Test ojetiny: Citroën C2 VTR a VTS - pro ty, co se nebojí

Sportovně střižené varianty Citroënu C2 mohou nabídnout rychlé svezení, po stránce jízdních vlastností a spolehlivosti to ale vázne. Kdo zatouží po tomto citroënu, měl by jeho pořízení dobře zvážit.

Francouzská „dé-dvojka“ přišla na trh v roce 2003 a ihned na sebe strhla pozornost svým velice vydařeným designem.


Maličký hatchback si okamžitě zamilovala především ta něžnější část řidičské populace. Ženám zkrátka vůz sedl jak rozměrově, tak nabízenou paletou barevných odstínů. Na silnici se začaly objevovat malé citroëny ve veselých barvách, s motory poskytujícími dostatek výkonu pro většinu motoristů. Nezapomnělo se ale ani na ty, jejichž srdce nerozhání do žil vysokooktanové palivo. Již při uvedení modelu na trh se totiž objevila i sportovněji střižená verze VTR.

„Vé-té-erko“ mělo zpočátku pod kapotou zážehovou šestnáctiventilovou šestnáctistovku. Motor 1.6 16V dává výkon 80 kW (109 koní), což se může někomu zdát zoufale málo, ale v maličkém citroënu s nevelkou hmotností a uskákaným podvozkem to zaručuje pořádnou dávku adrenalinu, pokud jen trochu podržíte pedál plynu. Tento agregát umí „cé-dvojku“ pořádně rozpálit. Jenže požitek z jízdy do značné míry krotí přítomnost robotizované převodovky SensoDrive (s jinou se tato motorizace nenabízela), která řadí pomalu, občas doslova váhá, zda má vůbec něco udělat. Navíc její nespolehlivost se stala pověstnou.

Po facelift, který proběhl v roce 2005, se v roce 2006 objevil Citroën C2 VTR i s manuální převodovkou, avšak jen s motorem 1.4 16V jehož výkon dosahuje hodnoty 65 kW. Ano, i 88 koní je pro malé nemnoho vážící automobil dost, ale s téměř sto deseti se to prostě nedá srovnávat. Přesto si „vé-té-erko“ se čtrnáctistovkou vede dobře a oblibu si našlo zejména díky klasickému manuálnímu řazení.

Ještě než přišla na trh slabší verze VTR, dostala se do prodeje nejostřejší varianta pod označením VTS. Tu však na trhu s ojetými automobily potkáte jen vzácně a je to ta verze, jejíž cena zcela určitě v budoucnu poroste. Citroën C2 VTS, nabízený od roku 2005, používá taktéž atmosférický agregát a opět je to šestnáctistovka. Jenže zde motor 1.6 16V pracuje s výkonem 90 nebo 92 kW. Až 125 koní výkonu pak slibuje hodně svižné svezení. Navíc zde najdete manuální převodovku! Důležitým rozdíl oproti VTR představuje také jiná elektronika a vačky – právě tyto úpravy mají na svědomí nárůst výkonu. Řidičské zážitky za volantem tohoto vozu jsou zaručeny, jen dobře zvažte své schopnosti.

Malý rozvor náprav modelu C2 s sebou totiž nese jedno velké negativum a to je ztráta stability při ostrém brzdění třeba před zatáčkou, kdy se vůz snadno utrhne a stáčí do strany. pak je třeba brzdit přerušovaně, aby automobil opět chytil směr. Problémy působí i uskákaná zadní náprava, takže pokud nejedete po ukázkové asfaltce, je třeba hrbolaté silnici výrazně přizpůsobit jízdní styl. Na kvalitní klikaté okresce si ale zařádíte doslova fantasticky. Jízdní vlastnosti prostě mají značné rezervy a s tím je třeba počítat.

Čtyřmístný interiér vozu nabídne vzhledem k vnějším rozměrům auta prostor pro posádku řekněme dostatečný. Prostornost ale není to, co by zájemce o sportovně střižený automobil zrovna hledal. Potěší výborně tvarované sedačky vpředu, zajišťující dobré vedení těla v zatáčkách i designově zdařilá palubní deska. Zavazadelník o objemu 165 litrů je spíš na menší nákup, díky posunu zadních sedadel ale lze zvětšit na mnohem příznivějších 225 litrů – na zadních sedačkách se tím ale prostor dramaticky minimalizuje. Každému nemusí zcela vyhovovat přístup do zavazadelníku, který je řešen rozděleným víkem. Jeho horní část s oknem se vyklápí samostatně nahoru, spodní dvířka pak po otevření horní části lze vyklopit dolu, nebo nechat zavřené – i tak lze do zavazadelníku nakládat.

„Při výběru vozu s robotizovanou převodovkou SensoDrive dobře prověřte její funkčnost. Patří totiž mezi slabší články tohoto automobilu,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. SensoDrive také vytrestal řadu neznačkových servisů, kde nevěděli, že před demontáží této převodovky je nutné pomocí diagnostici její uvedení do parkovacího módu. Pokud se tak neučiní, vzniká škoda přibližně 12 000 korun. Častěji se vyskytují poruchy alternátoru, známé jsou i závady palivového čerpadla.

„Model C2 se obecně častěji potýká s poruchami elektroniky a sportovnější verze VRT a VTS v tomto směru nepředstavují žádnou výjimku,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. Za svítící kontrolku airbagů mnohdy může vadný konektor, vyskytuje se častější praskání žárovek v potkávacích světlometech, ale pozornost je třeba věnovat i elektrické palubní výbavě.

„Pozor si dejte na praskající silentbloky zavěšení motoru, známé jsou vůle na přední nápravě, která má kratší životnost,“ ze zkušenosti hodnotí Jindřich Topol z AAA AUTO. Časté je pískání brzd a nezřídka se můžete setkat s vozem, jehož trápí zvlněné brzdové kotouče. Zvýšenou pozornost věnujte pohonné jednotce, zda dobře drží volnoběh za studena i po zahřátí, zda se nepřehřívá a podobně. Je třeba vycházet z toho, že sportovně laděný model předchozí majitel jistě proháněl a pokud se k němu neuměl správně chovat, mohl zadělat na řadu nepříjemných problémů.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text a foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Audi A6

Rok výroby 2017

589 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč

Mazda 6

Rok výroby 2009

145 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč