Test ojetiny: Mazda 6 Wagon 2.0 Skyactiv-G - budoucí minulost

Pravda je taková, že většina nových vozů je, nebo již byla přetvořena do kompaktních plechovek bez vlastních identit. Mazda si ovšem stále razí svou cestu a právě proto je nám tolik sympatická.

Od testu modernizované "šestky" uplynul již déle než rok, a protože se prodává čím dál lépe, rozhodli jsme se vzít si na paškál i nejdostupnější možné provedení s atmosférickým "dvoulitrem" o výkonu 107 kilowattů. Že takový vůz "bez krouťáku" (jak jsem se za týden mnohokrát dozvěděl) nemůže absolutně jet? Ale jděte...


Ani dnes testovaný vůz ovšem nepochází přímo od zastoupení Mazda Česká republika. Důvod je nasnadě. Nejslabší provedení v aktuální novinářské flotile prostě nebylo. Zavítali jsme proto do dceřiné společnosti AAA Auto (Mototechny), v jejíž nabídce se nacházel zcela ideální vůz.

Při předání měla šedivá Mazda najeto jen 6 747 kilometrů a se stářím necelých tří měsíců šlo tedy o skoro nové auto. Oproti běžným cenám si jej však bazar cenil na rovných 600 000 Kč, což vzhledem k původnímu ceníku, znamená úsporu ve výši 310 000 Kč. To je sakra rozdíl!

Exteriér - co čert nechtěl, zase šedivá

Měli jsme to ale štěstí, v té šedivé je "šestka" vážně sexy (no, ona je sexy snad ve všech barvách…) a díky tmavšímu odstínu perfektně vyniknou i chromové doplňky, kterých je tak akorát. Na druhé straně máme ale vážně smůlu. Proč? Identický odstín a dokonce i 17 palcová kola oblékala totiž i naftová Mazda, jejíž test jsme vám přinesli před rokem a půl. Není tak v podstatě co zkoumat.

Ať už ale štěstí máme, nebo nikoliv, jisti si můžeme být jedním - aktuální Mazda 6 patří k tomu nejhezčímu, co si lze ve střední třídě pořídit. Jako zastánci starých pořádků se mi to neříká snadno, ale při rozhodování, zda zvolím sedan, či kombi, by u mne "šestka" vyhrála právě v praktičtější variantě. Je totiž vysloveně okouzlující a zároveň nebývale subtilní bytostí.

Interiér - malicherné mouchy v příjemném prostředí

Vnitřní prostor má ale více much, než byste čekali. Nejde přitom ani tak o sedadla, či palubní desku, jako spíš o některé, ryze japonské komponenty, které se ve vší plastovosti promítají kompletní východoasijskou produkcí. Na mysli mám třeba ohyzdná tlačítka na multifunkčním volantu. Ta vzhledem k výbornému tvaru věnce a příkladně zpracovanému zbytku pracovny řidiče opravdu zamrzí. Docela levně pak působí také indikátory zamknutí dveří, které jsou umístěny hned vedle propracovaných vnitřních klik z lesklého hliníku, a za poněkud zpátečnický považuji i displej v pravé kapličce přístrojů. Jeho rozlišení ujde, ale ta bílá barva?
Přestože Mazda patří dlouhodobě k tomu nejlepšímu, co si lze z japonské produkce pořídit, jisté rozvernosti se zde jednoduše ubránit nelze.

Zbytek je ovšem fenomenální. Řeč byla o sedadlech, která rozhodně nepatří k negativům. Navzdory pouze několika směrnému nastavení totiž poskytují úžasnou oporu (zejména horní polovině zad) a mile překvapí i pomoc v zatáčkách díky dobrému bočnímu vedení.
Úžasná je rovněž palubní deska. Jednoduchá, přehledná a perfektně fungující. Oproti většině dnešních konkurentů si Mazda na nic nehraje a nesnaží se být okázalá ani přehnaně luxusní. Všechna tlačítka mají předem danou funkci a díky inteligentnímu mediálnímu systému se podařilo většinu z nich schovat pod kruhový sdružený ovladač mezi předními cestujícími.

Pochvalu rovněž posílám k loketní opěrce, která se díky koženému obšití obou krajů středového tunelu protáhla v podstatě až k řadicí páce. Kdykoliv zabrousíte svým loktem blíže k volantu, nebouchnete se o nic tvrdého a nebude vás bolet. A jako bonus si jej pohodlně opřete i zde. Perfektní!
Myslím, že většina již byla řečena. Pokud vás ale interiér testovaného modelu zajímá více a chcete se dozvědět třeba o jeho praktičnosti v čele s mohutným zavazadlovým prostorem, navštivte náš dřívějsí test vozu Mazda 6 Wagon s turbodieselovým motorem a pohonem všech kol.

Nyní již pojďme na to hlavní. Dvoulitrový (atmosferický!) motor.

Motor - srdcová záležitost

Atmosférické plnění... V záplavě dnešních turbomotorů jde takřka o archaismus. Japonci ale dobře vědí, co dělají. Na mnohé ostatně poukazuje i fakt, že Mazda zvítězila v celosvětových testech reálné spotřeby paliva. A to s patřičným náskokem. A když se pak zvídaví novináři ptali motorářů Mazdy, zda by šla reálná spotřeba benzínu ještě snížit, odpověděli, že by za současné situace museli přidat minimálně 2 deci objemu a dva válce navrch. Velice zajímavý a hlavně dobře znějící výrok. Co říkáte?Poslední dobou se navíc zdá, že downsizingu již definitivně odzvonilo, a proto nebude od věci připomenout si, jak se takový staronový, zážehový motor, vlastně chová.



Testovaná jednotka o objemu 1 998 ccm poskytuje výkon plných 107 kilowattů při 6 000 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 210 newtonmetrů leží na hodnotě 4 000 otáček. To jistě nezní brutálně (považme, toto rodinné kombi váží 1 395 kilogramů) a vzhledem k točivému charakteru motoru je nad slunce jasné, že, abyste citelněji vyrazili kupředu, musíte podřadit. Klidně o 3 kvalty!
Motor se sice probudí již okolo 2 000 otáček, ovšem jen do té míry, abyste se mohli pohodlně pohybovat v provozu. Výraznější dynamiky se člověk opravdu dočká až ve zmíněných 4 000 a hlavně 5 000 otáčkách, kde se stále ještě podstatná část z maxima točivého momentu střetává s rostoucím přívalem výkonu. Po překročení 6 000 otáček se pak již vyplatí řadit.

Ani při využití těch nejšťavnatějších otáček se ale Mazda nepromění v japonskou raketu. Spíše naopak - jede, dokonce jede velmi slušně, ale přesto... No prostě se zdá, že se couráte. Tah motoru nastupuje zcela lineárně a s takovou nenuceností, až člověku připadá, že skoro couvá.
Stačí se ale podívat na rychloměr! Ten má totiž docela jinou představu (přesněji řečeno zcela opačnou) a rostoucí hodnoty rychlosti zde naskakují zarážejícími tempy (pokud správně řadíte, samozřejmě).
Pro ilustraci jsme vzali zbrusu novou octavii 2.0 TDI s výkonem 110 kW, která mezi středním managementem platí za rychlo-dostavník, a reálnou dynamiku obou vozů porovnali. No... Jeden by se měl chuť ptát, kde jenom ti Němci udělali chybu? Do 160 km/h jela obě auta úplně stejně... Bod pro mazdu!



Odezva na plynový pedál je navíc bezesporu ta nejlepší, jakou lze v současných vozech objevit. Zdá se totiž, jako by plynový pedál vážně predikoval všechny synapse ve vašem mozku a ještě dříve, než se pravou špičkou opřete o pravý pedál, zahajuje Mazda rozhovor na téma: "Přidám přesně tak, jak mi řekneš.". Jezdit s ní je proto nejen velmi podmanivé, ale také nesmírně pohodlné. Vůz vždy učiní přesně to, oč jej žádáte, a vše se navíc odehraje v reálném čase a ne až se zpožděním, jak jsme zvyklí u přeplňovaných kolegů. Skvělé.

Ani při ostrém tempu se nám navíc nedařilo přesáhnout 10 litrovou hranici spotřeby. Mazda si běžně vezme svých 6,5 litrů a na nic se neptá. Když jste "hrrr" a snažíte se vytěžit maximum z dobře ukrytého potenciálu, dostanete se zhruba k 9,5 litrům. Ale dál? Snad byste museli na okruh, kam ale rodinné kombi s necelými stopadesáti koňmi nepatří, že?!

Jízda - datum výroby: 1995

Již po prvních metrech se zdá, jako by "šestka" ani nebyla z dnešní doby. Ne že by snad působila staře, ale její chování k supermodernímu sexy vzhledu a naturelu dnešní doby zkrátka a dobře moc nesedí. Jezdí totiž tak, jako kdyby ji stvořili v minulém století.
O všem, co ví, si s pasažéry povídá a její řidič má za každých okolností dokonalý přehled o tom, co se děje (nejen) pod předními koly. V řízení totiž proudí nečekané množství zpětné vazby a komunikativní podvozek tuto vlastnost jen a jen podtrhuje. O řazení šestistupňové manuální převodovky pak platí to samé.

Na podzim jsem jezdil s hondou Accord, která skutečně pocházela z roku 1995. A víte, co? S odstupem času v těchto dvou autech nevidím zas až tolik rozdílů. Samozřejmě že novinka je tužší, vyrovnanější a celkově daleko jistější, ale když přihlédnu k tomu, jak se mi s oběma vozy jezdilo, jejich chování většinu odlišností smaže. Vlastně jen s jediným rozdílem. V nové mazdě se cítíte velice bezpečně, což ve starém accordu nehrozilo.

Přirovnání k 20leté hondě mohou mnozí z vás vnímat jako urážku, pokud však Accord páté generace znáte, jistě mi dáte za pravdu, že jsem mazdě 6 Wagon právě vysekl nesmírnou poklonu. Upřímně jsem totiž nevěřil, že je v dnešním světě možné, aby někdo stvořil rodinné kombi s relativně slabým motorem, se kterým vás bude i samotné jezdění bavit natolik, aby vás při jízdě po okresní silnici bolely tváře od smíchu. Mazdo!, klobouk dolů...

Závěr - úkaz hodný lásky

Cestu, jakou si Mazda vybrala, dnes mnozí označují za velice odvážnou. Po zkušenosti s nejslabším zážehovým dvoulitrem ale říkám, že právě tato cesta je tou jedinou správnou. Mazda 6 Wagon 2.0 Skyactiv-G je nebývale dobré auto, které svým vzhledem perfektně zapadá do nejmodernějších designových trendů (snad je i utváří). Tím, jak jezdí, se ovšem posunula do zcela jiné dimenze, na níž v současnosti žádný z přímých konkurentů nedosáhne. Můj závěr tedy zní zcela jednoznačně. Pokud milujete řízení, kupte si mazdu 6. Budete milovat i ji! A těch pár much v interiéru? Alespoň nezapomenete, odkud ta vaše láska pochází.

Plusy
+ vnější design
+ jednoduchost interiéru
+ ryze funkční celek
+ jízdní vlastnosti
+ komunikativní řízení
+ mechaničnost řazení

Mínusy
- slabší LED světlomety
- zpracování některých tlačítek
- plasty u výplní dveří

Technické údaje

Mazda 6 Wagon 2.0 Skyactiv-G (2016)

Objem motoru

1 998 ccm

Typ motoru

řadový čtyřválec (R4)

Druh motoru

atmosférický zážehový

Typ přeplňování

 

Maximální výkon

107 kW / 145 koní / 6 000 ot./min.

Maximální točivý moment

210 Nm / 4 000 ot./min.

Převodovka

šestistupňová manuální

Poháněná kola

Přední

Maximální rychlost

208 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

9,6 s

Udávaná spotřeba město

6,1  l/100 km

Spotřeba mimo město

4,7 l/100 km

Kombinovaná spotřeba

5,4 l/100 km

Spotřeba během testu

6,5 l/100 km

Objem nádrže

62 l

Pohotovostní hmotnost

1 395 kg

Délka / šířka / výška

4 805 / 1 840 / 1 480 mm

Rozvor

2 750 mm

Zavazadelník/ Po sklopení

522 / 1 648 litrů

Cena v době testu

600 000 Kč

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller Foto: Kessworks Photo

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

529 900 Kč