Test ojetiny: Mercedes-Benz SLK 200 - Čirý nesmysl? Ani ne!

"Byl pozdní večer, první máj, večerní máj, byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj..." Pocity, jaké zažijete, se v nízko posazeném roadsteru dají přirovnat snad jen k citátu z nejslavnější Máchovy básně. Stačí si projet ten voňavý les, klidný venkov nebo si poslechnout zpěv rozradostněného ptactva a pocítit sílu jarních paprsků. Život je krásný"

Stejně tak jako jiné vozy trápí ale i nízko posazené roadstery specifické potíže a právě jim se budeme v dnešním bazarovém testu věnovat. Adeptem se nám stal Mercedes-Benz SLK 200, za který si v Auto ESA účtují 250 000 Kč. Jde o vůz z roku 2007 a navzdory vyššímu nájezdu 157 tisíc kilometrů je v úžasně opečovávaném stavu. Horkou novinkou byl však již před deseti lety a upřímně - ani tehdy zrovna krásný nebyl.


Designéři mercedesu tou dobou zasažení vzhledem vozů Formule 1 se v přední části nechali možná až příliš unést a prťavý Mercedes tak připomíná spíše mravenečníka s obrovským nosem. To pohled zboku je již výrazně lepší a přejdeme-li k zádi, na jejíž odtokovou hranu předchozí majitel umístil i originální malé křidélko, které bylo původně určeno pouze pro vozy AMG, je nutné konstatovat, že to útlému špuntovi neobyčejně sekne. Faktem také je, že Mercedes se díky plechové střeše modelu SLK vyvaroval podivným křivkám střechy a vozu to tak sluší jak nahoře bez, tak se střechou.

Interiér je ovšem zklamáním s velkým Z a nebýt zde sedadel s rudým obšíváním, krásně elegantních tvarů opěradel a červených pásů, které zajišťují dojem exkluzivity již samy o sobě, interiér mercedesu by neměl co nabídnout. Nepotěší plasty náchylné k otěrům, měkčená palubní deska po letech dokonce ztrácí svou měkkost a nejvýraznějším negativem je rozhodně ergonomie z pohledu řidiče, který měří více jak 180 cm. Když si totiž dáte sedadlo tak, abyste volant při natažení rukou měli přesně pod hranou svého zápěstí, budete se při správném držení volantu svými lokty vždy zasekávat o výplně dveří a na středovém panelu se opřete leda tak o plast u ruční brzdy, který je tvrdý až běda. Středová loketní opěrka tak připadá pouze spolujezdci, kterému se prostoru k žití dostává daleko více.

SLK má až překvapivě velký zavazadelník, do kterého lehce vtěsnáte bagáž pro dva cestující. V interiéru si ale kupřikladu není ani kam dát pití, které je tak odsouzeno k převalování se za sedadly a podat sis jej, když jste ve voze sami, není zrovna lehké. Výhled z vozu je ovšem i přes dlouhou kapotu skvělý a zvyknout si umisťovat roadster po silnici, stejně jako parkovat jej, je otázkou chvíle. Každodenní život s SLK je tedy ztížen jen tím, že nedisponuje odkládacími prostory. Jinak se s ním ale žít dá a to i navzdory jeho útlým rozměrům.

Motor - lenošivý žrout, moc od něj nechtějte
Testovaná "osmnáctistovka" dopovaná kompresorem s označením 200 dává skromných 120 kilowattů a svým výkonem se tak k 1 394 kilogramům těžkému roadsteru hodí spíše pro klidné vyjížďky s větrem ve vlasech. Motor má plynulý a nenucený zátah a překvapí také dobrým odhlučněním. Naproti tomu tu jsou ale dva nenápadné výfuky s chromovými koncovkami, které, když ohřejete, umějí pěkně zadunět. Malý roadster tak ani přes absenci výkonu není po motorové stránce nepříjemný. Zklamáním je ovšem spotřeba. V klidném režimu se sice dostanete na zhruba 7 litrů, při častých rozjezdech v městském provozu, nebo při občasném vytočení až k 6 300 otáčkám, kde vás nekompromisně zastaví omezovač, spotřeba okamžitě vyletí do vesmíru. Není tak problém jezdit za 11, či dokonce za 14 litrů. Ve městě se tak ani s jistou dávkou rozvahy pod 10 nepodíváte.

Servisní náhled
Mercedes ale naštěstí používá velice kvalitní kompresory, s nimiž nebývají ani po letech obtíže. Tento typ přeplňování tak i přes svá specifická negativa neznamená zrovna špatnou volbu z druhé ruky. A co další poruchy?
Největší slabinou roadsteru je samozřejmě oblast střechy a torzní tuhost karoserie, která s přibývajícími kilometry ještě nadále slábne. Nemohu říci, že SLK by se vyloženě kroutilo, po deseti letech provozu je ale upřímně takříkajíc vyměklé. Na ostré výmoly to chce dát opravdu dobrý pozor a auto vás rovněž neodmění při rychlejším přejetí příčných terénních zlomů. Naopak zatáčky  s hladkým asfaltem doslova miluje. To už se ale dostáváme do teritoria následující kapitoly. Zpět k poruchám. Oblast střechy - zde často odcházejí čídla monitorující elektrické dovírání a může se stát, že plechová střecha přestane těsnit. Proto si při výběru vždy střechu stáhněte a detailně se podívejte, kde až zasychá a kondenzuje voda. V případě, že i tuto oblast mezi těsněním u čelního skla někdo utíral, je to podezřelé.
Velice častou slabinou jsou také nekvalitní dešťové senzory, které zcela ztrácejí funkci a řidič musí stěrače pokaždé aktivovat manuálně.

Zásadní problémy s motorem, či podvozkem však u testovaného vozu nepozorujeme a rovněž statistiky hovoří, že nosné části modelu SLK výdrží sloužit dlouho a spolehlivě. Nic z toho se ovšem nedá tvrdit o šestiválcovém benzínu s označením 350. Jeho enormní spotřeba oleje a četná poruchovost napříč všemi součástkami radí - ruce pryč. Pokud vám nevadí pomalejší roadster, nevyžadujete sametové předení šestiválce a spokojíte se s o několik litrů vyšší spotřebou, SLK 200 není špatnou volbou. V opačném případě bychom doporučili model SLK 300, který se ale vyráběl až ke konci života této generace.

Jízda - přípravka na sportovní vůz
Nastínil jsem již skvělé chování v zatáčkách (v případě, že jedete po dobrém povrchu), které je nadále podpořeno nízkým těžištěm a pohonem zadních kol, skrz který se dá eliminovat i případná nedotáčivost. SLK 200 rozhodně není nástroj pro jízdu bokem, pokud je ale silnice vlhčí, drobný powerslide vám dovolí. Chce to ale značnou dávku odvahy a poněkud razantnější ruku, protože ESP lze pouze omezit (nikoliv vypnout) a při větších náznacích řidičské zábavy má snahu jemnými zásahy vůz stabilizovat. Řízení mne však potěšilo. Tenký volant i přes větší průměr poskytuje dostatečnou zpětnou vazbu a vtáhne vás do děje natolik, že se v utažených zatáčkách budete smát od ucha k uchu. Na technické trati můžete být s autem opravdu rychlí a vytěžit z něj skutečné maximum. Největší poklona ale stejně patří brzdám. Vpředu mají vrtané kotouče, a i když se vzhledem k motoru může zdát, že jde o pozérství, SLK brzdí tak dobře, jako kdyby mělo na zádech hned dva padáky. Vážně paráda!

Pokud ale SLK 200 plánujete jako jediné auto, se kterým najezdíte vyšší porci kilometrů, nejde o dobrou volbu. Při vyšších rychlostech je v něm hluk, jeho motor točí moc otáček (3 000 otáček znamená na 6. rychlostní stupeň jen 124 km/h), na dálnici je poměrně nestabilní, vlivem sezení u zadních kol je hodně uskákané a jak už jsme si říkali, rovněž dost nestydatě žere. Jako cílovou skupinu tak vidím mladší lidi s touhou po líbivém kabrioletu, který lze považovat za jakousi přípravku k pravému sportovnímu vozu. Tací se v něm totiž rozhodně mnohému přiučí a rozhodnou si, zda se vydali správným směrem.

Závěr - není to úplně nesmysl
Musím se přiznat, že jde o pozitivní překvapení. Jasně, netestovali jsme nejlepší automobil světa, nicméně pro někoho, kdo touží po roadsteru prémiové značky a nechce za něj utratit celý roční příjem, jde o zajímavou alternativu, se kterou si při správném přístupu užije spoustu zábavy. Stále tu však visí strašák v podobě extrémně drahých náhradních dílů a servisu, který se s oblibou vyšplhá k desetitisícům. Vybírat je proto nutné opravdu pečlivě.



plusy
+ agilní podvozek
+ neokoukaný vzhled
+ aura prémiové značky
+ plechová střecha
+ přijatelná velikost zavazadlového prostoru
+ velmi dobré řízení se zpětnou vazbou
+ nečekaná agilita motoru při vyšších rychlostech

mínusy
- uskákaný podvozek
- jízdní hluk
- servisní náročnost a ceny náhradních dílů
- svítivost potkávacích halogenových světlometů
- nestabilní na rozbité silnici
- vyšší spotřeba benzínu
- horší ergonomie v interiéru

Technické údaje

Mercedes-Benz SLK 200 (2007) R171

Objem motoru

1 795 ccm

Typ motoru

řadový čtyřválec

Druh motoru

zážehový přeplňovaný

Typ přeplňování

kompresor

Maximální výkon

120 kW / 163 koní / 5 500 ot./min.

Maximální točivý moment

230 Nm / 3 000 ot./min.

Převodovka

šestistupňová manuální

Poháněná kola

zadní

Maximální rychlost

230 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

8,3 s

Udávaná spotřeba město

12,5  l/100 km

Spotřeba mimo město

6,7 l/100 km

Kombinovaná spotřeba

8,8 l/100 km

Spotřeba během testu

9,9 l/100 km

Objem nádrže

70 l

Pohotovostní hmotnost

1 394 kg

Délka / šířka / výška

4 062 / 1 777 / 1 297 mm

Rozvor

2 430 mm

Zavazadelník/ Po sklopení

230 l/ -

Cena v době testu

250 000 Kč

 

Vůz zapůjčil autobazar Auto ESA

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

text + foto: Martin Müller

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč

Škoda Superb

Rok výroby 2018

549 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč