Test ojetiny: Ford C-Max - větší než si myslíte

Model C-Max zaujme jízdními vlastnostmi, variabilitou interiéru i cenou na trhu ojetin. Ale pozor, ne každá motorizace představuje dobrou volbu!

Model C-Max první generace automobilka Ford původně uvedla pod názvem Focus C-Max. Důvody byly marketingové a sázka na dobře zavedené jméno „Focus“ se vyplatila. S modelem vyhlášeným jízdními vlastnostmi má ale C-Max společného více, než by se zprvu mohlo zdát.


Pod kapotou totiž najdeme stejnou techniku a také podvozek má původe ve Focusu. U C-Maxu se nabízel ve standardním provedení nebo se sportovnějším naladěním (nabízen jako sportovní podvozek za příplatek). Sportovní naladění ale není nijak přehnaně tvrdé, takže se jej nemusíte obávat.

Spíše naopak, právě tento podvozek je ideálem pro C-Max. Eliminuje totiž zvýšené náklony karoserie v zatáčkách, které jsou každému MPV vlastní (vyšší stavba karoserie si zkrátka vybírá svou daň). Vůz se tak dá velice svižným tempem vodit i po klikatých okreskách a přitom z cestujících nevyklepe duši na rozbitých silnicích či městské dlažbě.

Prostor pro čtyři nebo pro pět

Přesto že byl vůz uveden na trh už v roce 2003, ani dnes nevypadá špatně. Pro ztvárnění interiéru to platí dvojnásob. Palubní deska je velice pohledná, pod jejím středovým panelem nalezneme vyvýšené uložení řadicí páky, která je tak řidiči více při ruce, než u běžného nízko položeného umístění blízko u podlahy vozu. Dnes nejde o žádnou raritu, v době uvedení C-Maxu na trh bylo ale takovýchto automobilů jen několik.

Vzdušný interiér nabízí dostatek místa pro cestující na předních i zadních sedadlech. Navíc zaujme variabilitou. Zadní krajní sedačky jsou totiž samostatně posuvné a při sklopení prostředního sedáku se dají posunout dozadu a ke středu vozu. Lze tak získat více prostoru v oblasti ramen po obou stranách. Z pětimístného automobilu se tak stane čtyřmístný, avšak poskytující i cestujícím na zadních sedadlech opravdu komfortní prostor.

Rodinné potřeby uspokojí i zavazadelník. Ten v základním uspořádání nabízí objem 460 litrů a těží i z výborné přístupnosti, což je dáno velký zadním víkem, otevíratelným nahoru stejně jako třeba u vozidel typu kombi. Navíc v interiéru vozidla najdeme několik menších odkládacích prostor, jako jsou třeba schránky v podlaze.

Pozor při výběru motorizace

Ford C-Max může mít pod kapotou jak benzinový agregát, tak turbodiesel. Zatímco benzinové pohonné jednotky platí za spolehlivé, u naftových vybírejte důkladně. Naftové motory 1.6 TDCi o výkonech 66 a 80 kW pocházejí od koncernu PSA Peugeot Citroën a do fordů se dostaly protože Ford spolufinancoval jejich vývoj. Po stránce spolehlivosti potěší, silnější z nich má i dostatek sil. Jenže z hlediska spolehlivosti jde o velice špatnou volbu.

Proto, pokud opravdu zatoužíte po dieselové C-Maxu, vsaďte raději na osmnáctistovku (80 kW) nebo ještě lépe dvoulitr. Jeho 100 kW výkonu představuje perfektní hybnou sílu, spotřeba paliva je příznivá a po stránce spolehlivosti tato pohonná jednotka také nepropadá.

Z benzinových motorizací se největší oblibě těší šestnáctistovky, zejména pak ta s výkonem 85 kW. Ale ani slabší agregát pracující s výkonem 74 kW není vůbec špatnou volbou. O osnáctistovky s výkonu 88 nebo 92 kW je zájem mezi motoristy o poznání menší, dvoulitr o výkonu 107 kW pak zvolí jen málokdo, jelikož zde je už vidina znatelně vyšší spotřeby.

Spolehlivější jsou benzinové motory

Stejně jako u jiných novodobých fordů, i u C-Maxu se můžete setkat s povrchovou korozí podvozkových dílů - ta však ničemu nevadí. Horší je, že zarezávají šrouby v kovových vložkách silentbloků ramen podvozku, což může případnou výměnu opotřebeného silentbloku prodražit - spoj který nelze rozebrat se zkrátka musí rozříznou a to zpravidla odskáče i nějaké menší ramínko nápravy.

Vůle se objevují jak na přední nápravě, tak na té zadní. Právě zde přitom dochází k potížím při rozebírání z důvodu zareznutí spojů. Vzadu bývají vůle na silentblocích podélných ramen, vpředu stejně jako u jiných aut nejčastěji na táhlech stabilizátoru.

„Někdy se můžete setkat se zaseknutým zámkem kapoty. To může být velký problém, v případě, že se nutně potřebujete dostat k motoru,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Výjimku nepředstavují ani opotřebená ložiska kol, jejichž nedobrý stav prozradí typické hučení.

„U turbodieselů pozor na stav vstřikovačů, v případě naftové šestnáctistovky i na některá další slabá místa. Prodírají se zde hadice od turba, což má za následek pokles výkonu, někdy se můžete setkat s únikem motorového oleje a také si ohlídejte stav turba. Pokud odejde, je třeba kromě repase turba vyčistit i sítko v přívodu oleje, jinak nové turbodmychadlo dlouho nevydrží,“ radí jak postupovat zástupce AAA AUTO. Kromě toho u 1.6 TDCi bývají potíže s podtlakovým okruhem, který reguluje práci turba, EGR ventilu a škrticí klapky.

Stejně tak naftové osmnáctistovky někdy potrápí EGR ventil. Benzinové motory jsou zkrátka u C-Maxu jasně spolehlivější. Motoristé se jim mnohdy vyhýbají ve snaze ušetřit při provozu automobilu, kdy sází na nízkou spotřebu dieselů. Při nesprávné volbě motorizace ale můžete dát za opravy mnohem více, než se podaří ušetřit na palivu.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

850 000 Kč