Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad.

vloženo

Vozy s karoserií pick-up nejsou na českém trhu zrovna nejoblíbenější. Proč ale? Skýtají přece netušené možnosti praktického využití a v případech lépe vybavených interiérů i potřebnou dávku komfortu a pohodlí, jež vhodně doplňují svým obrovským zavazadlovým prostorem. Nezaleknou se navíc ani stavebních materiálů nebo dřeva, a proto téměř neexistuje příležitost, kdy byste jej nemohli využít.

Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad.

Jedním z takových vozů je i Ford Ranger, který se v námi testované výbavě Limited obsahující kožená sedadla s perforací, osvětlené prahy, chromové kliky dveří a fólie na zadních oknech snaží vypadat honosně a draze. Jaký je ale ve skutečnosti? A máte se raději poohlédnout jinde, hledáte-li rodinný vůz, který se nezalekne ani těžké práce, nebo je pro vás právě Ranger Limited tou ideální volbou? Následující text vám jistě odpoví.

K testu jsme si vybrali druhou generaci celosvětově rozšířené verze Ford Ranger, která stojí na platformě sesterské Mazdy BT-50. Vůz byl vyráběn v letech 2006 – 2011, přičemž v roce 2009 prošel decentní a lehkou obměnou, která jej měla zkrášlit i pro roky následující. Jak ale dokazuje skutečnost trvání výroby tohoto modelu po dobu pouhých dvou let, obměna se příliš nepovedla a Ford se již koncem roku 2011 musel vytasit s modelem, který stojí na samostatném podvozku a na jehož vývoji pracovala automobilka především sama.

Exteriér – Jak vysoký, tak široký.
Hodnotit vnější design bazarového vozu je až na výjimky poněkud ošemetné. Ford Ranger však jakousi výjimkou jistě je, neboť mnoho pick-upů podobného rázu v českém bazaru hned tak nenaleznete. Ranger svou vyšší světlou výškou a vysoko posazenou kabinou budí respekt již při prvním setkání.


Poněkud opačný dojem však navodí pohled zepředu, odkud vůz i přes svůj masivní rám (k mání za příplatek) prozrazuje svou zanedbatelnou šířku pouhých 1788 milimetrů. Samotná šířka není problém (pokud vůz dobře jezdí), ale v kombinaci s výškou 1762 milimetrů (téměř shodný údaj s předchozím rozměrem) vypadá celý Ranger jako kostka. A oblá světla modernizované verze kostkatému vzhledu zrovna dvakrát nepomáhají. Spíše naopak… Ford Ranger testované generace proto není hezkým vozem. Naštěstí pro něj ale nikdy být ani nechtěl a titul nejhezčího vozu směle přenechal jiným.

Interiér – První „dělnická“.
Vnitřek vozu je situován jako 2+3, takže se již předem vyhýbá patřičné kritice, která by jinak směřovala k mizernému prostoru na zadních sedadlech. Ta jsou navíc sklopená do téměř kolmé polohy a sedět na nich při delších přesunech proto není moc příjemné. Palubní deska je značně strohá, a ačkoliv na první dojem nepůsobí zle, její plasty jsou neforemné a velice hrubé.

Vůz proto uvnitř vytváří mnohem starší dojem a je z něj jasně cítit, že byl navržen jako auto pro tvrdě pracující uživatele. Nikoliv naopak, za což jsme rádi. Pick-up by totiž měl být především pracovním vozem, kterému nevadí se trochu ušpinit a který je tu pro vás, nikoliv vy pro něj. Na popud toho ale nechápeme celou podstatu výbavy Limited ani rádoby luxusní vzhled celého vozu. K jeho charakteru se jednoduše nehodí a mnohem více bychom proto uvítali spíše prvky, které ještě více zvyšují odolnost vozu při méně šetrném používání.



Posed za volantem ale není špatný a stejné je to i s celkovou ergonomií, která je poměrně dobře zvládnutá. Odolné plasty nejsou na obtíž a pomineme-li tvrdé výplně dveří, je nám celkový ráz interiéru poměrně sympatický, protože budí dojem solidnosti a kvality.

Motor – Potentní dříč.
Čtyřválcový diesel o objemu 2953 ccm byl někdejším vrcholem nabídky a objednat jste si jej mohli jak s automatickou, tak s manuální převodovkou. K nám se dostala verze s automatem, který… no upřímně, není moc chytrý a ani příliš vyspělý, a dnes tak působí poněkud archaicky. K charakteru vozu ale padne jako ulitý, a ačkoliv se jedná o vskutku výtečného zabijáka jízdních výkonů jinak potentního motoru, v terénu se o něj můžete s jistotou opřít.
Výsledná dynamika je ale vzhledem k použité motorizaci vážně špatná a jistě bychom proto volili verzi s manuální převodovkou, která bude mnohem akčnějším společníkem.

Výkon 115 kW (156 koní) a 380 Nm totiž nejsou mizivé hodnoty a 1924 kg těžký Ranger dokážou i přes odpor vzduchu a automatické převodovky rozhoupat (po několika minutách) až k hranici 180 km/h, při které je mohutný Ford překvapivě klidný.
Jízdní výkony si ale žádají své a budeme-li konkrétnější, mluvíme zde o nějakých 13 litrech nafty na 100 kilometrů v dlouhodobém režimu. Ve městě počítejte s odběrem okolo 16 litrů, dálka se dá absolvovat za 11l/100km. V terénu se pak připravte na dvojnásobek.

Pod 10l/100km se nám však s testovaným automobilem dostat nepodařilo, což považujeme za prohru a vinu přikládáme zejména zmiňovanému automatu, který nejenže ubírá snad 100 koní výkonu, ale sám i jako sto koňové stádo pije! (Další důvod proč hledat manuál.)

Jízda – Offroadový všeuměl.
Ford Ranger je navzdory své hmotnosti celkem pokojný a jezdí se s ním nečekaně dobře. Samozřejmě, svou těžkopádnost projevuje každým coulem, ale jen co se silnice trochu narovná, klidně si plyne krajinou a do zhruba 115 km/h dokáže jet i poměrně tiše. Delšímu přesunu v něm bychom se proto nebránili (pokud bychom neseděli na zadní lavici, o které již byla řeč). Komfort je horší spíše „okolo komína“, kde se se svými 3000 mm projeví poměrně krátký rozvor (na kategorii offroadových pick-upů) a jízda ve městě je proto hodně uskákaná.



Jestli nás ale něco opravdu zklamalo, tak je to řízení. I na poměry své kategorie je skutečně nepřesné, nepřímé a nekomunikativní, což způsobuje fakt, že Rangera musíte namísto skutečného řízení spíše vodit po silnici jako nějaký zaoceánský koráb. Díky tomu se vám zpočátku sice objeví blažený úsměv na tváři, který doprovází i podobně příjemné pocity velitele skutečného monstra, po pár kilometrech vás to ale přejde a za dalších sto je už nepřímost a nepřesnost řízení skutečně na obtíž.

Jak jsme již předeslali, Ranger má rád klidnější tempo a rovnější silnice s hladkým povrchem. Jaký je ale v terénu a čekalo nás jen další zklamání, nebo dokázal, že skutečně umí a že nekomfort v městském provozu je do jisté míry opodstatněný? Malou nápovědou vám mohl být již zmíněný údaj o rozvoru, který je o pořádných 20 centimetrů kratší, než v případě úhlavního konkurenta Nissan Navara. Na druhou stranu světlá výška s hodnotou 207 mm je zase jednou z nejmenších hodnot v segmentu. A byli jsme proto více než zvědaví, jak tenhle celek funguje.


Nebudeme dlouho tajnůstkařit a vlastnosti vozu raději shrneme dvěma větami. S blátem si moc nerozumí, za což můžou především běžné, silniční pneumatiky. Vyrazte ale do terénu se suchým povrchem a nestihnete se divit! Dobré nájezdové úhly a kratší rozvor vás totiž dostanou i tam, kde by už většina konkurentů visela „na břiše“ a pokud dojde na skutečné lámání chleba, nezastaví vás ani 75 centimetrů hluboký brod. K tomu si ještě přidejte užitečné zatížení korby, která uveze 1 tunu a máte vůz jako vyšitý pro potřeby vaší těžko přístupné chaty.

Závěr – Pracant ano, rodinný vůz ne!
Nečekejte rodinný ideál s korbou, na kterou naložíte leccos a spokojeně budete cestovat i s celou rodinou. Testovaný Ford Ranger Limited stále není tak kultivované auto, jako dražší konkurence z řad moderních SUV. Po silnici jezdí pomalu, žere podstatně více, než je na dnešní dobu zvykem a pocity z jeho řízení připomínají spíše kormidlování lodě. A ani sezení na zadní lavici není zrovna přepychovým zážitkem. Vjeďte s ním ale do terénu, umažte ho, seč vám síly stačí a zjistíte, že zde většina věcí skutečně není jen pro parádu a že se Ranger pro těžko dostupná místa, kam dokáže odvézt spoustu nákladu, skutečně narodil. A v tom je jeho kouzlo…



Pokud se pro koupi Fordu Ranger rozhodnete právě vy, dejte si pozor na problémy s hydrodynamickým měničem automatické převodovky (vůz by neměl škubat při přeřazení). Objevují se také poruchy mezinápravového diferenciálu a časté je i skřípění brzd a brzdových destiček, které se rychle opotřebí. Jinak je Ford Ranger ale poměrně spolehlivý vůz, jehož ceny v současnosti začínají na vcelku přívětivých 280 000 Kč.

Plusy
+ Výška posedu a dobrý výhled
+ Výkonný motor
+ Překvapivě dobré odhlučnění
+ Užitečné zatížení
+ Prostupnost těžkým terénem za sucha

Mínusy
- Vyšší spotřeba paliva
- Nepřesné a nepřímé řízení
- Absence ESP
- Výhled vzad
- Dojem staršího vozu
 

Ford Ranger Limited (rok 2011)

Objem motoru 2953 ccm
Typ motoru Řadový čtyřválec
Druh motoru Vznětový přeplňovaný
Typ přeplňování Turbodmychadlo
Maximální výkon 115 kW / 156 koní / 3500 ot./min.
Maximální točivý moment 380 Nm / 1800 ot./min.
Převodovka Pětistupňová automatická
Poháněná kola běžně zadní kola, připojitelný pohon přední nápravy
Maximální rychlost 170 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 13,3 s
Udávaná spotřeba město 12,6  l/100 km
Spotřeba mimo město 8,2 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 10,2 l/100 km
Spotřeba během testu 11,0 l/100 km
Objem nádrže 80 l
Pohotovostní hmotnost 1924 kg
Délka / šířka / výška 5080 / 1788/ 1762 mm
Rozvor 3000 mm
Rozměr náklad. prostoru 1530 x 1456 x 465 mm
Cena v době testu 370 000 Kč

 

Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto.

Martin Müller (text), Petr Šikl (foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Ford

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad. Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Ranger 3.0 TDCI – Pravověrný offroad.
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

17.01.2017
Kolik Simply Clever prvků má nová Octavia? Podívejte se!
16.01.2017
Test: Škoda Octavia 1.0 TSI – lepší, než myslíte (+video)
15.01.2017
Škoda Muzeum se chlubí rekordní návštěvností, už jste tam byli?
14.01.2017
Renault Megane GrandCoupe - limuzína za cenu Škody Rapid
13.01.2017
Auto ESA spouští akci „SLEVA TÝDNE“
13.01.2017
Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce
12.01.2017
Nová generace Hyundai i30 je tady, na trh vstupuje v limitované výbavě
12.01.2017
Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party
11.01.2017
Škoda Octavia má nový vzhled, ale původní techniku. Nové motory až v létě
11.01.2017
Bentley Continental Supersports je králem čtyřmístných kupé
10.01.2017
Lexus LS 2018 - luxusní limuzína s desetistupňovým automatem
09.01.2017
Kia Stinger bude zadokolka a půjde po krku prémiovým konkurentům
09.01.2017
Test ojetiny: Volkswagen Passat 3,6 FSI 4Motion - pan Tajemný
08.01.2017
Nová auta budou ještě bezpečnější. Povinně!
07.01.2017
Nejprodávanější modely: Škoda Octavia, Fabia, Rapid a Superb
06.01.2017
Kolik stojí vlastnit BMW M3? (+video)
06.01.2017
Nová auta jdou na dračku - přehled nejprodávanějších
05.01.2017
U Fordu neujde elektrifikaci Mustang ani legendární F-150
05.01.2017
Test: Alfa Romeo Giulietta – jak jezdí v dieselu s automatem?
04.01.2017
Nová Kia Picanto úplně odhalena, máme oficiální fotografie