Test ojetiny: Mercedes-Benz E320 CDI 4Matic - Mezistátní křižník

O eleganci a vkusu Mercedesu třídy E jistě pochybuje málokdo. Mnohem častěji se spíše proto objevují názory jako: příliš konzervativní nebo moc starý. Jistě. Na těchto názorech je možná kousek pravdy, nic to ovšem nemění na celkové kvalitě samotného produktu. Proto jsme jeden „starý“ kousek vytáhli a proklepli si, zda je to skutečně už jen staré auto s o něco vyšší cenovkou, nebo jestli má stále co nabídnout.

Testovaný kus, který nám v elegantní černé perleti zapůjčil autobazar AAA Auto, měl na tachometru poctivých 122 tisíc km. Vzhledem k testované generaci a stáří vozu se jedná o vcelku unikátní nájezd kilometrů. Vždyť generace s továrním označením W211 je ve výrobě již od roku 2002. Se špetkou znejistění jsme si tak přebírali vůz, který nás však záhy po převzetí nenechal o svých kvalitách ani o skutečném nájezdu kilometrů na pochybách.

Exteriér – Elegance nestárne.
Nejen že se jednalo o jeden z výběhových modelů po faceliftu, který byl vyroben až v roce 2008. Avšak i samotný vzhled vozu totiž velmi rychle prozradil, že se o ten „náš“ konkrétní kus staral jeho bývalý majitel s náležitou péčí a láskou. Krásný pronikavý lak černé perleti s naprostým minimem vad a maximem lesku. Přesně tak, jako kdyby právě vyjel z fabriky. Aby měla „bazarovka“ tolik oslnivého charisma? Tohle je něco, co alespoň částečně chytí za srdce snad každého. Elegantní vzhled následně doplňovaly konzervativní sedmnáctipalcové ráfky z lehkých slitin a již ikonická hvězda nad přední kapotou.


Zdá se vám, že příliš šetříme kritikou? Jistě, můžeme zmínit poněkud výrazné koncovky výfuku (jsou pravé!), nebo přílišnou střídmost v designu. Nic z toho však nebude opodstatněné natolik, abyste po chvilce vlastně zjistili, že není co kritizovat.



Interiér – Prvotřídní kvalita, ukázkové zpracování, otravné vrzání.
A podobný příběh se odehrává i uvnitř. Mercedes-Benz třídy E zde sice „zapšklému hnidopichovi“ udělá o něco větší radost než v předchozí kapitole, svou tvář, „prémiovost“ a nepředstíraný nadhled nad situací si však nadále zachová. Palubní deska, výplně dveří, loketní opěrka a prakticky vše, na co si jen vzpomenete. To všechno je měkké, příjemné na dotek nebo alespoň hebké a sametové. O známkách sedmiletého užívání interiéru tak nemůže být řeč, a i když se na tomto stavu výrazně podílela péče, s jakou se o vůz staral předchozí majitel, je prokazatelná kvalita zpracování a použitých materiálů zcela nepopiratelná.



Zmiňovaný prostor ke kritice dává až mírné vrzání, za kterým stojí zejména dlouholetý provoz na českých komunikacích nebo poměrně tvrdá sedadla, ze kterých však na druhou stranu nebolí záda ani po té nejdelší cestě. Nehezká jsou i plastová pádla pod volantem, která spíše než k choutkám si manuálně zařadit některý z pěti kvaltů nabádají k opaku. K řazení se však ještě dostaneme v kapitole Jízda.

Motor – Nezlomný hltač kilometrů.
S příchodem faceliftu dostala generace W211 šestiválcový vznětový motor s poněkud obvyklejším tvarem do V. Konkrétní pohonný agregát v námi testovaném voze s označením 320 CDI disponuje výkonem 165kW (224 koní) a 540 Nm točivého momentu. Klasické traktorové klepání řadového šestiválce se tak již nekoná a motor plyne klidným, sametovým chodem, o kterém do zhruba 1500 ot./min. (ne takřka, ani ne téměř, ale vůbec!) nevíte. Pohonný agregát prošel kromě změny tvaru také zmenšením zdvihového objemu na 2987 ccm a jedná se tedy o „klasický třílitr“. V praxi však zmenšení pohonné jednotky vůbec nepoznáte a motor se s vozem, který nezřídka překročí hmotnost dvou tun, pasuje velice dobře.



Dokonce tak dobře, že i s verzí pohonu všech čtyř kol 4Matic, kterou jsme měli v testovaném voze i my, byla výsledná spotřeba celého testu pod hranicí 8l/100km. Pokud však pojedete plynule (rozhodně ne jakkoliv pomalu), dostanete se na číslice začínající šestkou. Na opačné hranici stojí spotřeba mezi 10-11 litry nafty na 100 kilometrů. To jsou skutečně zajímavá čísla, vezmete-li v potaz, že si na nedostatek výkonu rozhodně stěžovat nemůžete.

Jízda – Pohodlí v hlavní roli.
Již jsme se zmínili o překvapivé tvrdosti sedadel. Ta je vcelku logická, neboť kůže musí být dostatečně napnutá, aby se zabránilo přílišnému prosezení. I tak nás však ze sedadel nebolela záda a cestování na nich bylo velice příjemné. Vysoký komfort zajistilo i odvětrání spolu s výhřevem. Příkladný je i rozsah nastavení sedadel, takže si ideální pozici najde za velkým volantem každý. Mimochodem i volant lze nastavit v opravdu širokém rozsahu, a i když nám připadal spíše jak kormidlo od korábu, k plavnému charakteru vozu se hodí. Pohodlně jsme se tak usadili a nezbývá než vyrazit.

Po nastartování se v dáli ozývá zvuk naftového šestiválce. I ten se však po ujetí několika kilometrů a následném zahřátí zjemní a nechá vás plně si vychutnat výtečného odhlučnění a plavné jízdy. Práce převodovky je vynikající. Řadí sametově, neslyšně, a i když jsme ji po několika dnech párkrát přistihli, jak se na poslední chvíli honem honem rozhoduje, co bude dál, nikdy nebylo její chování vysloveně nezdvořilé. Ovšem řízení. To je typicky „mercedesovské“ a tudíž i velice líné. Dává jednoduše pocítit, jak velký vůz řídíte. Zvykli jsme si, ale upřímně a ve vší korektnosti… Jsme opravdu velice rádi, že inženýři Mercedesu v podobném trendu nepokračují dodnes, protože „kroucení“, s jakým se řidič potýká v úzkých městských uličkách, se až nápadnou měrou podobá tomu, jaké zažívají řidiči autobusů městské hromadné dopravy.

Jízda je však naprosto vytříbená. Testovaný vůz měl v položce příplatkové výbavy zaškrtnutou položku Airmatic, která značí použití vzduchového odpružení. Při opravách je tento systém velice nákladný, výsledný komfort však stojí za to! Noblesa a lehkost, s jakou se vznášíte nad silnicí, je naprosto ukázková a i když fyzicky cítíte povrch, přes který zrovna přejíždíte, jeho přítomnost vás přinejmenším netrápí a co je nejdůležitější, tak ani neunavuje! Po dlouhé cestě tak přijedete příjemně odpočati a už byste skoro plánovali další výlet.

Mluvili jsme o pohodlí, komfortu, plavnosti i odhlučnění. Jaká je ale druhá strana mince a umí Mercedes předvést alespoň náznak sportovní jízdy?
Opět se vrátíme k podvozku. Zde totiž vše začíná i končí. Na středovém tunelu je tlačítko, kterým lze přepínat mezi režimy Comfort, Sport 1 a Sport 2, přičemž dvojka je logicky nejtvrdší. Po aktivaci sportovního režimu Mercedes pocitově ztratí něco ze své hmotnosti a ani pojem „zatáčka“ mu najednou vůbec není cizí. Jednoduše to však nestačí k tomu, aby vás to bavilo a už vůbec ne k tomu, abyste trhali rekordy na své oblíbené okresce. Do sportovního módu lze ale přepnout i převodovku, která výrazně zkrátí dobu přeřazení. Výsledek? Pojedete opravdu velice rychle. Jen toto však ke sportovní jízdě nestačí, a přestože je držení stopy a snaha eliminovat nevyhnutelnou nedotáčivost perfektní, vůz vás ani v nejmenším nevtáhne do děje. Koneckonců, přemlouvat dvoutunový sedan k rychlým změnám směru a briskním přesunům mezi vesnicemi není nic, co by provozoval běžný majitel podobného vozu se zdravým rozumem.

Závěr – Vybírejte pečlivě! Najít se však dají.
Mercedes-Benz třídy E generace W211 je automobil, u kterého si více než kde jinde musíte dát pozor při výběru ojetého vozu. Pokud však budete hledat pečlivě a naleznete kus, u kterého nebudete mít nejmenších pohyb o deklarovaném stavu, jistě si jej vyzkoušejte!

Žádný jiný automobil totiž nedokáže za podobné peníze a navíc při zachování rozumných provozních nákladů nabídnout tolik komfortu a pohodlí, ve kterém se příjemně dopravíte i přes půl Evropy. Nevšední je i úroveň a kvalita zpracování, za kterým většina konkurence jen slepě pošilhává.



Aktuálně nejlevnější kusy pořídíte pod magickou hranicí 100 000 Kč. U takových vozů však nečekejte dlouhověkou spolehlivost a ani to, že již při koupi nevyžadují mnohatisícovou investici. Horní hranici nabídky uzavírají vozy za částku okolo 350 000 Kč, kde je ale servisní kniha a doložený původ takřka pravidlem.

Pokud se pro koupi ojetého Mercedesu třídy E W211 rozhodnete, dejte si pozor na nejčastější závady. Těmi jsou závady na kompresorech u vzduchového odpružení Airmatic, poškození těsnění a následný únik oleje u pětistupňové automatické převodovky a pozor si dejte také na krátkou životnost spodních příčných ramen přední nápravy a rezivějící části u vozů s dřívějším datem výroby.

Plusy
+ Tichý a výkonný motor
+ Odhlučnění
+ Komfort a pohodlí
+ Kvalitní zpracování
+ Image značky
+ Spotřeba paliva

Mínusy
- Vrzání interiéru
- Složité systémy náchylné k poruše
- Odtažité řízení

Technické údaje Mercedes Benz E320 CDi 4Matic (rok 2008)
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec Common-rail
Objem motoru: 2987 ccm
Výkon: 165kW(224k)/3800 ot./min.
Točivý moment max.: 510Nm/1600-2800 ot./min.
Max. rychlost: 244 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,4 s
Spotřeba - kombin.: 7,9 l/100 km
Spotřeba - město: 10,5 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 6,4 l /100 km
Objem pal. nádrže: 65 l
Délka/šířka/výška: 4814/1822/1452 mm
Rozvor: 2854 mm
Zavazadelník: 540 l
Provozní hmotnost: 1770 kg
Spotře během testu: 7,9 l/100 km
Aktuální cena v bazaru: 380 000 Kč

 

Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto.

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller, Foto: Filip Kešner

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

701 800 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

529 900 Kč