Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka

vloženo

Druhá generace malého sedanu Seat Cordoba zaujme na pohled nafouknutou karoserií, díky níž klame tělem. Nabídka místa pro posádku není vůbec taková, jak by se mohlo při pohledu na vůz zdát.

Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka

Čtyřdveřový sedan Cordoba je odvozený od malého hatchbacku Ibiza. Stojí na stejné podvozkové platformě a používá identickou techniku. Jen ten kufr je zde navíc.


V našich zeměpisných šířkách a délkách však nejsou sedany tak oblíbené, jako třeba v Maďarsku, takže zůstává otázkou, zda je tento bonus v porovnání s Ibizou českými řidiči vnímán jako skutečná výhoda.

V každém případě blízká příbuznost obou modelů a použitá koncernová technika přinášejí zájemci o ojetý automobil velký klad v podobě dobré dostupnosti náhradních dílů a jejich cen. Ceny náhradních dílů z druhovýroby jsou skutečně nízké a nabídka široká. Motorista tak může vybírat, a ani když sáhne po kvalitnější součástce, rozhodně finančně nevykrvácí.

Cordoba druhé generace vychází ze Seatu Ibiza třetí generace, jehož španělská automobilka patřící do koncernu Volkswagen, uvedla na trh v roce 2002. Model Cordoba se objevil v nabídce o rok později a na rozdíl od Cordoby první řady nevyjel v jiné karosářské variantě než sedan (předchozí generace Cordoby se vyráběla i jako kombi s přídomkem Vario).

seat cordoba bazar

Slabším místem jsou plasty

Ale vraťme se zpět ke druhé generaci Seatu Cordoba. Automobilu někteří motoristé vyčítají přílišné použití tvrdých plastů v interiéru, které jsou náchylnější na poškrábání. To neplatí jen pro madla dveří, ale i na velký plast kryjící přístrojovou kapličku a přecházející přes výdechy ventilace do středového panelu palubní desky. Tu má Cordoba identickou se souběžně vyráběnou Ibizou. Jako celek působí poměrně jednoduše, přesto nevypadá špatně (podle výbavy se může lišit zbarvením a optickou povrchovou úpravou zmiňovaného plastu).

Na malý sedan není nabídka místa na předních sedadlech vůbec špatná, navíc sedačky zajistí dostatek pohodlí. Vzadu je ale situace poněkud jiná, zde se už vnější rozměry vozu musejí projevit. I přes vybrání opěradel předních sedadel je tu málo místa v oblasti konec a trojici cestujících by bylo značně ouzko i v oblasti ramen. Ve dvou se na zadních sedačkách dá cestovat citelně lépe, i když jak zde už padlo, pro kolena mnoho místa ani tak nebude.

recenze ojetiny cordoba

Zavazadlový prostor vozu nabízí objem 485 litrů – to je dost hezká hodnota (Ibiza má zavazadelník o objemu 265 litrů). Jen pro porovnání uveďme, že Škoda Fabia sedan, tedy model první generace, disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 426 litrů. A třeba takový souběžně vyráběný Peugeot 206 SW, nabídne zavazadelník o objemu pouhých 313 litrů – to je i na malé kombi zoufale málo.

Nejžádanější je 1.9 TDI

Po stránce jízdních vlastností můžeme Cordobu druhé generace zařadit k průměru. Podvozek citlivější na příčné nerovnosti není v každé situace zrovna komfortní, ale ani vyložený kostitřas. Ve srovnání se zmiňovanými konkurenty však vyjde jako nejtvrdší. Vozidlo si z pohledu řidiče nestojí špatně, a pokud vezmeme v úvahu jeho nízkou pořizovací cenu na trhu s ojetými automobily i náročnost motoristů, kteří si tento typ auta pořizují, lze o něm říci, že nezklame.

seat cordoba 1.4 motor

Je ale dobré vyhnout se základním motorizacím, jejichž výkony jsou dosti chabé. Narážíme tím zejména na vyhlášené problémové tříválce o objemu 1,2 litru (HTP) a výkonu 47 či 51 kW. Ty kromě technických problémů a nadměrných vibrací totiž trápí i nadměrná spotřeba, pokud vůz překročí rychlost jízdy přibližně osmdesát kilometrů za hodinu. Mezi naftovými motory je to pak atmosférický diesel 1.9 SDI/47 kW. Ten sice platí za velice spolehlivý, ale i opravdu líný. Ani velmi úsporné tříválcové turbodiesely 1.4 TDI nejsou zrovna terno. Trápí je nadměrné vibrace, ve vyšších (dálničních) rychlostech vykazují vyšší spotřebu a doprovází je otřesný zvuk. Navíc spolehlivosti legendárních 1.9 TDI ani náhodou nedosahují.

Právě turbodiesely 1.9 TDI jsou oblíbenou volbou pro Cordobu, ostatně asi jako pro jakýkoli jiný vůz, do něhož se montovaly. Skutečně kladně lze hodnotit i benzinové šestnáctistovky, také po nich je mezi zájemci o ojetinu velký hlad. Vůz s dvoulitrovým benzinovým motorem ale tak dobrou volbou není. Jednak má přirozeně vyšší spotřebu a pak jej nezřídka trápí zvýšená spotřeba oleje i jeho úniky.

Vyhněte se 1.2 HTP

„Turbodiesely 1.9 TDI nejčastěji potrápí vadná váha vzduchu, její výměna je ale snadná a cenově dostupná,“ vysvětluje Jindřich Topol, vedoucí výkupu AAA AUTO. Pozor na zvýšenou kouřivost – ohlídejte si stav turba a vstřikovačů. Turba odcházejí častěji u automobilů s vysokým nájezdem, což s tím přímo souvisí. Samozřejmě záleží i na tom, jak se k vozidlu choval předchozí majitel. Turba odcházejí i u motorů 1.4 TDI. Zážehové tříválce 1.2 HTP mívají problémy s rozvody, zapalovacími cívkami a úniky oleje. Potíže mohou nastat i s vršky motorů.

interiér cordoba

„U některých ojetin se můžete setkat s bezdůvodně rozsvícenou kontrolkou airbagu. Výjimkou nejsou vytlučenými čepy přední nápravy či opotřebená ložiska kol,“ pokračuje ve výčtu častěji se objevujících potíží zástupce AAA AUTO. V případě silnějších motorizace 1.9 TDI si hlídejte také stav dvouhmotového setrvačníku. Některá vozidla mají zvlněné brzdové kotouče, což je zapřičiněno jejich tvz. dojížděním, když se majiteli už nechtělo investovat do nových a tloušťka současných je již tak malá, že se vlivem zahřívání a chladnutí po brzdění začnou kroutit. Měnit se musejí spolu s brzdovými destičkami.

„Doporučuji zkontrolovat také funkčnost veškeré elektrické výbavy. Ne vždy pracuje správně,“ varuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Stejně jako Ibizu i Cordobu častěji trápí různé drobnější poruchy elektroniky, známé je také častější praskání žárovek v potkávacích světlometech.


Milan Jirouš (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Seat

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka Fotografie k článku Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka Fotografie k článku Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka Fotografie k článku Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka Fotografie k článku Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka Fotografie k článku Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka Fotografie k článku Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

19.01.2018
Land Rover Defender přijíždí v limitované edici s pětilitrovým osmiválcem (+ video)
18.01.2018
Toyota Hilux má padesátiny a slaví je speciální edicí Invincible 50 Chrome Edition
16.01.2018
Mercedes Benz třídy G se vrací ve velkém stylu
14.01.2018
Akce 7 dní Peugeot již zítra, ušetříte desetitisíce
12.01.2018
Druhá generace Dacie Duster v prodeji, základ stojí stejně
11.01.2018
Test ojetiny: Golf IV – i po letech má co nabídnout
10.01.2018
Lexus RC 300h F Sport je ostrý hybrid, který vám nezakážou
09.01.2018
Hyundai Nexo představen, na vodík ujede 800 km
07.01.2018
Peugeot 308 má nový diesel 1.5 BlueHDi s cenou od 450 000 Kč
05.01.2018
Auto roku 2018 v ČR se obešlo bez překvapení, je jím Škoda Karoq
28.12.2017
Test: Peugeot 3008 GT Line - druhý pokus vyšel na jedničku
26.12.2017
Nová limitovaná série Škody Fabia přináší nejsilnější motorizaci
22.12.2017
Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě
19.12.2017
Nový Nissan Leaf přijde minimálně na 850 000 Kč
17.12.2017
Nissan Micra nově pod čtvrt milionu korun
16.12.2017
Audi A8 nově se sportovním paketem pro exteriér a sportovnímí sedadly
15.12.2017
Opel Grandland X dostal silný turbodiesel, osmistupňovou převodovku a novou výbavu
14.12.2017
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je rychlé jako supersport
13.12.2017
Test: Nissan Qashqai - bestseller po faceliftu je ještě lepší
12.12.2017
Na novou generaci Mercedesu Benz CLS si připravte 1,7 milionu