Test ojetiny: Škoda Yeti 2.0 TDI CR DSG 4x4 - takhle to začalo

V době, kdy veřejnost s napětím očekává příchod velkého SUV od Škody, jsme dostali skvělý nápad. Vraťme se ke kořenům. Zpět do doby před sedmi lety a připomeňme si, čím vším to začalo.

Škoda Yeti si svou premiéru odbyla v roce 2009 na autosalonu v Ženevě. Stejnojmenný koncept vozu byl však představen již o 4 roky dříve (před 11 lety!) a kromě několika odlišností měl k sériové verzi velice blízko. Na poměrně kontroverzní vzhled tak byla veřejnost dobře připravena, a když se konečně dočkala prvního mladoboleslavského SUV, jež stojí na platformě sesterského Volkswagenu Tiguan, byla nadšena. Kritici samozřejmě zmiňovali nevkusně umístěná mlhová světla, či snad přílišnou strohost v designu, ale Yeti se navzdory tomu etabloval coby úspěšný model.


Proto je dnes až k neuvěření, že i mladoboleslavský sněžný muž (čti Yeti) již dospěl do fáze, kdy ceny jeho nejlevnějších kusů rapidně klesly pod 250 000 Kč. A tak jsme zase jednoho Yetiho vytáhli na projížďku.

Exteriér – okoukaná kontroverze
Vnější vzhled vozu bude v našich končinách nejspíše jen otázkou zvyku. Škodu Yeti totiž potkáte na každém rohu a vůči jejímu vzhledu (ať už jakkoliv kontroverznímu) jsme proto zcela slepí. Nebo vám snad Yeti připadá jako zvláštní a nevšední automobil? Samotný design vozu však za počty prodaných kusů nemůže, a proto musíme jedním dechem dodat, že každodenní život s Yetim není jakkoliv obtěžující a že mu to v námi testované hnědé metalíze i zcela nenásilně slušelo.



Interiér – český standard
Po usednutí za volant si zde připadáte jako v klasické škodovce. Mrzuté ovšem je, že ve voze, který stál před pár lety téměř tři čtvrtě milionu korun, jsou plastové výplně dveří jak z nejlevnější Fabie, a že navzdory bohatým vnějším rozměrům zde není ani moc místa pro nohy. A ještě něco. Děkujeme přízni osudu, že se nám do rukou dostala verze s automatickou převodovkou DSG, protože Yeti má tak nesmyslně nízko umístěnou řadicí páku, že máte pocit, jako kdybyste sahali přímo na zem… Sedadla ale představují dobrý průměr a promineme-li Yetimu hrůzostrašný výkon audio soustavy nejlevnějšího autorádia Blues, cítili jsme se tu nakonec poměrně dobře (i díky DSG, na jehož volič nemusíte moc často sahat).

Výhodou vozu je ovšem možnost vytvořit z rodinného SUV takřka plnohodnotný dvoumístný „stěhovák“. Díky kompletně vyjímatelné třetí řadě sedadel totiž přepravní kapacita naroste až na mohutných 1760 litrů, což je jen o 20 litrů méně, než poskytuje odlišně koncipovaný Roomster, a již se vám proto nestane, že byste na chatu neodvezli vše potřebné. Daní za prostor je ale cestovní komfort a třetí řada sedadel se tak hodí zejména pro děti nepřesahující výšku 150 cm.



Dílenské zpracování je naopak zcela v pořádku. V interiéru se nic nehýbe, nic nevrže a nechrastí ani na těch nejhorších silnicích a tvrdé plasty nevykazují vzhledem k pětiletému stáří testovaného vozu a nájezdu téměř 90 tisíc kilometrů prakticky žádné opotřebení. S interiérem se proto žít dá, ale přiznejme si… Seděli jsme v lepších.

Motor – zlatá střední
Testovaný „dvoulitr“ TDI se 103 kilowatty výkonu a vstřikováním Common-Rail je zlatou střední cestou (v nabídce byly i verze 2.0 TDI s 81 a 125 kW) a v kombinaci se šestistupňovou převodovkou DSG si rozumí poměrně dobře. Software převodovky je sice již tradičně nastaven na co největší úsporu paliva a nutí motor pracovat mnohdy i v režimu okolo 1.150 ot./min., ale novější Common-Rail si podobné vtípky nechává na rozdíl od předchozího „PD-čka“ docela líbit a nepříjemné dunění tak z kabiny nadobro vymizelo.



Spotřeba však vzhledem k poskytované dynamice neoslní. Při klidné jízdě to ještě jde. Motor si řekne o zhruba 6 litrů nafty na 100 kilometrů, ale jakmile se přestanete hlídat a neutnete automatické převodovce tipec při každém podřazení, pojedete za 8 a více. V městském cyklu pak počítejte dokonce s 10 litry na 100 kilometrů, což vzhledem k hmotnosti vozu 1 555 kg a jen nadprůměrným jízdním výkonům nejsou adekvátní hodnoty. Manuál by takovou situaci jistě změnil. Tím ale narážíme zpět na umístění řadicí páky. Babo, raď…

Jízda – tužší, ale jistý
V jízdním projevu se ale Yeti zaskočit nenechal. Nemá sice rád rozbité silnice, na kterých se tužší podvozek rozskáče jako mládě kamzíka horského, ale jakmile se asfalt jen trochu narovná, vůz se chová prakticky k nerozeznání od běžné Octavie II. Dobře drží zvolenou stopu v zatáčkách, poměrně briskně reaguje na náhlé změny směru a i přesto, že má díky těžkému dieselovému agregátu značné tendence k nedotáčivosti, nekompromisně nastavené ESP veškeré obtíže rázem ukončí. ESP se navíc nedá vypnout ani omezit a při snaze dostat Yetiho na limit jízdních vlastností tak do jízdy promlouvá častěji, než byste čekali.

I řízení vozu patří na poměry kategorie malých SUV mezi nejlepší. Volant není úplně bez citu a posilovací účinek posilovače řízení není zbytečně přehnaný, takže se vám nedostaví pocity typu „jeden prstík na volant a jedeme“. Řídit Škodu Yeti nás proto docela bavilo a mile nás překvapil i dobře odstupňovaný brzdný účinek, který byl brzdovým pedálem skvěle dávkovatelný.



Opačná situace však nastává při vjezdu na dálnici. Rychlosti nad 120 km/h znamenají citelný aerodynamický hluk a zkuste byť jen kousek upalovat nad povoleným rychlostním limitem. Hluk a svist obtékajícího větru vás brzy přemluví, abyste opět zpomalili, a pokud ani to nestačí, podívejte se na palubní počítač, který ukazuje čísla jako 10, 12, ale i 15 litrů na 100 km (při plynulé jízdě po rovině!). Musíme proto konstatovat, že pokud se Yetimu někde nelíbí, pak je to právě na dálnicích. Jindy vcelku dobré odhlučnění zde zcela ztratí svůj glanc a stavět kvůli 60 litrové nádrži na čerpací stanici každých 500 kilometrů se vám asi také nechce.

A jak je to s terénem? Škodu Yeti sice za plnohodnotné SUV považovat nelze, ale světlá výška rovných 18 centimetrů spolu s nájezdovými úhly 18,8 stupňů vpředu a 17,9 stupňů vzadu dokáže v porovnání s „běžnou“ Octavií 4x4 zázraky. V pohodě se tak dostanete skrz vyjeté koleje a díky skvěle fungujícímu Haldexu IV. generace se obejdete bez obtíží i v zimních měsících. V tomto ohledu se tak Yeti jistě povedl.

Závěr – to pravé pro českého milovníka
Pokud bezmezně milujete vozy Škoda, rádi jezdíte na hory, anebo se poměrně často pohybujete v místech s nezpevněnými cestami, je Škoda Yeti 4x4 tím pravým autem. V jiném případě ale existují vozy, jejichž bazarová koupě představuje racionálnější volbu, a to nejen z finančního hlediska. Škoda Yeti přesto není špatné auto a překousnete-li znatelně vyšší pořizovací cenu oproti konkurenci (ano, i v bazaru), bude vám odměnou dobrá spolehlivost a prakticky snová dostupnost veškerých náhradních dílů za lidové ceny.

Plusy
+ Převodovka DSG
+ Punc kvalitního vozu
+ Spotřeba paliva při klidné jízdě
+ Dobré jízdní vlastnosti
+ Nečekaná prostupnost terénem
+ Vyjímatelná zadní sedadla
+ Dostupnost náhradních dílů

Mínusy
- Horší aerodynamické odhlučnění
- Uskákaný podvozek
- Prostor pro nohy u řidiče
- Plastové výplně dveří

Technické údaje Škoda Yeti 2.0 TDI CR DSG 4x4
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1968 ccm
Výkon: 103kW(140k)/4200 ot./min.
Točivý moment max.: 320Nm/1750-2500 ot./min.
Max. rychlost: 187 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,2 s
Spotřeba - město: 7,3 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 5,5 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 6,2 l /100 km
Objem pal. nádrže: 60 l
Délka/šířka/výška: 4223/1793/1691 mm
Rozvor: 2578 mm
Zavazadelník: 415/1760 l
Pohotovostní hmotnost: 1555 kg
Spotřeba během testu: 8,1 l/100 km
Cena v době testu: 370 000 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller Foto: Filip Kešner

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

529 900 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

701 800 Kč