Test ojetiny: Hyundai Getz - konkurent Fabie stále v kurzu

Model Getz těží nejen z příznivé ceny, ale také z poměrně jednoduché techniky. Ta je základem solidní spolehlivosti, která se na trhu s ojetými vozy cení.

Když přišel model Getz na trh, korejská automobilka o něm s oblibou mluvila jako o vozu, který bude útočit na prodejní úspěchy domácí Fabie. Nestalo se tak, přesto se Hyundai Getz zaslouženě prodával dobře. A konkurent Škody Fabia první generace si nevede vůbec špatně ani na trhu s ojetými automobily. I zde přitom představuje zajímavou alternativu k mladoboleslavské Fabii.


Getz, řadící se do třídy malých vozů, můžete pořídit pouze v provedení hatchback, což byl a je fakt značně omezující jeho prodeje. Nejde ani tak o absenci verze sedan jako o chybějící kombi, které Škoda u modelu Fabia nabízí. Kdo však zatouží po hatchbacku, může volit mezi tří a pětidveřovým provedením. Třídveřových ale není tolik, více se přirozeně prodávala praktičtější pětidveřová verze.

V rámci třídy nabízí Hyundai Getz dostatek místa pro posádku a ani průměrným zavazadelníkem o objemu 254 litrů nezklame. Interiéru dominuje pohledná palubní deska, jíž však tvoří výhradně tvrdý plast. Tvrdé plasty v prostoru pro cestující přitom mohou být zdrojem pazvuků při přejezdu nerovností. Zde si navíc nelze nevšimnout absence tlumících hmot, a tak k uším posádky doléhá třeba hluk od motorové jednotky více, než je člověk v dnešní době zvyklý. Na zadních sedadlech si pak při jízdě po mokré vozovce lze všimnout i hluku od odvalujících se kol zadní nápravy. Škoda, více tlumících materiálů by výrobní cenu automobilu nijak dramaticky nezvýšilo a Getz by to posunulo o dost dál.

Pochvalně můžeme mluvit o jízdních vlastnostech. Nezáludné chování vozu a dobré tlumení nerovností je zárukou příjemné jízdy a ovladatelnosti. Díky koncepci „vše vpředu“ pak jde o vozidlo vhodné i pro začínající motoristy, což je vzhledem k jeho nízkým cenám na trhu ojetin skutečně dobrá zpráva. Getz přitom seženete i dobře vybavený s leketrickým paketem a klimatizací a ani z hlediska bezpečnosti nepůjde o žádný kompromis – vždyť v nezávislém nárazovém testu Euro NCAP dostal čtyři hvězdičky z pěti možných.

Jen je dobré sáhnout rovnou po zážehové třináctistovce, místo základní jedenáctistovky, jejíž výkon 46 kW (později 49 kW) žádnou výkonovou rezervu neposkytuje. To motor 1.3 disponuje výkonem 60 kW (později 63 kW), což je pro malý vůz už dost i pro svižnou jízdu. Přitom třináctistovka pracuje stejně jako menší pohonná jednotka velice úsporně. V roce 2005 byl motor o objemu 1,3 litru nahrazen agregátem 1.4 16V pracujícím s výkonem 71 kW. Ani tento motor rozhodně není špatnou volbou!

Skutečně ďábelský temperament vozu dodává pohonná jednotka 1.6 16V, jejíž výkon 77 či 78 kW dokáže s lehkým Getzem pořádně zacvičit. Na trhu je ale spíše výjimkou, protože jako nový se vůz více prodával v levnějších konfiguracích s menšími motory. To se už častěji objevuje provedení s naftovým tříválcem. Ten se vyznačuje opravdu nízkou spotřebou, ale také nemalým přenosem vibrací do interiéru. Jenže tříválec 1.5 CRDi/60 kW není jediným turbodieselem, který se pod kapotu tohoto modelu nastěhoval. Po faceliftu v roce 2005 jej totiž nahradil naftový čtyřválec pod stejným označením 1.5 CRDi. Ten se navíc začal montovat ve dvou výkonových verzích 65 a 81 kW. Nadměrnými vibracemi díky sudému počtu válců netrpí a spotřebu má pořád velice příznivou.

Jen pozor na stav vstřikovačů, a to u všech turbodieselů. „K častěji se opakujícím závadám modelu Getz patří nadměrné opotřebení ložisek kol, jejichž špatný stav vyzradí typické hučení,“ říká Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Vyskytují se také vůle na přední nápravě a nezřídka i potíže s elektrickou výbavou. Proto si před koupí automobilu důkladně prověřte. Pozornost věnujte zejména stahování elektrických oken, centrálnímu zamykání, ale i klimatizaci.

„Známé je praskání žárovek v potkávacích světlometech a nesprávná funkce parkovací brzdy. Tím se však Getz nijak neliší od řady dalších modelů, který taktéž trápí tyto potíže,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. K typickým problémům modelu patří klepání od zadní nápravy, za nímž většinou stojí problém s bubnovými brzdami. Oprava ale není nijak časově ani finančně náročná.

„Nepříjemnosti dokáže způsobit i zarezlý závit antény na střeše. Ta pak nejde sundat před vjezdem do myčky a pokud se vám to nepovede, pravděpodobně se zlomí, čímž přijdete o kvalitní příjem radiového signálu,“ varuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Proto je dobré anténu pravidelně sundávat a závit občas promazat. Pozor také na korozi, napadající výfuk, ale i přední část vozu, kde bývá lak poškozen od odletujících kamínků.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

850 000 Kč

Škoda Superb

Rok výroby 2018

549 000 Kč