Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka

vloženo

Druhá generace malého sedanu Seat Cordoba zaujme na pohled nafouknutou karoserií, díky níž klame tělem. Nabídka místa pro posádku není vůbec taková, jak by se mohlo při pohledu na vůz zdát.

Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka

Čtyřdveřový sedan Cordoba je odvozený od malého hatchbacku Ibiza. Stojí na stejné podvozkové platformě a používá identickou techniku. Jen ten kufr je zde navíc.


V našich zeměpisných šířkách a délkách však nejsou sedany tak oblíbené, jako třeba v Maďarsku, takže zůstává otázkou, zda je tento bonus v porovnání s Ibizou českými řidiči vnímán jako skutečná výhoda.

V každém případě blízká příbuznost obou modelů a použitá koncernová technika přinášejí zájemci o ojetý automobil velký klad v podobě dobré dostupnosti náhradních dílů a jejich cen. Ceny náhradních dílů z druhovýroby jsou skutečně nízké a nabídka široká. Motorista tak může vybírat, a ani když sáhne po kvalitnější součástce, rozhodně finančně nevykrvácí.

Cordoba druhé generace vychází ze Seatu Ibiza třetí generace, jehož španělská automobilka patřící do koncernu Volkswagen, uvedla na trh v roce 2002. Model Cordoba se objevil v nabídce o rok později a na rozdíl od Cordoby první řady nevyjel v jiné karosářské variantě než sedan (předchozí generace Cordoby se vyráběla i jako kombi s přídomkem Vario).

seat cordoba bazar

Slabším místem jsou plasty

Ale vraťme se zpět ke druhé generaci Seatu Cordoba. Automobilu někteří motoristé vyčítají přílišné použití tvrdých plastů v interiéru, které jsou náchylnější na poškrábání. To neplatí jen pro madla dveří, ale i na velký plast kryjící přístrojovou kapličku a přecházející přes výdechy ventilace do středového panelu palubní desky. Tu má Cordoba identickou se souběžně vyráběnou Ibizou. Jako celek působí poměrně jednoduše, přesto nevypadá špatně (podle výbavy se může lišit zbarvením a optickou povrchovou úpravou zmiňovaného plastu).

Na malý sedan není nabídka místa na předních sedadlech vůbec špatná, navíc sedačky zajistí dostatek pohodlí. Vzadu je ale situace poněkud jiná, zde se už vnější rozměry vozu musejí projevit. I přes vybrání opěradel předních sedadel je tu málo místa v oblasti konec a trojici cestujících by bylo značně ouzko i v oblasti ramen. Ve dvou se na zadních sedačkách dá cestovat citelně lépe, i když jak zde už padlo, pro kolena mnoho místa ani tak nebude.

recenze ojetiny cordoba

Zavazadlový prostor vozu nabízí objem 485 litrů – to je dost hezká hodnota (Ibiza má zavazadelník o objemu 265 litrů). Jen pro porovnání uveďme, že Škoda Fabia sedan, tedy model první generace, disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 426 litrů. A třeba takový souběžně vyráběný Peugeot 206 SW, nabídne zavazadelník o objemu pouhých 313 litrů – to je i na malé kombi zoufale málo.

Nejžádanější je 1.9 TDI

Po stránce jízdních vlastností můžeme Cordobu druhé generace zařadit k průměru. Podvozek citlivější na příčné nerovnosti není v každé situace zrovna komfortní, ale ani vyložený kostitřas. Ve srovnání se zmiňovanými konkurenty však vyjde jako nejtvrdší. Vozidlo si z pohledu řidiče nestojí špatně, a pokud vezmeme v úvahu jeho nízkou pořizovací cenu na trhu s ojetými automobily i náročnost motoristů, kteří si tento typ auta pořizují, lze o něm říci, že nezklame.

seat cordoba 1.4 motor

Je ale dobré vyhnout se základním motorizacím, jejichž výkony jsou dosti chabé. Narážíme tím zejména na vyhlášené problémové tříválce o objemu 1,2 litru (HTP) a výkonu 47 či 51 kW. Ty kromě technických problémů a nadměrných vibrací totiž trápí i nadměrná spotřeba, pokud vůz překročí rychlost jízdy přibližně osmdesát kilometrů za hodinu. Mezi naftovými motory je to pak atmosférický diesel 1.9 SDI/47 kW. Ten sice platí za velice spolehlivý, ale i opravdu líný. Ani velmi úsporné tříválcové turbodiesely 1.4 TDI nejsou zrovna terno. Trápí je nadměrné vibrace, ve vyšších (dálničních) rychlostech vykazují vyšší spotřebu a doprovází je otřesný zvuk. Navíc spolehlivosti legendárních 1.9 TDI ani náhodou nedosahují.

Právě turbodiesely 1.9 TDI jsou oblíbenou volbou pro Cordobu, ostatně asi jako pro jakýkoli jiný vůz, do něhož se montovaly. Skutečně kladně lze hodnotit i benzinové šestnáctistovky, také po nich je mezi zájemci o ojetinu velký hlad. Vůz s dvoulitrovým benzinovým motorem ale tak dobrou volbou není. Jednak má přirozeně vyšší spotřebu a pak jej nezřídka trápí zvýšená spotřeba oleje i jeho úniky.

Vyhněte se 1.2 HTP

„Turbodiesely 1.9 TDI nejčastěji potrápí vadná váha vzduchu, její výměna je ale snadná a cenově dostupná,“ vysvětluje Jindřich Topol, vedoucí výkupu AAA AUTO. Pozor na zvýšenou kouřivost – ohlídejte si stav turba a vstřikovačů. Turba odcházejí častěji u automobilů s vysokým nájezdem, což s tím přímo souvisí. Samozřejmě záleží i na tom, jak se k vozidlu choval předchozí majitel. Turba odcházejí i u motorů 1.4 TDI. Zážehové tříválce 1.2 HTP mívají problémy s rozvody, zapalovacími cívkami a úniky oleje. Potíže mohou nastat i s vršky motorů.

interiér cordoba

„U některých ojetin se můžete setkat s bezdůvodně rozsvícenou kontrolkou airbagu. Výjimkou nejsou vytlučenými čepy přední nápravy či opotřebená ložiska kol,“ pokračuje ve výčtu častěji se objevujících potíží zástupce AAA AUTO. V případě silnějších motorizace 1.9 TDI si hlídejte také stav dvouhmotového setrvačníku. Některá vozidla mají zvlněné brzdové kotouče, což je zapřičiněno jejich tvz. dojížděním, když se majiteli už nechtělo investovat do nových a tloušťka současných je již tak malá, že se vlivem zahřívání a chladnutí po brzdění začnou kroutit. Měnit se musejí spolu s brzdovými destičkami.

„Doporučuji zkontrolovat také funkčnost veškeré elektrické výbavy. Ne vždy pracuje správně,“ varuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Stejně jako Ibizu i Cordobu častěji trápí různé drobnější poruchy elektroniky, známé je také častější praskání žárovek v potkávacích světlometech.


Milan Jirouš (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Seat

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka Fotografie k článku Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka Fotografie k článku Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka Fotografie k článku Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka Fotografie k článku Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka Fotografie k článku Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka Fotografie k článku Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

18.04.2018
Nové BMW M2 Competition má výkon 410 koní
16.04.2018
Test ojetiny: Hyundai Getz – konkurent Fabie stále v kurzu
11.04.2018
Audi A6 Avant si zachovalo přes sportovní tvary velký kufr
10.04.2018
Nový design a komfortní výbava pro Hyundai H-1
09.04.2018
Citroën C1 přijíždí ve speciální oplastované edici Urban Ride
05.04.2018
Volkswagen Touareg v prodeji, připravte si nejméně 1,7 milionu korun
02.04.2018
Nové Subaru Forester přiváží více místa a větší kufr
26.03.2018
Test ojetiny: Fiat Linea – když na motoru záleží
23.03.2018
Třetí generace Volkswagenu Touareg má po premiéře
22.03.2018
Test: Volkswagen Tiguan Allspace - dává smysl s benzínem?
20.03.2018
Citroën C4 Cactus je komfortnější a můžete ho mít od 349 900 Kč
14.03.2018
Test ojetiny: Peugeot 301 – komfortní a odolný podvozek
08.03.2018
Test: Hyundai i30 Fastback - sexy zadeček za dobré peníze
06.03.2018
Kia Ceed Sportswagon má kufr velký jako Octavia
05.03.2018
Auta na Olympiádě 2018: přehlídka futuristických technologií v akci
28.02.2018
Test ojetiny: Chevrolet Lacetti – volba rozumu
27.02.2018
Ateca Cupra je první model nové značky a má parametry supersportu
21.02.2018
Opel Combo Life - Berlingo s bleskem ve znaku
20.02.2018
Sportovně založený Volkswagen Polo R-Line přijde na 407 900 Kč
19.02.2018
Volvo XC40 nově s benzínovým tříválcem