Test ojetiny: BMW 320d xDrive - Ojetina? Vážně?!

Sleva půl milionu na nové auto? Ne, tohle není žert. Díky BMW Premium Selection jde o realitu! Vyzkoušeli jsme jeden z vozů tohoto programu a nyní vám přinášíme nejen kompletní informace o projektu, ale také samotný test takřka nového BMW 320 xDrive s obrovskou slevou

Když by vás někdo zastavil na ulici a řekl, že vám dá na nové BMW, BMW i nebo Mini slevu půl milionu korun, nejspíše byste jej měli za blázna. Notabene v situaci, kdy tato sleva představuje výši třetiny celkové ceny nového vozu.


Takové případy jsou však v BMW Premium Selection na denním pořádku. Také jste překvapeni? Nedivíme se, o tomto programu mnoho z vás neví.

Jistě, slovo "nové" zde musíme vnímat spíše v celkovém kontextu, konkrétní případ z perexu s více než půl milionovou slevou však zaštiťoval vůz se stářím pouhých 10 měsíců a nájezdem lehce přes 10 tisíc kilometrů. Jeho naftový motor si v takovém případě tudíž ještě ani pořádně nesedl, a jeho budoucí majitel měl tak unikátní šanci otisknout svůj vlastní obraz do jeho zajíždění. Automobilka BMW navíc na všechny vozy z programu Premium Selection, jež jsou maximálně 5 let staré a mají nájezd do 120 000 km, poskytuje záruku 24 měsíců bez omezení kilometrů a samozřejmostí jsou také stoprocentní garance původu a stavu vozidel. Obavy spojené s bazarovou koupí tak definitivně odpadávají, neboť si u BMW koupíte v podstatě nové auto se všemi garancemi.

A odkud taková vozidla pochází? Nejčastěji jde o interní vozidla vyššího managementu automobilky, vozidla zaměstnanců jednotlivých dealerů, popřípadě předváděcí kusy, které toho opravdu mnoho nenajely. Lidově řečeno se tedy nejedná o žádné "holobyty". U každého jedinečného kusu máte navíc jednu zásadní jistotu - vždy se dozvíte vše o jeho kompletní historii a často dokonce i to, kdo s ním jezdil. Zpravidla jde totiž pouze o jedinou osobu.

V rámci dnešního testu jsme přichystali, řekněme, velmi slušnou naftovou "Trojku", která je reálně schopna jezdit pod 5 litrů na 100 kilometrů, má 190 koní, pohon všech kol xDrive a obléká i efektní výbavový paket M Sport spolu s oslňujícím lakem Estoril Blue. Zvlášť v tom březnovém sluníčku jde o nepřehlédnutelné auto, to mi věřte!
Jenže... Letmým pohledem do ceníku zjišťujeme, že cena testovaného vozu leží na částce 1 469 000 Kč a ...no, budu k vám upřímný. O těchto penězích si můžete myslet, co chcete - za německou kvalitu se ale platí a v případě prémiových značek to zkrátka platí dvojnásob. Slunce však při dnešním odpoledni svítilo zase o něco jasněji, a mám proto velmi dobré zprávy. Díky BPS (BMW Premium Selection) lze na předchozí informaci o ceně s klidným srdcem zapomenout.

Za toto BMW nezaplatíte ani rovný milion! Výše slevy totiž v jeho případě dosáhla tučných 470 000 Kč. Ano, hraní si na tisíci koruny je v případě baťovského milionu (999 000 Kč) úsměvné, BMW však na tento vůz dále poskytuje možnost odpočtu DPH pro podnikatele. A jistě uznáte sami, že s výslednými 826 000 Kč jsme od původních čísel už sakra daleko! A jaké že auto za dané peníze dostanete?

Exteriér + Interiér - Modrá hraje prim...
Zmínili jsme barvu, přítomnost M Sport paketu a znalí skrz výše uvedené údaje jistě prokoukli také motor, který se v tomto případě zabydlel pod kapotou bez označení na zádi. BMW 320d však v rámci faceliftu dostalo dvě stejné koncovky výfuku, jaké má třeba i šestiválcová verze 330d (a dokonce i 335d). Nikdo tak netuší, s čím má tu čest. Co je však podstatnější, modernizovaná záď díky dvojici koncovek nesmírně prokoukla.



Krásnou architekturu zadních LED světel jsme sice probírali již v dřívějších testech, stále je však pravdou, že aktuální řada 3 zdánlivě nestárne. V kombinaci žářivě modrého laku a sportovního paketu s pětipaprskovými koly v typickém M designu o velikosti 18 palců jde o skvostný celek.

V interiéru pak nechybí nic. Alcantarová sportovní sedadla s dofuky bočnic, černý strop...
Zkrátka všechny drobnosti patřící k drahé výbavě M Sport jsou samozřejmostí a promítla se sem i modrá barva divize M v podobě dekoračních lišt, která je náramně podobná vnějšímu odstínu vozu. Vnitřek je tak s exteriérem překvapivě dobře sladěn. V interiéru však nalézáme i drahý navigační systém BMW Professional spolu s funkcí Connected Drive a vyspělým ovladačem iDrive s dotykovou ploškou.



Shrnuto, podtrženo - není nic (snad kromě head-up displeje), co by člověku v interiéru tohoto vozu mohlo chybět. A nebojte, i prostoru je zde dost. Těm, co zapomněli, připomínám, že BMW F30 (testovaná řada 3) je z pohledu vnějších a koneckonců i vnitřních rozměrů stejně velká jako řada 5 (E39) z přelomu tisíciletí. A u té si na prostor nikdo nestěžoval...

Motor - Proč chtít víc?
Provedení 320d je tím nejčastějším, jaké v našich, ale i zahraničních končinách potkáte. Paradoxně jsem se s ním však potkal prvně. Od M3, přes 340i, 330i až po 316i s tříválcem jsem totiž vyzkoušel většinu motorových verzí (naftový šestiválec nevyjímaje), ale ta nejčastější mne doposud míjela. Konečně se tedy setkáváme, "dvacítko"!

Už samotný Chris Harris (aktuálně hlavní tvář nových epizod pořadu Top Gear) před nedávnem natočil video s otázkou, jestli je vůbec nutné chtít cokoliv rychlejšího, než je BMW 320d. Ač nerad, musím mu dát za pravdu.
190 koní, 400 newtonmetrů točivého momentu a hlavně ustavičná touha motoru zrychlovat i při vyšších otáčkách za hranicí 4 000 mě definitivně přesvědčila o kompetentnosti tohoto motoru ve zmiňovaném nastavení. V 1 610 kilogramů těžkém sedanu stačí 20d k akceleraci z 0 - 100 km/h za 7,3 vteřiny (i díky nesmírně chytré převodovce ZF na úrovni dvouspojky – určitě ji chtějte!) a bez problému zrychluje i při tempu nad 200 km/h. Zmiňované náčiní tak bohatě stačí k tomu, abyste se ze dne na den vybodovali, a o nebezpečí při předjíždění nemůže být ani řeč. Převodovka umně a hlavně inteligentně reaguje na jakýkoliv pohyb plynového pedálu, a kdybyste si chtěli být tuplem jistí, jsou pod volantem i pádla. Po přesunutí voliče do manuálního režimu navíc nepřeřadí, a vše tak ponechává ve vaší režii.



Nejlepší na 320d je ale spotřeba. Udávaný odběr 4,4 litrů na 100 kilometrů v kombinovaném režimu není totiž jakkoliv vzdálen realitě. Samozřejmě, jde o údaj, který je pravdivý jen tehdy, když jezdíte rozvážně a podle předpisů. I tak si ale pohonné ústrojí zasluhuje obrovskou pochvalu. Běžně se s tím totiž dá bez jakýchkoliv ohledů na šetření obsahu peněženky jezdit za rovných 6 litrů!

Jízda - vylepšená "Trojka" opětovným králem třídy
V rámci modernizace řady 3 se toho příliš nezměnilo. Tedy alespoň ne to, co je vidět. Podvozek "Trojky" byl ale výrazně přepracován a jízda s ní je teď proto daleko autentičtější. Auto pocitově ztratilo hodně ze své těžkopádnosti (a to rozhodně na poměry střední třídy nikdy těžkopádné nebylo), nechybí mu citelná touha zatáčet a dokonce je cítit progres i ve vylepšení pohonu všech kol xDrive. Není to sice jako v Subaru, práci jednotlivých kol ale cítíte daleko lépe než dříve a při jemných náznacích nedotáčivosti je okamžitě patrné, jak si vůz díky pohonu xDrive pomáhá.

Použitý xDrive preferuje zadní nápravu a jelikož motor 20d nemá tolik výkonu, aby líbivou "Trojku" přetvořil na chuligánský stroj vhodný k výjezdům dveřmi napřed, užije v něm pohon všech kol naprostá většina řidičů lépe. A nejde jen o zimní měsíce. xDrive je pro řidiče typu uživatelů vhodnější i při podmínkách se sníženou přilnavostí, kdy na silnici leží třeba jen vlhké listí. Vůz totiž za svého řidiče udělá daleko více práce, než by se mohlo zdát. Jak to poznáte? Stačí si v zápětí vzít jiné auto a stejný úsek, u něhož máte pocit, že klouže, projet znovu. Jen pozor na rychlost, nemuselo by totiž jít o tak hodné a nezáludné auto, jakým tato modrá trojka je.

U předchozí generace (E90) byla volba tohoto pohonu poněkud nešťastnou, neboť dehonestovala skvělé řízení a zpětnou vazbu z hydraulického posilovače řízení. Elektrickému posilovači (a jiný v BMW již nenajdete) je to ale úplně jedno a rozdíl mezi zadokolkou a xDrivem tak prakticky nepoznáte. Řízení je nastaveno poměrně střídmě a v komfortním režimu je možná až zbytečně přeposilované, jeho proměnlivá tuhost se ovšem dá nastavit. Co ale nastavit nelze, je necitelnost volantu kolem středové polohy. (Pro její zmírnění by jiste pomohly pneumatiky s nižšími bočnicemi.) Stále však musíme mít na paměti, že se bavíme o sedanu bez sportovních ambic, který sportovně jenom vypadá, a pro tyto účely je řízení více než dostatečné.

Testované BMW je i v komfortním režimu tlumičů naladěno na velmi tuhou notu, která je dále umocněna pneumatikami runflat s tuhými bočnicemi. Nejde však o nepohodlné auto. Za předpokladu, že se umíte vyhnout jinak zbytečně projížděným výmolům (u nás nic lehkého), vás odmění stoickým klidem a příjemnou jízdní atmosférou, která je dále podpořena vynikajícími sedadly a lepší akustickou pohodou díky čtyřdveřové karoserii. Nikdy mne však nenechalo zapomenout, že sedím v BMW. A právě to se mi líbilo!

Závěr - Otevřete oči!
Stačilo otevřít oči a najednou je ta "prémiovka" daleko dostupnější! Nemyslíte? Původně BMW za téměř 1,5 milionu Kč vyjde po odečtení DPH na 826 000 Kč... Je třeba dalších komentářů? Nemyslím.
Pro úplnost však musím dodat jedno. K ceně 826 000 Kč si přičtěte absolutně netknutý stav, nízkou porci kilometrů (15 000) a dokonce i plné výrobní záruky, které se datují až od okamžiku koupě. Za všech těchto podmínek získáte model 320d xDrive ve výbavě M Sport, který je navíc jedním z nejlépe jezdících sedanů střední třídy. A když je z Mnichova navíc doplněný o výbavu za stovky tisíc, na jakou byste si při obdobném rozpočtu a vlastní konfiguraci nikdy nesáhli, nemáte jako zájemce o vůz BMW na vybranou. Tohle se prostě neodmítá...



plusy
+ úsporný a dostatečně výkonný motor
+ dostatek prostoru v interiéru
+ nezaměnitelný jízdní projev
+ agilní vlastnosti podvozku
+ vnější design
+ vynikající sedadla
+ rozumná cena díky BMW Premium Selection
+ obsáhlost příplatkové výbavy
+ příjemný, prémiový celek
+ sleva skoro půl milionu

mínusy
- hluk a otřesy od pneumatik runflat
- výkon čelních halogenových světlometů
- necitelnost řízení u středové polohy

Technické údaje

BMW 320d xDrive (2015) od společnosti CarTec
z programu BMW Premium Selection

Objem motoru

1 995 ccm

Typ motoru

řadový čtyřválcový (R4)

Druh motoruv

vznětový přeplňovaný

Typ přeplňování

dvoukomorové turbodmychadlo

Maximální výkon

140 kW / 190 koní / 4 000 ot./min.

Maximální točivý moment

400 Nm / 1 750 - 2 750 ot./min.

Převodovka

osmistupňová automatická

Poháněná kola

všechna; 4x4 (xDrive preferující zadní nápravu)

Maximální rychlost

222 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

7,3 s

Udávaná spotřeba město

4,9 l/100 km

Spotřeba mimo město

3,9 l/100 km

Kombinovaná spotřeba

4,4 l/100 km

Spotřeba během testu

5,8 l/100 km

Objem nádrže

60 l

Provozní hmotnost

1 610 kg

Délka / šířka / výška

4 633/1 811/1 429 mm

Rozvor

2 810 mm

Zavazadelník/ Po sklopení

480/- litrů

Cena v době testu

999 000 Kč


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

text + foto: Martin Müller

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

850 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

529 900 Kč

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč