Test ojetiny: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi - poctivý Korejec

18. 10. 2016
Sdílet článek

V době, kdy si většina z nás Hyundai nespojovala jen s agresivním marketingem, vyráběl docela jiná auta. Ne právě nejlepší, ale rozhodně taková, že měla duši. A jedno z nich si představíme dnes.

Druhá generace SUV s názvem Santa Fe spatřila světlo světa v roce 2006 a oproti stejnojmennému předchůdci značně narostla. Posunula se tak ze středně velkých SUV rovnou mezi velikány a prodejní úspěchy na sebe díky příznivé ceně nenechaly dlouho čekat. S příchodem nového modelu byly navíc vyřešeny i letité problémy pohonu 4x4 od společnosti Borg-Warner, což bylo hlavním nešvarem starých Santa Fe, a jeho funkce tak bývá u naprosté většiny ojetin v pořádku dodnes. Při našem týdenním pátrání ale zjišťujeme, že ani dalších much se za dobu mnoha let provozu příliš nenašlo. Vypadá to tedy, že zde za cenu 280 000 Kč chybu neuděláte. Pojďme si ale nyní představit 8 let staré „santaféčko“ z AAA Auto podrobněji, úplně dokonalé samozřejmě není.


Exteriér – velké a hezké auto
Testovaný Hyundai Santa Fe překvapí svou velikostí ihned při prvním setkání. Ano, ze silnic jej známe všichni, ale teprve při detailní obhlídce vozu vám dojde, že mezigenerační nárůst mezi prvním a druhým pokolením znamenal skutečně kvantový skok. Osobně jsem testované Santa Fe nikdy pořádně neobcházel a jeho velikost mne proto doslova ohromila. A navíc není ošklivé. Zakulacený design má i po letech co říct a působí také velice kompaktně. Jeho přítomnost vám tak není ani po delší době nepříjemná. Nečekal bych, že to napíšu, ale vážně se mi líbí.

Dodnes spatřuji zalíbení také ve zdvojených zadních svítilnách ve tvaru květů, ve dvou pravých koncovkách výfuků, nebo v přední části s nenápadným vysvalováním. Santa Fe je prostě fešák.

Interiér - rozpačitá kvalita a královský prostor
Po usednutí (lépe řečeno po vyšplhání) za volant vás do očí bouchne levně vypadající kaplička přístrojů, extrémně ošklivá imitace dřeva táhnoucí se napříč celým interiérem a oleštěná (paradoxně velmi příjemná) kůže na sedadlech, které se díky perforaci daří dýchat i při těch největších vedrech.

Interiér ale zároveň potěší spoustou maličkostí a po prvotním rozčarování si jej proto nejspíše oblíbíte. K obrovské loketní opěrce si s přehledem dáte dvě 1,5 litrové láhve, mírně autobusovou pozici za značně položeným volantem si díky velmi pomalému řízení osvojíte rovněž a v neposlední řadě je třeba ocenit také znamenitý výhled panující všemi směry (Jen pozor na vozy s neprůhlednými fóliemi kvůli někdejší přestavbě na N1. I my je tam měli a výhled při couvání nebyl právě ukázkový.).

Nicméně, kvalita kůže a množství odkládacích prostor nejsou jedinými aspekty, v nichž Santa Fe potěší. Veškeré plasty totiž (navzdory své nevábnosti a tvrdým povrchům) vykazují obdivuhodně dobré a stále vlastnosti. Nic nevrže, nechrastí, a přestože palubní desku jistě nebudete považovat za nejkrásnější, štvát vás prostě nebude.

„Prostor? No máme prostor. A kolik byste ho chtěli?“ Tak nějak ve stylu werichovské legrace a pohádkových alchymistů, kteří dokázali přes zkrášlovací a ozdravný nápoj vyrobit i samotný elixír mladí, musel někdo postavit také tento vůz. Nejen, že uvnitř nabízí více místa než dnešní srovnatelná konkurence, ale v každém jednom směru vám vyjde (co se praktičnosti týče) maximálně vstříc, jako kdyby snad uměl kouzlit. A ani samotný zavazadelník není koneckonců špatný. Objem sice neoslní (528 – 1582 litrů), ale způsobem, jakým lze využít prakticky rovnou a nepřerušovanou plochu, si vás získá. Pokud by to ale přesto bylo málo, najdete pod podlážkou ještě dalších 246 litrů prostoru, takže výsledný objem činí mohutných 774 litrů. Rezerva je totiž umístěna zespod vozu.

Motor a převodovka – klasický traktor
Vznětový čtyřválec o objemu 2,2 litru se v roce 2007 dočkal nepatrného posílení ze 110 na výsledných 114 kilowatt a právě ten silnější máme pod kapotou i my. Upřímně bychom však při konkrétním výběru doporučovali koukat spíše po vzácnějších provedeních se 110 kilowatty, která ve výrobě příliš nesetrvala. Proč? No… Ono mírné posílení mělo samozřejmě svoje důvody a jedním z nich je i filtr pevných částic u motorů s automatickou převodovkou. Filtr v Santa Fe nebývá výrazně problémový a běžně vydrží okolo 160 000 kilometrů, ale i zde však platí, čím méně částí na údržbu, tím lépe.

Jízdní dynamika nicméně neoslní ani u jedné z variant. Pomalejší pětistupňový automat vyznává spíše klidné tempo a rovněž motor neholduje vysokým otáčkám (vytáčet jej přes 3 500 otáček pozbývá jakéhokoliv smyslu). Zapomenout nesmíme také na hmotnost, která u lépe vybaveného Santa Fe překračuje 1 900 kilogramů. Výsledek je tedy nadmíru jasný, a pokud vyznáváte třeba jen trochu svižnější přesuny, motor 2.2 CRDi v Santa Fe rozhodně nechtějte.

Jezdit se s ním ale dá a v případě, že to zkusíte rozumně, odvděčí se vám spotřebou do 8 litrů na 100 kilometrů. Dlouhodobě je ale nutné počítat spíše s 10 litry nafty na 100 kilometrů a při výraznějším jízdním stylu a častých podřazeních se bez problému podíváte k 14 litrům. Ale jak jsem předesílal… I s nohou na podlaze pojedete stále pomalu. Jezdit proto jinak než klidně nemá smysl, o čemž ví své o i podvozek. Plynule se tak dostáváme k další kapitole.

Jízda – silný průměr
Santa Fe má totiž povážlivě velká kola s rozměry 235/60 R18 a je jasné, že taková kola něco váží (jedno má téměř 40 kilo!). Velmi často se proto stává, že vůz při nájezdu na ostřejší nerovnost odskočí, nebo se jinak zakroutí, což k chuti po dynamickém svezení nepřispěje. A samotný podvozek? Není špatný, jen je dělaný podle starého receptu. Aby se vůz příliš nenakláněl, musí být nastavení tuhosti tvrdší a výsledný komfort tedy nijak neoslní. Ale ano, podobné chování měla v těchto letech většina dostupných SUV, takže žádná bída.

Horší je to až s řízením, které je narovinu jedním z nejhorších, jaké jsem za poslední roky zkusil. Zatočíte… nic. Zatočíte hodně… škub, a auto sjíždí do příkopu. Pro pána Jána… Garantuji vám, že při řízení se rozhodně nudit nebudete (zvláště na rozbité silnici ne). S opětovnou připomínkou, že s takovým autem by se nemělo jezdit rychle, bych se pak jen opakoval.

Při běžné jízdě je ale chování Santa Fe takříkajíc průměrné a rozhodně mi proto nevadilo. Na nezpevněných cestách se rovněž cítí jako doma a díky tlačítku před řadicí pákou, které zamkne distribuci výkonu mezi oběma nápravami v poměru 50:50, se s ním při troše rozumu nemusíte bát ani těžšího terénu. Většinu nástrah zvládne s noblesou a limitním faktorem se na ostrých přejezdech stane až dlouhý rozvor. Přesto nás však vyvezlo všude, kam jsme si usmysleli.

Závěr – rozumná koupě
Je zajímavé, jak se ten automobilový svět mění. Stačí se podívat pár let zpátky a všechno bylo jinak. Druhá generace Hyundai Santa Fe nás ale příjemně překvapila. Jde totiž o vůz, který byl na rozdíl od drtivé většiny jihokorejské produkce vyroben s láskou, a přestože není právě dokonalý, jeho tvůrci se při výrobě snažili natolik důkladně, že je schopen i po letech jezdit jako nový. Není tedy jediný důvod vám jeho koupi rozmlouvat.

Podívejte se na aktuální nabídku druhé generace Hyundai Santa Fe v autobazarech.

 

Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto.

 

Plusy
+ design
+ vnitřní prostor
+ funkčnost vozu
+ množství odkládacích schránek
+ rozumná cena

Mínusy
- pouze pětistupňový automat
- katastrofické řízení
- kvalita některých plastů

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi (rok 2008)

Objem motoru

2188 ccm

Typ motoru

řadový čtyřválec (R4)

Druh motoru

vznětový přeplňovaný

Typ přeplňování

turbodmychadlo

Maximální výkon

114 kW / 155 koní / 4 000 ot./min.

Maximální točivý moment

434 Nm / 1 800 – 2 500 ot./min.

Převodovka

pětistupňová automatická

Poháněná kola

všechna kola (preference přední nápravy)

Maximální rychlost

179 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

11,6 s

Udávaná spotřeba město

9,6  l/100 km

Spotřeba mimo město

6,0 l/100 km

Kombinovaná spotřeba

7,3 l/100 km

Spotřeba během testu

8,2 l/100 km

Objem nádrže

75 l

Pohotovostní hmotnost

1 912 kg

Délka / šířka / výška

4 675/1 890/1 725 mm

Rozvor

2 700 mm

Zavazadelník/ Po sklopení

528+246/1 582 litrů

Cena v době testu

280 000 Kč


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller Foto: Filip Kešner

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

850 000 Kč

Škoda Superb

Rok výroby 2018

549 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč