Test ojetiny: Škoda Octavia Kombi RS 2.0 TSI - praktická ďáblice

S trochou nadsázky se dá tvrdit, že příchod platformy MQB změnil svět. Zvláště pak v případě, budeme-li se bavit o svižnějších kompaktech typu RS, GTI, nebo Cupra. Na dané platformě stojí mimochodem také třetí generace Octavie, která si ve vrcholné verzi RS s benzínovým motorem i po letech zkušeně drží svou cenu. Je však více než 450 000 Kč za ojetou Octavii opodstatněných?

Abychom to zjistili, vytáhli jsme z Auto ESA Octavii RS 2.0 TSI z roku 2013 se 136 000 najetými kilometry, která kromě jiného disponovala také připlaceným Challenge paketem. Ten nabízí hned několik jízdních módů včetně přiostřeného RS, kdy spíše než okolí slyšíte uměle vyluzovaný zvuk z reproduktorů. Jak na tom ale výkonný benzínový motor je, a co další podružné komponenty v čele s manuální převodovkou, která již po prvním zařazení prozrazuje trochu pomalejší krok? Vydali jsme se to zjistit.


Exteriér - nadčasovost hledej v hranatosti
Musím přiznat, že testovaná verze Octavie z bazaru se mi líbí snad ze všech nejvíc. Hranatý design, který si na nic nehraje, je v případě verze RS dotažen do absolutna, a přestože vůz v očích mnohých působí takříkajíc nudně, nemůže se stát, aby se vysloveně nelíbil. Zatmavené bixenony dodávají bíle lakované Octavii RS pořádnou šťávu a LED trubicová zadní světla zase svou grafikou skvěle navazují na dynamické a ostré linky vozu. Na bixenony si ovšem dejte pozor! Škoda Octavia má LED denní svícení, použité výbojky pro jízdu za šera a v noci však nesvítily dobře, ani když byly nové, a u ojetin tak přední světla odchází jak na běžícím páse. Naštěstí existuje řešení. V současnosti je na trhu spousta odborných firem, které vnitřnosti bixenonů mění za lepší a daleko trvanlivější. To bychom v případě Octavie 3. generace tedy doporučili podstoupit.

Model RS byl k dispozici hned se dvěma velikostmi ráfků, přičemž 19palcové v pozdější nabídce figurovaly jen v souvislosti s modelem RS230 doplněným elektronickým samosvorným diferenciálem a deseti koňmi navrch. (Pozdější měření ukázala, že většina Octavií má výkon motoru totožný a je úplně jedno, zda jde o RS220 nebo RS230. Octavia RS 2.0 TSI při každém měření disponovala výkonem mezi 240 až 250 koňmi, což je podstatně více, než kolik bývá udáváno. K jízdnímu výkonu testovaného kusu se samozřejmě brzy dostaneme.) Bílá Octavia však měla černá 18palcová kola (i ta byla součástí Challenge paketu), která k vozu skvěle seděla. Větší průměr bychom tedy rozhodně nechtěli.

Interiér - sedadla, sedadla a zase sedadla
Octavia třetí generace je jedním z nejjednoduších a zároveň nejdůmyslnějších aut dané cenové hladiny. Ve verzi kombi disponuje obrovským vnitřním prostorem a ještě přívětivějším místem pro nohy zadních cestujících. V běžném modelu se však neubráníte pocitům všednosti a obyčejnosti. V Octavii vás sice nic nenaštve, ale zároveň se ani nestane, že byste z jejího interiéru byli unešeni. A právě tomu se RS snaží pomoct. Uvnitř proto není jen sportovní volant, kovové pedály a hlavice řadicí páky s logem RS. Najdete zde zejména prvotřídní přední sedačky s integrovanými opěrkami hlavy, které skvěle podrží v zatáčkách, zároveň jsou ale úžasně pohodlné při dlouhém cestování, jelikož v nich vaše tělo nelétá ze strany na stranu.

Největší riziko u interiéru ojetiny ale paradoxně představují právě ony. Výrazné boční vedení je poměrně náchylné k deformacím, a je tedy lepší vybrat si vůz v kombinaci potahů látka/syntetická kůže, která vykazuje o něco vyšší trvanlivost.
Ve zbylých ohledech je ale Octavia RS příjemným překvapením. I po čtyřech letech se tváří velmi zachovale a známky stáří nedává pocítit.

Motor - povedené náčiní
Dvoulitrový agregát TSI naladěný na papírových 162 kW (pocitově jich tam vážně bylo víc) umí být i po vyšším kilometrovém průběhu překvapivě úsporný. Náš test je toho důkazem! S velmi svižnou Octavií jsme se bez obtíží pohybovali do 8 litrů na 100 kilometrů, přičemž motor jezdí na poměry 1 385 kg těžkého auta až trochu zběsile. U benzínové Octavie RS se ale vlivem vyššího výkonu pohonné soustavy začínají objevovat vůle v silentblokách motoru, je tedy lepší je zkontrolovat. (Stačí zařadit kvalt, zatímco vůz stojí s vypnutým motorem na rovině a rozhoupat jej dopředu a dozadu. Jestli se motor výrazně kýve, uvidíte okamžitě.) Ale co samotný agregát? Možná to bude znít trochu divně, ale "dvoulitrové TSIčko" má limity posazené tak vysoko, že mu papírových 220 koní absolutně nevadí. A nějaké ty kilometry navíc? V našem případě byly spíše k dobru... Auto jezdilo vážně úžasně. Šlo nádherně za plynem, skoro "nežralo" a vzhledem k tomu, že se stále jedná o v podstatě "obyčejnou" Octavii, bylo bazarové RS až zarážejícně rychlé. Rovněž statistiky potvrzují, že tyto motory dokáží bez problému odjezdit 200 000 km a jediné, čím jim výrazně ublížíte, je nedochvilnost při výměnách oleje, ždímání výkonu bez dostatečného prohřátí vody a hlavně oleje a samozřejmě nekvalitní benzín. Vždy proto raději tankujte oktanové číslo 98 a vyšší, přestože výrobce tuto nutnost neuvádí.

Servisní okno
A co je nejčastějším problémem testovaného provedení? Rozhodně se vyplatí zkontrolovat manuální převodovku, která je velice choulostivá při prudkých a necitlivých přeřazeních řidičů závodníků. Řadicí pákou proto vždy pečlivě projděte všechny kvalty, vnímejte, jestli se nezadrhávají, nebo neskáčou přes zuby. V extrémním případě může rychlostní převodový stupeň i vypadávat. Další závažným problémem mohou být brzdy. Ty u Octavií RS bývají vlivem vyšších rychlostí a jen průměrného "masa" kotoučů zvlněné. Nás se tento případ netýkal, prudší zabrzdění z vyššího tempa ale danou nectnost velmi rychle ověří.

No a máme tu motor. Znovu opakuji - jednotka 2.0 TSI se neskutečně povedla. Jezdí střídmě, svižně a velice efektivně. (Naftu si proto rozhodně kupovat nemusíte.) Může se ovšem stát, že narazíte na vůz, který žere olej. Poznáte to jednoduše. Nechte prodávajícího vůz nastartovat za studena a čichněte si k výfuku, jestli vypálený olej ucítíte. Proč se to stává? Motor 2.0 TSI netoleruje, když po něm atletické výkony chcete za studena. Znovu tedy opakuji - pečlivé zahřátí oleje představuje absolutní základ. Zbylé problémy už znamenají jen prkotiny. Odcházejí zmiňovaná světla, choulostivé jsou ale třeba i servomotory zvedající elektricky ovládané páté dveře. Ani v jednom z případů však nejde o drahé či neřešitelné dilema.

Jízda - nedotáčivost je otázkou vkusu
Zásadní otázka zní: „Chybí tam ten samosvor?" Záleží v podstatě jen na jediné věci - jak se na Octavii RS TSI díváte... Je to jen rychlé a velmi praktické rodinné kombi? Pak vám rozhodně stačí RS220. Pokud si ale po vysazení rodiny chcete hrát v horských průsmycích a milujete okresní silnice, chtějte RS230. Nedotáčivost na přední nápravě je zkrátka citelnější, a přestože auto na poměry běžných kombi krásně zatáčí, ba se dokonce dá i mírně řídit plynem, přímé srovnání poukazuje na skutečnost, že rozdíly mezi oběma verzemi jsou neporovnatelné. Znovu však opakuji - pokud patříte ke skupině řidičů, kterým pojmy jako apex, rozhození nebo zpětná vazba nic neříkají (a rozhodně nejde o nic, zač by se člověk měl stydět), pak je pro vás testovaná verze bez elektronického samosvorného diferenciálu jako ušitá. V přímce rozdíl nepoznáte, předjíždění je otázkou totožné chvíle, spotřeba potěší a zatáčky… No. Jedete přece v kombi, tak proč se v něm trápit kvílením pneumatik?

Závěr - správné předpoklady
Tak si to shrňme. Máte rozpočet zhruba 450 000 Kč, který se chystáte utratit a chtěli byste Octavii RS s báječným motorem 2.0 TSI? Pak počítejte s tím, že si rozhodně nekoupíte nové auto. Zároveň vás ale mohu potěšit jednou věcí. Pokud totiž budete mít šťastnou ruku při výběru, koupíte si vůz, který nejenže jako nový vypadá, on i dokonce stejně jezdí. Platforma MQB vyniká perfektní stálostí podvozku a s většinou podružných komponent nebývají ani v případě mladoboleslavské "střely" problémy. Stojí ale ojetá Octavia RS220 za takové peníze? Bojím se, že toto rozhodnutí spočine jen na vás samotných. Výsledek testu ale zní: "Má k tomu všechny předpoklady!"



plusy
+ výkonný a efektivní motor
+ praktičnost a velikost zavazadelníku
+ uživatelská nenáročnost
+ snadná dostupnost rychlosti
+ zřejmě nejlepší design
+ skvělá přední sedadla

mínusy
- použité xenonové výbojky
- motor náchylný na nezodpovědné zacházení
- vyšší cena ojetiny

Technické údaje Škoda Octavia Kombi 2.0 TSI RS
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1 984 ccm
Výkon: 162 kW (220 k) / 4 500 ot./min.
Točivý moment max.: 350 Nm / 1 500 - 4 400 ot./min.
Max. rychlost: 244 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 6,9 s
Spotřeba - město: 7,7 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 5,3 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 6,2 l /100 km
Objem pal. nádrže: 50 l
Délka/šířka/výška: 4 685 / 1 814 / 1 452 mm
Rozvor: 2 680 mm
Zavazadelník: 610 / 1 740 l
Pohotovostní hmotnost: 1 385 kg
Spotřeba během testu: 7,9 l/100 km
Cena v době testu:  470 000 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

text + foto: Martin Müller

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

529 900 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč