Test ojetiny: Chevrolet Spark - nákupní vozík stále v kurzu

vloženo

Nástupce oblíbeného Daewoo Matiz se na trhu ojetin těší stále slušné oblibě. Důvodem je jak nízká pořizovací cena, tak jednoduchá technika nenáročná na údržbu.

Test ojetiny: Chevrolet Spark - nákupní vozík stále v kurzu Test ojetiny: Chevrolet Spark - nákupní vozík stále v kurzu

První generace Chevroletu Spark stojí na základech předchůdce Daewoo Matiz. V porovnání s ním jde spíše o evoluci, nějakou revoluci rozhodně nečekejte.


Spark je stále malá nákupní taška s jednoduchou technikou a chudou výbavou. Proto může oslovit jen skutečně nenáročného motoristu, vyžadujícího od vozu snad jen přesun z bodu A do bodu B. Někdy tento vůz volí i začínající řidičky, kterým často přijde roztomilý a to u mnohých z nich bývá jediná podmínka pro výběr prvního automobilu.

Chevrolet Spark sice patří do třídy nejmenších vozů, nabídkou místa pro posádku ale dokáže překvapit. V interiéru totiž není až tak těsno, jak to na první pohled může vypadat. Pro kolena cestujících na zadních sedadlech není prostoru nejvíce, v oblasti ramen si ale dvojice pasažérů najde dostatečný prostor. V případě obsazení zadní sedačky třemi cestujícími je přirozeně situace diametrálně odlišná. Trochu kříž může být se zavazadly. Pro ty je totiž nachystán jen prostor o objemu 170 litrů, což hravě zabere středně velký nákup.

chevrolet spark z bazaru

Pochvalná slova nezazní, ani pokud se vrátíme do interiéru a pozornost upřeme na palubní desku. Její tvrdý plast nejen vypadá opravdu lacině (právem, svého času byl Spark nejlevnějším novým vozem na českém trhu), ale navíc může být za jízdy zdrojem různých pazvuků. Většině motoristů nesedne ani rozvržení palubní desky s přístrojovou kapličkou uprostřed, což je mimo ideální zorné pole řidiče. Absence tlumících materiálů pak stojí za zvukovou kulisou při jízdě, kdy do prostoru pro posádku zdatně proniká jak hluk motoru, tak od kol, a to zejména při jízdě po mokré vozovce, kdy od nich stříká voda.

Tím jsme se dostali k jízdě. Spark je městský automobil a v úzkých uličkách si díky své malé šířce a rozměrům vůbec dobře poradí. Zde také oceníte solidní odpružení, naopak nepříliš pohodlná sedadla nepotěší. Z hlediska jízdních vlastností Spark propadá, což se projeví třeba při vyhýbacím manévru, kdy má k něčemu jako je zdatné držení jízdní stopy opravdu daleko. Teď nastal ten správný okamžik nastínit také něco o bezpečnosti, nebo spíše nebezpečnosti tohoto vozu, v němž se řada motoristů, kteří měli tu čest si jej vyzkoušet, cítila jako v papírové krabičce. V nezávislé bariérové zkoušce totiž Chevrolet Spark první generace dostal za bezpečnost posádky při nárazu dostal tři hvězdičky z pěti možných. Jedna mu však byla dodatečně škrtnuta, takže výsledek je jen dvě a půl hvězdičky, a to se už dá označit za propadák.

Spark je prostě malý, levný automobil pro skutečně nenáročné motoristy, kteří jej ideálně většinou využívají pro jízdy na kratší vzdálenosti. Ostatně tomu také odpovídá nabídka pohonných jednotek. Pod krátkou přední kapotou můžete mít pouze jednu ze dvou. Základ představuje benzinový tříválec o objemu 0,8 litru a výkonu 37 nebo 38 kW. Jde o úsporný motor, který se objevil i v provedení na LPG. Více sil nabídne benzinový čtyřválec, jehož výkon činí 44, 46, 48 nebo 49 kW. Má výrazně kultivovanější běh, je přirozeně živější a přitom stále velice úsporný. Více koní pod kapotou ocení především v táhlých stoupáních nebo při jízdě s více zatíženým vozem.

Tříválec je ale rozšířenější, protože většina motoristů kupujících nový vůz si za silnější motor prostě nepřiplatila. Je to škoda, protože tříválcový agregát má větší sklon k celkovému opotřebení. Nezřídka tedy vykazuje zvýšenou spotřebu oleje. „Bez ohledu na motorizaci se můžete u řady ojetin setkat s vůlemi na přední nápravě nebo se zvlněnými brzdovými kotouči,“ upozorňuje Jindřich Topol, výkupní manažer AAA AUTO. Náhradní díly z druhovýroby jsou přitom za nízké nebo alespoň příznivé ceny – samozřejmě dle značky výrobce a konkrétního obchodníka.

Občas se vyskytují i vůle na zadní nápravě, obehranou písničku představuje kratší životnost spojky. Řada prodávaných ojetin ji má nadměrně opotřebenou. „Pozornost věnujte veškeré výbavě, prověřte centrální zamykání a elektrické ovládání oken, kde se někdy vyskytují závady. Občas můžete narazit na vůz s klimatizací, zde také zbystřete a její funkčnost rozhodně prověřte. Nezřídka totiž nepracuje,“ varuje zástupce AAA AUTO. Objevují se i poruchy zapalování nebo dobíjení. Koroze napadá výfukové potrubí, jeho stav zjistíte nejlépe na zvedáku.

Velice jednoduchá technika hraje do karet šikovnějším motoristům, kteří si řadu potíží odstraní bez nutnosti návštěvy autoservisu. Na druhou stranu, nemůžete od levného mini vozu očekávat zázraky. Základní funkci splní, potěší levným provozem, ale z hlediska bezpečnosti, komfortu nebo třeba jízdních vlastností zůstává daleko nejen za dnešními nejmenšími automobily, ale i za konkurenty své doby. Ne nadarmo to byl svého času nejlevnější nový automobil na našem trhu.


Milan Jirouš (text, foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Chevrolet

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: Chevrolet Spark - nákupní vozík stále v kurzu Fotografie k článku Test ojetiny: Chevrolet Spark - nákupní vozík stále v kurzu Fotografie k článku Test ojetiny: Chevrolet Spark - nákupní vozík stále v kurzu Fotografie k článku Test ojetiny: Chevrolet Spark - nákupní vozík stále v kurzu Fotografie k článku Test ojetiny: Chevrolet Spark - nákupní vozík stále v kurzu Fotografie k článku Test ojetiny: Chevrolet Spark - nákupní vozík stále v kurzu Fotografie k článku Test ojetiny: Chevrolet Spark - nákupní vozík stále v kurzu
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

18.07.2018
Audi Q8 má českou cenu, dva miliony stačí
16.07.2018
Toyota Auris TS Hybrid - Z říše kontrastů
13.07.2018
Test ojetiny: Ford Fiesta – levný a líbivý
12.07.2018
Toyota C-HR a RAV4 nově v edici Prime, ušetříte až 157 tisíc korun
11.07.2018
Test: Suzuki S-Cross 1.0 Booster je nejracionálnější volbou
03.07.2018
Nissan GT-R50 od Italdesignu má 720 koní
02.07.2018
Na nové Audi A6 zatím 1,5 milionu korun nestačí
28.06.2018
Nový Ford KA+ přijíždí na český trh za cenu od 272 990 Kč
28.06.2018
Tipy pro instalaci tažného zařízení
27.06.2018
Test ojetiny: Fiat Panda – pohledná krabička může být i 4x4
25.06.2018
Honda Civic Type R - Nabroušená katana!
20.06.2018
Audi A1 - luxusnější sourozenec Pola je tady
19.06.2018
Omlazený Nissan Juke od 400 600 Kč, verze 2017 od 299 900 Kč
18.06.2018
Test ojetiny: Renault Laguna III – nejlevnější ve své třídě
16.06.2018
Nové BMW řady 8 Coupé je krásné a luxusní
08.06.2018
Test: Honda Jazz 1.5 i-VTEC Dynamic - nejpraktičtější malé auto
08.06.2018
Lexus RX L nabídne sedm míst a stále slušný zavazadelník
07.06.2018
Peugeot 508 SW - radikální změna
06.06.2018
Audi Q8 dostalo 39 jízdních asistentů a půjde startovat pomocí mobilu
05.06.2018
Deset věcí, které nevíte o hybridech