Test ojetiny: Mitsubishi Colt - ďábelský prcek

Malý Colt umí uhánět až pekelnou rychlostí. Důvodem je nejen nízká hmotnost, ale i přeplňované motory. Na trhu s ojetými vozy se navíc vyskytují i exempláře se skutečně nízkým nájezdem.

Mitsubishi Colt uvedený v roce 2004 sdílí podvozkovou platformu a pohonné jednotky se Smartem ForFour. Vizáží se ale oba vozy zásadně liší.


Co mají ale společné, je poměrně malé zastoupení na trhu. Nejde tedy o vozidla spadající do šedi automobilové konfekce. Zatímco Smart osloví spíše individualisty, Colt má políčeno na prakticky smýšlející řidiče, kteří si vystačí s malým vozem. I když malý je Colt snad jen z venku.

Malý stěhovák

Colt bývá označovaný jako hatchback, svým tvarem karoserie a jednoprostorovým pojetím ale odkazuje na MPV. Nevelká karoserie tak těží z praktických tvarů, díky nimž je možné ve voze přepravit překvapivé množství nákladu. Pokud jede řidič sám, bez problémů odveze i jízdní kolo, aniž by musel demontovat přední ráfek - prostě jen sklopí sedadlo spolujezdce a zadní sedačky, naloží a jede. Variabilita interiéru je totiž další předností Coltu.

Zadní lavici lze posouvat a zvětšovat tak zavazadelník, jehož základní objem činí nevelkých 214 litrů. Zadní sedačky jde ale i zcela sklopit. Sklopit se možné i opěradlo sedačky spolujezdce vpředu. Nákladový prostor pak nečekaně naroste. Mimochodem sedadla jsou nečekaně pohodlná. Palubní desku tvoří tvrdý plast, který může být časem zdrojem pazvuků. Do oka nemusí každému padnout ani bílý plast použitý na středovém panelu a některých ovladačích nebo plastová manžeta řadicí páky.

Dlažební kostky raději objeďte

Řízení je nečekaně citlivé a tak si na něj někteří motoristé budou muset chvilku zvykat. Podvozek potěší velice dobrým držením jízdní stopy, avšak pozor na větší díry. Je tak tvrdý, že i jízda po dlažebních kostkách se snadno promění v nepříjemný zážitek. O nějakém komfortu zkrátka nemůže být řeč. Ale obraťme list: další kapitolou budiž pohonné jednotky. Ty totiž vykazují nízkou spotřebu a současně umějí s vozem opravdu zahýbat. Z nevelkého Coltu se tak snadno stane dábelský prcek, který ukáže ostatním záda.

Vsaďte na třináctistovku

A k pekelně svižné jízdě stačí i základní jedenáctistovka o výkonu 55 kW. Z hlediska spolehlivosti si ale nestojí úplně dobře. Naproti tomu agregát 1.3 MIVEC pracující s výkonem 70 kW je vynikající volbou. Projevuje se opravdu kultivovaně, ochotně zrychluje, je spolehlivý a úsporný. Jenže není v bazarech k vidění tak často, jako základní jedenáctistovka. Ještě vzácnější jsou výkonné patnáctistovky - na ty narazíte jen zřídka.

V nabídce nechybí ani turbodiesel. Ten dodal německý Mercedes, který vlastní značku Smart. Motor 1.5 DI-D se montoval ve dvou výkonových verzích: 50 a 70 kW. Potěší skutečně úsporným provozem, avšak na trhu není zrovna často k vidění. U malého automobilu logicky motoristé více preferují menší benzinové pohonné jednotky. Ať už vsadíte na jakýkoli motor, z hlediska spolehlivosti i ovladatelnosti je lepší, aby spolupracoval s manuální převodovkou.  Druhou možností je robotizovaní řazení, to však pracuje pomalu a navíc představuje zvýšené riziko výskytu drahých poruch.

Něco za něco

Nepříjemnou daní za tuhé odpružení mohou být vůle na přední nápravě, ale i hučící ložiska kol - ta se takto hlásí o výměnu. „Určitě dobře prověřte funkčnost přímo řazené převodovky. Někdy se totiž objevují potíže s řazením zpátečky,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Jinak nadprůměrně spolehlivý automobil mohou trápit i závažné problémy.

Patří k nim potíže se škrticí klapkou u základní benzinové jedenáctistovky a především pak závady řídicí jednotky, které se zřídka vyskytují u tohoto motoru. Dokonce jsou známé případy jedenáctistovek vylágrovaných na klice a občas se objeví propálené písty. „Hodně otravné dokáže být pískání ventilátoru nebo řemene pomocných agregátů,“ zmiňuje další známé potíže zástupce AAA AUTO. Pokud si ale vyhlédnete udržovaný automobil, ideálně se třináctistovkou pod kapotou, můžete být velice spokojeni.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

529 900 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

850 000 Kč

Mazda 6

Rok výroby 2009

145 000 Kč