Test ojetiny: Ford Focus – král zatáček se stále líbí

vloženo

První generace Fordu Focus se už řadí k levným ojetinám. Kupce si však stále hledá snadno, tedy alespoň pokud se bavíme o zachovalých vozech. Důvodem je jak líbivý design karoserie, tak vyhlášené jízdní vlastnosti.

Test ojetiny: Ford Focus – král zatáček se stále líbí Test ojetiny: Ford Focus – král zatáček se stále líbí

Focus první generace vyjel v provedeních hatchback (tří a pětidveřový), sedan a kombi (kombi neslo na vybraných trzích označení Turnier). Zatímco kombík stále nechází uplatnění jakožto cenově dobře dostupný rodinný automobil s opravdu dobrými jízdními vlastnostmi, hatchback vyhledávají spíše mladí motoristé, kteří jej často pořizují jako svůj vůbec první vůz. Sedan je vidět méně a zájem o tuto karosářskou verzi je na našem trhu minimální.


Designérský styl „New Edge“ zajistil vozu ostré linky, které dělají automobil uvedený již v roce 1998 stále na pohled atraktivním. Významným rokem v životě modelu je 2001, kdy prošel modernizací a faceliftem, ale i 2002 a především pak 2003. V roce 2002 totiž vyjela přiostřená verze ST poháněná atmosférickým benzinovým dvoulitrem o výkonu 125 kW (170 koní). Toto provedení navíc bylo k dispozici jak se tří či pětidveřovou karoserií hatchback, tak ve verzi kombi.

V roce 2003 pak vstoupila na trh špičková sportovně laděná verze Focus RS s přeplňovaným motorem 2.0 16V o výkonu 158 kW (215 koní), diferenciálem se zvýšenou svorností, tuhým sportovním podvozkem a sportovními sedadly Sparco. „Er-eso“ vyjelo v počtu 4000 kusů a dnes je již ceněným sběratelským kouskem. Výroba Focusu první generace byla ukončena v roce 2004, kdy vstoupil na trh stejnojmenný nástupce.

Interiér vozu poskytne dostatek místa posádce na předeních i zadních sedadlech. Vytýkána mu však bývá palubní deska, která sice designem ladí s karoserií, ale dnes už řadě motoristů do oka nepadne. Svůj podíl na tom má také plast z něhož je vyrobena. Ten totiž zrovna dojem kvality nenavozuje. Naopak pochvalu si zaslouží do rukou skvěle padnoucí volant a pohodlná sedadla.

Zavazadelník hatchbacku nabídne v dané třídě standardních 350 litrů objemu. Sedan odveze zavazadla o objemu 490 litrů a kombi zvládne náklad o objemu 520 litrů (měřeno po kryt zavazadelníku, v případě naložení po střechu je to výrazně více). Zejména kombík tak dokáže zdatně plnit úlohu rodinného automobilu.

Jízdní vlastnosti jsou výborné, v případě verze RS naprosto vynikající. Ale zůstaňme u běžných provedeních, jimž lze vytknout nižší komfort odpružení, když tužší podvozek sice odvádí skvělou práci v zatáčkách, ale s nerovnostmi si až tak dobře neporadí. Vinu na tom do značné míry nesou zarezávající spoje zadní nápravy, čím dochází k omezení její hybnosti a tedy i možností propružení. To je typická nemoc fordů, která značně komplikuje, ale i prodražuje případné opravy (někdy dokonce nejdou ramena odmontovat a musejí se rozřezat) – zarezávání se ještě častěji vyskytuje u Focusu druhé generace.

Za jízdy oceníte komunikativní řízení i přesné řazení, a pokud nesáhnete po nejslabší benzinové či naftové motorizaci, budete spokojeni i s odezvou na sešlápnutí plynu. Základní zážehová šestnáctiventilová čtrnáctistovka o výkonu 55 kW není špatná, ale má jasně dané výkonové limity, které rapidně více pocítíte při větším vytížení vozu. Totéž platí i pro naftový motor 1.8 Di s identickým výkonem 55 kW.

Dobrou volbou je však 1.6 16V/74 kW či stále úsporně pracující 1.8 16V/85 kW. V nabídce je i 2.0 16V/96 kW a pak samozřejmě agregáty vyhrazené rychlejším verzím ST a RS o nichž už byla řeč. Z turbodieselů to chce zvolit alespoň 1.8 TDDi/66 kW, lépe ale 1.8 TDCi/74 nebo 85 kW. Spolehlivost těchto turbodieselů není špatná, na dnešní poměry mají ale hrubší a hlasitější běh a spotřeby moderních naftových motorů přirozeně taktéž nedosahují. V tomto směru se nemohou rovnat ani se stejně starými 1.9 TDI v konkurenčním Volkswagenu Golf.

Poměrně častý problém představuje nefunkční či nepřesný palivoměr, občas odejde posilovač řízení a známé jsou také potíže s vysloužilými ložisky kol. Jejich špatný stav prozradí typické hučení. „Nepřítelem Fordu Fosuc první generace je bezesporu koroze. Kontrolu si zaslouží prahy i kapota automobilu, kde může být poškozený lak od odletujících kamínků. Korodují ale i lemy blatníků nebo výfuk,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Vyskytuje se také povrchová koroze podvozkových dílů a z důvodu zatékání vody lze najít korozi i v pojistkové skříňce.

„Nezřídka se setkáte s vozy, které mají zvlněné brzdové kotouče, vyloučit nelze ani závadu alternátoru. Naftové motorizace někdy potrápí EGR ventil nebo palivové čerpadlo,“ pokračuje ve výčtu možných problémů zástupce AAA AUTO. Kapota motoru se otevírá klíčkem a zámek umístěný pod odklápěcím znakem automobilky je vystaven vlivům počasí po celý rok. To vede k jeho zasekávání, což může být velice nepříjemné. Jediným řešením je preventivní promazávání alespoň dvakrát ročně.

„Zapomenout nesmíme ani na klíčky a zámky podléhající opotřebení,“ dodává Jindřich Topol z AAA AUTO. Určitě tedy vyzkoušejte všechny klíče k vozu i funkčnost všech zámků. Prověřte také funkčnost klimatizace, pokud jí je vozidlo vybaveno.


Milan Jirouš (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Ford

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Focus – král zatáček se stále líbí Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Focus – král zatáček se stále líbí Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Focus – král zatáček se stále líbí Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Focus – král zatáček se stále líbí Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Focus – král zatáček se stále líbí Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Focus – král zatáček se stále líbí Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Focus – král zatáček se stále líbí Fotografie k článku Test ojetiny: Ford Focus – král zatáček se stále líbí
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

07.12.2018
Škoda Scala má po oficiální premiéře
06.12.2018
Renault Captur má nový motor 1,3 TCe
04.12.2018
Seat Tarraco v prodeji, české ceny začínají na 762 900 Kč
03.12.2018
Test ojetiny: Chevrolet Kalos – levný konkurent Fabie
20.11.2018
Kia ProCeed: Shooting brake ze Žiliny začal sjíždět z výrobních linek
17.11.2018
Omlazená Kia Optima startuje na 719 980 Kč, elektrifikovaná verze stojí přes milion
16.11.2018
Rodina Toyota Corolla se rozšiřuje o nový sedan
15.11.2018
Lexus ES 300h míří do Česka. Předprodej nového modelu zahájen
14.11.2018
Buďte vidět, české silnice se noří do tmy
13.11.2018
Test ojetiny: Peugeot 407 – elegantní kabát s lákavou cenovkou
12.11.2018
Víte, co všechno dnes umí nejlepší autokamera?
11.11.2018
Test ojetiny: Ford Fusion 1.4i (video)
08.11.2018
Mitsubishi Space Star má české ceny, v základu přijde na 239 850 Kč
07.11.2018
Jak bude vypadat interiér Škody Scala a jak velký bude mít kufr?
04.11.2018
Nový Peugeot Partner je tady, ceny od 390 000 Kč
01.11.2018
Připravte si 1,2 milionu korun, Cupra Ateca je tady!
31.10.2018
Test ojetiny: Renault Modus – vzácný návštěvník bazaru
30.10.2018
Jak nejlépe připravit auto na zimu a tuhé mrazy?
25.10.2018
Model T-Cross představen, je to nejmenší SUV Volkswagenu
23.10.2018
Seat Terraco je třetím SUV do party