Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření

vloženo

Nižší emise, normované hodnoty spotřeby paliva, přeplňování. To vše často mění vynikající a dobrá auta v průměrná a testovaná Audi S5 s motorem V8 o objemu 4.2 litru je toho živým důkazem. Bylo to fantastické svezení.

Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření

Podívejte se na ni… V zářivé metalické modři, s chromovými zrcátky a naprosto ladnou siluetou jednoho z nejkrásnějších kupé od Audi – není dokonalá?! Design málokterého z vozů toho má po letech provozu tolik k vyprávění. Přední maska s podélným i příčným žebrováním a logem S5 působí dynamicky, nástavce prahů umocňují sportovní charakter a čtyři koncovky výfuků pak můžeme považovat za pomyslnou třešničku na dortu.

A ten zvuk po nastartování, dámy a pánové! Křížové výfukové svody vytvářejí již při volnoběžných otáčkách úžasnou symfonii, ale stačí jemně poklepat nohou na plynový pedál a srdce se rozbuší i ledové královně osobně. Zvuk linoucí se z výfuků je naprosto fenomenální (až se mi chce říci skoro orgastický) a nutno dodat, že chuť motoru po otáčkách je zrovna taková. Jen špičkou zmáčknete plynový pedál a jste okamžitě na 4 tisících, kde „S5-ka“ hraje, prská a bručí, jak se na pořádný motor s atmosférickým charakterem patří. Po prvotním protočení motoru se již nemohu dočkat svezení. Prozatím však odbočím do interiéru, který je v kombinaci s červenou kůží neméně zajímavý.

Interiér – ergonomické nebe
Palubní deska již prozrazuje své stáří a některé plasty se nebojí tu a tam vrznout. Celkový dojem ale přesto patří k těm nejlepším. Nejde totiž o to, jak auto vypadá uvnitř. Jde o to, jak se v něm člověk cítí a zde, v kupé Audi S5, tvoří synergie jednotlivých prvků jedno velké ergonomické nebe. Vše je přesně tam, kde byste to čekali, a přesně tak, jak chcete. Stačí se jen podívat na umístění elektronické ruční brzdy, naprosto dokonalou pozici za volantem či ovládání podpůrných funkcí palubního systému MMI. V Audi S5 se zkrátka nemusíte namáhat, ať potřebujete udělat cokoliv, a je v ní i po letech cítit, že návrháři nad konstrukcí interiéru skutečně přemýšleli.

Drobným zklamáním jsou ale sedadla s výsostnými emblémy S5. Co na tom, že jsou krásná, červená a skvěle anatomicky propracovaná, když po nich člověku v první zatáčce uklouzne zadek jako v namydlené vaně. Na vině přitom není tvar bočního vedení ani zpracování, ale spíše kůže, která byla hrubá až drsná a která se po osmi letech provozu a 143 tisících ujetých kilometrech oleštila do podoby nepřátelské řidičům závodníkům. Je proto třeba si prvotní pozici lehce upravit. Následně je už vše v pořádku.

Navzdory skvělé ergonomii a často úžasným materiálům není v „S5-ce“ mnoho místa. Vpředu to ještě jde, ale dozadu se posadí spíše jen ženy s drobnější postavou. Zavazadelník ovšem nezklamal, neboť nabízí 455 litrů prostoru a to je i dnes přijatelným průměrem. Ale dost bylo tlachání, „V8-ka“ již čeká.

Motor – čistá vášeň
Říkejte mu panovník, král, bůh, jak chcete. Jisté však je, že tato motorizace je v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou v S5 tím nejgeniálnějším, v čem jsem od Audi zatím jel. Motor jako by byl pomocí plynového pedálu přímo napojen na váš mozek. Máte pocit, že jste se ještě ani nedotkli plynového pedálu a ladné kupé letí vpřed za nádherného barytonu čtyřech koncovek výfuků. A když říkám letí, myslím to vážně. Samotný výkon 260 kW (355 koní) je sám osobě úctyhodným číslem, ale když zjistíte, že 85% ze 440 Nm točivého momentu je k dispozici již od 2.000 otáček za minutu, pochopíte, jak jsem předchozí větu myslel. Ke svižné jízdě tak není potřeba moc řadit, čímž nejen uspoříte trochu paliva, ale díky měnícímu se zpěvu osmiválce v průběhu otáčkového spektra si jízdu dokonale užijete.

Pod 2 tisíci otáček vůz skutečně nejede a jeho dynamika se dá přirovnat ke kdejaké atmosférické „1.8-ce“. Jenomže i pod nimi je s touhle audinou zábava. Zvuk se zde totiž mění z dunění na brumlání a následně přes bručení pokračuje napříč všemi tóninami. Kolem 3 tisíc si osmiválec spokojeně přede (mimochodem 3 tisíce otáček za minutu točí motor na šestku ve 130 km/h) a nad 4 tisíci předvádí nejen úctyhodnou dynamiku, ale zpívá jako sám operní pěvec. Jenomže s rostoucími otáčkami víc a víc cítíte, jak se mu chce jet kupředu a v 5 tisících otáčkách to již skutečně není jen o zvuku. 6 tisíc a z projevu síly a intenzity zvukového projevu máte pocit, že tohle auto musí „žrát i trávu kolem silnice“. A konečně 7 tisíc, sladká výkonová špička a blažený řidičský pocit ze záplavy endorfinů. „Páni, to je motor!“ Vyhrknu ze sebe, když se celý říčný poprvé podívám k omezovači.

Dovádějte však podobnými hrátkami po dobu delší deseti minut a spolehlivě si vysajete i čtvrtinu z  velké 64 litrové nádrže. Motor se totiž opravdu nebojí říct o pořádný příděl benzínu a zřejmě i tato chuť spolu s vyššími emisemi jeho produkci v elegantním kupé v roce 2011 nadobro pohřbila. „V6-ka“ na papíře zkrátka žere míň a na realitu, která je v jejím případě ještě horší, se už nikdo neptá. Ale zpět k tématu. Běžnou jízdu zvládne osmiválcová „S5-ka“ za udávaných 12,4 l/100 km s přehledem a v dlouhodobém rozmezí bude spotřeba odvislá jen od vašeho jízdního stylu. S největší pravděpodobností ale můžete počítat s odběrem nepřesahujícím 15 litrů, který v sobě zahrnuje i velice rychlé přesuny. S dynamikou ale roste chuť a v případě téhle „V8-ky“ to platí dvojnásob. Stylem „brzda-plyn“ se s přehledem dostanete nad 20 a při častém opojení zvukem, výkonem a jízdou, za kterou by vás příslušníci nadobro zavřeli do blázince, se spotřeba paliva bez obtíží dostane nad 40 litrů. Ale když ten benzín je teď o tolik levnější?..

Jízda – když se chce, všechno jde
Očekávat od Audi s pohonem Quattro za použití klasického diferenciálu typu Torsen, že bude zatáčet jako nejmodernější sporťáky, je pošetilé. Pokud k „S5-ce“ ale přistoupíte s rozumem a budete pozorní, dá se s ní jezdit úžasně. Motor vpředu sice váží poměrně dost a ani celý vůz s hmotností 1705 kg vlastně není žádným pírkem, ale když si pohlídáte nájezdovou rychlost do zatáček, aby vám audina nevyletěla za motorem ven, a následně počkáte, než zaklesne do zatáčky, je její ovladatelnost dechberoucí. Všemu tomu propojení navíc pomáhá i hydraulický posilovač řízení s proměnným účinkem, skrze který je krásně cítit práce předních kol a dá vám včas vědět, kdy byste to již neměli moc přehánět.
Výsledné kombinaci dokonalé odezvy motoru na plynový pedál, přesné a nakrátko řazené manuální převodovky a komunikativního řízení není co vytknout. Je to něco, co vám vykouzlí úsměv na tváři, ať pojedete jakkoliv, a zřejmě také ten nejlepší z důvodů k pořízení tohoto ingolstadtského monstra.

Jízda s Audi S5 je sice tužší, ale rozhodně se nedá říci, že by byla nekomfortní. Oproti standardní „A5-ce“ je sportovní model zavěšen o 10 mm níž, což nejen pomáhá zmiňované stabilitě v zatáčkách, ale také snížení koeficientu odporu vzduchu. Jeho obtékání tak do zhruba 140 km/h vůbec neruší a až při vyšších rychlostech se k celkovému hluku přidá i svist od bezrámových oken. Přesto není důvod k obavám. Vždy vás totiž bude doprovázet úžasný zvuk velkého motoru a pro případ, že by v rádiu náhodou hráli vaši oblíbenou písničku, byl námi testovaný vůz vybaven i vysoce výkonným audiem Bang & Olufsen, které veškeré okolní zvuky spolehlivě přeruší.

Závěr – hledat, najít, koupit
Nebudu chodit kolem horké kaše. Testovaná Audi S5 je v kombinaci s osmiválcem a manuální převodovkou tím nejlepším, co si z modelové řady A5 můžete dopřát. Nechybí jí rychlost, na pokyny volantem poslouchá mrknutím oka, a pokud zvolníte a dopřejete si klidné jízdy v režimu do 13 litrů na 100 kilometrů, ukolíbá vás svým sladkým osmiválcovým brumláním. Stojí navíc tak málo a s ohledem na fakt, že tak velký motor nebude zřejmě již nikdy implementován do kupé obdobných rozměrů, se musí logicky jednat o výbornou investici do budoucna. Na servisu však tahle kráska stojí o řád více než standardní „A5-ka“ a vzhledem k vyšším nájezdům bazarových kousků a také pořádné chuti po benzínu se v našich očích hodí nejvíce k občasným víkendovým vyjížďkám. Na těch je jedním slovem - fenomenální.


Plusy
+ Charakter motoru a chuť po otáčkách
+ Zvuk motoru
+ Komunikativní řízení
+ Sladěnost vozu jako celku
+ Výkon motoru
+ Neotřelý vzhled
+ Rozumná investice

Mínusy
- Spotřeba paliva
- Klouzavá kůže na sedadlech
- Občasné povrzávání interiéru
- Vyšší cena servisu
 

Technické údaje Audi S5 4.2 V8 MT (rok 2008)
Motor: zážehový vidlicový osmiválec
Objem motoru: 4163 ccm
Výkon: 260kW(355k)/7000 ot./min.
Točivý moment max.: 440Nm/3500 ot./min.
Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 5,1 s
Spotřeba - město: 17,8 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 9,2 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 12,4 l /100 km
Objem pal. nádrže: 64 l
Délka/šířka/výška: 4640/1854/1369 mm
Rozvor: 2751 mm
Zavazadelník: 455/829 l
Pohotovostní hmotnost: 1705 kg
Spotřeba během testu: 15,8 l/100 km
Cena v době testu: 500 000 Kč
Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto.

 


Text: Martin Müller Foto: Filip Kešner

Vyhledat vozidla v inzerci: Audi

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření Fotografie k článku Test ojetiny: Audi S5 z roku 2008 – mýtické stvoření
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

09.12.2016
Nový Lexus LS se ukáže v Detroitu, máme jeho první skicu
08.12.2016
Test: Volkswagen Golf GTI Performance – univerzálně dokonalý
07.12.2016
Nový Opel Insignia Grand Sport - informace a fotografie
06.12.2016
Nissan X-Trail 2.0 dCi má české ceny, začínají na 779 500 Kč
06.12.2016
Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe
05.12.2016
Nový Seat Leon Cupra dostal 300 koní a pohon všech kol
05.12.2016
Dacia hlásí rekordní rok a na její modely se čeká déle, než půl roku
04.12.2016
Lexus GS F a RC F nově standardně se systémem adaptivního variabilního odpružení
03.12.2016
Nový Hyundai i10 bez klimatizace a rádia za 219 990 Kč
02.12.2016
Mikuláš bude v AAA AUTO nadělovat fotbalovým fanouškům
02.12.2016
Ford Fiesta nové generace přijíždí rovnou ve čtyřech různých verzích
01.12.2016
Test ojetiny: Audi A8 4.2 TDI - přitažlivá kasička
30.11.2016
Na novou Škodu Octavia si připravte minimálně 407 900 Kč
28.11.2016
Prémiový fastback Volkswagen Arteon se představí v Ženevě
27.11.2016
Seat Leon po modernizaci - s 1.2 TSI přijde na 339 900 Kč
26.11.2016
Video: Nový Volkswagen Golf bude udávat reálnou spotřebu
25.11.2016
Nissan X-Trail posiluje nabídku motorů o dvoulitrový diesel
23.11.2016
Test: Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R – průkopník
22.11.2016
Na Nissan GT-R Nismo si připravte dvojnásobek běžného GT-R
21.11.2016
Nový Volkswagen e-Golf se chlubí dvojnásobným dojezdem a vyšším výkonem