Test ojetiny: Volkswagen Phaeton 3.0 TDI - opomíjený bůh

Svět na něj sice dočista zapomněl, nám se však nic podobného nestane. Ne po týdnu stráveném za jeho dřevěným volantem. Jde totiž o jeden z nejpečlivěji vyrobených automobilů v dějinách lidstva!

Ferdinand Piëch (tou dobou nejvyšší představitel koncernu Volkswagen) si jednoho dne prostopášně usmyslel, že Volkswagen vyrobí nejlepší a nejluxusnější vůz segmentu S, jinak také kategorie luxusních sedanů. Mnozí jej zpočátku nebrali vážně, nicméně jak jsme již u tohoto pána zvyklí, jeho nápady není dobré brát na lehkou váhu. A tak si existenci phaetonu doslova a do písmene vydupal. Plán vyrobit něco absolutně skvělého byl tak do puntíku splněn a samotný Phaeton bez ohledu na prodejní neúspěchy v dané kategorii skutečně představuje jeden z milníků automobilové historie.


Proč se ale neprodával, když byl (a dokonce stále je) tak dobrý? Jeho existence byla již od samého počátku otázkou pouhé prestiže, nebo spíše důkazem, že i Volkswagen vyrobí stejně dobrý vůz jako je Mercedes-Benz třídy S (ne-li lepší). Trh luxusních vozů jej však mezi sebe nikdy nepřijal. Bohatým zákazníků zkrátka nevoněl paradox tkvějící v pořízení nejluxusnějšího vozu od „lidové“ automobilky. A my se nedivíme. Logo automobilky však pravé hodnoty vozu nijak nesnižuje a na příkladu phaetonu lze proto krásně pozorovat, jak povrchní umí automobilový trh a vůbec celý svět být.

Víte, kolik Volkswagen průměrně ztratil při výrobě každého jedinečného kusu vozu Phaeton? Nebudu vás dlouho napínat, ale upřímně, předpokládám, že tak vysoké číslo byste netipovali ani omylem. Po ukončení výroby vyšla ztráta na jednom prodaném kusu na astronomických 827 400 Kč! Ano, Volkswagen vám při koupi každého phaetonu skutečně daroval ještě vlastní finanční injekci v hodnotě dobře vybaveného modelu Volkswagen Passat. 827 400 Kč! To je číslo… Není divu, že výroba již byla ukončena. I tak ale trvala (pro Volkswagen) nekonečně dlouhých 14 let, za níž Phaeton celému impériu vygeneroval ztrátu téměř 60 mld. Kč.

Jednomu by se z těch čísel zatočila hlava. Pojďme se proto raději podívat, jak onen ztrátový produkt vypadá v praxi. Do rukou se nám dostal jeden z prvních kusů po faceliftu, který Phaeton prodělal na přelomu let 2007 a 2008. Najeto měl 134 000 km a prodejce AAA Auto si jej v době testu cenil na rovných 300 000 Kč. Směšné v porovnání s výrobními čísly, že? Tento rok výroby jsme si ale nevybrali náhodou. Modernizace phaetonu těsně před obdobím finanční krize znamenala další zkvalitnění výroby. Teprve až v roce 2011 následovala druhá modernizace, u které, přestože se volkswagenu povedlo uspořené náklady skvěle zamaskovat, je již znát, že Phaeton zcela nepředstavuje ztělesnění Piëchova původního snu.

Dřívější modely (do roku 2006) ale zlobí stárnoucí pohonné jednotky, problémy s převodovkami Tiptronic a hlavně kontakty v elektroinstalaci. Spravit nefunkční kontakt jistě není drahé, ale vzhledem ke složitosti celého vozu hledání takové závady nikoho nepotěší. Pokud proto vážně uvažujete nad koupí phaetonu, vybírejte z konce roku 2007 až do modernizace ve 2011. Nejlépe s nejslabším motorem 3.0 TDI. Ten je navzdory vysoké hmotnosti vozu dostatečně výkonný a spolehlivý a v porovnání s ostatními provedeními bývá nejúspornější volbou.



Exteriér – Passat? Snad jen čirou náhodou

Může se to zdát jako klišé, ale na luxusní sedan dle mého soudu nepatří jiná než černá barva. Tmavý odstín samozřejmě zmírňuje obrovské rozměry vozu a mohlo by proto dojít k omylu, že Volkswagen Phaeton vypadá vlastně jako takový větší Passat. Netvrdím, že tvary předních světel a konzervativní čelní maska jistou podobnost nevyvolávají, nicméně zkuste si Phaeton zaparkovat do řady stojících vozidel. Je obrovský! Na délku měří přes pět metrů (5 059 mm) a jeho šířka dosahuje úctyhodných 1 903 mm (bez zrcátek!), díky čemuž se skoro nevejde na českou okresní silnici. Je dokonce větší než polovina běžných dodávek.

Za optickou iluzi malého vozu však nemůže jen černá barva. Na vině jsou i geometricky přesné tvary. Ty výrazně umírňují charakter vnějšího designu a luxusnímu modelu propůjčují nebývale konzervativní vzhled. V davu jej proto snadno přehlédnete a to může být pro někoho, kdo chce luxusní ojetý sedan, zásadním pozitivem.

Interiér – Passat? Co to je?

Jestliže jsme se při popisování vnějších dojmů o Volkswagen Passat třeba jen pouhým prstem opřeli, v interiéru na jakoukoliv podobnost zapomeňme. Samozřejmě až na samotný znak VW. Volkswagen Phaeton je totiž plnohodnotným luxusním vozem, ba co víc, naleznete u něj i takové prvky, jaké žádný z přímých konkurentů nenabízel. Na mysli mám třeba zakryté výdechy ventilace nebo prvotřídní dřevěný masiv středového tunelu o hmotnosti mnoha kilogramů. Volkwagen při výrobě zkrátka nešetřil a v interiéru proto nepoznáte, zda sedíte ve voze s nájezdem 100 000 nebo 500 000 kilometrů. Dokonce ani perforovaná kůže na sedadlech zdánlivě nestárne.



Podmanivým úkazem je také stálost vnitřního prostoru pramenící z tuhosti vnějšího skeletu. Oproti hliníkovému Audi A8 je Phaeton celý z prvotřídní oceli. To jistě skýtá mnohá úskalí (třeba v podobě extrémní hmotnosti), nicméně interiérové díly mohly být díky tuhým materiálům tak důkladně ukotveny, že je až s podivem, jaké ticho zde panuje. V podobně starém mercedesu třídy S již spousta věcí vrže, ale zde? Bez nadsázky slyšíte pracovat jemnou kůži pod vaším pozadím. Neuvěřitelné…

Něčím však Phaeton přece jen zklamal. Nejde o prostor, celkové pohodlí, ani o počet odkládacích přihrádek, který pouze připomíná, že nesedíme v rodinném MPV. Zklamala nás totiž sedadla. Jsou až příliš široká, díky čemuž se neopřete oběma konci těla o boční vedení a kupodivu mají i poměrně krátkou sedací část, neboť jsou ukotvena dost vysoko. V lepší výbavě samozřejmě sedadla s prodloužitelnými sedáky naleznete, náš vůz je však neměl a tento prvek zde citelně chyběl. Ve všem ostatním (snad kromě výhledu vzad) je ale Phaeton ukázkový a navíc působí, jako kdyby právě opustil továrnu v nedalekých Drážďanech, kde byl až do poloviny roku 2015 vyráběn.



Motory – chtějte 4.2 V8, nebo nejslabší naftu

V průběhu výroby se v nabídce nejluxusnějšího VW objevilo hned 6 motorů. Základ nabídky tvořil zážehový motor 3.2 VR6 s 241 koňmi. Díky nedostatečnému točivému momentu však s těžkým phaetonem příliš nesvedl a ojeté vozy proto dnes trpí zvýšenou spotřebou oleje, tepelnou nestabilitou bloků a v některých případech došlo i k přidření klikového hřídele. Zajímavostí ovšem je, že ačkoliv byl Phaeton ve všech ostatních verzích osazen výhradně pohonem všech čtyř kol, v letech 2003 – 2004 jste si verzi s 3.2 VR6 FSI mohli objednat jen jako předokolku.

Pro nízký zájem a nedostatečnou jízdní dynamiku byl nejslabší motor v roce 2008 nahrazen zvětšenou jednotkou 3.6 VR6 FSI naladěnou na 280 koní. Nejde o špatný motor a díky své unikátní architektuře vyluzuje i uchu lahodící zvuk. V poslední době jej však začíná trápit ulamující se výpustný olejový šroub, který vletí do řetězového rozvodu a roztrhá jej. Stejně jako menší předchůdce si navíc i „3.6ka“ ráda přihne pár deci oleje navíc a nepotěší ani spotřebou v kombinovaném provozu. Mezi 13 až 16 litry benzínu.

To vidlicový osmiválec o objemu 4.2 litru (330 koní) vydržel v nabídce až do konce. Jedná se totiž o vynikající motor, se kterým nebývají při pravidelných výměnách oleje (nejpozději po 15 000 km) žádné potíže. Poskytne nenucenou a přesto oslnivou jízdní dynamiku a paradoxně i stejnou spotřebu benzínu, protože jej pro svižnější přesuny nemusíte tolik točit. Řidičům, kteří najezdí větší počty kilometrů, bychom však stále doporučili raději slabší třílitrový diesel.

Phaeton v pravém slova smyslu. To je verze 6.0 W12 FSI s výkonem 420 a později dokonce 450 koní. Jde o dokonale kultivovaný motor, který zvlášť pro Phaeton testovali snad ve všech možných podmínkách. (Několikrát jel dokonce napříč pouští.) Chybu s ním proto rozhodně neuděláte. Pro 2,5 tuny těžký vůz poskytne omračující dynamiku a Phaeton subjektivně posune do té nejvyšší kategorie. Je tu však jeden zásadní problém a tím je cena servisu. Rozhovor s majitelem phaetonu W12 prozradil, že při průměrném nájezdu 30 000 km ročně vychází měsíční náklady vozu na zhruba 19 000 Kč. Raději bychom si pronajali dům…

Přecházíme ke vznětové nabídce. Z té však do úvahy připadá jen testovaný šestiválec 3.0 TDI. Je spolehlivý, díky 450 Nm točivého momentu dostatečně výkonný a dokáže jezdit za nejrozumnější spotřebu 8-9 litrů na 100 kilometrů. Díky jeho masové rozšířenosti (zejména v modelu Touareg) na něj navíc seženete spoustu dílů daleko levněji, což platí i o šestistupňové převodovce Tiptronic. Ta si v našem případě s motorem obzvlášť dobře rozuměla.

Motor 5.0 V10 TDI je totiž jako ojetina extrémně rizikový. Velice často jej trápí průsaky z vodní pumpy, perforace stěn, odlupující se stěny v prostorách válců, nebo přidřená ložiska. Je sice dokonale vyvážený (dokonce tak, abyste při volnoběhu neměli šanci poznat, že jde o naftu), nicméně koupě takového vozu představuje značné riziko. I proto byla jeho výroba ukončena před téměř deseti lety.

Jízda – nezastavitelný vlak

Pokud jste s phaetonem dosud nejeli a vaším běžným dopravním prostředkem není minimálně Bentley Continental GT, nebo některý produktů Rolls Royce, neumíte si představit, jak dobrý je. Míra izolace, jakou někdejší vlajková loď VW poskytne, je totiž k neuvěření. Ani nejnovější Mercedes-Benz třídy S není co do rychlosti tak ulhaný jako Phaeton. Za vším přitom nestojí jen protihluková dvojitá skla. Vůz byl konstruován výhradně pro překonávání dlouhých vzdáleností po německých dálnicích, na nichž nejsou výjimkou rychlosti přes 200 km/h. Z toho důvodu byly podvozkové části vyvíjeny po dobu téměř čtyř let, při nichž bylo úpravami snižujícími aerodynamický odpor docíleno naprosto klidného proudění vzduchu.

Když někomu řeknete, že ideální cestovní rychlost vozu leží okolo 200 km/h, bude vás mít za blázna. Stačí s ním ale vyrazit na výlet po německých dálnicích a při 200 km/h se jej zeptat, jakou rychlostí právě jedeme. Pakliže jde o vyježděného člověka, odpoví: „nanejvýš 150 km/h“. A to myslím vážně! Phaeton za denního světla reálnou rychlost skutečně zkresluje o minimálně 50 km/h, což je porce, na jakou si žádný z přímých konkurentů nikdy nesáhl. Cítíte se proto neohroženě a nezastavitelně, zkrátka jako polobůh.



V zápětí jsou ale všechny iluze ztraceny – to když musíte z nečekaně vysoké rychlosti intenzivně brzdit. Je znát, že Phaeton pochází z doby, kdy silnice nebyly mimo špičku ani zdaleka tak přeplněné a na kterých jste museli brzdit jen zřídka. Brzdy jsou tedy slabší a to samé musím říci i o řízení, které vám dává pocit, jako kdybyste otáčeli kormidlem soukromé jachty. Není sice pomalé, ale je absolutně odizolované. Kdekoliv jinde než na dálnici, budete proto z řízení přerostlého phaetonu unaveni a navíc vám bude připadat, že se místo 90 km/h couráte „50-kou“.

Ačkoliv existují i daleko silnější verze, všechny jízdní dojmy popisuji z pozice člověka, který týden řídil naftové provedení 3.0 TDI s „pouhými“ 171 kilowatty výkonu a hmotností 2 297 kg. Jistě proto usoudíte, že chtít výkonnější provedení (zvlášť na naše zpomalené silnice) působí zcela zbytečně. I testovaný model představoval vždy jedno z nejsvižnějších aut aktuálního provozu.

Phaeton byl vyráběn tak pečlivě, že výjimkou nejsou ani původní vzduchové podvozky. Ty přitom nebývají vytlučeny, a pokud neodejde některý z měchů (kus se dá sehnat mezi 15 – 20 tis. Kč), bude i 15 let staré auto jezdit jako nové. V porovnání s tlumiči totiž vzduchový měch nestárne a neztrácí své tlumící vlastnosti. A protože Volkswagen neměl se vzduchovým podvozkem nikdy takový problém jako Mercedes-Benz, není se jej třeba obávat. Jízda je vždy jako v bavlnce.

Závěr – nezapomínejte na něj

Jméno Faethón (latinsky Phaethon) označuje syna boha slunce z řecké mytologie. Jakkoliv smělý se může zdát krok pojmenovat tak obyčejné auto, Phaeton si své jméno beze zbytku zasluhuje. Jde totiž o jeden z nejúžasnějších vozů, jaký jsem kdy řídil. Bez nadsázky vás zahrne nepoznaným luxusem, po zavření těžkých dveří odizoluje vnější svět měrou, jakou zná běžný člověk snad jen z moderního vlaku a navíc je až překvapivě nenápadný. Tak nenápadný, že nejspíš ani váš soused netuší, že jste si právě přivezli vůz, který v mnoha ohledech předčí všechny přímé konkurenty.

A navzdory mnohým polopravdám se vlastně ani moc nekazí. Pokud si tak při výběru dáte pozor na problémové motory a necháte u vámi zvoleného kusu pečlivě ověřit celou historii (jde samozřejmě o horké zboží), budete maximálně spokojeni. Za peníze okolo 300 000 Kč nic podobného nejezdí.

Plusy
+ míra izolace od vnějšího světa
+ prvotřídní zpracování
+ všudypřítomný smysl pro detail
+ dokonalý k překonávání velkých vzdáleností
+ extrémně odhlučněný
+ nenápadný

Mínusy
- složitost vozu
- omezený výběr úsporných motorů
- příliš široká sedadla

Volkswagen Phaeton 3.0 TDI (rok 2007)

Objem motoru

2 967 ccm

Typ motoru

vidlicový šestiválcový (V6)

Druh motoru

vznětový přeplňovaný

Typ přeplňování

turbodmychadlo

Maximální výkon

171 kW / 233 koní / 4 000 ot./min.

Maximální točivý moment

450 Nm / 1400 ot./min.

Převodovka

šestistupňová automatická (Tiptronic)

Poháněná kola

všechna (4x4)

Maximální rychlost

234 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

8,4 s

Udávaná spotřeba město

11,5  l/100 km

Spotřeba mimo město

8,4 l/100 km

Kombinovaná spotřeba

9,6 l/100 km

Spotřeba během testu

9,9 l/100 km

Objem nádrže

90 l

Pohotovostní hmotnost

2 297 kg

Délka / šířka / výška

5 059 / 1 903 / 1 450 mm

Rozvor

2 881 mm

Zavazadelník/ Po sklopení

500/- litrů

Cena v době testu

290 000 Kč


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller, Foto: Kessworks Photo

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč

Mazda 6

Rok výroby 2009

145 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč