Test ojetiny: Ford Focus ST - Po čertech ostré svezení!

Rychlá auta si člověk obvykle nekupuje pro každodenní použití. Většina z nich jednoduše nenabízí potřebný komfort a šanci k praktickému využití, a pokud přece, jsou jejich možnosti jen velmi omezené. Na druhé straně jsou tu však i supersportovní kombi a nesmyslně rychlé sedany od renomovaných výrobců, které všechny potřebné vlastnosti kombinují více než skvěle, a zapomenout nesmíme ani na opravdu rychlá supersportovní SUV. Problémem všech těchto vozů je ale astronomická cena, díky které jsou nám, běžným smrtelníkům, na hony vzdálené.

A právě pro všechny ostatní kteří milují rychlejší svezení, ale nemají na účtu zbytečné miliony, je tu kategorie hothatchů. Praktických automobilů kompaktní velikosti, které neslevují nic z běžné použitelnosti, ale dokážou neskutečně pobavit a když na to přijde, tak i potrápit několikanásobně dražší vozy.


Příkladem za všechny je Ford Focus ST, který je hodně zábavný už v základním provedení. Co s ním ale provede přidání dvou magických písmen za názvem? To si přečtěte v následujícím testu. A věřte, nudit se rozhodně nebudete!

Ford Focus ST třetí generace se v bazarech zatím moc neohřál, a to zejména proto, že je k mání teprve od léta roku 2012.  Na trhu je sice již modernizovaná verze, která kromě lehce inovovaného vzhledu, naftové varianty a modernějšího infotainmentu nabízí i mnohá další vylepšení. Po řidičské stránce se ale zas tak moc nemění, a tak vězte, že pokud se vám v bazaru náhodou poštěstí a na Focuse ST třetí generace narazíte, jde o něco nesmírně vzácného a skutečně zajímavého.

Námi testovaný vůz zapůjčený společností AAA Auto byl navíc vyroben až v roce 2014 a za sebou měl pouhých 20 tisíc kilometrů s kompletním servisem, takže se jednalo v podstatě o zánovní automobil, který je oproti původní ceně výrazně levnější.


 
Exteriér – Bílá mu sekne
Ostře řezané tvary, mohutný spojler a efektní nástavce prahů. Focusu ST nic z toho nechybí a v elegantní bílé barvě mu to spolu s osmnáctipalcovými ráfky i zcela nenásilně sluší. Přesto se nemůžeme zbavit jednoho rozpačitého dojmu, který v nás vyvolává přívětivě vyhlížející přední část. Jistě, je krásná a jistými prvky k celému vozu perfektně ladí, ale opravdu by měl mít jeden z nejbrutálnějších kompaktních hatchbacků tento nevinný výraz? Zbytek je ale skutečně skvělý a přiznáme se, že možná právě díky tak milému „předku“, jaký „ST-čko“ před faceliftem má, v nás každodenní fungování s ním vyvolávalo nesmírně zajímavé emoce. Málokterý z řidičů totiž ze zpětného zrcátka pozná, s čím má tu čest.

Interiér – Recara v hlavní roli
I Focus ST má klimatizaci, rádio s ovládáním na volantu a dokonce i palubní počítač, který lépe či hůře (nejspíše podle nálady) vyhodnocuje jízdní data. To ale není nic, co by vás příliš zajímalo, a tak se nebudeme dlouze rozepisovat o možnostech využití interiéru nebo odkládacích kapes (ty v předních dveřích jsou mimochodem výborné) ani o tom, zda je grafika základního displeje hrozná či příšerná. Uvnitř je to až na pár změn starý známý Focus se všemi dobrými i špatnými vlastnostmi, a tak se rovnou zaměříme na samotné gró oněch magických písmen „ST“. Jejich přítomnost totiž znamená hned několik věcí.



Předně je to mírně pozměněný volant, který je nyní obšitý opravdu měkkou kůží s perforací. Dále přítomnost kapličky s ukazateli tlaku a teploty oleje a plnícího tlaku turba. („ST-čko“ tím mimo jiné dává vědět, že je jeho motor na teplotu oleje opravdu háklivý, takže pokud koupi Focusu ST zvažujete, dejte dobrý pozor na hlučnost motoru za studena. Ta do značné míry reflektuje dosavadní zacházení s vozem.) No a v neposlední řadě jsou to nekompromisní Recaro sedadla, u kterých se na malý moment zastavíme.

Sportovní červeno černá kombinace látky s kůží a nekompromisní držení těla od nohou až k ramenům. Taková charakteristika se k nim přesně hodí. Jedním dechem však musíme dodat, že ač jsou sebelepší a Focus ST si skutečně nemohl přát lepší přední sedadla, tak pokud vážíte od cca 120 kilogramů výš, použitá Recara nejsou nic pro vás.



Malou výtku si neodpustíme k zadní lavici, která je kromě výše uvedené kombinace barev prakticky beze změn oproti běžným Focusům a kterýkoliv člen posádky zde při jízdě a lá ST bude „lítat jako nudle v bandě“.
Celkový dojem z interiéru je ale díky kvalitnímu zpracování a výtečně promyšlené ergonomii vcelku dobrý a Focus ST je tak autem, se kterým se dá příjemně fungovat i po delší čas.

Motor – Všestranný sportovec
„Dvoulitrový“ Ecoboost má oproti dřívějšímu „pětiválci“ výjimečně rozpolcený charakter. Dokáže se totiž tvářit jako obyčejná „jednašestka“, která v podstatě nic kromě průměrné jízdy neumí. Díky tomu je pohonná jednotka velice tichá a ukázkově poslušná, takže se „ST-čka“ nemusí bát ani nezkušený řidič (pokud má dostatek rozumu).



Teprve při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu motor ožije a začíná předvádět okázalé divadlo. Navíc dojde i k otevření klapek zvukovodů vedoucích přímo do kabiny, takže atmosféra uvnitř vozu nadále houstne a emoce překvapených cestujících se dají krájet. Představení je to velice slušné, ale pět válců v předchozí generaci udělalo logicky víc parády.

Oněch 184 kW (250 koní) v kombinaci s 360 Newtonmetry točivého momentu jistě také nejsou kdovíjaká čísla, ale nesmíte zapomenout, že se stále bavíme o Fordu Focus, který velmi často ani se dvěma členy posádky nepřesáhne hmotnost 1400 kg.
Vcelku rychlá je i odezva na plynový pedál a velmi krátce musíme zmínit také výkonový průběh napříč celým otáčkovým spektrem. Ecoboost totiž táhne již od nejnižších otáček, a když se k tomu přidá maximum točivého momentu v širokém pásmu od 2000 do 4500 ot./min., je předjíždění bez jakéhokoliv řazení otázkou chvíle. Elán motoru následně nepolevuje až k 6200 ot./min., kde teprve začne ztrácet dech. Při snaze o co nejsvižnější jízdu se tak vyplatí řadit o něco dříve a častěji využívat mohutný zátah ve středních otáčkách, který Focus spolehlivě vystřelí vpřed.

Rozpolcený charakter motoru způsobuje také velký rozptyl v dosahované spotřebě. S lehkým sebezapřením tak pojedete i za 7 litrů! Tato hodnota se však při prvním předjíždění rozplyne jako pára nad hrncem, takže v běžném režimu počítejte spíše s 9-11 litry Naturalu na 100km. To jsou vesměs přijatelné hodnoty. Pokud vás však na silnici potká smůla v podobě okolních řidičů nových Fordů, nelze počítat se spotřebou pod 13 litrů. Ti vás totiž budou dráždit při každé příležitosti, jen aby viděli, co ve Focusu ST vězí. A to byste nevěřili, kolik takových řidičů „střelců“ jezdí.

Tím se dostáváme k oSTrému režimu a spotřebě atakující 20 litrovou hranici. Zde Focus ST rozhodně nezklamal. Při výsledné spotřebě lehce nad 25l/100km bylo tempo jízdy zcela nepublikovatelné a z „ST-čka“ se stávala spíše ostře nabitá zbraň. Však si o tom více povíme v následující kapitole!

Jízda – Podvozek jak od boha.
Nejprve ale zpomalíme a ještě před tím, než vyrazíme vstříc okreskám, najdeme si vhodnou pozici za volantem. Ve Focusu třetí generace se konečně sedí o něco níž a tudíž i o mnoho příjemněji. Těší nás i široký rozsah nastavení sloupku volantu a perfektní umístění řadicí páky, jejíž hlavice má navíc ukázkový tvar a velice příjemný povrch. K dokonalosti jí snad chybí už jen malé logo ST.

Po prvních metrech zjišťujeme, že Focus ST je vlastně úplně normální auto, které dokáže velice efektivně maskovat svůj potenciál. Spojka je sice dost tuhá a poskytuje dostatek citu, její chod ale nijak neobtěžuje a po dlouhé cestě z ní nebolí noha. Rovněž chod řadicí páky poskytuje optimum tuhosti a přesnosti, čímž dává vědět, že sedíte v něčem nevšedním. Jen dráhy řazení mohly být o něco kratší.



Dostáváme se k řízení, které je u „ST-čka“ opravdu fenomenální. To nejen že má variabilní převod a posilovací účinek, ale posilovač řízení dokáže díky systému TSC (Torque Steer Control) částečně eliminovat nepříjemné tahání za volant. (Rozhodně to však neznamená, že Focus ST za volant netahá a jsme za to rádi, protože řídit ho, je o to zábavnější.) Inženýři divize ST si také výborně poradili s necitlivostí okolo střední polohy a „ST-čko“ tak reaguje už na sebemenší pohyb volantem. Přidejte k tomu všemu ještě perfektní zpětnou vazbu a skutečně výjimečný pocit z jízdy je na světě. A to jsme se ještě ani pořádně nesvezli! Už chápete, proč ho davy tolik milují?

Leje a leje. Prvních pár dní strávených za volantem Focusu ST bylo pěkně deštivých (jak se na podzim sluší a patří), a tak jsme se s limity „ST-čka“ seznamovali jen pomalu. První poznatek? Cokoliv od prvního k třetímu převodovému stupni znamená na mokré silnici velké problémy s trakcí a tudíž i velmi jemnou práci s plynovým pedálem. I tak je mokrá jízda velice uškubaná a opravdu hodně brzy se při ní začne projevovat hravost Focusu ST v podobě záludné přetáčivosti. Ta je zábavná, ale předtím, než ji budete pokoušet, si dobře promyslete, jak moc rádi máte své blízké. Ford Focus ST totiž pochytil jen pramálo z nezáludnosti zakladatele kategorie hothatchů, Golfu GTI a při nerozvážném jednání se vás pokusí zabít.
S mírnou agónií jsme tak pozorovali oblohu, když posléze začaly osychat silnice…



První zatáčky na suchu a „ST-čko“ okamžitě dává vědět, že tady je doma! Celý Focus najednou ožívá a nižší kvalty konečně začínají dávat smysl. „Páni, to je opravdu rychlé auto!“, říká kolega, když letíme zakroucenou okreskou vpřed.
Velmi mile nás překvapil také podvozek. Ano, je to Focus a dalo se to čekat, ale přece! Taková porce přilnavosti, řiditelné hravosti a naprosto vynikajícího držení stopy? Tohle je něco, co se rozhodně musí zažít!
Blíží se vesnice a proto brzdíme na předpisových 50 km/h. Ford Focus ST se najednou bez stisku jediného tlačítka mění na poslušný rodinný hatchback s tichým motorem a pohodlně nás veze až k ceduli oznamující konec obydlené zóny, kde celá zábava začíná nanovo…

Podobné vlastnosti jsou bez použití adaptivních tlumičů, změn  jsou něčím, co už prakticky žádný z konkurentů neumí a nám nezbývá než Focusu ST vyseknout za precizní nastavení podvozku, neskutečnou porci zábavy za volantem a velmi výkonný motor pořádnou poklonu.

Závěr
Ford Focus ST třetí generace je zatím bazarovou raritou. Pokud na něj ale narazíte a koupi podobného vozu zároveň zvažujete, vyzkoušejte ho! Je totiž živoucím důkazem toho, že auta, která jsou praktická a zábavná zároveň, nemusí stát v zánovním bazarovém stavu nesmyslné peníze. Ani z hlediska spolehlivosti a spotřeby paliva na tom není zrovna špatně a při výběru si tak dejte pozor hlavně na stav turba a podvozku. Ten si se stavem českých silnic dvakrát nerozumí. Jinak vám ale Focus ST můžeme s klidným svědomím doporučit!



A malý tip na závěr: Nejvíc miluje delší táhlé zatáčky ve středních rychlostech, ve kterých odpustí i drobnou řidičskou chybu… :-)

Technické údaje Ford Focus ST250 (2014)
Motor: zážehový řadový přeplňovaný čtyřválec (R4)
Objem motoru: 1999 ccm
Výkon: 184kW(250k)/5500 ot./min.
Točivý moment max.: 360Nm/2000-4500 ot./min.
Max. rychlost: 248 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 6,5 s
Spotřeba - kombin.: 7,2 l/100 km
Spotřeba - město: 9,9 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 5,6 l /100 km
Objem pal. nádrže:   55 l
Délka/šířka/výška: 4362/1858/1484 mm
Rozvor: 2648 mm
Zavazadelník: 316/1101 l
Pohotovostní hmotnost: 1287 kg
Spotře během testu: 11,7 l/100 km
Aktuální cena v bazaru: 520 000 Kč

 

Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto.

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller Foto: Filip Kešner

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč