Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka

Druhá generace malého sedanu Seat Cordoba zaujme na pohled nafouknutou karoserií, díky níž klame tělem. Nabídka místa pro posádku není vůbec taková, jak by se mohlo při pohledu na vůz zdát.

Čtyřdveřový sedan Cordoba je odvozený od malého hatchbacku Ibiza. Stojí na stejné podvozkové platformě a používá identickou techniku. Jen ten kufr je zde navíc.


V našich zeměpisných šířkách a délkách však nejsou sedany tak oblíbené, jako třeba v Maďarsku, takže zůstává otázkou, zda je tento bonus v porovnání s Ibizou českými řidiči vnímán jako skutečná výhoda.

V každém případě blízká příbuznost obou modelů a použitá koncernová technika přinášejí zájemci o ojetý automobil velký klad v podobě dobré dostupnosti náhradních dílů a jejich cen. Ceny náhradních dílů z druhovýroby jsou skutečně nízké a nabídka široká. Motorista tak může vybírat, a ani když sáhne po kvalitnější součástce, rozhodně finančně nevykrvácí.

Cordoba druhé generace vychází ze Seatu Ibiza třetí generace, jehož španělská automobilka patřící do koncernu Volkswagen, uvedla na trh v roce 2002. Model Cordoba se objevil v nabídce o rok později a na rozdíl od Cordoby první řady nevyjel v jiné karosářské variantě než sedan (předchozí generace Cordoby se vyráběla i jako kombi s přídomkem Vario).

seat cordoba bazar

Slabším místem jsou plasty

Ale vraťme se zpět ke druhé generaci Seatu Cordoba. Automobilu někteří motoristé vyčítají přílišné použití tvrdých plastů v interiéru, které jsou náchylnější na poškrábání. To neplatí jen pro madla dveří, ale i na velký plast kryjící přístrojovou kapličku a přecházející přes výdechy ventilace do středového panelu palubní desky. Tu má Cordoba identickou se souběžně vyráběnou Ibizou. Jako celek působí poměrně jednoduše, přesto nevypadá špatně (podle výbavy se může lišit zbarvením a optickou povrchovou úpravou zmiňovaného plastu).

Na malý sedan není nabídka místa na předních sedadlech vůbec špatná, navíc sedačky zajistí dostatek pohodlí. Vzadu je ale situace poněkud jiná, zde se už vnější rozměry vozu musejí projevit. I přes vybrání opěradel předních sedadel je tu málo místa v oblasti konec a trojici cestujících by bylo značně ouzko i v oblasti ramen. Ve dvou se na zadních sedačkách dá cestovat citelně lépe, i když jak zde už padlo, pro kolena mnoho místa ani tak nebude.

recenze ojetiny cordoba

Zavazadlový prostor vozu nabízí objem 485 litrů – to je dost hezká hodnota (Ibiza má zavazadelník o objemu 265 litrů). Jen pro porovnání uveďme, že Škoda Fabia sedan, tedy model první generace, disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 426 litrů. A třeba takový souběžně vyráběný Peugeot 206 SW, nabídne zavazadelník o objemu pouhých 313 litrů – to je i na malé kombi zoufale málo.

Nejžádanější je 1.9 TDI

Po stránce jízdních vlastností můžeme Cordobu druhé generace zařadit k průměru. Podvozek citlivější na příčné nerovnosti není v každé situace zrovna komfortní, ale ani vyložený kostitřas. Ve srovnání se zmiňovanými konkurenty však vyjde jako nejtvrdší. Vozidlo si z pohledu řidiče nestojí špatně, a pokud vezmeme v úvahu jeho nízkou pořizovací cenu na trhu s ojetými automobily i náročnost motoristů, kteří si tento typ auta pořizují, lze o něm říci, že nezklame.

seat cordoba 1.4 motor

Je ale dobré vyhnout se základním motorizacím, jejichž výkony jsou dosti chabé. Narážíme tím zejména na vyhlášené problémové tříválce o objemu 1,2 litru (HTP) a výkonu 47 či 51 kW. Ty kromě technických problémů a nadměrných vibrací totiž trápí i nadměrná spotřeba, pokud vůz překročí rychlost jízdy přibližně osmdesát kilometrů za hodinu. Mezi naftovými motory je to pak atmosférický diesel 1.9 SDI/47 kW. Ten sice platí za velice spolehlivý, ale i opravdu líný. Ani velmi úsporné tříválcové turbodiesely 1.4 TDI nejsou zrovna terno. Trápí je nadměrné vibrace, ve vyšších (dálničních) rychlostech vykazují vyšší spotřebu a doprovází je otřesný zvuk. Navíc spolehlivosti legendárních 1.9 TDI ani náhodou nedosahují.

Právě turbodiesely 1.9 TDI jsou oblíbenou volbou pro Cordobu, ostatně asi jako pro jakýkoli jiný vůz, do něhož se montovaly. Skutečně kladně lze hodnotit i benzinové šestnáctistovky, také po nich je mezi zájemci o ojetinu velký hlad. Vůz s dvoulitrovým benzinovým motorem ale tak dobrou volbou není. Jednak má přirozeně vyšší spotřebu a pak jej nezřídka trápí zvýšená spotřeba oleje i jeho úniky.

Vyhněte se 1.2 HTP

„Turbodiesely 1.9 TDI nejčastěji potrápí vadná váha vzduchu, její výměna je ale snadná a cenově dostupná,“ vysvětluje Jindřich Topol, vedoucí výkupu AAA AUTO. Pozor na zvýšenou kouřivost – ohlídejte si stav turba a vstřikovačů. Turba odcházejí častěji u automobilů s vysokým nájezdem, což s tím přímo souvisí. Samozřejmě záleží i na tom, jak se k vozidlu choval předchozí majitel. Turba odcházejí i u motorů 1.4 TDI. Zážehové tříválce 1.2 HTP mívají problémy s rozvody, zapalovacími cívkami a úniky oleje. Potíže mohou nastat i s vršky motorů.

interiér cordoba

„U některých ojetin se můžete setkat s bezdůvodně rozsvícenou kontrolkou airbagu. Výjimkou nejsou vytlučenými čepy přední nápravy či opotřebená ložiska kol,“ pokračuje ve výčtu častěji se objevujících potíží zástupce AAA AUTO. V případě silnějších motorizace 1.9 TDI si hlídejte také stav dvouhmotového setrvačníku. Některá vozidla mají zvlněné brzdové kotouče, což je zapřičiněno jejich tvz. dojížděním, když se majiteli už nechtělo investovat do nových a tloušťka současných je již tak malá, že se vlivem zahřívání a chladnutí po brzdění začnou kroutit. Měnit se musejí spolu s brzdovými destičkami.

„Doporučuji zkontrolovat také funkčnost veškeré elektrické výbavy. Ne vždy pracuje správně,“ varuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Stejně jako Ibizu i Cordobu častěji trápí různé drobnější poruchy elektroniky, známé je také častější praskání žárovek v potkávacích světlometech.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

Audi A6

Rok výroby 2017

589 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč