Test ojetiny: Audi A6 Avant 2.7 TDI 2005 – Zub času

vloženo

Když byla světu oficiálně představena Audi A6 generace C6, psal se rok 2004 (kombi přišlo o rok později). Tou dobou procházela první generace Škody Fabia lehkou modernizací a v českém vozovém parku se jen zvolna začaly vyskytovat zcela nové kusy Škody Octavia II.gen. Nejběžnějším vozidlem však pořád byla Škoda Felicia a výjimkou nebylo ani setkání s leckterými socialistickými vozy let hluboko minulých. Není proto divu, že příchod zcela nové a oproti předchozí generaci o tolik lepší „A6-ky“ způsobil značný rozruch.

Test ojetiny: Audi A6 Avant 2.7 TDI 2005 – Zub času Test ojetiny: Audi A6 Avant 2.7 TDI 2005 – Zub času

Jenže ani skvělý, až skoro nadčasový vůz své doby, nabitý spoustou moderních technologií, nedokáže zub času zastavit úplně. Důkazem tohoto rčení je i testovaný vůz se stářím téměř deseti let. Přesto nás zajímalo: „Dokáže i dnes zaujmout a obstojí v konkurenci nespočtu bazarových vozů za často přijatelnější ceny?“ Odpovědi nejen na zmiňované otázky, ale i na to, jaká „A6-ka“ po desetiletém užívání skutečně je, se dozvíte z následujícího testu.

První dojem – postarší, přesto kvalitní kousek
Začnu hned odpovědí na první z otázek. Ano. I po deseti letech dokáže „A6-ka“ skutečně něčím zaujmout. Velké rozměry, zaoblený vzhled a kvalitní dílenské zpracování nejen v interiéru. Přesně tak totiž velké desetileté kombi na první pohled působí.
Konkrétní automobil, který jsem měl k týdennímu testu, byl oděn do tmavě modrého pastelového laku a temná modř zahalila i celý jeho interiér. To mně na prvním dojmu opravdu mnoho nepřidalo a osobně bych zcela jistě volil jinou barevnou kombinaci. I přes jisté slabší stránky v designu, poněkud zvláštní kombinaci barev a výbavy si ale vůz stále udržoval nenucený nadhled a výraznou tvář německé preciznosti, která ve vzduchu navozovala příjemnou atmosféru po celou dobu testu. Zajímavé.



Exteriér – zavalitý tlouštík
Vnější design vznikající pod dohledem Waltera de Silvy se nese ve znamení kulatých tvarů a okázalé mohutnosti, která prostupuje napříč všemi částmi vozu. Šestá generace „A6-ky“ také masově rozšířila často zmiňovaný „single frame“ (charakteristický rámeček kolem RZ), který všem novějším vozům Audi propůjčuje nezaměnitelný výraz přední části vozu. Za zmínku pak rozhodně stojí skupinové LED svítilny na zádi vozu (nutno brát v potaz, že se bavíme o 10 let starém autě!), které jsou u provedení Avant používány jednak jako obrysová, tak i brzdová světla (u sedanu před faceliftem pouze jako brzdová). Přes všechno je ale vnější design vozu stále velmi konzervativní a v dnešní době pochodí svým výrazem nanejvýš u zarytých příznivců značky Audi.



Interiér – kvalita let minulých
Kritika automobilových fandů se v posledních letech zaměřuje také na kvalitu použitých materiálů v interiérech a na palubních deskách vozů. Audi A6 (C6) je ale ze staré školy. Z té, kde se na interiérech zdaleka tolik nešetřilo a materiály měly být spíše než přehnaně lehké, především příjemné na dotek. Kritizovat tedy testovaný vůz skrze kvalitu použitých materiálů prakticky nelze a nebýt jemně povrzávajícího středového tunelu a loketní opěrky, oloupaného laku z plastů na některých často používaných místech (typická neduha koncernu VW) a dvou pravěkých displejů, zachovával by si i dnes velmi solidní tvář. Má kritika se ovšem nevyhne jiné části. Tou jsou nepříplatková přední sedadla. Nemám na srdci ani tak jejich umístění (pozice za volantem se hledá snadno), jako spíše jejich kvalitu a zpracování. Po deseti letech provozu je jejich výplň značně prosezená a cestování na nich (především na delší trase) není opravdu příjemným zážitkem. Při výběru starší ojeté A6 se tak určitě poohlédněte po sedadlech příplatkových. Jinak je ale vnitřek vozu především díky výborně zvládnuté ergonomii příjemný a v kombinaci s velkým zavazadlovým prostorem i velmi praktický.



Motor – bručoun se šesti
Papírové předpoklady vznětového šestiválce o zdvihovém objemu 2698 ccm nejsou kdo ví jak oslnivé. Považte sami. 132 kW (180 koní) a 380 Nm má co dočinění s vozem o hmotnosti menší lokomotivy (1970 kg). Realita ovšem povzbudivě překvapí (přijatelné dynamice nahrával i fakt, že testovaný vůz disponoval pohonem pouze předních kol). Spořádanost šestiválcového chodu v kombinaci s relativně velkým turbodmychadlem bere za své a vůz ochotně zrychluje i vysoko nad povolenými rychlostními limity českých dálnic. Sportovní zážitek to samozřejmě není a výkonový projev motoru bych tak přirovnal spíše ke kontinuální medvědí síle, která je sice obrovská, ale břímě, jež s sebou vláčí, je bohužel o dost větší.

Ono ochotné zrychlování si pak v kombinaci s vysokou hmotností také žádá své a jezdit tak se spotřebou na úrovni 13 litrové hranice, není sebemenší problém. Pohodlně však budete jezdit za 8-9 l/100km a při defenzivní jízdě se dostanete k 6,5 litrům. Je to hodně nebo málo? Zůstává na zvážení každého zájemce. Za sebe ovšem mohu říct, že ač je motor, jaký chce, kultivovanosti jeho chodu se žádný ze vznětových čtyřválců nevyrovná. A že si trochu přihne? No a co. Vždyť není nejmladší.



Jízda – na vlně koncernu VW
Co ale „A6-ce“ neodpustím, je pocit z řízení. Elektrohydraulický posilovač sice funguje dobře, ale řízení je nesmírně přeposilované a řidič se tak mnoha informací od předních kol rozhodně nedočká. Díky tomu ztratí většina řidičů v „A6-ce“ přehled o hmotnosti vozu, který právě řídí. To může být jistě příjemné, ovšem jen do chvíle, kdy přijde ostřejší zatáčka na mokru. V takovém případě je dobré mít na paměti horší rozložení (nemalé) hmotnosti a umístění těžkého šestiválce před přední nápravou (protože vůz vám sám od sebe mnoho informací nepodá). Silná nedotáčivost, ač není jakkoliv nepředvídatelná, skutečně není příjemným společníkem.

Řazení zase ztrácelo punc kvality svým gumovým chodem, ačkoliv o nejasném vymezení drah nemůže být řeč. A spojka? Rozhodně jsem zažil citlivější. Odpružení je zase dost tuhé (na vině jsou tužší přední tlumiče, které zabraňují nechtěnému houpání přetíženého předku) a ačkoliv podvozek jen tak něco nerozhází, kratší příčné nerovnosti jej zaručeně z míry vyvedou. I tak je ale zejména díky použití hliníku v namáhaných podvozkových částech jízda o dost pohodlnější než s předchůdcem a co je důležitější. Zejména ramena přední nápravy již vydrží bez výměny 2-3x déle, než u generace C5.

Jestli se ale „A6-ka“ cítí někde jako ryba ve vodě, pak je to na dálnici. Pro tu se doslova narodila. Kombinace dobrého odhlučnění, výrazného zkreslení aktuální rychlosti jízdy a kultivovanosti vznětového šestiválce je pro delší dálniční přesuny doslova výborná (jen nebýt těch mizerných sedaček!) a nutno jedním dechem dodat, že v tomto ohledu nemá mezi bazarovými konkurenty mnoho opravdových soupeřů.



Závěr – čas je neúprosný
Po týdenní zkušenosti s „A6-kou“ musím uznat, že i po deseti letech má rozhodně co nabídnout, a ačkoliv bych si ji nejspíše sám nevybral, rozhodně nelze odsuzovat kohokoliv, kdo by měl při výběru opačný názor. Je zkrátka etalonem své doby, která již očividně pominula, a přestože mnoho racionálních důvodů ke koupi nedává, své zákazníky si jistě najde. Ti se pak především díky nadprůměrné spolehlivosti starších kusů a malému poklesu cen u ojetých „A6-ek“ o svou investici rozhodně bát nemusí.

Plusy
+ Kvalita použitých materiálů v interiéru
+ Dílenské zpracování
+ Image značky
+ Klidný a příjemný motor
+ Příjemné odhlučnění
+ Pružnost ve vyšších rychlostech
+ Velikost a přístup do zavazadlového prostoru

Mínusy
- Grafické vyobrazení displejů
- Vyšší hmotnost vozu
- Nekomunikativní řízení
- Tužší podvozek
- Vrzání loketní opěrky vpředu
- Znatelné stáří koncepce vozu


Technické údaje Audi A6 Avant (C6) 2.7 TDI CR (rok 2005)
Motor: vznětový přeplňovaný šestiválec Common-rail
Objem motoru: 2698 ccm
Výkon: 132kW(180k)/3300 ot./min.
Točivý moment max.: 380Nm/1400-3300 ot./min.
Max. rychlost: 225 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 8,8 s
Spotřeba - kombin.: 6,2 l/100 km
Spotřeba - město: 7,4 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  5,1 l /100 km
Objem pal. nádrže:   70 l
Délka/šířka/výška: 4933/1855/1463 mm
Rozvor: 2843 mm
Zavazadelník: 565/1660 l
Provozní hmotnost: 1970 kg
Spotřeba během testu: 8,6 l/100 km
Aktuální cena v bazaru: 220 000 Kč

 

 

Vůz zapůjčil autobazar Auto ESA

 

 


Test: Martin Müller, Foto: Filip Kešner

Vyhledat vozidla v inzerci: Audi

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: Audi A6 Avant 2.7 TDI 2005 – Zub času Fotografie k článku Test ojetiny: Audi A6 Avant 2.7 TDI 2005 – Zub času Fotografie k článku Test ojetiny: Audi A6 Avant 2.7 TDI 2005 – Zub času Fotografie k článku Test ojetiny: Audi A6 Avant 2.7 TDI 2005 – Zub času Fotografie k článku Test ojetiny: Audi A6 Avant 2.7 TDI 2005 – Zub času Fotografie k článku Test ojetiny: Audi A6 Avant 2.7 TDI 2005 – Zub času Fotografie k článku Test ojetiny: Audi A6 Avant 2.7 TDI 2005 – Zub času Fotografie k článku Test ojetiny: Audi A6 Avant 2.7 TDI 2005 – Zub času Fotografie k článku Test ojetiny: Audi A6 Avant 2.7 TDI 2005 – Zub času Fotografie k článku Test ojetiny: Audi A6 Avant 2.7 TDI 2005 – Zub času Fotografie k článku Test ojetiny: Audi A6 Avant 2.7 TDI 2005 – Zub času Fotografie k článku Test ojetiny: Audi A6 Avant 2.7 TDI 2005 – Zub času Fotografie k článku Test ojetiny: Audi A6 Avant 2.7 TDI 2005 – Zub času Fotografie k článku Test ojetiny: Audi A6 Avant 2.7 TDI 2005 – Zub času Fotografie k článku Test ojetiny: Audi A6 Avant 2.7 TDI 2005 – Zub času Fotografie k článku Test ojetiny: Audi A6 Avant 2.7 TDI 2005 – Zub času
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.01.2018
Akce 7 dní Peugeot již zítra, ušetříte desetitisíce
12.01.2018
Druhá generace Dacie Duster v prodeji, základ stojí stejně
11.01.2018
Test ojetiny: Golf IV – i po letech má co nabídnout
10.01.2018
Lexus RC 300h F Sport je ostrý hybrid, který vám nezakážou
09.01.2018
Hyundai Nexo představen, na vodík ujede 800 km
07.01.2018
Peugeot 308 má nový diesel 1.5 BlueHDi s cenou od 450 000 Kč
05.01.2018
Auto roku 2018 v ČR se obešlo bez překvapení, je jím Škoda Karoq
28.12.2017
Test: Peugeot 3008 GT Line - druhý pokus vyšel na jedničku
26.12.2017
Nová limitovaná série Škody Fabia přináší nejsilnější motorizaci
22.12.2017
Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě
19.12.2017
Nový Nissan Leaf přijde minimálně na 850 000 Kč
18.12.2017
Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka
17.12.2017
Nissan Micra nově pod čtvrt milionu korun
16.12.2017
Audi A8 nově se sportovním paketem pro exteriér a sportovnímí sedadly
15.12.2017
Opel Grandland X dostal silný turbodiesel, osmistupňovou převodovku a novou výbavu
14.12.2017
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je rychlé jako supersport
13.12.2017
Test: Nissan Qashqai - bestseller po faceliftu je ještě lepší
12.12.2017
Na novou generaci Mercedesu Benz CLS si připravte 1,7 milionu
10.12.2017
Nový Jeep Wrangler miluje terén i moderní vychytávky
09.12.2017
Nového Fordu Transit Connect a Courier se dočkáme až v druhé polovině příštího roku