Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011

vloženo

Dnes se podíváme na jedno z nejvíce rozšířených malých SUV u nás. Řeč bude o voze Kia Sportage třetí generace, který si v prodejních statistikách na českém trhu rychle vydobyl jedno z předních míst. Čím to, že je tak oblíbený, a jak je na tom se spolehlivostí? Nejen to se dozvíte z následujícího testu.

Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011 Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011

Do testu se nám dostala se základní zážehovou motorizací 1.6 GDi o výkonu 99 kW, která je u jistého spektra zákazníků rovněž velice žádaná.


Exteriér – Design především.
Líbivý vzhled se široce rozkročenou přídí, výraznými prolisy na bocích a značně futuristická zadní část. To jsou jedny z hlavních prvků designu, kterými Kia Sportage boduje u zákazníků a na prodejních číslech je to znát. Zajímavý je i podíl prosklené plochy na bocích vozu, který je o mnoho menší, než u konkurenčních automobilů. Testovaný Sportage v béžové metalíze tak působil velmi energicky a svěže, ačkoliv byl již 4 roky v provozu. Výrazné prolisy a futuristický design s sebou ale přináší i negativa v podobě nároků na velikost použitých kol. Šestnáctipalcové ráfky obuté na tlustých pneumatikách (rozměr 215/70) jsou sice velmi praktické a zároveň pohodlné, vozu však vůbec nesluší. Sportage by tak potřebovala minimálně o palec (ne-li dva) větší kola.



Interiér – Sourozenci se nezapřou.
Po usednutí do vozu vás přivítá jednoduchá a přehledně členěná palubní deska s logicky rozmístěnými ovladači. I kaplička přístrojů, která je rozdělena na tři části, je dobře čitelná a v jihokorejském SUV se tak velmi rychle zorientujete. Horší je to však s použitými materiály. Palubní deska nabízí jeden druh měkčeného povrchu, který je sice příjemný na dotek, ale tvoří pouze jakýsi ovál podél hlavních ovládacích prvků a do styku s ním tak přijdete jen velmi zřídka. Zbytek, včetně výplní dveří a opravdu ošklivého středového panelu, je starý známý plast ze sourozence Hyundai ix35 a do vozu se opravdu nehodí. Součástí středového panelu je i loketní opěrka, která stejně jako u ix35 nejde posunout vpřed a je umístěná příliš vzadu, takže je vhodná spíše pro spolujezdce.



Všechny plasty jsou navíc po pár letech a desítkách tisících ujetých kilometrů kvůli horšímu slícování značně náchylné k vrzání a skřípání, což není dvakrát příjemné (testovaný vůz měl najeto 44 tisíc km a občas si už slušně vrznul). Vyzdvihnout ale musím kvalitu sedadel, která jsou opravdu pohodlná a vzhledem k charakteru vozu jim odpouštíme i horší boční vedení. Slušný je také zavazadelník o objemu 465 litrů, který se ale kvůli efektnímu zadnímu prolisu na víku kufru otevírá opravdu nepříjemně nízko (hned nad registrační značkou) a při otevírání si téměř vždy ušpiníte ruku.

Motor – Klidný, tichý, líný.
Od základní zážehové motorizace 1.6 GDi nelze očekávat mnoho. Klidnější zákazníci však budou naprosto spokojeni. Proč? Pohonná jednotka o zdvihovém objemu 1591 ccm totiž vyniká velmi tichým chodem a relativně příjemnou pružností v nízkých otáčkách. To je způsobeno především přímým vstřikem paliva a zvýšeným kompresním poměrem na hodnotu 11,0:1, v důsledku čehož se i pozitivně posunula křivka točivého momentu. Ten je sice malý (164 Nm), ale většina je dostupná už od nejnižších otáček, a tak je i ve městě možné jezdit 50 km/h na pátý převodový stupeň, aniž byste o motoru jakkoliv věděli.

Pokud ale nepatříte mezi klidné nátury, 1.6 GDi není nic pro vás. Ve vyšších otáčkách má motor nehezký zvuk a výkon mu opravdu schází. I přes slibné papírové hodnoty „jednašestky“ (99kW) v kombinaci s rozumnou hmotností celého vozu (1380 kg) je motor líný a točit ho k červenému poli neudělá radost nejen vám, ale hodně rychle to u nejbližší čerpací stanice pocítí i vaše peněženka.



Spotřeba paliva ale umí být i příjemná. Budete-li chtít naplno využít všech 99 kW dostupných až v 6300 otáčkách za minutu, snadno se přehoupnete přes 11 litrovou hranici. Běžně však budete jezdit za 7-8 litrů a při smířlivé jízdě klidným tempem není problém spotřebu stlačit ještě o litr níž. Vzhledem k velikosti vozu jsou to přijatelné hodnoty a člověku, který chce klidný a tichý vůz a nenajezdí desítky tisíc kilometrů ročně, lze tuto motorizaci vřele doporučit.
Pojďme se tedy projet.

Jízda – Poslušný lenoch
Vysoko posazená sedadla, příjemně velké dveře, které se dají otevřít opravdu široce, i příjemný tvar volantu. To jsou faktory, které dokážou zpříjemnit každou jízdu a které vás u Sportage budou těšit. Ideální pozici za volantem najít nelze, ale vzhledem k malému rozsahu nastavení sedadla řidiče, se jedná o dobrý kompromis.

Při studeném startu se zážehová „jednašestka“ ozve poměrně hlasitě, ale již po pár vteřinách se zklidní, a jakmile se zahřeje, její chod je sametově jemný. Spojka jde dost zlehka a levé noze příliš informací nepodá. Řízení je docela přesné, ale je rovněž nastaveno spíše do města a o nějaké zpětné vazbě hovořit nelze. No a řazení... To je zase dost gumové a spíše tužší, takže se ke zbytku moc nehodí. Zvláštní kombinace, nicméně po chvilce se s tím žít dá.

Již jsem zmínil tvar volantu, tak ještě musím dodat, že příjemná je i blesková odezva na plyn a úplně mdlý není ani brzdový pedál. Brzdy jsou ale slabší a tak není dobré spoléhat pouze na dobrý pocit v pravé noze a raději brzdit o něco dřív.
Tolik k ovládání vozu, ale co samotná jízda?



Ta je překvapivě dobrá! Kia Sportage nejenže je velmi klidná a ochotně mění směr jízdy, jako by snad ani neměla výš posazené těžiště. Ona je poslušná i při dost ostré jízdě (v mezích pohonné jednotky) a to jsme vzhledem k rozměrům pneumatik ani charakteru vozu nečekali. Jistě, houpe se o dost víc než menší Cee’d, k jeho jízdním vlastnostem však rozhodně nemá daleko. Podvozek v zatáčce odskočí jen mírně a lehká nedotáčivost pouze potvrzuje nezáludný charakter celého vozu. K jízdním vlastnostem proto nemáme další připomínky kromě jediné.

Přední náprava (v kombinaci s lehkým motorem nad sebou) často není schopna přenést dostatek síly na povrch a při prudších rozjezdech se stává, že vám přední kola proklouznou.
I tak ale jízdní vlastnosti patří k tomu nejlepšímu, co trh s malými „SUV-čky“ nabízí.



Při běžné jízdě je to tiché a vyrovnané auto, které umí být i dost pohodlné. Zvlášť pokud člověk nikam nepospíchá. Kámen úrazu přijde až na dálnici. Při ustáleném dálničním tempu (130 km/h) točí motor zhruba 3500 ot./min. a je už dost slyšet. Ani vyšší rychlostí se bohužel nic nevyřeší a od 150 km/h se přidá i výraznější aerodynamický hluk. Šestka je poskládaná příliš nakrátko a to je škoda. Značně se tím zvyšuje i spotřeba paliva. Akustická pohoda na palubě tedy panuje do zhruba 110 km/h, což Kiu Sportage 1.6 GDi nenápadně odsuzuje k delším přesunům zejména po okresních silnicích. Tam se jí podle všeho líbí nejvíc!


Závěr – Stojí za zvážení
Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 sice stále pokulhává za kvalitou vyspělých evropských konkurentů, může ale zaujmout příznivější cenou na poli ojetých vozů, vyvážeností jízdních vlastností (dokonce i ve verzi 4x2), úrovní jízdního komfortu a dobře odhlučněným interiérem. Poskytuje tak zajímavou alternativu pro ty, kteří hledají stylové auto s vyšším posedem a nepotřebují nutně pohon všech kol.



Ani benzínové motory se nijak zvlášť nekazí. Doporučit je však můžeme pouze klidnějším řidičům (zvlášť pak zážehovou „šestnáctku“). A poruchovost? Podle získaných statistických údajů netrpí Kia Sportage výraznějšími poruchami, takže zbývá jediné. Pokud jste to právě vy, kdo stylové auto s vyšším posedem a světlou výškou hledá, Sportage si určitě vyzkoušejte! Stojí za zvážení.

Plusy
+ Jízdní vlastnosti
+ Jednoduchost palubní desky
+ Dobrá sedadla
+ Rozumná spotřeba paliva
+ Odhlučnění interiéru

Mínusy
- Výkon motoru
- Výhled vzad
- Nekomunikativní řízení
- Horší dílenské zpracování
- Levně působící plasty

Technické údaje Kia Sportage 1.6 GDI 99 kW (rok 2011)
Motor: zážehový atmosférický řadový čtyřválec (R4)
Objem motoru: 1591 ccm
Výkon: 99kW(134k)/6300 ot./min.
Točivý moment max.: 164Nm/4850 ot./min.
Max. rychlost: 178 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,1 s
Spotřeba - kombin.: 6,8 l/100 km
Spotřeba - město: 8,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 6,0 l /100 km
Objem pal. nádrže: 58 l
Délka/šířka/výška: 4400/1855/1635 mm
Rozvor: 2640 mm
Zavazadelník: 465/1353 l
Provozní hmotnost: 1380 kg
Spotřeba během testu: 7,9 l/100 km
Cena v době testu: 360 000 Kč

 

Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto.

 


Text: Martin Müller, Foto: Jan Hrbek

Vyhledat vozidla v inzerci: Kia

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011 Fotografie k článku Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011 Fotografie k článku Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011 Fotografie k článku Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011 Fotografie k článku Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011 Fotografie k článku Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011 Fotografie k článku Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011 Fotografie k článku Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011 Fotografie k článku Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011 Fotografie k článku Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011 Fotografie k článku Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011 Fotografie k článku Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011 Fotografie k článku Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011 Fotografie k článku Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011 Fotografie k článku Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011 Fotografie k článku Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

29.05.2017
Toyota Aygo v edici Selection vsází na design
28.05.2017
Škoda Superb upevňuje své postavení novou výbavou
27.05.2017
Volkswagen Caddy TGI se chlubí dojezdem 610 km, resp. 760 km ve verzi Maxi
26.05.2017
Interiér Škody Karoq obrazem - podívejte se na vychytávky, které Ateca nemá
25.05.2017
Test: BMW X6 xDrive30d - když máte na výběr
25.05.2017
Range Rover Velar v Česku, připravte si něj 3 miliony
24.05.2017
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid ujede 63 km na baterie, v prodeji v létě
23.05.2017
Volkswagen up! GTI je realitou, pojede 197 km/h
22.05.2017
Test: Citroën C3 1.6 BlueHDi (2017) - atraktivní design, originalita a komfort
21.05.2017
Pro Evropu je určeno jen 1500 ks limitované edice Nissanu Navara Trek-1°
20.05.2017
Renault Trafic SpaceClass - luxus pro 9 pasažérů
18.05.2017
Škoda Karoq kompletně odhalena, je to zmenšený Kodiaq
18.05.2017
Nové BMW M5 dostalo pohon všech kol, který lze rozpojit a driftovat
18.05.2017
Test ojetiny: Volvo V60 D5 - zastánce rodinných pravidel
17.05.2017
KIA Soul EV nově s dojezdem až 250 km stojí 870 tisíc korun
16.05.2017
Test: Renault Talisman Grandtour - top elegán klame tělem
14.05.2017
Připravte se na léto - BMW 2 Coupé a Cabrio jsou tady
13.05.2017
Nástupce Škody Yeti se odhaluje - Karoq na nových fotografiích
12.05.2017
BMW řady 1 prošlo faceliftem a má stále pohon zadních kol
11.05.2017
Test ojetiny: Mercedes-Benz SLK 200 - Čirý nesmysl? Ani ne!