Test ojetiny: Golf IV - i po letech má co nabídnout

Volkswagen Golf čtvrté generace je sice již letitým modelem, jízdními vlastnostmi a vynikajícími turbodiesely 1.9 TDI ale dokáže zaujmout i dnes. Pořizovací ceny jsou navíc už velice příznivé.

Kdysi to byla ikona třídy, nyní je to sázka na jistotu, za níž si musíte trochu připlatit. Golf čtvrté generace o trochu dražší než stejně staří konkurenti, nicméně dnes se řadí už mezi laciné ojetiny a tak není cenový rozdíl takový, jako tomu bylo dříve, když se jeho pořizovací ceny pohybovaly v jiných hladinách.


Jistotu vůz představuje v oblasti jízdních vlastností, kde se ani dnes rozhodně nemá za co stydět, i z hlediska solidní spolehlivosti. Zapomenout nesmíme ani na velice oblíbené turbodiesely 1.9 TDI (66, 74, 81, 85, 96 a 110 kW), s nimiž je Golf přirozeně velmi žádaný. Jejich nízká spotřeba je doslova pověstná a zásadní problémy se jim vyhýbají. Stranou zájmu ale nerůstává ani líný, avšak spolehlivý atmosférický nafťák 1.9 SDI/50 kW nebo zážehové motorizace o objemu 1,4 a 1,6 litru.

Víceválcové motory zajímají sběratele a fanoušky

Pod kapotu vozu se ale dostala i přeplňovaná osmnáctistovka o výkonu 110 nebo 132 kW (v provedení GTI), pětiválec 2.3 V5/125 kW a šestiválce 2.8 V/150 kW a 3.2 V6/177 kW (ve verzi R32). Tyto víceválcové motorizace ale potkáte jen zřídka a dnes už většinou končí v rukou fanoušků tohoto modelu. Jejich výhodou je vysoký výkon a sportovní zvuk. Nevýhodou pak vysoké zatížení přední nápravy, což negativně ovlivňuje její životnost i jízdní vlastnosti vozu (větší nedotáčivost).

Motor je ale jen jednou součástí vozu. Neméně důležitý je podvozek, který vždy patřil k přednostem Golfu IV. Konstruktérům se ho totiž podařilo výborně naladit, takže zajišťuje příjemné pohodlí při jízdě po nerovnostech a současně stojí za výbornými jízdními vlastnostmi a příkladnou čitelností vozu. Díky tomu je Golf čtvrté generace vhodným automobilem i pro začínající řidiče, kteří jej také nezřídka jako své první auto volí.

Kdo chce velký kufr, sáhne po kombi

Každý, kdo se pro „čtyřkového“ Golfa rozhodne, může se těšit na designově zdařilou palubní desku a pohodlná sedadla. Druhou stranu mince představují ovládací prvky a tlačítka, z nichž časem slézá černá povrchová úprava a do interiéru pak září nevzhledný bílý plast, z něhož jsou vyrobeny. Jediným lékem na tento problém je výměna ohmataných ovládacích prvků.

Na předních sedadlech najde dostatek místa každý, vzadu to ale až tak slavné není – těsno je v oblasti kolen. Nabídka místa pro zavazadla je jen kousek pod průměrem třídy, avšak přihlédneme-li k době vzniku vozu, můžeme mluvit o naprosto průměrných hodnotách. Hatchback má zavazadelník o objemu 330 litrů, kombík uvedený s přídomkem Variant disponuje nákladovým prostorem o objemu 460 litrů.

Spolehlivost dobrá, ale stáří nezapře

Při výběru automobilu se doporučuje projet myčkou nebo vůz postříkat vodou z ruční tlakové myčky. Někdy má totiž značně opotřebená těsnění dveří a víka zavazadelníku, přes něž pak voda proniká dovnitř. Stejně tak pozor, zda nedochází k průniku vody okolo střešní antény. „Vrzavé zvuky od přední nápravy, které slyšíte při otáčení kol do plného rejdu, mají většinou na svědomí špatné silentbloky uložení stabilizátoru. Vůle ale vznikají i v jeho táhlech,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

U zážehových osmnáctistovek, ať už s přeplňováním nebo bez, občas odejde zapalovací cívka. V případě přeplňované verze pozor i na stav turba, což platí také pro přeplňované naftové motory. „Turbodiesely někdy potrápí vadná váha vzduchu. To se může projevit zvýšenou spotřebou a poklesem výkonu. Oprava však není náročná,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. U naftových motorizací pozor také na stav dvouhmotového setrvačníku.

Známá jsou nadměrně opotřebená ložiska kol, která prozradí typické hučení. „Před koupí prověřte i elektrickou výbavu a klimatizaci, která ne vždy pracuje,“ nabádá Jindřich Topol z AAA AUTO. Výfuk podléhá korozi, to není nic zvláštního. Pozor ale i na nejexponovanější místa karoserie, jako jsou lemy blatníků, koncové části prahů či příď vozu, jejíž lak za jízdy poškozují kamínky odletujících od vpředu jedoucích automobilů.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Audi A6

Rok výroby 2017

589 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

529 900 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

850 000 Kč