Test ojetiny: Mazda CX-5 2.2 D - osobitá Japonka

Líbivé SUV od mazdy je jedním z nejlepších aut kategorie a na poli jízdních vlastností nenachází konkurenta ani dnes. Po letech jej však trápí specifické problémy, no a právě k těm bude směřovat náš dnešní test.

Když začal východoasijský producent svou novinku rozesílat do světa (psal se rok 2012), ihned sklidil bohatou úrodu poklonek a komplimentů.


Designový jazyk KODO, podle něhož CX-5 vznikla, totiž vozu propůjčil nezaměnitelné kouzlo. A to navzdory jeho rozměrům! Ostré hrany doplněné sexy křivkami a charakteristický světelný podpis v zadní části se prostě líbí. Celý vůz je navíc neskutečně souměrný a ani v jedné části nenacházíme prvek, který by sem skvěle nezapadal. Zepředu, zezadu, z boku... Mazda CX-5 je opravdu krásná a je přitom úplně jedno, z jakého úhlu se na ni díváte. Bravo, pane Nakaymo! Celkovému dojmu v našem případě pak jistě dopomohla i nádherná modrá metalíza a mohutná devatenácti palcová kola. O těch ale ještě bude řeč.

Interiér - protiklady v jednom celku
U japonských aut jsme si na specifické chyby již zvykli a ani dnes testovaná CX-5 není výjimkou. Bohužel je tomu spíše naopak... Rozvrzané plasty, jaké jsou zde, mají po pár letech provozu snad jen první kusy opelu Insignia. Vrže středový tunel, výplně dveří, horní část palubní desky, ale i loketní opěrka, která je navíc tvrdá a nepolohovatelná. Opravdu špatné. Neznalého pak může vyděsit i provedení bez navigace TomTom. Displej infotainmentu totiž zůstal beze změn i u vozů bez navigace a tlačítko "NAV", které zde najdete, je proto zcela nefunkční.

Proti ústupkům stojí na druhé straně ale přední sedadla, která zejména v horní části opěradel neznají soupeře (alespoň v neprémiovém segmentu ne). I korpulentní a mohutné postavy si opřou svá ramena, což rozhodně nebývá standardem. V mazdě se proto sedí velice příjemně a díky širokému nastavení si optimální pozici za volantem najde většina řidičů. Dejte si ale pozor, aby vámi vybraný vůz disponoval také výškově nastavitelným sedadlem spolujezdce. V našem voze tento výbavový prvek chyběl a sedadlo bylo ukotveno v nepříjemné pozici, z níž člověk pomalu ale jistě zklouzával dopředu. Když už jsem u sedadel, musím zmínit ještě jejich výhřev. Vůž jsem měl k dizpocizi v krutých mrazech na přelomu roku a trvalo dobrou půl hodinu, než jeho sedadla začala topit. I odporové dráty holt stárnou...

Nepřímým předchůdcem tohoto modelu je Mazda Tribute a CX-5 na ni proto navazuje i z hlediska prostornosti. Patří k průměru.

Vpředu pohodlným sedadlům kontruje zadní lavice s poměrně krátkými sedáky, na kterých budou ve vší pohodlnosti schopny cestovat pouze děti, či postavy menšího vzrůstu. Koncepci pro malé lidi pak dokládají i zadní dveře - ty jdou otevřít v jen velmi malém úhlu. A zavazadelník? Poskytuje obstojných 503 litrů objemu. Potřebné věci tedy spolkne. Pojďme na motor.

Motor - benzínový diesel
Vznětová "dvadvojka" z řady Skyactiv je skutečně úžasná. Kdyby vám totiž někdo zacpal uši, z projevu motoru byste hádali, že řídíte benzín. Dvoustupňové turbodmychadlo a o maličko vyšší objem dovolil motorářům z Hirošimy vyrobit skutečný poklad. Motor má velmi nízký kompresní poměr a díky tomu se vůbec neprojevuje jako diesel. Miluje otáčky a teprve nad 3 000 se pořádně rozparádí. S relativně těžkým SUV (1 678 kg) proto hýbe dost obstojně. Disponuje výkonem 129 kW (175 koní) a mohutným točivým momentem 420 Nm, jež nastupuje opravdu velmi pozvolně. S CX-5 osazenou tímto motorem je opravdu radost jezdit. Má výtka ovšem směřuje ke spojce, která je velice měkká a takřka bez citu. Díky plynulosti jejího záběru se rozjedete plynule a zrovna tak pozvolná budou i jednotlivá přeřazení. K příjemnému řízení, jež si probereme v kapitole Jízda, ale taková spojka nepatří.

Spotřebu nafty lze dlouhodobě udržet mezi 7 - 8 litry. A to se rozhodně necouráte. S ohledem na obrovská kola, vyšší stavbu karoserie a pohon 4x4, o nějž se stará mezinápravová spojka Haldex (ta je v CX-5 bez větších poruch), jde o velice přívětivá čísla.

Servisní okno - Made in Japan...
Mechanickými problémy trpí Mazda CX-5 celkem často. U testovaného motoru se objevují potíže s rostoucí hladinou oleje, který zapříčiňuje selhání čidla tlaku a také olejové měrky. Tyto komplikace byly řešeny již od prvopočátku (výměnou měrek a samotných olejů) ze strany automobilky a v roce 2013 proto proběhla rozsáhlá svolávací akce. U některých vozů (z počátku výroby) se tento problém nicméně vyskytuje stále (zvlášť v případech, kdy vozy jezdí nejčastěji po městě). Typické obtíže u naftového motoru pak představují ucpané EGR ventily, zanesená turbodmychadla a dvouhmotové setrvačníky, jež odchází kvůli mohutnému točivému momentu. Ani benzínové motory však nebyly problému s olejem ušetřeny. U nich olej vzlíná vlivem netěsných pístních kroužků a tento problém lze snáz vyřešit delší cestou (alespoň jednou týdně), při níž se benzín z prostoru pro olej vypálí.

Horší potíže představuje zadření motorové vačky. Zhruba dvouměsíční série z konce roku 2012 měla vačky vyráběné z ne tak pevných materiálů a může proto dojít k jejich fatální destrukci. Vždy po koupi proto okamžitě vyměňte olej, ten se nesmí přejíždět a neměl by v motoru zůstávat déle než 15 000 kilometrů. Všechny tyto potíže navíc znamenají návštěvu originálního servisu Mazda a odstávku vozu na několik týdnů, než přijde náhradní díl.

Objevují se také poruchy řídících jednotek u vozů s elektronickou ruční brzdou. Ruční brzdu řízenou počítačem není snadné správně nakalibrovat a může se stát, že bude dřít jedno, či obě zadní kola (u CX-5 před modernizací fungovala el.ruční brzda pouze na zadní kola). Při testovací jízdě proto po pár kilometrech zastavte a běžte si sáhnout na zadní kola. To, které je teplé, má problém a bude nutné jej řešit. V opačném případě se dočkáte brzké destrukce brzdových destiček a třmenů, vyšší spotřeby paliva a také hrozícího rizika poškození zadních ložisek. V případě, že některé z kol ustavičně brzdí, je také enormně namáháno zavěšení podvozku.

Svolávací akce na výměnu čidel v motoru však nebyla jedinou. Objevil se problém s vibrující kapotou při vyšších rychlostech. Mazda k této obtíži ale přistoupila čelem a u vozů, u nichž si zákazníci přáli sjednat nápravu, problém vyřešila.

Méně časté jsou pak poruchy infotainmentu, díky kterým přestane fungovat nejen navigace, ale vypojí se z činnosti třeba i parkovací čidla. Vždy si proto zkontrolujte, aby fungovalo vše, jak má. Z drobnějších závad si můžeme vyjmenovat ještě slabší motorky zadních stěračů, které po zhruba pěti letech vypoví službu, nebo úniky chladících médií z výparníků klimatizačních jednotek. Mazda pak neumí regulovat teplý a studený vzduch proudící do interiéru.
Závad není málo a je třeba s nimi počítat. Jsou zkrátka daní za "Made in Japan".

Jízda - Řidičské SUV? Skoro...
Mazda CX-5 je jedním z nejlépe jezdících vozů dané kategorie a osobně mám její řízení rád již od prvopočátku. Žádné z podobně velkých současných SUV totiž nedisponuje takovým množstvím mechanické vazby ve volantu. Zatáčky se stávají radostí, a stejně tak si s vozem užijete při kličkování mezi městskými výmoly. Nudit člověka tohle auto rozhodně neumí. Na druhé straně však neoplývá přílišným pohodlím, i když... Budu teď trochu fér - krásná, devatenáctipalcová kola s tlustými pneumatikami jsou takovou porcí neodpružené hmoty, že na komfortu prostě musela být znát. (Na menších kolech je situace výrazně lepší.) Své o nich pak bohužel věděl i podvozek (tloukly tyčky stabilizátorů, ty ale naštěstí nejsou drahé).

Pokud však jezdíte po kvalitnější silnici, máte rádi řízení, a přesto potřebujete stále o něco vyššího parťáka (snad pro lepší výhled, či nastupování), těžko najdete lepší vůz. Vyváženost jízdních vlastností a ta neustálá chuť po dynamické jízdě je u mazdy CX-5 něčím jedinečným. Jízdnímu požitku navíc kontruje také nakrátko řazená šestistupňová převodovka, u které rovněž nechybí mechanická zpětná vazba. Na její stav si ale dejte pozor. Řadicí páka nesmí při zařazení žádného kvaltu vibrovat - svědčí to o končící životnosti převodovky. Menší vůle řadicí páky je ale v pořádku - nejde o nic neobvyklého.

Akustické odhlučnění spadá někam k průměru. Při vyšších rychlostech ovšem začínají svištět vnější zpětná zrcátka a v našem případě vibrovala i ta zmiňovaná kapota. Díky velkým zrcátkům se však alespoň dobře parkuje. A chvějící se kapotu vám v autorizovaném servisu Mazda spraví na počkání i dnes. Jinak ale nemám, co bych mazdě z pohledu jízdy vytkl. Jezdí se s ní totiž skvěle.

Závěr - srdcová záležitost
Pokud se spokojíte s množstvím chyb, které musíte líbivému SUV prominout, a při výběru si ohlídáte výše zmíněné nedostatky, budete s největší pravděpodobností spokojeni. Mazda CX-5 rozhodně není nejlepším vozem. Jejímu kouzlu a hlavně podmanivé kráse dynamických křivek jazyka KODO ale není moc těžké podlehnout. A narovinu - také bychom se nebránili. Jen bychom ji kvůli nedostatku náhradních dílů na našem území nedoporučovali jako jediné auto do rodiny. Pokud se totiž porouchá do nepojízdna, vždy si od ní na minimálně několik týdnů odpočinete. Tak šťastný lov! A mimochodem, tuto modrou krásku s nájezdem 119 000 km nám půjčili v Auto ESA, za což děkujeme.



plusy
+ dobré řízení se zpětnou vazbou
+ agilní jízdní vlastnosti
+ výhled vpřed
+ přijatelná spotřeba u silnější nafty
+ líbivý design
+ minimum mechanických potíží
+ charakter motoru s (na diesel) nízkým kompresním poměrem

mínusy
- rozvrzaný interiér
- slícování materiálů
- rozkvedlané řazení
- necitlivá spojka
- servisní náročnost
- méně dostupných dílů
- problémy se stoupající hladinou oleje
- hluk od zrcátek

Technické údaje

Mazda CX-5 2.2D 4x4 (2012)

Objem motoru

2 191 ccm

Typ motoru

řadový čtyřválec

Druh motoru

vznětový přeplňovaný

Typ přeplňování

dvoustupňové turbodmychadlo

Maximální výkon

129 kW / 175 koní / 3 750 ot./min.

Maximální točivý moment

420 Nm / 2 000 ot./min.

Převodovka

šestistupňová manuální

Poháněná kola

všechna (4x4 Haldex IV)

Maximální rychlost

204 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

8,8 s (naměřeno 9,0 s)

Udávaná spotřeba město

6,4  l/100 km

Spotřeba mimo město

4,9 l/100 km

Kombinovaná spotřeba

5,5 l/100 km

Spotřeba během testu

7,5 l/100 km

Objem nádrže

58 l

Pohotovostní hmotnost

1 678 kg

Délka / šířka / výška

4 555 / 1 840 / 1 710 mm

Rozvor

2 700 mm

Zavazadelník/ Po sklopení

503 / 1 620 l

Cena v době testu

480 000 Kč

 

Vůz zapůjčil autobazar Auto ESA

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

text + foto: Martin Müller

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč

Mazda 6

Rok výroby 2009

145 000 Kč