Test ojetiny: Alfa Romeo 147 - levná a bláznivá

Hatchback Alfa Romeo 147 zaujme na trhu s ojetými vozy jak cenou, tak jízdními vlastnostmi. Pověst vyšší poruchovosti dělá z tohoto modelu auto cenově dostupné i mladým, začínajícím motoristům a výborný podvozek spolu se živými motory zaujme sportovněji založené řidiče.

Model 147 trpí stejně jako další modely italské automobilky Alfa Romeo špatnou pověstí těchto vozů. Ta plyne ze zvýšené poruchovosti, jenže za ní často stojí nesprávně nebo nedostatečný servis. Alfa Romeo 147 je zkrátka náročnější na servis, a pokud chcete, aby vůz jezdil, je nezbytně nutné důsledně dodržovat všechna doporučení výrobce, používat jen určený motorový olej a to i přes jeho vyšší cenu, rozvody měnit dokonce dříve a rozhodně na údržbě vozu nešetřit. Právě třeba snaha uspořit pár korun třeba volbou jiného motorového oleje nakonec vede k fatálním problémům.


Z výše uvedeného plyne, že najít na trhu ojetin vůz v dobrém stavu není zase tak jednoduché. Situaci navíc značně komplikuje obtížné prověřování servisní minulosti vozidel kupovaných od neznámých majitelů. I proto se mnozí motoristé jinak designově velice povedené Alfě Romeo 147 vyhýbají. Právě nadčasový vzhled je jedním z velkých plus tohoto automobilu. Pokud ale usednete za jeho volant, odhalíte další klady. K nim patří výborné jízdní vlastnosti, které vhodně podtrhují temperament auta, zejména ve spojení se silnější pohonnou jednotkou. Turbodiesely jsou skutečně úsporné a proti benzinovým motorizacím se systémem Twin Spark i servisně méně náročné.

Naopak k minusům se řadí kromě již zmiňované náročnější údržby a vyšší poruchovosti i malý zavazadlový prostor. Jeho objem 280 litrů opravdu představuje zklamání. Ani na zadních sedadlech není místa na rozdávání a tak bude model 147 vhodný spíše pro ty, co cestují v drtivé většině případů maximálně ve dvou. V případě třídveřového provedení navíc musíte počítat s obtížnějším přístupem k zadním sedadlům. Proto je lepší zvolit pětidveřový hatchback.

Řidiče potěší příjemné ovládání s pocitem jistoty už po ujetí pár metrů. Do rukou skvěle padnoucí věnec volantu i celkem přesné řazení. Interiéru vyloženě sluší designově zdařilá palubní deska i výrazná přístrojová kaplička. Uvnitř vozu se sportovní duch nezapře a je jen dobře, že tento pocit dokáže Alfa Romeo 147 na silnici proměnit v realitu. Pokud se ale necháte unést, zejména v případě benzinových motorů počítejte s tím, že to pocítí i vaše peněženka.

To platí i pro nejslabší benzinovou motorizaci s přídomkem ECO, která je sice o něco úspornější, ale to platí jen pokud pojedete na spotřebu. Navíc tato šestnáctistovka o výkonu 77 kW nemá tolik sil, takže se stejně lepší zvolit její silnější provedení o výkonu 88 kW. U motoru 2.0 16V s výkonem 110 kW už můžete počítat s opravdu živým svezením. Jen pozor na převodovku Selespeed. Řazení pod volantem možná bude lákat, ale v praxi je tato převodovka pomalá a navíc z hlediska poruchovosti citelně rizikovější než do modelu 147 montovaný povedený manuál.

Vrchol představuje sportovně laděné provedení GTA s legendárním benzinovým šestiválcem 3.2 V6/184 kW (Busso) a excelentním zvukem. Dnes je však tato verze už ceněný sběratelský kousek, takže se připravte na odpovídající cenu. Pokud se podíváme na opačnou stranu nabídky pohonných jednotek, logicky zde najdeme turbodiesely. Zájemci o tyto motory mohou volit dokonce z devíti agregátů! Ty však přicházely na trh postupně. Alfa Romeo 147 se vyráběla od roku 2000 do roku 2010 a první dva roky pouze s jediným turbodieselem. Tím je 1.9 JTD/85 kW.

V roce 2003 rozšířily nabídku turbodiesely 1.9 JTD o výkonech 74 a 93 kW. V roce 2001, kdy se na trhu objevilo pětidveřové provedení, dostala „stočtyřicetsedmička“ další naftový motor, a to 1.9 JTD/103 kW. Mezi lety 2004 a 2008 pak vůz dostal dalších pět turbodieselů: 1.9 JTD/100 kW, 1.9 JTDm/85 kW, 88, 110 a 125 kW. Turbodiesel někdy trápí vadné vstřikovače nebo váha vzduchu, někdy se objevují i problémy s turbem.

„Benzinové motorizace Twin Spark zase může potrápit nepravidelný běh, za což většinou mohou špatné zapalovací svíčky, které tu jsou vždy dvě na válec,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Mnohdy se u těchto motorizací objevuje také nadměrná spotřeba oleje. Známé jsou i případy přetrženého rozvodového řemene (u benzinových i naftových motorů) či potíže s mazáním (zejména benzin), což je většinou důsledek nepoužívání předepsaných olejů Selenia, jež mají velkou tepelnou odolnost.

„Časté jsou vůle v silentblocích předního příčného stabilizátoru, které prozradí typické vrzání při otáčení kol do plného rejdu. Vyskytují se ale i vůle v ramenech přední nápravy,“ říká zástupce AAA AUTO. Narazit můžete i na vůz potýkající se s problematickou elektronikou. „Zejména u silnějších motorizací dobře prověřte stav brzd. Někdy jsou nadměrně opotřebené nejen brzdové destičky, ale i kotouče, což může mít za následek i jejich kroucení,“ dodává Jindřich Topol z AAA AUTO. Pořízení modelu 147 vyžaduje důkladnou přípravu a kontrolu vozu. Ojetin je na trhu dostatek, takže rozhodně není důvod nákup uspěchat.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč