Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo.

vloženo

Nejsou tomu ani dva roky, co jsme bazarové BMW řady 1 (E87) testovali, a ačkoliv se nejednalo o příliš praktické auto (pomalu se nepopralo ani s menším nákupem v jednom z modrožlutých domů), málem jsme si jej pořídili do vlastní garáže. Řídit ho bylo totiž díky atmosférickému šestiválci doslova nezapomenutelné, a tak jsme se rozhodli si jej znovu vyzkoušet. Tentokrát však z poněkud odlišného a pro většinu čtenářů přívětivějšího pohledu.

Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo.

Vytáhli jsme vrcholnou dieselovou variantu generace E87 s označením 123d, která je proslulá svou extrémně nízkou spotřebou, báječnou reakcí na plynový pedál a takřka benzínovým charakterem, neboť síla motoru s rostoucími otáčkami jen stoupá. V našem testu jsme se ale zaměřili především na spotřebu paliva vzhledem k poskytované dynamice a také na pověstné problémy s rozvodovým řetězem. Pojďme se tedy na bílého „ropáčka“ podívat blíž…

Krátký úvod do historie…
Věřte tomu nebo ne, BMW řady 1 testované generace slouží na trhu již od roku 2004 a ve výrobě se udrželo po dlouhých 7 let. Za tu dobu prošlo lehkým omlazením (v březnu roku 2007), v rámci kterého se například z magických „angel eyes“ stala kromě parkovacích také světla pro denní svícení (u verzí s xenony) a dorazila i nová paleta motorizací v čele s dieselovou motorovou řadou N47D20, které se budeme v rámci testu věnovat blížeji, protože zahrnuje verze 116d, 118d, 120d a dnes testovanou 123d s královskými 150 kilowatty výkonu.



Exteriér – Povedený kabátek.
„Naše jednička“ byla oděna do módní bílé barvy a slušivého M-paketu, který v sobě zahrnuje sportovní nárazníky, nástavce bočních prahů, sedmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměrech 205/50 přední a 225/45 zadní a snížený podvozek.
Nezvykle dlouhá kapota a krátké převisy karoserie jsou pak už jen dalším důkazem toho, že to tomu „našemu“ kousku opravdu slušelo a dokazují to i úsměvné pohledy náhodných kolemjdoucích, kterých jsme byly po celou dobu zápůjčky svědky. Musíme proto zmínit, že si nepamatujeme bazarový vůz s cenou okolo 300.000 Kč, který by v takové míře přitahoval mužské i ženské oči.

Interiér – Nezdolná prémiovka.
Zmiňovaná příplatková výbava se v podobě M-paket promítla i do interiéru vozu, který tak byl navzdory svým útlým rozměrům až nebývale příjemným místem. Černá stropnice, kožená sedadla s dofukem bočnic v perfektní pozici za tlustým věncem volantu, hlavice řadicí páky s dokonalým tvarem i minimalistická palubní deska s několika tlačítky a třířádkovým displejem, který vám spíše než co jiného připomíná hluboká devadesátá léta. To vše je BMW generace E87. A to vše, je vám po chvilce strávené za jeho volantem více než vlastní. Ztvárnění a kvalita interiéru je navíc téměř dokonalá, a proto byste ani náhodou netipovali nájezd více než 120 tisíc kilometrů, které měl testovaný „prcek“ za sebou. Ani dnes tak nemáme větších výhrad, a pokud vám třeba vadí, že je uvnitř vozu málo místa, měli byste se poohlížet po jiném. Na druhou stranu 330 litrů objemu kufru zase není úplně mizerných.



Motor – Benzinový diesel.
Již jsme se o něm několikrát zmínili, tak si jej konečně představme. Motorizace s označením 123d pochází z motorové řady N47D20, jež je opředena několika mýty (nebudeme předjímat, zda potvrzenými či vyvrácenými) a pověstí úsporného, ale poruchového motoru. Fakt je ten, že když se o věci staráte, obvykle (pokud nejsou ryze čínské produkce) fungují a to samé platí i o použitém motoru.

Jeho slabinou je řetězový rozvod, ve kterém spočívá nevýhoda jak v náročnosti na vodící a napínací lišty řetězu, tak na samotné rozety, z nichž jedna je vyfrézovaná přímo na klikové hřídeli. Je proto velice důležité, aby byl řetěz správně napnutý, čímž se předejde rachocení, padání motoru do nouzového režimu, ale i fatální destrukci způsobené úplným přetrhnutím řetězu.

Druhým, snad ještě vážnějším problémem, který motorovou řadu N47D20 trápí, je praskání bloku motoru v prostoru mezi válci. Ten se ale zejména zpočátku projevuje pouze mírným úbytkem chladicí kapaliny. Při výběru vozu s tímto motorem proto ohlídejte hlučnost běhu (řetěz může mírně ševelit, rachotit však nikoliv) a stav chladicí kapaliny po několika prvních stovkách kilometrů.
Nechme starosti starostmi a potěšme se radostmi, neboť si jich s tímto motorem užijete až až.



Výkon 150kW a 400 Nm točivého momentu na 1.495 kg těžký hatchback útlých rozměrů… To je pořádná porce! Pohonné jednotce o objemu 1.995 ccm se dvěma turbodmychadly je tak úplně jedno, jaký kvalt při jakých otáčkách máte zařazen. Šlápnete na plyn a „jednička“ vás spolehlivě zarazí do sedaček, načež záhy poté již překračuje všechny povolené rychlostní limity našich končin.
 
Nástup výkonu je zároveň absolutně lineární a přichází od takřka volnoběžných otáček. Není sice servírován s takovou surovostí, jakou známe od benzinových brášků, je ho ale vždy dost a se zvyšujícími se otáčkami navíc roste jako sopečný mrak nad vybuchující sopkou. Následnou erupci zastaví až pětitisícová hranice, na které motoru dojde dech. (Úctyhodné číslo na dieselový agregát z roku 2007!) Výkonovou špičku, jakou známe z atmosférického benzinového brášky, ale logicky očekávat nelze a motor je spíše o neskutečném množství skvěle využitelných otáček.

Malý příklad: „Jedete si vesnicí v koloně aut, necháte tam válet čtyřku kdesi nad 1.100 ot./min. a najednou vidíte ceduli oznamující konec vesnice. Šlápnete na plyn (reakce pedálu je na diesel až neskutečná!) a kolona je rázem pryč. A pozor! Bez jediného přeřazení…“  Jistě už tedy chápete potenciál malého Mnichovana a také fakt, jak zajímavé je svezení s ním.

Víte ale co je na tom všem nejlepší? Spotřeba! Reálně budete jezdit za 6 litrů nafty na 100 kilometrů. Slůvko „reálně“ píšeme schválně, neboť jezdit se spotřebou na hranici 5l/100km není s testovaným BMW problém. Problém je spíše udržet nohu na uzdě, protože 5 litrový odběr znamená částečně defenzivní jízdu. Jenomže 6 litrů (dobře… možná i 7 nebo 8 l/100km) znamená skutečný kalup a nesmírnou zábavu, za kterou byste u podobně výkonného benzinového motoru vysolili minimálně dvakrát tolik. Efektivita motoru je tak vzhledem k poskytované dynamice skutečně vynikající a my jsme vůz vraceli s průměrnou spotřebou 6,4 l/100km. Božská hodnota…

Jízda – Říkejte mi, pane Králi.
A jak jednička s těžším dieselovým Twin-Turbem jezdí? Jedním slovem - famózně! Nemusíte být „petrolheadi“ ani milovníci řízení, abyste si za volantem malého BMW užili každý metr. Fantastická ochota měnit směr díky naprosto strmému, komunikativnímu a přesnému řízení bere dech. A řazení v krátkých a perfektně vymezených drahách spolu s čitelným a skvěle dávkovatelným nástupem brzdného účinku nás už jen utvrzuje v názoru, že hatchback, který by za podobné peníze a při zachování rozumných provozních nákladů přinesl tolik radosti a zábavy za volantem, je jednoduše jen jeden. Ten s jedničkou, dvojkou, trojkou a „déčkem“ na zádech.

Malý problém nastává až v momentech, kdy chcete jet klidně, nebo v případě, že je na silnici opravdu hodně vody. Při první situaci se projeví velice tvrdý podvozek (navíc spojený s méně komfortními pneumatikami runflat) a tuhá jednička tak sebou cuká ze strany na stranu ve snaze přinutit svého řidiče jet alespoň dvakrát tak rychle. Zvlášť ve městě je tedy nutné počítat s poněkud nekomfortní a uskákanou jízdou. Co by ale člověk pro trochu zábavy za městem nestrpěl, že?



Druhá situace je ovšem horší a v případě nezasvěcených, rychlých rukou řidičových i velice nebezpečná. Kombinace vysokého výkonu a točivého momentu přenášená na zadní kola chce dostatek rozumu i na suchém asfaltu, jenže na mokru to platí dvojnásob. Stačí chvilka nepozornosti a jinak velice milá, bílá záď vás vmžiku předběhne. Kvůli širokému rozměru pneumatik (vzadu) je jednička také velice náchylná k aquaplaningu a při jízdě na mokru k ní proto přistupujte velice obezřetně. Pokud však budete jen trochu vnímaví a učenliví v přístupu, odvděčí se vám příkladnou poslušností a poměrně snadno vám ukáže své vysoko položené limity. Ani s těžším dieselovým motorem vůz téměř nezná nedotáčivost a balancovat s ním na hraně jeho jízdních možností je proto zábavnější, než byste si do poslední chvíle mysleli.

Závěr – Za tu zábavu to rozhodně stojí.
Nejsilnější naftová varianta kompaktního hatchbacku od BMW nám (stejně jako benzin) opět dokázala, že má i po 120 tisících ujetých kilometrech opravdovou šťávu. Nejedná se o nejlevnější ani o příliš praktické auto, které by vám vaše drahá polovička schválila na počkání. Stačí ji ale posadit za volant a věřte nám, že ji hned tak nevyndáte. A právě proto je BMW 123d podle nás jakousi ikonou zábavného naftového vozu, ve kterém si užijte spoustu zábavy a radosti z jízdy za rozumné peníze.



Pokud o koupi podobného auta uvažujete, nemůžeme vám kromě zmiňovaných problémů s motorem jakkoliv odporovat a většině problémů s rozvodovým řetězem se dá navíc dobře předcházet poctivým servisem. Ceny BMW řady 1 s testovanou motorizací aktuálně začínají na zhruba 270 000 Kč a vyšplhat se dle stavu a počtu ujetých kilometrů mohou až k částce 400 000 Kč. Není to málo, ale svezte se a uvěříte, že za tu zábavu to rozhodně stojí!
 
Plusy
+ Výkonný motor
+ Odezva plynového pedálu
+ Plynulý zátah bez turboefektu
+ Strmé, přesné a komunikativní řízení
+ Vlastnosti sportovního podvozku
+ Spotřeba paliva
+ Kvalita zpracování

Mínusy
- Méně místa pro nohy
- Celkově horší odhlučnění
- Malá zpětná zrcátka
- Náročnost na řidiče

BMW 123d 150 kW (rok 2009)

Objem motoru 1995 ccm
Typ motoru Řadový čtyřválec (R4)
Druh motoru Vznětový přeplňovaný
Typ přeplňování Dvě turbodmychadla Twin-Turbo
Maximální výkon 150 kW / 204 koní / 4400 ot./min.
Maximální točivý moment 400 Nm / 2000-2250 ot./min.
Převodovka Šestistupňová manuální
Poháněná kola Zadní
Maximální rychlost 238 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,0 s
Udávaná spotřeba město 6,5 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,4 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5,2 l/100 km
Spotřeba během testu 6,4 l/100 km
Objem nádrže 51 l
Pohotovostní hmotnost 1495 kg
Délka / šířka / výška 4239 / 1748 / 1421 mm
Rozvor 2660 mm
Zavazadelník/ Po sklopení 330/1150 litrů
Cena v době testu 330 000 Kč

 

Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto.

 


Martin Müller

Vyhledat vozidla v inzerci: Bmw

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo. Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 123d – Svižně a přesto za málo.
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

18.01.2017
Chcete koupit Toyotu nebo Peugeot? Od soboty ušetříte desetitisíce
17.01.2017
Kolik Simply Clever prvků má nová Octavia? Podívejte se!
16.01.2017
Test: Škoda Octavia 1.0 TSI – lepší, než myslíte (+video)
15.01.2017
Škoda Muzeum se chlubí rekordní návštěvností, už jste tam byli?
14.01.2017
Renault Megane GrandCoupe - limuzína za cenu Škody Rapid
13.01.2017
Auto ESA spouští akci „SLEVA TÝDNE“
13.01.2017
Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce
12.01.2017
Nová generace Hyundai i30 je tady, na trh vstupuje v limitované výbavě
12.01.2017
Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party
11.01.2017
Škoda Octavia má nový vzhled, ale původní techniku. Nové motory až v létě
11.01.2017
Bentley Continental Supersports je králem čtyřmístných kupé
10.01.2017
Lexus LS 2018 - luxusní limuzína s desetistupňovým automatem
09.01.2017
Kia Stinger bude zadokolka a půjde po krku prémiovým konkurentům
09.01.2017
Test ojetiny: Volkswagen Passat 3,6 FSI 4Motion - pan Tajemný
08.01.2017
Nová auta budou ještě bezpečnější. Povinně!
07.01.2017
Nejprodávanější modely: Škoda Octavia, Fabia, Rapid a Superb
06.01.2017
Kolik stojí vlastnit BMW M3? (+video)
06.01.2017
Nová auta jdou na dračku - přehled nejprodávanějších
05.01.2017
U Fordu neujde elektrifikaci Mustang ani legendární F-150
05.01.2017
Test: Alfa Romeo Giulietta – jak jezdí v dieselu s automatem?