Test ojetiny: Audi A4 Avant z roku 2009 je šarmantní stálicí

20. 07. 2015
Sdílet článek

Koupě ojeté prémiovky je v dnešní době považována za výhodnou volbu. Zvláště pak, jedná-li se o koncernový vůz, který vyniká perfektní dostupností náhradních dílů a lehce dosažitelným servisem. Dokáže ojetá naftová „A4-řka v kombíku“ konkurovat cenově podobným, ale o dost mladším soupeřům? I to se dozvíte v následujícím testu, který jsme doplnili o krátké video z testování.

Při výběru vozu padla volba na Audi A4 Avant z roku 2009, který navíc s dvoulitrovým motorem TDI, jaký jsem měl v testované verzi k dispozici, představuje to nejčastější, po čem velká část české klientely touží. A sice: velký zavazadlový prostor, vznětový motor, nádech prémiovosti, ale především nízkou spotřebu a celkem rozumné servisní náklady.

První dojem – konzervativní sympaťák
K týdenní zápůjčce od Auto ESA jsem měl k dispozici Audi A4 Avant ve vínové metalíze, která mimochodem autu náramně padne. „A4-řka“ z roku 2009 s doloženým původem z České republiky měla najeto poctivých 216 tisíc kilometrů a už v úvodu testu musím zmínit, že byste ji na to rozhodně netipovali. Náskok díky technice je prostě znát i po šesti letech mnohdy evidentně nešetrného zacházení a vůz tak ani dnes neztrácí glanc a auru prémiovosti. Nezáleží přitom, zda sedíte za volantem nebo se jen necháte vozit v příjemném tichu, ke kterému se ještě dostanu při detailnějším rozboru jízdních dojmů.



TIP: Aktuální nabídka vozidel Audi A4 Avant, r.v. 2009 - 2014 


Exteriér – dynamicky střižené kombi
O designu aktuálně dobíhající generace Audi A4 s továrním označením B8 bylo za 7 let existence modelu napsáno již hodně. Mnohým se líbí, jiným ne. Já osobně patřím mezi přívržence kulatých tvarů zakončených ostrými hranami, které před koncem minulého desetiletí přišly. „B8mička“ zároveň zmohutněla, ale oproti předchůdci působí i o mnoho dynamičtěji. Přední (značně agresivní) část upoutá v našem případě příplatkovými bixenonovými světlomety, které zdobí pásek čtrnácti LED diod pro denní svícení. U mladších modelů a příplatkových verzí zadních světel se „LEDky“ vyskytují i na zádi, kde plní funkci obrysových a brzdových světel. „A4-řka“ Avant působí přes své rozměry velice kompaktně, vyváženě a v jistých částech i velmi dynamicky. Rozhodně se tak nedá říct, že by v oblasti designu za mnohaleté působení na poli střední třídy jakkoliv ztrácela.

Interiér – na vlně luxusu
Svou tvář vůz neztrácí ani po usednutí do prostoru pro posádku. Jisté známky opotřebení jsou vzhledem k vysokému nájezdu kilometrů zcela na místě, ale slícování, kvalita použitých materiálů a celkový nádech prémiovosti se tak jako tak dostaví. Vše je přesně tam, kde byste to čekali a sžití se s vozem je skutečně otázkou chvíle. „Audina“ jednoduše i po mnohaleté existenci dělá, co má a přesně tak, jak dostala v Ingolstadtu za úkol. A nebýt dvou červených displejů, které se svou grafickou propracovaností řadí hluboko do minulého století, koncepční stáří generace B8 byste v interiéru ani nepostřehli. V tomto ohledu jsou neprémioví a většinou i mnohem mladší konkurenti ve stejné cenové kategorii skutečně pozadu.

Neurazí dokonce ani základní čalouněná sedadla, která za dobu svého fungování neztratila nic ze své tuhosti. Ta jsou zároveň posazena velmi nízko. Vystupování z vozu je tak sice o trochu náročnější, ale na dlouhých cestách ocení jejich umístění každý člen posádky. Koho ovšem A4 Avant nenadchne, jsou notoričtí stěhováci. Do zavazadelníku pojme v základním uspořádání 490 litrů, po sklopení pak naroste objem na průměrných 1430 litrů objem. Tyto hodnoty dvakrát neoslní, ale vzhledem ke zcela pravidelnému tvaru zavazadelníku nebyl v průběhu testu problém pohodlně naložit a odvézt většinu věcí.



Motor – kultivovaný premiant
Pohonné ústrojí v podobě vznětového agregátu 2.0 TDI CR 105 kW se na papíře vzhledem k 1595 kg těžkému autu netváří jako žádný závodník. A skutečně. Ani realita není jiná. Motor sice překvapí příjemným zátahem v relativně širokém spektru otáček (papírově 320 Nm v 1750 – 2500 ot./min.) a příjemně se nechá točit i za hranici čtyř tisíc, ale z „A4-řky“ žádného dravce jednoduše neudělá.

Čím ale motor v Audi překvapí, je kultivovanost a naprosto příkladné odhlučnění od všech typických nešvarů pohonných ústrojí TDI. Do generace B8 přišel motor s přímým vstřikováním paliva Common-rail a na jeho odhlučnění si u Audi dali skutečně záležet. Při klidné jízdě jej v interiéru prakticky neuslyšíte a motor je potřeba opravdu dost točit, aby o sobě dal vědět svým naftovým barytonem. Ani tak se ale nejedná o nic otravného, díky čemuž by byl jízdní komfort jakkoliv postihnut. Vzhledem k počtu ujetých kilometrů a přijatelné spotřebě paliva si motor odnáší opravdu dobré vysvědčení.



Když už byla řeč o spotřebě, ta se hýbe nejčastěji mezi 5 až 7 litry na 100 km. Při defenzivní jízdě si vůz řekne o necelých 5 litrů nafty na 100 kilometrů. Běžná jízda se v příměstském provozu odehrává za 7 a stejnou sumu na palubním počítači vykouzlí i rychlejší dálniční přesuny. V průběhu testu jezdila „A4-řka“ s průměrnou spotřebou 6,8 litrů na 100 km, což vzhledem k častému městskému popojíždění a mnou neustále vypínanému systému Start/Stop považuji za přijatelnou hodnotu.

Jízda – tiše, prosím
Jízda s Audi A4 Avant je přesně taková, jakou by mnozí očekávali. Automobil není přehnaně komfortní, ale je příjemně tuhý a zároveň klidný a vyvážený, což napomáhá vysoké úrovni komfortu. I první nastartování zasunutím klíče do spínací skříňky vzbudí respekt. Testovaný automobil totiž disponoval již zmiňovaným systémem Start/Stop, který v sobě zahrnuje silnější startér a alternátor, takže i ranní startování TDIčka bylo bleskurychlé a velmi kultivované. Spojka je velice příjemná a tak akorát tuhá, přičemž poskytuje dostatek citu levé noze. Potěší rovněž kratší dráhy převodových stupňů manuální šestistupňové převodovky a bystřejší postřehnou i nepříplatkový hydraulický posilovač řízení s velmi dobrou zpětnou vazbou a příjemně strmé řízení. Nic z toho není rozhodně dokonalé, ale i po statisících najetých kilometrů je vše přesně takové, jaké být má.

„A4-řka“ je prostě tak skvěle sladěná, až je svým způsobem skoro nudná a při jízdě jen pohrdavě hltá další porce ujetých kilometrů. Je ale přesně tak nudná, aby vás svým charakterem neskutečně bavila, protože dělá všechno přesně dle očekávání.


Video - Audi A4 Avant 2009

Dostat vůz ve snaze o sportovní jízdu na limit při není samozřejmě nic těžkého a nemalou vinu na tom nesou i (u Audi tolik oblíbené) „balóny“, tedy pneumatiky s vysokým profilem. Testovaný vůz měl na šestnáctipalcových ráfcích z lehkých slitin obutý rozměr 225/60, který jízdnímu pohodlí notnou dávkou sice přispívá, ale na zážitek z ostřejších průjezdů zatáčkami lze rovnou zapomenout. Přesto se „A4-řka“ Avant nechová vůbec špatně. Nástup typické nedotáčivosti je zcela plynulý a velmi dobře čitelný a vůz se chová spíše neutrálně. Nutno tak zmínit, že oproti předchozí generaci ušel testovaný model v oblasti jízdních vlastností pořádný kus cesty.

Asi nejzásadnější změnou je uložení přední pětiprvkové nápravy z hliníkových slitin, která byla posunuta o 154 mm vpřed. Jízda tak díky lepšímu rozložení hmotnosti působí mnohem dospělejším a plavnějším dojmem a „B8-ička“ už rozhodně není vozem, který by uměl jezdit pouze rovně. Konec konců s jakou noblesou a až nečekaným elánem se Audina vrhá do horských zatáček, zjistíte i z přiloženého videa. Sportovní pocit se ale za volantem tohoto naftového kombíku samozřejmě nedostaví a při jízdě na limitu tak máte spíš pocit, jako by vůz říkal: „Dobře, tak teď sis zasportoval, vidíš, že to umím, ale moc na to nejsem.“. Ani tak to však není díky strmému řízení bez vůlí a příjemně tuhému hydraulickému posilovači vůbec špatná zkušenost.



Většinu času ale A4 Avant stejně nakonec stráví na dálnicích a silnicích prvních tříd, kde hraje prim výtečné odhlučnění, které výrazněji slábne až v rychlostech nad 180 km/h, a pohodlný podvozek s hliníkovými nápravami. Ten sice jevil známky jistého opotřebení, které o sobě dávaly vědět především svým akustickým projevem, ale svou funkci plnil stále výborně. Ani fakt rostoucího aerodynamického hluku ve vysokých rychlostech není vzhledem k relativně nízké maximální rychlosti okolo 210 km/h vůbec špatný.

Vůz svým charakterem nijak nevybízí řidiče k bláznivému porušování dopravních předpisů a preferuje spíše pohodlné a klidnější přesuny ustáleným tempem. „A4-řka“ je tak zkrátka i po mnoha najetých kilometrech velmi pohodlný a tichý společník, ve kterém se příjemně cestuje a řidič ani posádka nejsou po delší cestě výrazně unaveni.



Závěr – své peníze skutečně ucítíte
Týden strávený s vozem Audi A4 Avant 2.0 TDI CR byl pro mě nečekaně příjemným zážitkem. Vůz svou rozvážností a vyrovnaným vystupováním působí velmi elegantně a i po letech prémiově. Navíc vzhledem k mnoha shodným koncernovým dílům a snadné dostupnosti servisu se koupě končící generace A4 ukazuje jako velmi výhodná volba nejen pro ty, kteří hledají image dražších vozů za skutečně přijatelnou cenu. Ta v současnosti u stále ještě aktuální generace B8 začíná na zhruba 250 000 korunách a to jsou vzhledem ke kvalitám a relativně vysoké spolehlivosti vozu opravdu zajímavé peníze.

Klady
+ Příjemný a hodnotný interiér
+ Klidná a tichá jízda
+ Strmé řízení
+ Přesné řazení
+ Hydraulický posilovač
+ Skvěle zvládnutá ergonomie vnitřního prostoru
+ Velikost zpětných zrcátek
+ Image
+ Pohodlný podvozek

Zápory
- Vyšší cena autorizovaného servisu
- Cena originálních dílů
- Zastaralá grafika info displejů
- Obtížnější nastupování
- Průměrný zavazadlový prostor

Technické údaje - Audi A4 Avant (B8), rok 2009, motor 2.0 TDI CR/105 kW
Objem motoru: 1998 ccm
Druh motoru: Vznětový přeplňovaný (Common-rail)
Maximální výkon: 105 kW / 143 koní / 4200 ot./min.
Maximální točivý moment: 320 Nm / 1750 - 2000 ot./min.
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 208 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,6 s
Udávaná spotřeba město: 7,4 l/100 km
Spotřeba mimo město: 4,6 l/100 km
Kombinovaná spotřeba: 5,4 l/100 km
Spotřeba během testu: 6,8 l/100 km
Objem nádrže: 65 l
Provozní hmotnost: 1595 kg
Délka / šířka / výška: 4703 / 1826 / 1436 mm
Rozvor: 2808 mm
Zavazadelník: 490 / 1430 litrů

Cena vozu k 15.7.2015: 268 000 Kč
 

Vůz zapůjčil autobazar Auto ESA

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Martin Müller

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

849 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč