Test ojetiny: Citroën C3 - miláček žen

První generace "cé-trojky" se dnes řadí k těm levnějším ojetinám. Právě proto se často stává prvním vozem začínajících řidiček, jimž svou líbivou zakulacenou karoserií zkrátka padne do oka.

Stejně jako u dalších modelů i v případě „cé-trojky“ vsadil francouzský Citroën na neotřelý design. Ten v sobě nese určitou nadčasovost, eleganci a roztomilost, na čož dobře slyší především dámská čast řidičské populace. Právě ženy jsou tak v drtivé většině případů zájemci o ojetý Citroën C3.


Karoserie nafouknutá do oblých tvarů ukrývá až nečekaně vzdušný interiér, což si užijí nejen cestující vpředu, ale i ti sedící na zadních sedadlech. A co víc, „cé-trojka“ první generace má dodnes jeden z největších zavazadelníků ve třídě!

Nutno ale také zmínit, že od celkem povedeného modelu C3 byl také odvozen jeden z vůbec nejhorších automobilů moderní doby: Citroën C3 Pluriel (lze jej přestavět na kabriolet či pick-up). Ten má shrnovací plátěnou střechu, avšak pro její plné sundání musíte z vozu odstranit velké oblouky tvořící C-sloupky karoserie a napojující se na rám čelního skla – ty nelze vézt s sebou, a když při cestě začne pršet, jste prostě v háji.

Nemluvě o tom, že tento vůz je takovou chatrnou skládankou, takže už po několika km vrže jako stará železná postel a při jízdě bez střechy se v něm už při rychlosti 40 km/h točí vítr takovým způsobem, že je to o zdraví posádky. Tvůrci tohoto propadáku asi moc o aerodynamice a prodění vzduchu nevědí. Také se jako nový prodával velmi málo, v ČR se udaly snad jen 3 kusy.

A to jsme ani nezmínili pohromu v podobě poruchové a extrémně pomalu řadící robotizované převodovky SensoDrive, kterou však dostala i klasická „cé-trojka“. Ještě, že je tu možnost zvolit normálně fungující manuální převodovku! Vůz s převodovkou SensoDrive totiž při rozjezdu v kopci klidně o metr zacouvá, než laskavě zařadí a rozjede se. Každá další změna převodu trvá otřesně dlouho a doprovází ji citelné zhoupnutí karoserie spolu se ztrátou rychlosti. Později tuto převodovku dostala i „cé-dvojka“, u níž ale funguje o dost lépe (ne však ideálně), protože má jiný software.

Ale vraťme se do interiéru modelu C3. Zde najdeme líbivou palubní desku, jejíž tvary plně korespondují s designem karoserie vozu. Přístrojová kaplička zase zaujme originalitou tvárnění a kombinací netradičně řešeného analogového ukazatele rychlosti, digitální části a diodových ukazatelů stavu paliva a teploty chladicí kapaliny motoru. Sedačky jsou typicky francouzsky měkké.

Samostatnou kapitolu představuje již zmiňovaný zavazadlový prostor. Malý hatchback totiž nabízí velice příjemný objem zavazadelníku 305 litrů! Tato hodnota platí i pro v roce 2004 uvedenou verzi X-TR, sázejí na vzhled allroadu. Má sice větší kola a ochranné plasty karoserie, nemá ale pohon všech kol, takže nedošlo o mezení hloubky zavazadelníku z důvodu zástavby diferenciálu. Místo toho má vpředu diferenciál se zvýšenou svorností. Šance na úspěch tohoto provedení zcela zabil fakt, že se na trh dostalo výhradně s tragickou robotizovanou převodovkou SensoDrive.

Citroën C3 první generace vyjel na silnice už v roce 2001 a ve výrobě vydržel do roku 2009, kdy jej nahradil stejnojmenný nástupce druhé generace. Model prodělal v roce 2005 drobný facelift, ale na jízdních vlastnostech se nic nezměnilo. Ty přitom nejsou zcela ideální, když zadní náprava odskakuje na nerovnostech. Automobil tak bude vyhovovat jen řidičům vyznávajícím klidnou jízdu, což nás ostatně opět vede k dámské části motoristické populace, jíž „cé-trojka“ právě umí oslovit.

Základní benzinový motor o objemu 1,1 litru a výkonu 44 kW není žádný hit a tak lze doporučit spíše silnější motorizace 1.4i/54 kW, ideálně ale 1.4 16V/65 kW nebo 1.6 16V/80 kW. Od roku 2006 byla v nabídce také verze na zemní plyn, pod označením 1.4 CNG/49 kW. Slabí je také základní turbodiesel 1.4 HDi/50 kW. Velmi rozšířené jsou turbodiesely 1.6 HDi o výkonech 66 a 80 kW, na rozdíl od čtrnáctistovky je ale trápí řada vážných poruch.

„U turbodieselů 1.6 HDi si dejte pozor zejména na stav turba, známé jsou také potíže s EGR ventilem a úniky motorového oleje,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Tyto motorizace také mnohdy trápí vadné vstřikovače a úbytek výkonu mají často na svědomí prodřené hadice od turba, které se za běhu motoru třou o sebe. Známé jsou též potíže s podtlakovým okruhem, jenž ovládá práci škrticí klapky, turba a EGR ventilu. Silnější naftová šestnáctistovka má navíc dvouhmotový setrvačník, která nemá nejdelší životnost.

Poruchy trápí robotizovanou převodovku SensoDrive, ale i posilovač řízení. Před koupí proto vyzkoušejte, zda nevynechává. „Známé je pískání brzd, které důvěrně znají i majitelé většího modelu C5. Vůle se vyskytují na přední nápravě a to zejména v táhlech příčného stabilizátoru,“ radí zástupce AAA AUTO, kam kouknout před koupí vozu.

Osmiventilový motor 1.4i občas zlobí zanesená škrticí klapka, známé jsou poruchy čidel ABS nebo klimatizace. Z té mnohdy uniká médium. „Do předních světel někdy proniká vlhkost, což má časem za následek jejich slepnutí. Pozor také na korodující koncový tlumič výfuku,“ pokračuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Karoserie má však dobrou antikorozní ochranu. Pozor také na poruchové páčky pod volantem a elektrické ovládání oken – to se projevuje jednoduše tak, že okna po stažení již nevyjedou nahoru. To může být skutečně problém.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

529 900 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Mazda 6

Rok výroby 2009

145 000 Kč