Test ojetiny: Hyundai i10 - ve městě jako ryba ve vodě

Model i10 není na trhu s ojetými vozy tak často k vidění jako někteří jeho konkurenti. Ale kdo hledá vůz nejmenší kategorie, určitě by jej měl do výběru zahrnout.

Hyundai i10, vyráběný v letech 2008 až 2013, je proti svému předchůdci modelu Atos moderna sama. Přesto má pod kapotou na dnešní dobu poměrně jednoduchou techniku, což se příznivě odráží ve spolehlivosti.


Proti Atosu působí „í-třicítka“ více dotaženě, zatímco předchůdci vrzal nejen interiér, ale i panty bočních dveří. Navíc na trhu najdete vozidla se skutečně slušnou výbavou, která vám zpříjemní cestu ať již po městě za nákupy, nebo třeba i mimo něj.

S i10 méně nároční motoristé běžně zdolávají poměrně velké vzdálenosti. Dvěma cestujícím nabídne dost prostoru, takže si ji oblíbily především starší páry, jimž dělá společnost při cestách na chaty a za potomky. Výhodou Hyundaie i10 je na trhu ojetin také cena, která odráží malý zájem motoristů. Ti totiž v drtivé většině případů hledají mezi konkurenčními modely, o nichž slýchávají daleko častěji než o i10.

hyundai i10 z bazaru

Solidní prostornost, ale tvrdý podvozek

Korejský Hyundai i10 si nestojí zle ani z hlediska prostornosti. Zatímco interiér nabízí dostatek i pro cestující vyšších postav - to je dáno vyšší karoserií, která tam na pohled možná až tolik do oka nepadne: vůz je poměrně úzký, přitom s vyšší stavbou karoserie. Je to ale praktické. Sedadla mohou zprvu trochu odrazovat, avšak neodsuzujte je, dokud je řádně nevyzkoušíte. Jejich tuhost je klíčem k dobré opoře těla i při delších jízdách. Zmínit musíme také zavazadlový prostor o objemu 211 litrů, což je v dané třídě nejmenších aut velice dobrá hodnota.

Vyšší stavba karoserie si vyžádala tužší naladění podvozku, aby byly zajištěny dostatečně dobré jízdní vlastnosti. Tvrdé odpružení ale dost ubírá na komfortu posádky, zejména vezmeme-li v úvahu stav českých silnic, které jsou samá díra. Toto je jasné minus „í-třicítky“. Jízdní komfort omezuje i slabé odhlučnění prostoru pro posádku a vnímat lze i zvýšenou hladinu aerodynamického hluku - ve srovnání s jinými vozy. Terno nepředstavují ani z výroby montované pneumatiky Hankook, které jsou nadměrně hlučné.

Motorová bída

Vzhledem k tomu, že Hyundai i10 patří mezi ty nejmenší automobily, nepřekvapí malá nabídka pohonných jednotek. Ty spočítáte na prstech jedné ruky. Překvapením není ani fakt, že jde o maloobjemové agregáty s nevelkým výkonem. Navíc na trhu ojetin je výběr mezi motorizacemi velmi omezený, vždyť ani samotná „í-desítka“ není nijak početně zastoupena. Základní motorizaci představuje dvanáctiventilový čtyřválec o objemu 1,1 litru a výkonu 48, 49 či 51 kW. Nejsilnější verze byla přitom nabízena až po faceliftu a modernizaci modelu, k čemuž došlo v roce 2001. Samozřejmě nejsilnější provedení je nejlepší volbou. Každopádně je benzinová jedenáctistovka úsporná a na svůj objem i snaživá.

Více sil má šestnáctiventilový motor o objemu 1,25 litru (57, po faceliftu 63 kW). Jenže se neobjevuje často, protože vozy s menšími agregáty byly cenově dostupnější. Častěji potkáte i litrový tříválec s výkonem 48 kW, který se objevil v nabídce v roce 2011. Proti objemnějším motorům je ale citelně línější. To platí i ve srovnání s jedenáctistovkou o výkonu 48 kW. Zde jako by se naplnilo přísloví „objem ničím nenahradíš“.

i10 engine

Vedle benzinových pohonných jednotek je k dispozici také turbodiesel. Motor 1.1 CRDi je tříválec o objemu 51 kW, což se projevuje citelnějšími vibracemi ve srovnání s jednotkou o čtyřech válcích. Z hlediska spolehlivosti si tento „nafťák“ nestojí špatně, stále ale platí, že benzinové agregáty jsou spolehlivější. U turbodieselu se mohou objevit potíže se vstřikovači common railu.

Žádné fatální poruchy

Některé automobily trápí pazvuky v interiéru při přejezdu nerovností, za což do značné míry může tvrdý podvozek špatně tlumící nerovnosti. „Můžete se setkat také s vrzáním navíječů bezpečnostních pásů. Je to nepříjemné, ale na jejich funkčnosti se to nijak neprojevuje,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Nic příjemného nepředstavuje ani prasklá žárovka v potkávacím světlometu, ale ani v tomto případě se nejedná o žádnou katastrofu.

„Horší je, pokud se objeví problémy s palivovým čerpadlem umístěným v nádrži automobilu. Pokud má hlučný běh, blíží se problémy,“ varuje zástupce AAA AUTO. Známá jsou hlučná ložiska kol, která se tak hlásí o výměnu. Spojka má kratší životnost. „Některé vozy mají vůle na přední nápravě, většinou na táhlech stabilizátoru, i když nelze zcela vyloučit ani vůle v zavěšení ramen,“ pokračuje zástupce AAA AUTO. Zazlobit může také elektronika. Většinou tak, že se rozsvítí kontrolka ABS, pak ale většinou po novém nastartování zhasne.

Hyundai i10 sice umí zazlobit, obvykle ale nejde o žádné zásadní závady. To je dáno jednoduchou technikou, což znamená, i že si s vozem bez potíží musí poradit i malý soukromý autoservis. To se přirozeně kladně projeví na účtu za opravu. Pro zájemce o model i10 je to důležitý „detail“, neboť se většinou profilují z řad méně náročných motoristů, kteří si dobře hlídají náklady na provoz automobilu.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

850 000 Kč

Škoda Superb

Rok výroby 2018

549 000 Kč

Mazda 6

Rok výroby 2009

145 000 Kč