Test ojetiny: Fiat 500 1.4 16v – Stylu má na rozdávání

vloženo

I přesto, že od znovuvzkříšení legendárního Fiatu 500 uběhlo již osm let, je mezi lidmi stále vnímán jako stylové a velmi netradiční auto s tučnou cenovkou a nostalgickým nádechem retro designu. I takový „stylař“, jakým malý „Fiátek“ bezesporu je, ale stárne a jeho cena tak začíná u kusů s dřívějším datem výroby stále více dávat smysl. Má za přijatelnější peníze co nabídnout nebo se jedná jen o další značně nepraktické mini auto s přemrštěnou cenovkou?

Test ojetiny: Fiat 500 1.4 16v – Stylu má na rozdávání

První dojem – Netradiční „prcek“
Že Fiat 500 není tak úplně obyčejné auto, je jasné každému, jehož pohled spočine na roztomilé karoserii. Ta mimochodem na délku měří překvapivých 3546 mm. A přestože je inspirace původním modelem z roku 1957 zcela nepopiratelná, jedná se o moderní automobil, který díky dobře promyšlenému designu a netradičním prvkům alespoň vzhledově takřka nestárne.

Testovaný vůz jsem měl k dispozici ve slušivé bílé barvě, s prosklenou panoramatickou střechou a veselým béžovým interiérem, který vozu dodával až nečekaně vyspělé charisma.



Exteriér – Autentická tvář
„Pětikilo“ je opravdu ojedinělý vůz, který se dá s jiným autem jen velmi těžko splést. Je to právě jeho vnější design, který zásadně rozděluje lidi na odpůrce a na ty, kteří se do malého „stylaře“ okamžitě či postupně zamilují. Díky kompaktně navrženému designu navíc dobře maskuje už tak dost skromné vnější rozměry a působí ještě menším dojmem. Z boku pak nezřídka budí dojem malé jednohubky čekající na slupnutí a jeho vnější tvář je tak i po letech velmi sympatická. Výhodou je také malý počet „pětikil“ na našich silnicích, takže „Fiátkův“ design není příliš okoukaný.



Interiér – Útulné prostředí
Automobilka Fiat se kvalitou a líbivostí interiérů svých vozů nijak zvlášť neproslavila. Bylo tedy mírnou záhadou, co od zpracování a celkové kvality prověřené letitým provozem čekat. Ještě než se ale dostanu k samotné kvalitě, musím zmínit, že mne celkový ráz a zejména ergonomie interiéru malého Fiatu mile překvapila. Z rozvržení palubní desky a z množství chytrých detailů je opravdu cítit, že se při výrobě a navrhování reinkarnovaného „pětikila“ skutečně přemýšlelo a každodenní život s mini vozem je díky zajímavým řešením až nebývale příjemný. Povzbudivá je i velikost zavazadlového prostoru (185 litrů) nebo množství odkládacích prostor v okolí předních sedadel.

A kvalita? Vzhledem k pořizovací ceně nového automobilu (lehce pod hranicí půl milionu korun) si dali konstruktéři u Fiatu opravdu záležet a až na pár horších plastů je celý interiér skutečně vydařený. Zamrzí jen méně kvalitní kůže na volantu, která se (při nájezdu zhruba 90 tisíc km) na některých místech lehce shrnula. Dále zamrzí i levný plast (nebývale sympatické) kapličky přístrojů, zvláštně umístěné ovládání mlhových světlometů nebo vzdálenost bezpečnostních pasů, pro které je potřeba se opravdu natáhnout. Celkový dojem je přesto skutečně výborný a kombinace béžových plastů spolu s krásně nalakovanou ozdobnou lištou v barvě vozu tvoří velmi útulné prostředí.



Motor – Čiperná „čtrnáctka“
Zážehová pohonná jednotka o zdvihovém objemu 1368 ccm disponuje šestnácti ventilovou technikou a na svém plastovém krytu hrdě nese označení 100HP, tedy sto koní. Nutno dodat, že s automobilem vážícím (bez pěti kil (všimněte si té symboliky)) rovných 1000 kg si opravdu rozumí a k hbitějšímu rozpohybování malého vozu není potřeba motor jakkoliv přemlouvat. Je jasné, že kvůli absenci přeplňování neposkytuje malá „atmosféra“ dostatek točivého momentu už od nízkých otáček a k lepším výkonům je potřeba ji vytočit, i tak ale v praxi mile překvapí. K plynulé jízdě totiž není potřeba motor vůbec vytáčet, díky čemuž se dá jezdit velmi úsporně. Úspoře paliva nahrává i fakt, že testovaná verze byla vybavena šestistupňovou samočinnou převodovkou.

Při troše touhy o dynamické svezení (výkonový potenciál zhruba 10 kilo na 1 koně není nejhorší) vás pak malá „čtrnáctka“ rozhodně nezklame. Motor se nechá točit až těsně pod hranici 6 500 ot./min., přičemž už od 4 tisíc ot./min. je příjemně živý a má překvapivou chuť po otáčkách. Poskytuje tak vcelku široké pásmo využitelných otáček a jediné, co při rychlejších přesunech trochu zamrzí, je jadrný zvuk maloobjemové „atmosféry“. Nelze očekávat bůh ví jaké výkony a reálné zrychlení 0-100 km/h za 10,5 sekundy papírově neoslní. Ani tak ale není s „Fiátkem“ vůbec špatné svezení a vzhledem k cílovému určení pro použití ve městě a hlavně skromné velikosti „pětikila“ je jízda s touto motorizací až nebývale zábavná. K jízdě se ještě dostanu v samostatné kapitole.



Pojďme se podívat na spotřebu. Ani ta není žádným propadákem! Při neekonomické a zároveň svižné jízdě stylem „brzda-plyn“ si zážehová „čtrnáctka“ řekne v městském provozu o zhruba 7,5l/100km. Při klidnějším stylu budete jezdit za 6 litrů a stačí jen trochu přemýšlet a není problém se i ve městě pohybovat se spotřebou atakující pětilitrovou hranici. Se stejnou spotřebou pak malý „Fiátek“ zvládne i delší přesuny.

Jízda – Překvapivé pohodlí, překvapivá zábava
Čekat komfortní svezení od automobilu s délkou rozvoru 2 300 mm asi nelze. Podvozek Fiatu 500 je ale tak dobře naladěn, že ani z delší cesty není jeho posádka unavená více, než je nutné. Ale popořádku.

V příjemném, přesto značně úzkém interiéru se vhodná řidičská pozice hledá velmi snadno. Volant sice není výškově nastavitelný, ale jeho pozice je vhodně zvolena a lze se s ní velmi rychle sžít. Spojka je překvapivě citlivá a dávkování plynu přesné. Pozice i tvar řadicí páky je po ergonomické stránce zcela vynikající a řazení v přesně vymezených drahách je přinejmenším velmi příjemné. Dokonce postrádá i nepříjemný gumový chod, kterým většina Fiatů v minulosti trpěla. Ani brzdy, které jsou u takhle malého vozu i na zadních kolech kotoučové, neztrácejí po několika intenzivních brzděních svůj elán a celé „pětikilo“ tak skvěle funguje jako jeden automobilový celek, se kterým je radost jezdit.

Nejlépe se díky svým vnějším rozměrům hodí do městského a příměstského provozu. Ani za městem se však neztratí a to je překvapivé. Kombinace relativně silného motoru, sympatického řízení a poddajného podvozku, který odskočí až na větších nerovnostech, vytváří zcela nečekanou porci řidičské zábavy. A to se prosím stále bavíme o „nákupní tašce“.

Výborný výhled vně zase umožňuje snadné a rychlé parkování, které obzvlášť ve městě oceníte. Jezdit s Fiatem 500 je tak opravdu radost a i po mnohaletém provozu dokáže nabídnout velmi zajímavou kombinaci agilních vlastností a stylu, který se nečekaně přenesl i do jízdních zážitků.



Závěr – Sázka, která se vyplatila
Vytvořit stylové a netradiční retro auto může být do jisté míry sázka na jednu kartu. V případě Fiatu se tato sázka ale rozhodně vyplatila! Vytvořil auto, které i po více než osmi letech od premiéry oslňuje své okolí natolik, že je mnohdy naprostým středem pozornosti (nic pro introverty), a to i přesto, že už má svá nejlepší léta jistojistě za sebou.

Vzhledem ke statistikám spolehlivosti se navíc jedná o dlouhodobě velmi kvalitní vůz (v roce 2011 byl v Německu Fiat 500 dokonce nejkvalitnějším vozem segmentu mini a malých vozů ve stáří 1-3 roky), takže se případné argumenty proti koupi hledají velmi těžko.

Každodenní život s „pětikilem“ je opravdu příjemnou a usměvavou záležitostí, protože malý „Fiátek“ rozdává mnoho radosti nejen vám, ale i celému okolnímu světu. Za 180 tisíc korun si tak můžete pořídit kvalitní auto, se kterým si jistě užijete mnoho radosti a zábavy (pravděpodobně i málo starostí) a díky výkonnému motoru a šestistupňové manuální převodovce se s ním nemusí bát delšího výletu za město ani mužská část populace. Uvažujete-li o koupi ojetého Fiatu 500, naše požehnání určitě máte.

Plusy
+ Líbivý design a image
+ Překvapivě praktický interiér
+ Šestistupňová převodovka
+ Dostatečná dynamika
+ Přijatelná spotřeba
+ Dobře naladěný podvozek
+ Dobrý výhled

Mínusy
- Vyšší aerodynamický hluk
- Malý rejd
- Zvuk motoru při vyšších otáčkách
- Vyšší cena


Technické údaje

Fiat 500 1.4 16v 74 kW (rok 2008)
Motor:zážehový atmosférický
Objem motoru: 1368 ccm
Výkon: 74kW(100k)/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 131Nm/4250 ot./min.
Max. rychlost: 182 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,5 s
Spotřeba - kombin.: 6,3 l/100 km
Spotřeba - město: 8,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  5,2 l /100 km
Objem pal. nádrže:  35 l
Délka/šířka/výška: 3546/1627/1488 mm
Rozvor: 2300 mm
Zavazadelník: 185/610 litrů
Provozní hmotnost:1005 kg
Spotřeba během testu:6,4 l/100 km
Aktuální pořizovací cena:180 000 Kč

Vůz zapůjčil autobazar Auto ESA

 

 


Text: Martin Müller, Foto: Jan Hrbek

Vyhledat vozidla v inzerci: Fiat

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat 500 1.4 16v – Stylu má na rozdávání Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat 500 1.4 16v – Stylu má na rozdávání Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat 500 1.4 16v – Stylu má na rozdávání Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat 500 1.4 16v – Stylu má na rozdávání Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat 500 1.4 16v – Stylu má na rozdávání Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat 500 1.4 16v – Stylu má na rozdávání Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat 500 1.4 16v – Stylu má na rozdávání Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat 500 1.4 16v – Stylu má na rozdávání Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat 500 1.4 16v – Stylu má na rozdávání Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat 500 1.4 16v – Stylu má na rozdávání Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat 500 1.4 16v – Stylu má na rozdávání Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat 500 1.4 16v – Stylu má na rozdávání Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat 500 1.4 16v – Stylu má na rozdávání Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat 500 1.4 16v – Stylu má na rozdávání Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat 500 1.4 16v – Stylu má na rozdávání Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat 500 1.4 16v – Stylu má na rozdávání Fotografie k článku Test ojetiny: Fiat 500 1.4 16v – Stylu má na rozdávání
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

23.01.2017
Test ojetiny: BMW Z4 3.0si Coupe – pravověrný sporťák (+video)
22.01.2017
Facelift BMW řady 4 přinesl sportovnější podvozek
21.01.2017
Video: Opel Crossland X - nový crossover do města
21.01.2017
Nissan Navara přijíždí v exkluzivní limitované edici Trek-1°
20.01.2017
Opel Meriva vyklidí pole nástupci Crossland X
19.01.2017
Test: Audi SQ7 4.0 biTDI – Světová extratřída! (+video)
18.01.2017
Chcete koupit Toyotu nebo Peugeot? Od soboty ušetříte desetitisíce
17.01.2017
Kolik Simply Clever prvků má nová Octavia? Podívejte se!
16.01.2017
Test: Škoda Octavia 1.0 TSI – lepší, než myslíte (+video)
15.01.2017
Škoda Muzeum se chlubí rekordní návštěvností, už jste tam byli?
14.01.2017
Renault Megane GrandCoupe - limuzína za cenu Škody Rapid
13.01.2017
Auto ESA spouští akci „SLEVA TÝDNE“
13.01.2017
Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce
12.01.2017
Nová generace Hyundai i30 je tady, na trh vstupuje v limitované výbavě
12.01.2017
Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party
11.01.2017
Škoda Octavia má nový vzhled, ale původní techniku. Nové motory až v létě
11.01.2017
Bentley Continental Supersports je králem čtyřmístných kupé
10.01.2017
Lexus LS 2018 - luxusní limuzína s desetistupňovým automatem
09.01.2017
Kia Stinger bude zadokolka a půjde po krku prémiovým konkurentům
09.01.2017
Test ojetiny: Volkswagen Passat 3,6 FSI 4Motion - pan Tajemný