Test ojetiny: Dacia Duster 1.5 dCi z roku 2011 - malý zázrak

Dnešní svět se točí okolo SUV, jejichž marketing poukazuje na schopnosti v terénu a nejvyspělejší pohony 4x4. Pravdou však je, že realita se některým případům na hony vzdaluje, nehledě na fakt, že finální použití podobných SUV nakonec přece jen probíhá výlučně na běžných silnicích.

Je tu ale jeden vůz, který svou využitelností (dokonce i ve středně těžkém terénu) nabádá k nečekaným hrátkám a můžeme jej tak označit za malý zázrak, neboť se skvěle hodí všem, kteří jej právě potřebují. A navíc ta cena!


Odzkoušený podvozek z Nissanu Terrano, motorizace a převodovky od veleznámého výrobce Renault a rumunský kolorit stmelující vůz do jednoho celku. To je Dacia Duster. Vůz, který je na trhu již pěkných pár let (konkrétně od roku 2010) a který si kromě drobné modernizace na přelomu let 2013/2014 svou technickou stránku střeží dodnes jako oko v hlavě. Není divu. Již při svém příchodu totiž dokázal všem škarohlídům vypálit rybník, když předvedl nečekaný um mimo silnice a dokázal, že vůz s podobnými schopnostmi nemusí být ten z nejdražších.

TIP: Ojeté vozy Dacia Duster na jdete v nabídce na portálu Autanet.cz.

V rámci testu se nám do ruky dostal jeden podařený kus. Duster v béžové metalíze, s efektními fóliemi na zadních sklech, vkusně lakovaným dekorem v interiéru a koženými sedadly, které lze snadno otřít hadrem. Navíc offroadově doplněn o přední rám a nástavce prahů, kterými doslova vybízel k nějaké projížďce po neprobádaných končinách vlasti. Dustery jsou ale chtěným zbožím, a tak nejen že muselo sejít z plánované offroadové výpravy, ale vůz dokonce již v podvečer druhého dne putoval zpět na pobočku AAA Auto, kde o něj naráz projevilo zájem hned několik zákazníků. I přesto jsme se však skvěle svezli, najezdili něco přes 400 kilometrů a dnešní test proto nebude ničím ochuzen.

Exteriér – krásná obluda
Krabicoidní vzhled, mohutné prázdné plochy a zadní světla jak z poloviny minulého století. Také jste se setkali s podobnými názory, nebo dokonce vlastníte Dustera a soused se jeho vzhledu posmívá? Pokud ano, nevěště hlavu! V porovnání s pořizovací částkou za ostatní SUV je Duster přenádherným kouskem. Nebo vám snad připadá dvakrát ošklivější než konkurenti za půl a více milionů korun? V testované barvě a verzi s efektními střešními ližinami mu to vážně slušelo a musím říci, že ani sám od sebe jsem podobnou větu nečekal. Jen bez rádoby chromových zrcátek, která vypadají, jako kdybychom je stříbřenkou nalakovali sami v garáži, by se Duster jistě obešel.

Interiér – dostatečné přístřeší
Vyšší posed, levný vzhled a nečekaně dobrá ergonomie u prvků týkajících se řízení. Přesně takto se budete v Dusteru cítit, když poprvé usednete za jeho volant. Samozřejmě, kdo by za ty peníze složitější architekturu palubní desky nebo snad vytříbené dílenské zpracování čekal, že? Celkově tu ale nic nechybí a člověk si v interiéru Dusteru připadá přesně jako ve voze za ty dané peníze. Sice zamrzí elektrické ovládání oken na středovém panelu stejně jako „voňavé“ výpary z tvrdých plastů, přesto – za ty peníze - v pořádku…

Kožená sedadla ani při nájezdu 100.000 kilometrů nekloužou, volant není oleštěný a kromě některých částí náchylnějších na odření a opotřebení tu není nic, co by vás na první pohled praštilo do očí a říkalo: „Pozor, sedíš v levném autě!“. Na českých silnicích je však situace mnohem horší. Rumunská duše se hlasitým projevem hrdě přihlásí o slovo a v Dusteru tak nechá vyniknout povrzávající díly, ale i horší odhlučnění kol a takřka brutální aerodynamický hluk v rychlostech blížících se dálničnímu limitu. 110 km/h je zřejmě proto tím nejoptimálnějším tempem, jakým lze s Dusterem cestovat a při němž si vystačí i s nečekaně nízkým přísunem paliva. O tom ale později a podrobně v kapitolách Motor a Jízda. Pojďme se teď na Dustera podívat jako na prostředek schopný odvézt nějaký ten náklad do často nedostupných končin, kam by se lidská noha trmácela několik hodin. Zavazadlový prostor 408 litrů sice neohromí (verze 4x2 má o cca 50 litrů větší zavazadelník), 1.507 litrů se sklopenými sedadly ovšem už ano. Vzhledem k tomu, že takový objem zavazadel Duster odveze, kam si jen budete přát, je to pořádná dávka nákladu.

Motor – osvědčená technika
Patnáctistovka dCi od Renaultu patřila mezi maloobjemovými diesely před lety k tomu nejosvědčenějšímu a pro Duster možná i k nejlepšímu. Motor s výkonem 81 kW (110 koní) táhne vůz svými 240 newtonmetry točivého momentu až překvapivě čile a ani táhlejší kopce proto nejsou potíž. Nepotěší však hluk před zahřátím, ani dunění motoru v otáčkách do zhruba 1.700/min. Po jejich překonání je ale vše v pořádku a ve vyšších rychlostech zvuk vytočeného motoru (šestistupňová převodovka má krátké kvalty) spolehlivě přeruší hluk od kol a svist od hranaté karoserie.

Námi testovaný vůz jezdil i s pohonem všech kol za 7,3 l na 100 km, což považujeme za přijatelné. Ve městě jsme pak atakovali 8 litrů a po krátkém výletu do terénu spotřeba hbitě přelezla 10 litrovou hranici. Na vcelku použitelný offroad to jde, nemyslíte?

Jízda – v terénu dává smysl
Zřejmě největší slabinou Dusteru před modernizací je ale komfort jízdy a odhlučnění. Jízda ve městě je značně nepohodlná. Jízda za městem pak nadmíru hlučná. Nejvíce si proto s Dusterem užijete silnice druhých a třetích tříd, na kterých v klidném tempu okolo 70 km/h předvádí vyvážené jízdní vlastnosti, nadprůměrnou schopnost filtrovat všemožné výmoly (díky víceprvkové zadní nápravě plynoucí z pohonu 4x4) a spotřeba zůstává pod rozumnými 7 litry nafty. A díky hydraulickému posilovači řízení se zároveň pochlubí i slušnou zpětnou vazbou ve volantu, což u vozů této kategorie rozhodně není zvykem.

Duster tu však není od toho, aby se s ním zacházelo jen jako v bavlnce a pouze na silnicích a pozemních komunikacích. Svůj opravdový um předvede až momentě, kdy to v plné rychlosti stočíte z hlavní silnice někam na „polňačku“ a vydáte se směr „Blátivá Lhota“. Vysoký podvozek a dobré nájezdové úhly zajišťují překvapivou prostupnost, a pokud vám to v terénu jen trochu myslí a pečlivě se před každým opravdu prudkým kopcem rozjedete, vyjedete neskutečné věci. Díky jeho charakteru a vlastně i levnému vzhledu vozu se navíc nebojíte, že něco zašpiníte, nebo snad rýpnete a vaše jízda je tak o to zábavnější.

Závěr – nelze odrazovat
Jste lesník, myslivec nebo snad horal, co miluje přírodu a bez terénního auta se cítí jako leklá ryba na suchu? Pak je Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 přesně pro vás. Na kultivované cestování, nějaké ty plasty a přehnaný komfort si nepotrpí. Jakmile s ním ale sjedete z cesty, začne dávat sakra dobrý smysl. Jistě že není prémiově zpracovaný, ale za tak skandální cenu, jakou jej lze v AAA Auto nyní koupit, jen těžko nalezne přemožitele. Pokud tedy zvažujete koupi ojetého Dustera, neváhejte. Pozoru však dbejte! U verze 1.5 dCi (námi testované) občas zlobí převodovky (lze rozeznat pomocí ztuha vyřaditelných kvaltů), u dříve vyrobených kusů se od spodu začíná objevovat koroze (i po otevření dveří na prazích) a zpravidla náchylnější jsou také zadní tlumiče, které v porovnání s těmi předními tolik nesnesou. Zbytek podvozku však drží jako židovská víra, a i proto můžeme Dacii Duster označit za dobrou bazarovou volbu.

Plusy
+ Terénní schopnosti
+ Nebojácný charakter
+ Přijatelná spotřeba
+ Osvědčený pohon 4x4
+ Prostornost vzadu
+ Bezkonkurenční cena

Mínusy
- Komfort jízdy ve městě
- Horší odhlučnění
- Objevující se koroze
- Nestabilita ve vyšších rychlostech

Technické údaje Dacia Duster 1.5 dCi 81 kW (rok 2011)
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1461 ccm
Výkon: 81kW(110k)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 240Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost: 163 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 12,5 s
Spotřeba - město: 5,9 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 5,0 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 5,3 l /100 km
Objem pal. nádrže: 50 l
Délka/šířka/výška: 4315/1822/1625 mm
Rozvor: 2673 mm
Zavazadelník: 408/1570 l
Pohotovostní hmotnost: 1495 kg
Spotřeba během testu: 7,3 l/100 km
Cena v době testu: 256 000 Kč
Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto.

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller Foto: Filip Kešner

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Mazda 6

Rok výroby 2009

145 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč