Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV

vloženo

Automobilka Peugeot má po více než 20leté zkušenosti s vozy MPV na co navazovat. Od modelu 5008 tak v podstatě ani nečekáte, že by úlohu rodinného vozu nezvládl. Obstojí ale také jako ojetina s nájezdem téměř 100 000 kilometrů a stářím 5 let?

Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV

Francouzský výrobce se lvem ve znaku se u nás těší velké popularitě a středně velké MPV s názvem 5008 proto není výjimkou. Potkáte jej skutečně na každém rohu, a i přesto, že se na trhu pohybuje již dlouhých 7 let, vůbec nepůsobí staře. Vděčí za to zejména neotřelému designu, jemuž stály za vzor zejména francouzské rychlovlaky. Peugeot ve vhodně zvolené barvě (navíc s množstvím chromových doplňků v přední části) proto jako kdyby ani nestárl.


Zadní část je ale koncipována hlavně užitkově a dominují zde proto obrovské zadní dveře s hlubokým vykrojením do spodní části nárazníku. Uprostřed zadního okna pak nechybí nápaditý výklenek, kde se usídlil znak automobilky, a zejména v noci za snížených světelných podmínek vyniknou také zadní světla s LED trubicovou technikou. Umístění světla zpátečky do spodní části nárazníku je však tragickým krokem. Při couvání ve tmě absolutně nic nevidíte, a abyste si alespoň trochu posvítili, musíte couvat s nohou na brzdě.

Interiér – prostor hlavně vzadu
Po usednutí do kabiny vám připadá, jako kdybyste se octli ve vysokém sportovním voze. Palubní deska je totiž extrémně masivní (v některých případech až přehnaně). Třeba protažený středový panel, který v našem případě hostí volič automatické převodovky, je až nad úrovní stehen předních cestujících a díky svým rozměrům výrazně utiskuje řidičovu pravou nohu. Ani na straně dveří však není místa příliš a v pozici řidiče se zde skutečně cítíte trochu jako v monopostu. Vše navíc korunuje velice příjemný volant s dynamicky vyhlížejícími pádly pod volantem.

Pak ale přijde na řadu stinná stránka věci a na mysli nemám jen pověstnou kvalitu (tedy spíše nekvalitu) zpracování, o které v souvislosti s modelem 5008 slýcháme. Kromě všemožného vrzání a skřípění mi totiž v pracovně řidiče vadí i absence jakéhokoliv úložného prostoru o rozumné velikosti. K dispozici je sice schránka mezi předními sedadly, jejíž velikost se dá přirovnat spíše k průměrnému domácímu mrazáku, ale takový mobil, peněženku nebo svazek klíčů si zkrátka nemáte kam dát.

S místem v zadních řadách ale problém není a stejně dobré je to i s úložnými prostory. Námi testovaná verze byla sice jen pětimístná a v zavazadelníku (sám o sobě má 679 litrů) tak nabízela ještě dalších 60 litrů úložných prostor pod podlážkou. Již z dřívějších zkušeností ale vím, že i kdyby zde třetí řada sedadel byla, tak sem dva průměrné dospěláky nasoukáte. Situace dál od zadních kol je však samozřejmě lepší a je zde upřímně tolik pohodlí, že kdybych si měl vybrat místo, na kterém budu cestovat, bude to právě jedno z prostředních sedadel. Z fotek to možná nevypadá, ale druhá řada poskytuje naprosto dostatečnou oporu v oblasti stehen, a oproti sedadlům vpředu je navíc v oblasti kolen spousta volnosti. Pro nenasytné ratolesti pak samozřejmě nechybí ani jídelní stolky.

Motor – slabý, slabší, nejslabší
V roce 2009 přišla „5008-ka“ se základním vznětovým motorem 1.6 HDI o výkonu 80 kilowattů. V roce 2011 byl motor částečně modifikován (dostal o 2 kilowatty vyšší výkon) a dorazila také verze s označením 1.6 e-HDI, s ekologicky zaměřeným micro-hybridním ústrojím spočívajícím v lépe propracovaném systému Start/Stop. Kvůli přehnaně dlouhým kvaltům a častému vypínání i naprosto studeného motoru bychom se ale této verzi raději zcela vyhnuli. V roce 2014 pak přišlo další, tentokrát výraznější omlazení vznětové „jednašestky“, které s sebou kromě nově použitého filtru pevných částic s aditivy přineslo i další posílení (opět o 2 kilowatty) na finálních 84 kilowattů. Co ale všechny tyto verze beze zbytku spojuje? Odpověď jistě uhádnete i bez nápovědy. Ano, naprosto mizerná jízdní dynamika!

Námi testovaný Peugeot pochází z roku 2011 a disponuje tedy prostředním ze zmiňovaných výkonů (82 kW). Při ohlédnutí na hodnotu točivého momentu (270 Nm) si říkáte, že to nemusí být zase tak tragické, jenomže ono je. Peugeot 5008 totiž v kombinaci s robotizovanou automatickou převodovkou váží tučných 1688 kilogramů a tenhle motor mu prostě a jednoduše nestačí. Při jízdě s ním tak (v porovnání s „dvoulitrem“) paradoxně ani moc neušetříte. Výraznější obsazení vozu totiž znamená, že převodovka musí častěji podřazovat a pro zachování tachometrových 130 km/h v táhlém dálničním stoupání začne motor doslova dřít z kůže.

Týden jsme proto odjezdili za průměrných 7,4 litru nafty a podotýkám, že jsme na něj byli hodní. Abych však nehanil jen motor, pozvěme si na kobereček i převodovku. Však i ona nese na nevalném výsledku svůj podíl. Podobně jako v nedávném testu citroënu C4 Cactus, kde se dočtete o naprosto katastrofálním chování robotizovaného automatu, nemohu ani zde jinak. Je sice pravdou, že Peugeot měl v porovnání s cactusem převodovku sladěnou lépe, ale i tak bylo každé přeřazení doprovázeno nepříjemným přerušením výkonu, až to zakymácelo celým vozem. A je nad slunce jasné, že když se vůz v kopci při každém přeřazení zas a znovu rozjíždí, že té nafty vyžahne mnohem víc.

Robotizovaná převodovka navíc nesnáší dopravní zácpy, protože je velice náchylná na hořící lamelu elektronicky vyšlapávané spojky. Raději ji proto vůbec nechtějte. Zlatý manuál… Je v tomto modelu docela dobře odstupňovaný a jezdit s ním je daleko větší radost.

Jízda – jezdit to on umí, ale s našimi cestami si nerozumí
Při jízdě s tímto vozem se mi několikrát po sobě vybavil komixový obrázek vojáka, který se s utrženou nohou plazí po zemi a křičí: „Mě to nebolí, neboj se!“. Peugeot 5008 je totiž takový malý hrdina. Ač jeho podvozek dostává na českých silnicích neuvěřitelně zabrat, stále se tváří, že se nic neděje a že se ho to netýká. I přes časté problémy s vytlučením kulových a svislých čepů, s vyklepanými tyčkami stabilizátorů, ale i s vůlemi na nápravách tak prostě zůstává pohodlný. Tato vlastnost je jistě velmi ušlechtilá, ale jako budoucí zájemce si raději hned připravte nějaké peníze stranou. Při nájezdu 100 000 km je investice do podvozkových částí zažitým pravidlem.

Na poli jízdních vlastností se mu však nedá mnoho vyčíst. Není hlučný, při vyšších rychlostech je až nečekaně stabilní a i přes měkčí nastavení podvozku dokáže v zatáčkách příjemně poslouchat. Zároveň zde není úplně mrtvé řízení a nebýt toho zběsilého automatu, snad by mě i samotná jízda s vozem začala bavit. Jen brzdy jsou trochu slabší, ale to platí o větších francouzských autech obecně.

Závěr – s jiným motorem a v manuálu? proč ne…
Testovaný Peugeot 5008 mne v mnoha ohledech velmi překvapil. Přijde-li řeč na motor a přidružené komponenty, tak ne právě příjemně, ale budeme-li se o tomto automobilu bavit jako o celku, tak se přiznám, že s dvoulitrovým motorem HDI a manuální převodovkou bych si jej uměl s klidným srdcem představit. Je totiž za rozumné peníze a jako rodinné auto představuje spoustu výhod pro každodenní život.

Zaujal vás testovaný vůz a jeden byste chtěli mít i ve své garáži? Pak je tu přehled nejčastějších závad, na které si dát pozor. O původu, historii a kilometrovém průběhu konkrétního vozu prozradí mnohé přední světla, jejichž polykarbonátové kryty nebyly do faceliftu roku 2014 nejkvalitnější. V případě použití silnějších než předepsaných žárovek navíc hrozilo dokonce propálení krytů. S naprostou jistotou se pak až do roku 2013 vyhněte zážehovým jednotkám 1.6 THP. Zlobí je problémy s rozvodovým řetězem, napínacími lištami, ale i turbodmychadly, která jsou velice náchylná při nedostatečném dochlazování. Již zmiňovanými problémy jsou pak choulostivé části na podvozku, nebo spojka u robotizovaného automatu. V neposlední řadě si také dobře zkontrolujte stav a funkčnost parkovacích čidel (jsou-li ve výbavě), která s oblibou vypovídají službu. Jinak je ale vůz bez výraznějších problémů.

Plusy
+ prostorný interiér
+ příjemný volant
+ vyšší posed
+ vynikající plocha prosklení
+ dobré řízení

Mínusy
- vlastnosti robotizované převodovky
- absence polohy P (závislost na ruční brzdě)
- slícování plastů
- absence odkládacích prostor vpředu
- nedostatečně výkonný motor
- náchylnost podvozku

Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto.

 

Technické údaje:

Peugeot 5008 1.6 HDI (2011)

Objem motoru

1 560 ccm

Typ motoru

řadový čtyřválec (R4)

Druh motoru

vznětový přeplňovaný

Typ přeplňování

turbodmychadlo

Maximální výkon

82 kW / 112 koní / 3 600 ot./min.

Maximální točivý moment

270 Nm / 1 750 ot./min.

Převodovka

šestistupňová automatická (robotizovaná)

Poháněná kola

přední (4x2)

Maximální rychlost

180 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

13,3 s

Udávaná spotřeba město

5,6  l/100 km

Spotřeba mimo město

4,8 l/100 km

Kombinovaná spotřeba

5,2 l/100 km

Spotřeba během testu

7,4l/100 km

Objem nádrže

60 l

Pohotovostní hmotnost

1 688 kg

Délka / šířka / výška

4 656 / 1 928 / 1 685 mm

Rozvor

2 760 mm

Zavazadelník/ Po sklopení

679/1 860 litrů

Cena v době testu

230 000 Kč


Text: Martin Müller, Foto: @Kessworks

Vyhledat vozidla v inzerci: Peugeot

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV Fotografie k článku Test ojetiny: Peugeot 5008 1.6 HDI ETG6 – průměrné auto, nadprůměrné MPV
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

22.05.2017
Test: Citroën C3 1.6 BlueHDi (2017) - atraktivní design, originalita a komfort
21.05.2017
Pro Evropu je určeno jen 1500 ks limitované edice Nissanu Navara Trek-1°
20.05.2017
Renault Trafic SpaceClass - luxus pro 9 pasažérů
18.05.2017
Škoda Karoq kompletně odhalena, je to zmenšený Kodiaq
18.05.2017
Nové BMW M5 dostalo pohon všech kol, který lze rozpojit a driftovat
18.05.2017
Test ojetiny: Volvo V60 D5 - zastánce rodinných pravidel
17.05.2017
KIA Soul EV nově s dojezdem až 250 km stojí 870 tisíc korun
16.05.2017
Test: Renault Talisman Grandtour - top elegán klame tělem
14.05.2017
Připravte se na léto - BMW 2 Coupé a Cabrio jsou tady
13.05.2017
Nástupce Škody Yeti se odhaluje - Karoq na nových fotografiích
12.05.2017
BMW řady 1 prošlo faceliftem a má stále pohon zadních kol
11.05.2017
Test ojetiny: Mercedes-Benz SLK 200 - Čirý nesmysl? Ani ne!
11.05.2017
Audi RS 5 Coupé v prodeji, za 450 koní zaplatíte 2,3 milionu
11.05.2017
O víkendu slibuje Toyota své modely se slevou až 120 000 Kč
10.05.2017
Citroën C-Elysée je i po zdražení stále levnější než Škoda Rapid
09.05.2017
Omlazená Škoda Rapid Spaceback je levnější, ceny začínají na 299 900 Kč
08.05.2017
Omlazený Peugeot 308 dostal osmistupňový automat a nový diesel
06.05.2017
Test: Renault Mégane GrandCoupe Energy dCi 130 - šarmantní kompakt
06.05.2017
Kempovat s MINI? Ano, s modelem Countryman je to možné
05.05.2017
Renault Kadjar dostal motor 1,6 TCe s výkonem 165 koní