Test ojetiny: Golf IV – i po letech má co nabídnout

vloženo

Volkswagen Golf čtvrté generace je sice již letitým modelem, jízdními vlastnostmi a vynikajícími turbodiesely 1.9 TDI ale dokáže zaujmout i dnes. Pořizovací ceny jsou navíc už velice příznivé.

Test ojetiny: Golf IV – i po letech má co nabídnout Test ojetiny: Golf IV – i po letech má co nabídnout

Kdysi to byla ikona třídy, nyní je to sázka na jistotu, za níž si musíte trochu připlatit. Golf čtvrté generace o trochu dražší než stejně staří konkurenti, nicméně dnes se řadí už mezi laciné ojetiny a tak není cenový rozdíl takový, jako tomu bylo dříve, když se jeho pořizovací ceny pohybovaly v jiných hladinách.


Jistotu vůz představuje v oblasti jízdních vlastností, kde se ani dnes rozhodně nemá za co stydět, i z hlediska solidní spolehlivosti. Zapomenout nesmíme ani na velice oblíbené turbodiesely 1.9 TDI (66, 74, 81, 85, 96 a 110 kW), s nimiž je Golf přirozeně velmi žádaný. Jejich nízká spotřeba je doslova pověstná a zásadní problémy se jim vyhýbají. Stranou zájmu ale nerůstává ani líný, avšak spolehlivý atmosférický nafťák 1.9 SDI/50 kW nebo zážehové motorizace o objemu 1,4 a 1,6 litru.

Víceválcové motory zajímají sběratele a fanoušky

Pod kapotu vozu se ale dostala i přeplňovaná osmnáctistovka o výkonu 110 nebo 132 kW (v provedení GTI), pětiválec 2.3 V5/125 kW a šestiválce 2.8 V/150 kW a 3.2 V6/177 kW (ve verzi R32). Tyto víceválcové motorizace ale potkáte jen zřídka a dnes už většinou končí v rukou fanoušků tohoto modelu. Jejich výhodou je vysoký výkon a sportovní zvuk. Nevýhodou pak vysoké zatížení přední nápravy, což negativně ovlivňuje její životnost i jízdní vlastnosti vozu (větší nedotáčivost).

Motor je ale jen jednou součástí vozu. Neméně důležitý je podvozek, který vždy patřil k přednostem Golfu IV. Konstruktérům se ho totiž podařilo výborně naladit, takže zajišťuje příjemné pohodlí při jízdě po nerovnostech a současně stojí za výbornými jízdními vlastnostmi a příkladnou čitelností vozu. Díky tomu je Golf čtvrté generace vhodným automobilem i pro začínající řidiče, kteří jej také nezřídka jako své první auto volí.

Kdo chce velký kufr, sáhne po kombi

Každý, kdo se pro „čtyřkového“ Golfa rozhodne, může se těšit na designově zdařilou palubní desku a pohodlná sedadla. Druhou stranu mince představují ovládací prvky a tlačítka, z nichž časem slézá černá povrchová úprava a do interiéru pak září nevzhledný bílý plast, z něhož jsou vyrobeny. Jediným lékem na tento problém je výměna ohmataných ovládacích prvků.

Na předních sedadlech najde dostatek místa každý, vzadu to ale až tak slavné není – těsno je v oblasti kolen. Nabídka místa pro zavazadla je jen kousek pod průměrem třídy, avšak přihlédneme-li k době vzniku vozu, můžeme mluvit o naprosto průměrných hodnotách. Hatchback má zavazadelník o objemu 330 litrů, kombík uvedený s přídomkem Variant disponuje nákladovým prostorem o objemu 460 litrů.

Spolehlivost dobrá, ale stáří nezapře

Při výběru automobilu se doporučuje projet myčkou nebo vůz postříkat vodou z ruční tlakové myčky. Někdy má totiž značně opotřebená těsnění dveří a víka zavazadelníku, přes něž pak voda proniká dovnitř. Stejně tak pozor, zda nedochází k průniku vody okolo střešní antény. „Vrzavé zvuky od přední nápravy, které slyšíte při otáčení kol do plného rejdu, mají většinou na svědomí špatné silentbloky uložení stabilizátoru. Vůle ale vznikají i v jeho táhlech,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

U zážehových osmnáctistovek, ať už s přeplňováním nebo bez, občas odejde zapalovací cívka. V případě přeplňované verze pozor i na stav turba, což platí také pro přeplňované naftové motory. „Turbodiesely někdy potrápí vadná váha vzduchu. To se může projevit zvýšenou spotřebou a poklesem výkonu. Oprava však není náročná,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. U naftových motorizací pozor také na stav dvouhmotového setrvačníku.

Známá jsou nadměrně opotřebená ložiska kol, která prozradí typické hučení. „Před koupí prověřte i elektrickou výbavu a klimatizaci, která ne vždy pracuje,“ nabádá Jindřich Topol z AAA AUTO. Výfuk podléhá korozi, to není nic zvláštního. Pozor ale i na nejexponovanější místa karoserie, jako jsou lemy blatníků, koncové části prahů či příď vozu, jejíž lak za jízdy poškozují kamínky odletujících od vpředu jedoucích automobilů.

 


Milan Jirouš (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Volkswagen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: Golf IV – i po letech má co nabídnout Fotografie k článku Test ojetiny: Golf IV – i po letech má co nabídnout Fotografie k článku Test ojetiny: Golf IV – i po letech má co nabídnout Fotografie k článku Test ojetiny: Golf IV – i po letech má co nabídnout Fotografie k článku Test ojetiny: Golf IV – i po letech má co nabídnout
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

18.04.2018
Nové BMW M2 Competition má výkon 410 koní
16.04.2018
Test ojetiny: Hyundai Getz – konkurent Fabie stále v kurzu
11.04.2018
Audi A6 Avant si zachovalo přes sportovní tvary velký kufr
10.04.2018
Nový design a komfortní výbava pro Hyundai H-1
09.04.2018
Citroën C1 přijíždí ve speciální oplastované edici Urban Ride
05.04.2018
Volkswagen Touareg v prodeji, připravte si nejméně 1,7 milionu korun
02.04.2018
Nové Subaru Forester přiváží více místa a větší kufr
26.03.2018
Test ojetiny: Fiat Linea – když na motoru záleží
23.03.2018
Třetí generace Volkswagenu Touareg má po premiéře
22.03.2018
Test: Volkswagen Tiguan Allspace - dává smysl s benzínem?
20.03.2018
Citroën C4 Cactus je komfortnější a můžete ho mít od 349 900 Kč
14.03.2018
Test ojetiny: Peugeot 301 – komfortní a odolný podvozek
08.03.2018
Test: Hyundai i30 Fastback - sexy zadeček za dobré peníze
06.03.2018
Kia Ceed Sportswagon má kufr velký jako Octavia
05.03.2018
Auta na Olympiádě 2018: přehlídka futuristických technologií v akci
28.02.2018
Test ojetiny: Chevrolet Lacetti – volba rozumu
27.02.2018
Ateca Cupra je první model nové značky a má parametry supersportu
21.02.2018
Opel Combo Life - Berlingo s bleskem ve znaku
20.02.2018
Sportovně založený Volkswagen Polo R-Line přijde na 407 900 Kč
19.02.2018
Volvo XC40 nově s benzínovým tříválcem