Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009)

vloženo

Potřebujete dodávku nebo osobák? A co takhle obojí v jednom? Pokud něco podobného hledáte a občas ze svého vozu potřebujete udělat užitkový automobil, přečtěte si následující test, ve kterém jsme se podrobně podívali na bazarový Volkswagen Caddy Life z roku 2009. Dozvíte se v něm kromě všeho potřebného i to, co jste dosud nevěděli.

Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009)

Letos Volkswagen uvedl na trh celou paletu nových užitkových modelů. Jedním z nich byl nový Caddy, který jsme si představili společně s novým Transporterem T6 v tomto článku. Následoval Caddy v offroadově vyhlížející verzi Alltrack a nakonec podrobný test limitované série Caddy Four Generation. Fakt, že nový Caddy nemusí být dostupný každému nás přivedl na myšlenku otestovat bazarový kousek, který je cenově dostupnější a zároveň dovede ještě dobře pošloužit.

Exteriér – Praktický již od prvního pohledu.
Vzhled testovaného vozu se designérům Volkswagenu vcelku povedl. Zepředu připomíná dražší a pohodlnější Touran, zezadu se však svým vzhledem blíží velkému Transporteru. Caddy Life zároveň dobře maskuje své rozměry a díky celkové kompaktnosti nevypadá jako nafouknutá bublina. To o většině jeho konkurentů rozhodně říct nemůžeme. Celkově nám podoba Caddyho přijde sympatická, a i když to není žádný velký fešák, jednoduchost a vyváženost celkového vzhledu podobná Transporteru bere za své.



Interiér – Nezdolný pracant.
I v kabině se konstruktéři s úkolem udělat z dodávky osobák popasovali vcelku obstojně. Jen vzadu si člověk připadá trochu jako v jeskyni, protože na přílišné polstrování bočních stěn prostě nezbylo. Neútulno a navíc ta ozvěna… Vpředu se však řidič a jeho spolujezdec cítí pouze jako v o něco větším Golfu, a i přesto, že je palubní deska poněkud hrubší a tvrdá, její zpracování je velice dobré a svým výrazem ani zdaleka nenavozuje dojem užitkového vozu. Příjemná jsou i sedadla, a to jak vpředu, tak vzadu. K jejich pozici se ale ještě dostaneme v kapitole Jízda.

Co nám v interiéru vadilo, je ostrý roh, který přivítá řidičovo pravé koleno, a loketní opěrka mezi předními sedadly. Je nesmyslně nízko a nedá se ani zvednout ani posunout. (Malá rada - do lepší pozice ji dostane 0,75 l PET láhev, která se vtěsná do úložného prostoru pod ní.)



Caddy Life je však o vnitřním prostoru a o praktických „vychytávkách“ vedoucích k jeho maximálnímu využití. Takže, jak je na tom? Sklopitelné zadní sedačky jednou rukou, skvělé šoupací dveře na bocích nebo zavazadlový prostor o objemu 750 litrů snad hovoří za vše. Pokud by vám ani toto nestačilo, tak je tu i obrovský úložný prostor nad hlavami předních cestujících nebo kapsy ve dveřích a v palubní desce velikosti XXL. Velmi slušné na stále ještě osobní vůz.

Motor – Lenoch k neutahání.
Testovaný model schovával pod kapotou nejslabší vznětový agregát o zdvihovém objemu 1896 ccm, všem známý pod označením 1.9 TDI. Výkon 55kW a maximální točivý moment 210 Nm opravdu nejsou oslňující hodnoty a časový údaj o zrychlení z 0-100 km/h za 17,7 vteřiny je spíše k breku.

Spotřeba však potěší a s Caddym, s jakožto relativně těžkým autem vážícím 1536 kg, není problém jezdit se spotřebou nafty okolo 5 litrů na 100 kilometrů. A to prosím i při větším zatížení nákladem. Platí zde tak otřepané rčení: „Nejede, ale aspoň nežere.“ A díky nižší náročnosti na mechanické části je tento agregát i velice spolehlivý.

Volkswagen Caddy 2009 engine

Zpřevodování použité motorizace je však vyloženě městské a testovaného Caddyho nemilosrdně odsuzuje k provozu ve městě nebo v příměstských oblastech. Pouze pětistupňová převodovka a opravdu hodně nakrátko poskládaná pětka jednoduše odmítají delší cesty, a pokud se na nějakou skutečně musíte vydat, je bez legrace vhodné vzít si klapky na uši. Hranici 3000 ot./min. totiž na pátý převodový stupeň překročíte již při 120 km/h a delší cesta po dálnici je pro tento motor vyloženým trápením. Poněkud smutné pro věrného převozníka nákladu, jakým Caddy Life bez pochyby je.

Jízda – Náklad, prosím…
Posaďme se za volant a krátce si povězme něco o již avizované pozici sedadel. Za týden užívání vozu se nám totiž nepodařilo najít tu, ve které bychom se cítili pohodlně. Volant je sice nastavitelný v relativně širokém rozmezí, jenže pozice sedadel je jednoduše příliš vysoko na to, aby se zde posádka cítila jakkoliv lépe než průměrně. V očích řidiče navíc vázne i ergonomie, protože řadicí páka je o dobrých 10 centimetrů více vpředu, než jak by bylo ideální. O loketní opěrce jsme již mluvili. Vše tak nahrává tomu, že jezdění s Caddym nebude dvakrát záživné. No nic, vyrážíme.

Tuhá a citlivá spojka? Nečekané. A řazení?! Dokonale svou tuhostí koresponduje se spojkou, jeho dráhy jsou přesné, a přestože nejsou nejkratší, běhá řadicí páka mezi jednotlivými stupni s takovou elegancí, jakou by jí mohl závidět nejeden ze zástupců střední třídy. Tohle se ve Wolfsburgu skutečně povedlo a nic na tom nezměnil ani fakt, že měl testovaný vůz najeto již více než 160 tisíc kilometrů. Je proto obrovská škoda, že tyto skvělé vlastnosti zabíjí zcela nekomunikativní a opravdu dost nepřesné řízení, které je navíc i příliš jemné a jeho relativně strmý převod toho už tak moc nedožene.



I jízdní vlastnosti Caddyho Life jsou veskrze průměrné. Vůz je poměrně čitelný, a ačkoliv se do zatáček příliš nehrne, dokáže si v nich zachovat jistý nadhled a zejména díky příčnému stabilizátoru na zadní nápravě i poměrně dobrou směrovou stabilitu. Nelíbila se nám však náchylnost ke změně směru při bočním větru a ani chování podvozku na rozbitějších cestách. Zadní náprava vozu si totiž příliš nerozumí s kvalitou českých silnic a nerovnosti v zatáčkách tak dokážou prázdného Caddyho změnit z nezáludného pracanta na poměrně přetáčivého „zlobivce“.

Ani jízdnímu komfortu chování podvozku na českých silnicích dvakrát nepřidalo. Při dostatečném naložení zavazadelníku nákladem je vše v pořádku (až na občasný akustický hluk), ovšem jezdění s prázdným Caddym je jako tlouct prázdnou PET lahví o stůl. Neposedný Caddy drnčí a poskakuje přesně jako zmiňovaná láhev a navrch přidává i poměrně měkkou karoserii, která má tendenci ke kroucení.

Jízda s Caddym Life proto není žádným pozitivním překvapením a vůz pouze potvrzuje, že skloubení užitkového a osobního automobilu znamená jediné: Caddy jezdí jako dodávka, ale oproti ní nabídne jen část využitelného vnitřního prostoru. Volkswagen však tento boj nevzdává a aktuálně se mu při něm velice daří. Důkazem je třeba nový Volkswagen Caddy Four Generation, jehož test jsme vám před nedávnem přinesli.

Závěr – Není to osobák.
Předstírat, že přidané jméno Life udělalo z Caddyho osobní automobil určený zejména pro rodinu, není příliš na místě. Není to Touran a ani označení Life jej z něho nečiní! Stále je to spíše pocitvý dělník, který se hodí zejména k práci, což dokazuje i festovní zpracování interiéru nebo tvrdá palubní deska, kterou hned tak něco nepoškrábe. Rovněž komfort není bez zatíženého zavazadelníku příliš dobrý, a jste-li to právě vy, kdo vyšší rodinný vůz s velkým úložným prostorem hledá, musíte si položit otázku. Jak často zaplníte celý vůz s tolika úložnými prostory? A zaplníte jej vůbec? Protože pokud vaše odpověď zní: zřídka kdy, občas, párkrát do roka…, pak věřte, že Caddy Life není ten pravý parťák pro vás. Pokud je ale prostor stěžejním kritériém, přes který pro vás nejede vlak a často vozíte těžké nebo objemné věci, Caddy Life vám skvěle poslouží a jako bonus přidá pět sedadel a každodenní použitelnost běžného osobáku, o jaké se mnohým užitkovým vozům ani nesnilo.

Volkswagen Caddy kufr

Ceny se v současnosti pohybují nejčastěji mezi 100 až 200 tisíci Kč a nejčastějšími závadami, které je třeba brát na zřetel, jsou: závady na čepu u sklápěcích pátých dveří (proběhla svolávací akce – mělo by být vyměněno), hučení diferenciálů u verzí 4Motion, vadné palubní počítače uvádějící klamavé hodnoty a náchylnější převodovky u verzí 1.9 TDI PD.

Plusy
+ Vnitřní prostor
+ Množství úložných prostorů
+ Spotřeba paliva
+ Tuhé a přesné řazení
+ Výhled a velikost zpětných zrcátek
+ Výdechy ventilace pro zadní řadu sedadel

Mínusy
- Komfort jízdy bez zatížení
- Jízdní vlastnosti
- Nepřesné řízení
- Horší odhlučnění
- Pozice loketní opěrky

Technické údaje Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009)
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec (R4)
Objem motoru: 1896 ccm
Výkon: 55kW(75k)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 210Nm/1900 ot./min.
Max. rychlost: 150 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 17,7 s
Spotřeba - kombin.: 5,2 l/100 km
Spotřeba - město: 6,4 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,5 l /100 km
Objem pal. nádrže: 60 l
Délka/šířka/výška: 4405/1802/1833 mm
Rozvor: 2682 mm
Zavazadelník: 750/2850 l
Pohotovostní hmotnost: 1536 kg
Spotřeba během testu: 5,3 l/100 km
Aktuální cena v bazaru: 170 000 Kč

 

Vůz zapůjčil autobazar Auto ESA

Text: Martin Müller, Foto: Jan Hrbek

Vyhledat vozidla v inzerci: Volkswagen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009) Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009) Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009) Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009) Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009) Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009) Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009) Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009) Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009) Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009) Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009) Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009) Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009) Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009) Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009) Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009) Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009) Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009) Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009) Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009) Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009) Fotografie k článku Test ojetiny: Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI PD (rok 2009)
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

22.01.2017
Facelift BMW řady 4 přinesl sportovnější podvozek
21.01.2017
Video: Opel Crossland X - nový crossover do města
21.01.2017
Nissan Navara přijíždí v exkluzivní limitované edici Trek-1°
20.01.2017
Opel Meriva vyklidí pole nástupci Crossland X
19.01.2017
Test: Audi SQ7 4.0 biTDI – Světová extratřída! (+video)
18.01.2017
Chcete koupit Toyotu nebo Peugeot? Od soboty ušetříte desetitisíce
17.01.2017
Kolik Simply Clever prvků má nová Octavia? Podívejte se!
16.01.2017
Test: Škoda Octavia 1.0 TSI – lepší, než myslíte (+video)
15.01.2017
Škoda Muzeum se chlubí rekordní návštěvností, už jste tam byli?
14.01.2017
Renault Megane GrandCoupe - limuzína za cenu Škody Rapid
13.01.2017
Auto ESA spouští akci „SLEVA TÝDNE“
13.01.2017
Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce
12.01.2017
Nová generace Hyundai i30 je tady, na trh vstupuje v limitované výbavě
12.01.2017
Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party
11.01.2017
Škoda Octavia má nový vzhled, ale původní techniku. Nové motory až v létě
11.01.2017
Bentley Continental Supersports je králem čtyřmístných kupé
10.01.2017
Lexus LS 2018 - luxusní limuzína s desetistupňovým automatem
09.01.2017
Kia Stinger bude zadokolka a půjde po krku prémiovým konkurentům
09.01.2017
Test ojetiny: Volkswagen Passat 3,6 FSI 4Motion - pan Tajemný
08.01.2017
Nová auta budou ještě bezpečnější. Povinně!