Test ojetiny: BMW X3 2.0 xD – Sportovec jak má být

vloženo

Přichází období častých náledí a studených měsíců, při nichž řidiči nejvíce ocení pomocníka v podobě pohonu všech kol, který jim pomůže se lépe vypořádat s nástrahami kluzkých silnic. Zapátrali jsme proto v AAA Auto a jeden takový vůz s pohonem 4x4 pro vás otestovali.

Test ojetiny: BMW X3 2.0 xD – Sportovec jak má být

Jedná se o BMW X3 E83 vyráběné v letech 2003 – 2010, přičemž v září roku 2006 prošel mnichovský model drobnou modernizací. Námi testovaný kus pochází až z roku 2008, což z něj činí jednu z posledních verzí, mezi kterými se stále vyskytují poměrně zachovalé vozy. To byl nakonec i náš případ. Obstála dnes již 7 let stará „X3-ka“ v našem testu a vyplatí se vůbec koupě staršího prémiového SUV s pohonem všech kol, když je dnes na trhu nepřeberné množství mladších konkurentů za podobné peníze? Nejen to se dozvíte v následujícím testu.

Exteriér – Šlachovitý sportovec nebo hranatá krabice?
Vzhled testovaného BMW X3 vždy budil emoce a to se ani po letech nezměnilo. Vůz tak stále rozděluje tábory na příznivce a odpůrce svého vzhledu a mezi veřejností se najde skutečně jen málokdo, v kom by „X3-ka“ nezanechala byť jen kousek (ať už kladného či negativního) pocitu. Hodnotit exteriér podobného vozu je ale koneckonců asi tak zbytečné, jako radit manželce s jejím outfitem (možná poradíte, ale stejně si nakonec vezme úplně něco jiného). A stejné je to i s hodnocením vnějšího vzhledu „X3-ky“. Můžete si stokrát přečíst, jak je hezká nebo ošklivá, ale obrázek si přesto uděláte sami. My však musíme říci, že jestli BMW X3 generace E83 něco nepostrádá, tak je to oslnivá dávka vyspělého charisma a jedinečný charakter, který se nám moc líbí, a co na tom, že si na vnějším vzhledu dvakrát nepotrpí.

BMW X3 diesel

Interiér – Charismatická nevzhlednost.
Kámen úrazu přichází až po usednutí do vozu. Ne že by zde trávení času nebylo příjemné nebo že by snad sedadla nebyla pohodlná, ale při pohledu na palubní desku vám to dojde. Proti dílenskému zpracování nebo proti použitým materiálům snad nemáme křivého slova, ale ten laciný a strohý vzhled středového panelu nás nepřestal zarážet dodnes. „Tohle že je BMW?!“, ptáme se, i když víme, že o vzhledu palubní desky testovaného modelu bylo již napsáno mnohé. Ale nebojte, zvyknete si…

BMW X3 interiér

Interiér vozu totiž používá metodu „terapie šokem“. Vše ostatní je přesně tak, jak má být a dokonce v té nejvyšší prémiové kvalitě. Vynikající je volant a řidičská pozice za ním, obšití dveří pravou kůží a skvělá je i ergonomie spolu s mohutnou loketní opěrkou, která pod sebou v našem případě ukrývala příplatkový měnič na CD, který tak nezabíral místo ve schránce spolujezdce. Celkový dojem z interiéru je proto více než dobrý a my musíme uznat, že styl a vyspělé charisma „X3-ky“ se přeneslo i do jejího nitra. Jen… No musíte ho chvíli hledat a vzpamatovat se z úděsu, jaký ve vás vyvolá první dojem.

Motor – Nečekaný tahoun.
Testovaný vůz ukrýval pod kapotou relativně skromný naftový čtyřválec o zdvihovém objemu 1995 ccm. Ten byl v průběhu evolučního cyklu generace E83 lehce posílen a ve stejné verzi se objevuje i v našem testu. Papírové hodnoty výkonu (130kW/177 koní) a točivého momentu (350 Nm) nejsou vzhledem k provozní hmotnosti (1826 kg) nikterak oslňující. V praxi ale motor překvapí rychlou odezvou na plyn, nadprůměrnou dynamikou i v horní polovině otáček a hlavně dokonalou spoluprací se šestistupňovou automatickou převodovkou Steptronic. Reálná dynamika proto působí více než dobře a v porovnání s konkurencí je zcela na výši.

BMW X3 2.0xD engine

Potěšil nás i hladký chod motoru, ze kterého nebyl nájezd téměř 120 tisíc kilometrů nijak poznat, a spokojeni jsme byli rovněž se spotřebou. Po týdnu jezdění ukázal palubní počítač hodnotu 8,4l nafty na 100km, což je vzhledem k četnějšímu využití nečekaně dynamického potenciálu motoru opravdu dobrá hodnota. Ani pokoření hranice 6 litrů však není při defenzivní jízdě utopií a v dlouhodobém režimu lze počítat s něco okolo 7,5l/100km. Ve městě si pak testovaná „X3-ka“ řekla o 9 l/100km. Naprostá spokojenost.

Jízda – Silnic král.
Kdo by od BMW X3 čekal jízdní vlastnosti SUV, ten bude na omylu. BMW již v minulosti jasně předeslalo, že ani zmenšenina modelu X5, tedy testovaná „X3-ka“ nebude o výborné chování na silnici ochuzena a v praxi je to cítit každým coulem. Zároveň to však znamená, že je celý vůz opravdu tvrdý. Na SAV (SUV chcete-li) možná až moc, takže jízda po rozbitých městských silnicích není dvakrát zábavná a spíše se při ní bojíte o svá záda… Jenže právě díky tvrdému podvozku se „X3-ka“ chová jako klasický osobní automobil s přesným řízením, který se nebojí žádné zatáčky a se kterým je vyloženě radost jezdit (jenom ne přes ty výmoly na městských komunikacích).

Jak jsme již předeslali, jízdní vlastnosti testovaného vozu jsou více než skvělé a i dnes se jedná o samotnou špičku daného segmentu. V terénu je „X3-ka“ ale hodně tvrdá, což způsobuje zmíněné odpružení podvozku a velice tuhá karoserie, která se nehne ani o milimetr. Pří podobné jízdě s tímto vozem proto volte klidnější tempo a opatrnější přístup. Odměnou vám bude až nečekaná prostupnost těžkým terénem díky vyšší světlé výšce a inteligentnímu pohonu všech kol xDrive. Ten za ideálních podmínek preferuje zadní nápravu, ale již při sebemenším prokluzu bleskově mění tok výkonu mezi oběma nápravami a vůz je tak i na kluzkých a nezpevněných površích velice stabilní.

BMW X3

 „X3-ce“ se přesto nejvíce líbí na komunikacích prvních a druhých tříd, kde poslušně plní pokyny volantu a díky strmému a přesnému řízení poskytuje dostatek řidičského zapojení. Těžkopádnost za volantem „X3-ky“ E83 nehledejte. Jízda s ní je surovější a pocitově o dost dramatičtější, než s jakou se setkáváme u většiny novodobých nástupců a do jejího řízení musíte zároveň zapojit více sebe, díky čemuž dokáže nabídnout až překvapivě sportovní svezení. Vtipné však je, že vás kdykoliv nemá problém dopravit na horskou chatu nebo do kterýchkoliv zimních destinací nezávisle na počasí. Každodenní život s ní je proto plný nečekaných protikladů a právě to nás tolik baví.

Závěr – Volba srdce.
BMW X3 nekupujete pro své okolí! Není to vyloženě krásný a ani příliš oslnivý vůz, ze kterého si váš soused sedne na „zadek“. Má ale jednu důležitou přednost. Ta spočívá v jedinečnosti, s jakou přistupuje ke každodenní rutině a v nenucenosti, s jakou dokáže svého řidiče vtáhnout do děje. Takže pokud se i vy pro koupi BMW X3 E83 rozhodnete, nelze vám to rozmlouvat. Není to právě levný vůz, ale jako řidič rychle pochopíte, za co jste peníze navíc oproti konkurenci utratili. Závěrem se tak dostáváme ke zmiňované otázce z úvodu testu. Vyplatí se koupě staršího prémiového SUV s pohonem všech kol? Odpověď zní: „V případě BMW X3 E83 rozhodně ano!“



Při výběru si ale dejte dobrý pozor na ověřený původ vozu a také na nejčastější závady, kterými jsou: problémy s mezinápravovým diferenciálem, poruchy na vstřikovacích triskách a filtrech pevných částic u dieselových motorů a praskání krytů předních světlometů kvůli změknutí použitého plastu. Nezřídka se také objevují problémy se senzory hmotnosti nasávaného vzduchu nebo s turbodmychadly, jejichž životnost je však zásadně ovlivněna dosavadním přístupem předchozího majitele. Ceny u nejlevnějších vozů aktuálně začínají na necelých 190 tisíci korunách.

Plusy
+ Jízdní vlastnosti
+ Přesné a komunikativní řízení
+ Spolupráce převodovky a pružného motoru
+ Rozumná spotřeba paliva
+ Výkon audio systému
+ Tvar volantu

Mínusy
- Vyšší jízdní hluk
- Vzhled palubní desky
- Zastaralý design
- Vyšší pořizovací cena
 

BMW X3 2.0 XD

Objem motoru 1995 ccm
Typ motoru Řadový čtyřválec (R4)
Druh motoru Vznětový přeplňovaný
Typ přeplňování Turbodmychadlo s proměnnou geometrií
Maximální výkon 130 kW / 177 koní / 4000 ot./min.
Maximální točivý moment 350 Nm / 1750-3000 ot./min.
Převodovka Šestistupňová automatická (Steptronic)
Poháněná kola Všechny kola (4x4 - xDrive)
Maximální rychlost 205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,2 s
Udávaná spotřeba město 8,2  l/100 km
Spotřeba mimo město 5,5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 6,5 l/100 km
Spotřeba během testu 8,4 l/100 km
Objem nádrže 67 l
Pohotovostní hmotnost 1826 kg
Délka / šířka / výška 4569 / 1853 / 1674 mm
Rozvor 2795 mm
Zavazadelník/ Po sklopení 480/1560 litrů
Cena v době testu 380 000 Kč

 

Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto.

 


Text: Martin Müller, Foto: Petr Šikl + Filip Kešner

Vyhledat vozidla v inzerci: Bmw

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: BMW X3 2.0 xD – Sportovec jak má být Fotografie k článku Test ojetiny: BMW X3 2.0 xD – Sportovec jak má být Fotografie k článku Test ojetiny: BMW X3 2.0 xD – Sportovec jak má být Fotografie k článku Test ojetiny: BMW X3 2.0 xD – Sportovec jak má být Fotografie k článku Test ojetiny: BMW X3 2.0 xD – Sportovec jak má být Fotografie k článku Test ojetiny: BMW X3 2.0 xD – Sportovec jak má být Fotografie k článku Test ojetiny: BMW X3 2.0 xD – Sportovec jak má být Fotografie k článku Test ojetiny: BMW X3 2.0 xD – Sportovec jak má být Fotografie k článku Test ojetiny: BMW X3 2.0 xD – Sportovec jak má být Fotografie k článku Test ojetiny: BMW X3 2.0 xD – Sportovec jak má být Fotografie k článku Test ojetiny: BMW X3 2.0 xD – Sportovec jak má být Fotografie k článku Test ojetiny: BMW X3 2.0 xD – Sportovec jak má být Fotografie k článku Test ojetiny: BMW X3 2.0 xD – Sportovec jak má být Fotografie k článku Test ojetiny: BMW X3 2.0 xD – Sportovec jak má být Fotografie k článku Test ojetiny: BMW X3 2.0 xD – Sportovec jak má být Fotografie k článku Test ojetiny: BMW X3 2.0 xD – Sportovec jak má být Fotografie k článku Test ojetiny: BMW X3 2.0 xD – Sportovec jak má být
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion
09.02.2017
Škoda Citigo prošla omlazením, dvojitá světla nedostala
09.02.2017
Test: Toyota Corolla 1.6 Valvematic - už víme, proč je nejprodávanějším autem na světě
08.02.2017
Video k testu ojetiny: Mercedes-Benz E 350 CDI