné auto!

Motor - jadrný dřevorubec
Současná Volva již přišla o jadrné pětiválce s osobitou charakteristikou. A je to škoda. Bazarový vůz jasně dokazuje, že právě pětiválcový motor dělá ve Volvu tu pravou atmosféru. A navíc se nekazí. 2.4litrové naftové biturbo s výkonem 151 kW (později dokonce 158) stačí 1 815 kilogramů těžkému Volvu k tomu, abyste s ním za každých okolností bezpečně předjeli, dokázali si udržet vysoký rychlostní průměr a zároveň se netrápili enormní spotřebou, jakou by se předvedla benzínová 3.2ka. S testovaným Volvem budete v pohodě jezdit pod 9 litrů, a pokud se na malý moment svezete, spotřeba jen lehce přeleze 12litrovou hranici. Taková je ale daň za vyšší bezpečnost a také lepší výhled, který se mezi motoristy těší stále větší popularitě. A pokud bychom měli na výběr mezi úspornějším čtyřválcem a tímto motorem, odpověď nejspíše znáte. Tento motor do Volva prostě patří, přičemž jedinou pihou na kráse mu je nechuť vůči vysokým otáčkám, která se projeví od zhruba 170 km/h.

V bazarovém testu obvykle následuje kapitola servisních potíží. Model XC60 z roku 2010 s testovaným motorem ale prakticky žádnými netrpí, a proto mi nezbyde, než se obrátit na všeobecné statistiky, které vedle poruch, o nichž jsme se již bavili v exteriéru, zmiňují pouze problémy s výraznějším sjížděním brzdových destiček. Pokud tedy hledáte bezpečné SUV za lepší peníze a spolehlivost je u vás na prvním místě, jste u XC60 na správné adrese.

Jízda - boj s neodpruženou hmotou
Pohled na jízdní vlastnosti testované bazarovky nás chtě/nechtě opět vrací ke kolům. Je to smutné, ale ta dvacetipalcová Volvo XC60 zkrátka nezvládá. Na českých cestách jde tak zejména o boj s neodpruženou hmotou, která cvičí s celou masou karoserie, a tato bitva je bohužel předem prohraná. Volvo XC60 chce být ale za každou cenu bezpečné. Z toho důvodu skvěle zatáčí a ještě lépe brzdí. V nájezdu do oblouku sice cítíte přebytečnou hmotnost, při nutnosti vykroužit oblouk se ale Volvo nenechá dvakrát pobízet. Není vyloženě přetáčivé, nedotáčivost mu ale říká daleko méně, než konkurentům, a to je velmi pozitivní. Pod brzdami v nájezdech je ukázkově klidné a jedinou rozevlátost způsobují již zmiňované „megaráfky“. Škoda, protože bez nich by šlo o prvotřídní svezení, které i po letech ukazuje ostatním kompaktním SUVčkům, jak se to má dělat.

Závěr - lepší, než čekáte
Přestože jsem z něj byl po delší cestě na českých okreskách unavený, musím objektivně zhodnotit, že z pohledu bazarové koupě jde o parádní volbu. Volvo XC60 je spolehlivé, bezpečné, v testované výbavě dokonce i velmi přitažlivé a hlavně - stojí méně, než Jihokorejská SUV ofenziva, která se s ním popravdě nemůže měřit. Přesně 490 000 Kč, tolik si za něj v Auto ESA říkají. A zmiňované problémy? Za většinou z nich stojí příliš velká kola, která se jako černý stín táhla napříč celým testem. Přesně takový jsem ale z Volva XC60 měl pocit. „Jen kdyby nebojovalo s těmi velkými koly…“



plusy
+ míra pasivní bezpečností
+ výhled z vozu
+ síla brzd
+ schopnosti podvozku v zatáčkách
+ vnější design

mínusy
- příliš velká kola v testované specifikaci
- hluk při jízdě
- uskákaný podvozek na dírách
- stáří interiéru
- rozvrzanost plastových výplní dveří
- odlupující se plast na středovém tunelu
 

Technické údaje Volvo XC60 D5 Summum R design (151kW)
Motor: vznětový dvojitě přeplňovaný pětiválec
Objem motoru: 2 400 ccm
Výkon: 151 kW (208 k) / 4 000 ot./min.
Točivý moment max.: 420 Nm / 1 500 - 3 250 ot./min.
Max. rychlost: 203 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 8,5 s
Spotřeba - město: 8,9 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 5,6 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 6,8 l /100 km
Objem pal. nádrže: 70 l
Délka/šířka/výška: 4 627 / 1 891 / 1 713 mm
Rozvor: 2 774 mm
Zavazadelník: 495 / 1 455 l
Pohotovostní hmotnost: 1 815 kg
Spotřeba během testu: 8,9 l/100 km
Základní cena v době testu  490 000 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

text + foto: Martin Müller

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Škoda Superb

Rok výroby 2018

549 000 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

850 000 Kč