Test ojetiny: Opel Astra GTC 2.0 CDTI - nenápadná krasotinka

Tak schválně - kdy jste naposledy viděli Astru GTC? Nejen na naších cestách jde o nevídaný úkaz, který je navzdory přijatelné ceně stále vzácnější. Má smysl nad stylovou Astrou uvažovat? A jak jezdí po 80 000 kilometrech a čtyřech letech v provozu?

Opel Astra GTC je bez urážky poměrně zvláštní kříženec. Překvapivě robustní kupé totiž vypadá a dokonce se i jmenuje Astra, vzniklo však na podvozkové platformě Insignie. Na té však v rámci zakomponování menšího modelu byly provedeny jisté změny a nejstylovější Astra z někdejší nabídky proto jezdí docela jinak. Ne tak těžkopádně jako Insignia, oproti menší Astře však působí jistějším a bytelnějším dojmem, což při jízdě velmi oceníte.


Za zvláštní pak lze považovat i použitý rozměr kol, který rovněž vypovídá o podvozkové robustnosti r. V našem případě byly na voze pneumatiky s rozměrem 235/50 R18.

Exteriér - masivní a neokoukaná

Teprve až při osobním setkání člověka překvapí, jak masivně Opel Astra GTC působí. Zdálky zakulacený tvar vajíčka teprve zblízka prozrazuje skutečné rozměry, a přestože se vůz jmenuje Astra, vedle ostatních třídveřáků nižší střední třídy vyčnívá jako přerostlé dítě ve čtvrté třídě. Co je malé, bývá obvykle hezké, nakynutá Astra však potvrzuje, že i větší vůz může vypadat dobře. Ostře řezané tvary, které jakoby učesávají celou přední tvář, působí velmi dynamicky a přes protaženou siluetu střechy a velmi dlouhé přední dveře se vybroušený design s ostrými hranami táhne až ke vkusně ukončené zádi. Samozřejmě že nejde o nejkrásnější vůz, své kouzlo vám ale naservíruje rychleji a také intenzivněji, než byste čekali a navíc za dané peníze? Opel na GTCčku prostě nešetřil. Z toho důvodu má oproti běžným Astrám úplně jiná světla a její vzezření jednoduše daleko více dramatické a stále neokoukané.

Interiér - spousta tlačítek a dlouhé dveře

Vnější design si ale ukrojil podstatnou část z praktičnosti interiéru. Palubní deska pochází z klasické Astry a jediným rozdílem v GTC je přepracovaný dekor ozdobných plastových lišt. Jakmile se však rozhodnete s Astrou GTC fungovat, změny pocítíte okamžitě. Extrémně dlouhé přední dveře jdou nejen poměrně těžko zavírat, ale mezi příčně zaparkovanými vozy prakticky nemáte šanci vystoupit. Zároveň se i těžko dostává k pásům. Po pár dnech se je ale naučíte podávat druhou rukou. Rovněž při parkování je z GTCčka velmi špatně vidět. Malé zadní okno a extrémně masivní C sloupky ubírají cenný výhled vzad. Vůz bez parkovacích čidel bych proto určitě nechtěl (a to se nepovažuji za člověka, co neumí parkovat).

Astra GTC však již v základní výbavě poskytuje lepší ergonomická sedadla AGR, která jsou jedním slovem báječná. Ve voze si sedadlo sice nespustíte tak nízko, jak je pro perfektní řidičskou pozici třeba, díky ukázkové opoře stehen a širokému nastavení volantu to ale ani moc nevadí. Tím nejlepším je ale samozřejmě opora zad. Z Astry GTC vás zada bolet zkrátka nebudou a můžete jet klidně napříč Evropou.

Značná část ojetých Aster generace J bývá kritizována za rozvrzaný středový panel a samozřejmě i přemíru tlačítek, která jsou ještě ke všemu náchylná k otěru. Astra GTC však byla vyráběna o něco pečlivěji a tolik problémů s ní nebývá. V našem případě jsme navíc měli štěstí i na stav vozu. Po oleštěných tlačítkách ani památky, a přestože zorientovat se v nich nějaký čas zabere, nakonec vůz uvnitř rozhodně nebyl nepříjemný. Škoda jen těch extrémně těžkých a dlouhých dveří. Více chyb uvnitř totiž skutečně nebylo, a že je Astra vybavena archaicky vypadajícími červenými displeji vám bude po chvilce jedno.
A prostor vzadu? Pro dva muže a dvě drobné ženy je vůz tak akorát velký. Celou rodinu bych sem ale raději nebral.

Motor - vysokorychlostí přeprava

Dvoulitrový vznětový motor s výkonem 121 kW mne upřímne řečeno baví. Jde o identickou jednotku, jakou má Insignia s výkonem 118 kW, oproti starší verzi ale disponuje “stodvacetjednička” výrazně upraveným softwarem, delšími kvalty a také mnohem kultivovanějším chodem. Motor zkrátka tolik nenýtuje při nízkých rychlostech, disponuje rychlejší odezvou na plynový pedál a vlivem do rychla nastavených otáček se s ním dá i velmi pohodlně cestovat. Astra na 6.rychlostní točí 3 000 otáček až při 190 km/h a motor danou rychlost navíc skutečně zvládá. Jeho síla je dostatečná a aerodynamický hluk je díky dynamické siluetě vozu skvěle potlačen. Svědčí o tom ostatně i světové prvenství, které se Astře (nikoliv ve verzi GTC) 2.0 CDTI s výkonem 121 kW podařilo získat. V roce 2013 šlo totiž o nejrychlejší sériově vyráběný vůz světa, který byl v rychlostním závodě endurance na 24 hodin schopen překonat nejdelší vzdálenost. Jinými slovy, Astra s tímto motorem dokáže vysokými rychlostními tempy překonávat dlouhé vzdálenosti a ani se u toho nesnaží vyprázdnit vaši peněženku.

Velmi svižně s ní budete jezdit za 7 litrů, při klidném tempu se ale spotřeba ustálí na zhruba 5,5 litrech nafty na 100 kilometrů. 

Servisní okénko - kvalita překvapí

Když Opel vyvíjel první generaci Insignie, teklo mu mírně řečeno do bot. Vozu proto chybí dostatečná protikorozní ochrana na nosných částech podvozku a Insignia proto po 8 letech rezne jako divá. U Astry se ale podobného příběhu nedočkáte. Při nájezdu 80 000 kilometrů tak dovede pozlobit jen 6stupňová manuální převodovka, jejíž kvalty se občas zadrhnou a jedničku po studeném startu občas řadíte lehce přes zuby. Opel však na převodovku dával 5letou záruku a drtivá část Aster GTC do ní stále spadá. Doporučujeme proto nepodceňovat a s případnými problémy se obrátit na autorizované dealery. Dále se vlivem nadváhy (Astra GTC 2.0 CDTI váží 1 569 kg) objevují občasné potíže se zvlněnými kotouči a může odejít i některé z ložisek. Naopak tlumiče ale problém nepředstavují a dokonce i dražší podvozek s regulovatelnou tuhostí vydrží dle dosavadních zkušeností téměř 160 000 km. Dále očekávejte problémy se zadními žárovkami (velká část Aster GTC má naštěstí zadní LED světla), občas odchází dešťový senzor a v poslední řadě se vrátíme i k červeným displejům, kterým postupem let odumírají krystaly.

Jízda - Kde jsou ta kila?

Jak podivuhodný mix mezi Insignií a Astrou jezdí? Musím se přiznat, že rozdíl v chování mezi klasickou a Astrou GTC mne neskutečně překvapil. Už klasická Astra jezdí velmi vyrovnaně a stejně jako všechny modely značky z přelomu dekády působí jako o třídu větší auto. Astra GTC je ale z docela jiného těsta. Je sice bohužel stejně špatně odhlučněná v podbězích, takže každou změnu asfaltu okamžitě slyšíte (a navíc ta široká kola), více se jí ale při běžné jízdě vytknout nedá. Jezdí velice pohodlně, nedotáčivost se dostavuje až při samotném extrému a doslova miluje táhlé zatáčky, v nichž sedí jako přibitá. Sice se mi zdá poněkud infantilní hledat sportovní geny v nesportovním kupé nižší střední třídy (navíc s naftovým motorem), ale tady prostě jsou. Astra GTC s testovaným motorem z vás vlivem své osobnosti vytvoří sportovně zaměřeného řidiče, to je bez debaty. Její řízení je v porovnání s klasickou Astrou daleko méně přeposilované, a přestože mu chybí cit, pracovat s vozem na silnici je velice snadné. Nepobaví vás v první zatáčce a ani v šedesátéosmé se smát nebudete, co však umí dokonale, je překonávat delší vzdálenosti v oslnivých časech. Čas smát se proto budete mít doma.

Závěr - Opel za dobré peníze

Když nad tím přemýšlím, Opel donedávna vlastně nabízel natolik zajímovou směs kombinací, že jeho vůz na trhu neměl přímého konkurenta. Snad VW Scirocco, to je ale mnohem nižší a cílí svou osobnost trochu jiným směrem. Opel Astra GTC 2.0 CDTI si z obou sourozenců vzala to nejlepší a svůj vzhled zabalila do unikátní formy, která je českým řidičům (“kdovíproč”) proti srsti. Svým pojetím se hodí jak mladším rodinám s dynamicky zaměřenými členy, tak starším lidem, kteří chtějí pravé GT(C)čko, ale zároveň si nepřejí vyčnívat. Za 310 000 Kč si tak koupíte vůz, který nejenže není okoukaný, ale také velmi příjemně jezdí a s 80 000 ujetými kilometry je vzhledem k jeho kvalitě v podstatě nemístné hovořit o nějakých poruchách. Nemyslel bych si, že něco podobného o Opelu řeknu, ale na Astru GTC byste při výběru ojetiny v dané cenové hladině prostě neměli zapomínat. S testovaným motorem je úžasná.

plusy
+ design
+ jízdní vlastnosti
+ robustnost podvozku
+ pasivní bezpečí
+ skvělá sedadla AGR
+ dobrá spotřeba paliva i při svižnějším tempu
+ výkon bixenonových světlometů AFL+

mínusy
- výhled vzad
- hluk od kol
- dlouhé přední dveře
- materiály v interiéru

Technické údaje Opel Astra GTC 2.0 CDTI (Sport)
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1 956 ccm
Výkon: 121 kW (165 k) / 4 000 ot./min.
Točivý moment max.: 350 Nm / 1 750 - 2 500 ot./min.
Max. rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 8,9 s
Spotřeba - město: 5,7 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,3 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 4,8 l /100 km
Objem pal. nádrže: 56 l
Délka/šířka/výška: 4 466 / 1 840 / 1 482 mm
Rozvor: 2 695 mm
Zavazadelník: 380 / 1 165 l
Pohotovostní hmotnost: 1 569 kg
Spotřeba během testu: 6,6 l/100 km
Základní cena v době testu  310 000 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

text + foto: Martin Müller

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

529 900 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

850 000 Kč

Škoda Superb

Rok výroby 2018

549 000 Kč