Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi - svěží vítr do plachet

vloženo

Před příchodem druhé generace dostává současný Qashqai na sklonku svého života zcela novou vznětovou pohonnou jednotku z dílen Renaultu, která z něj dělá stále žádané zboží. Jak si vedl Qashqai s novým srdcem na trati dlouhé přes tisíc kilometrů a jak se choval na německých dálnicích?

Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi - svěží vítr do plachet

Nissan Qashqai je úspěšný, jelikož již v létě loňského roku sjel z výrobních pásů miliontý kus dosud vyráběné první generace. Před příchodem druhé generace dostává Qashqai zcela novou vznětovou pohonnou jednotku z dílen Renaultu. Kromě nové pohonné jednotky se testovaný Qashqai mohl pochlubit i asistenčním systémem AMV (Around Vehisle Monitoring), který je standardně dodáván s výbavou I-Way a Tekna. Systém ulehčuje parkování, jelikož zobrazuje na displeji polohu vozu z ptačí perspektivy. AVM využívá obrazy čtyř kamer umístěných uprostřed loga v masce chladiče, v krytech vnějších zpětných zrcátek a v zadním výklopném víku. Na displeji je zároveň zobrazován tradiční pohled ze zadní parkovací kamery nebo z pravé boční kamery, přičemž mezi nimi lze přepínat pomocí tlačítka Camera. Samotný systém funguje znamenitě a zabraňuje například poškrábání litých kol o obrubník. Bohužel displej je na středovém panelu umístěn příliš nízko a za slunečných dní je velmi špatně čitelný.

Letecká záležitost
Přeplňovaná vznětová šestnáctistovka dCi s výkonem 96 kW (130 koní) vyplňuje mezeru mezi základní 1.5 dCi/81 kW a vrcholnou 2.0dCi/110 kW, přičemž patnáctistovka je k dispozici pouze v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Dvoulitr naopak již koupíte pouze s šestistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Nová šestnáctistovka dCi je výhradně spojena s manuální šestirychlostní převodovkou a standardně s pohonem předních kol (pohon všech kol však lze zvolit za příplatek 50.000 Kč). Šestnáctistovka dCi má výrazně lepší dynamiku než patnáctistovka a je zároveň úspornější. K charakteru tohoto SUVéčka se 1.6 dCi náramně hodí.

Moderní diesel se honosí dlouhým vývojem, který automobilku stál 230 milionů eur a v průběhu kterého bylo zaregistrováno na 30 patentů. Jedna-šestka dCi má podčtvercový tvar, který kopíruje současné trendy konkurence. Krátkozdvihová 1.6 dCi je vybavena zpětným vedením recirkulovaných výfukových plynů, které jsou navraceny neobvykle před turbodmychadlo. Při volnoběžných otáčkách není motor téměř slyšet (ještě lepšího odhlučnění se však 1.6 dCi dočkala ve Scénicu). Přestože 1.6 dCi je oproti vrcholnému dvoulitru dCi o 14 kW slabší, chlubí se shodným točivým momentem (320 Nm), který je navíc dostupný již v 1750 ot./min. (o 250 ot./min. níže než u 2.0 dCi). V praxi tak 1.6 dCi nejede pocitově o nic hůře. Do otáček jde ochotně a vytáčí se stejně lehce jako benzínové přeplňované motory. Přísun síly je pozorovatelný zhruba od čtrnácti-set otáček, přičemž to nejlepší předvádí po překročení 2.300 ot./min. Tah motoru je ve vyšších otáčkách doslova úžasný a nevadne ani v druhé polovině otáčkoměru. Pokud budete předjíždět, můžete u tohoto agregátu podřadit klidně o dva rychlostní stupně a vystřelit vpřed, což není u dieselů zrovna běžné. Při 160 km/h točí motor 3100 ot./min.

Ač nejsem příznivcem vznětových motorů, šestnáctistovka dCi mě nadchla již při testu Renautlu Scénic 1.6 dCi. Abych ověřil úspornost této nové pohonné jednotky, najezdil jsem s ní za čtyři dny přes 1000 km. Po Praze jsem ujel více než 250 kilometrů s průměrnou spotřebou 5,9 l/100 km. Stejnou porci kilometrů jsem ujel i mimo město po okresních silnicích první, druhé i třetí třídy. Výsledek byl doslova famózní, palubní počítač ukázal hodnotu 4,2 l/100 km. Zbývající kilometry připadají na české a německé dálnice. S vozem jsem vyrazil z Prahy přes Rozvadov do Regensburgu a zpět. V Česku jsem udržoval rychlost mezi 130-170 km/h podle hustoty dopravy a za hranicemi mezi 150-180 km/h. Na téměř 600 km dlouhé trase si 1.6 dCi řekla o přísun 6,4 l/100 km, což považuji vzhledem k vysokému rychlostnímu průměru a přejezdu dvou ucpaných měst za velmi dobrý výsledek. V praxi lze při pohodové jízdě jezdit v průměru kolem pěti litrů na sto kilometrů.

Hlavně komfortně
Nissan Qashqai je vcelku stabilní i při vyšších rychlostech, přesto nesmíte zapomínat na vyšší stavbu karoserie, vyšší světlou výšku (188 mm), komfortnější podvozek a nepříliš přesné řízení. Na okreskách Qashqai má nejraději pohodové tempo, řezání zatáček není jeho velkou zbraní. Qashqai v Německu předvedl, že umí uhánět 180 km/h kopec-nekopec, a že v těchto rychlostech funguje stále dobře. Není tak stabilní, jako nižší sedany a v obloucích jistý, přesto jízda s ním není vyloženě nepříjemná. Motor je nejsilnější zbraní vozu. Poskytuje dostatečnou dynamiku za minimální peníze vydané za pohonné hmoty. Při českém dálničním maximu (130 km/h) funguje Qashqai znamenitě a bez výhrad. Jízda s ním je velmi příjemná. Větší náklony karoserie spolu s nepřesným řízením a sedadly s nedostatečným bočním vedením odradí zaručeně každého od rychlých průjezdů zatáček. Brzdy navíc vyžadují více síly.

Stále má co říct
Ani po pěti letech na trhu nemá a nebude mít Nissan Qashqai nouzi o zákazníky, což dokazují i statistiky prodejnosti (Qashqai je po Škodě Yeti a Hyundai ix35 třetím nejprodávanějším vozem ve své kategorii). Nissanu Qashqai pomohla na konci roku 2009 modernizaci, přičemž mu další svěží vítr do plachet přináší dnes testovaná 1.6 dCi, která je famózní pohonnou jednotkou (na rozdíl od ostatních dieselů v nabídce u ní lze volit mezi pohonem předních nebo všech kol). Zájem zákazníků je stále velký i přes zastaralý interiér.


(plusy)
motor (kultivovanost a úspornost)
komfortní odpružení
plnohodnotné rezervní kolo
cenová politika

(mínusy)
kratší sedáky
odhlučnění zadních kol
řízení

Technické údaje Nissan Qashqai1.6 dCi/96 kW
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1598 ccm
Výkon: 96kW(130k)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 320Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,3 s
Spotřeba - kombin.: 4,5 l/100 km
Spotřeba - město: 5,5 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  3,9 l /100 km
Objem pal. nádrže:  65 l
Délka/šířka/výška: 4330/1780/1615 mm
Rozvor: 2630 mm
Zavazadelník: 410 l
Provozní/celková hmotnost: 1498/2085 kg
Základní cena: 379.000 Kč (1.6i/86 kW, Visia)
Cena test. modelu od: 498.000 Kč (1,6 dCi/96kW, Visia)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Nissan

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi - svěží vítr do plachet Fotografie k článku Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi - svěží vítr do plachet Fotografie k článku Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi - svěží vítr do plachet Fotografie k článku Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi - svěží vítr do plachet Fotografie k článku Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi - svěží vítr do plachet Fotografie k článku Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi - svěží vítr do plachet Fotografie k článku Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi - svěží vítr do plachet Fotografie k článku Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi - svěží vítr do plachet Fotografie k článku Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi - svěží vítr do plachet Fotografie k článku Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi - svěží vítr do plachet Fotografie k článku Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi - svěží vítr do plachet Fotografie k článku Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi - svěží vítr do plachet Fotografie k článku Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi - svěží vítr do plachet Fotografie k článku Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi - svěží vítr do plachet Fotografie k článku Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi - svěží vítr do plachet Fotografie k článku Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi - svěží vítr do plachet Fotografie k článku Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi - svěží vítr do plachet
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

25.03.2017
Automobilka Tesla ruší produkci svého Model S 60 a 60 D a půjčuje si u investorů! Má snad málo peněz?
24.03.2017
Na Volkswagen e-Golf stačí milion, nově dojede až 200 km
24.03.2017
Renault Alpine A110 s motorem 1.8 Turbo a výkonem 252 koní
23.03.2017
Seat bude mít dvě nová SUV, Aronu menší než Atecu a také větší sedmimístné SUV
23.03.2017
Test ojetiny: BMW 520i (E60) – rozumný základ
22.03.2017
Nový Golf GTI Performance má 245 koní a cenu 745 900 Kč
21.03.2017
Audi S4 a S4 Avant v prodeji, připravte si minimálně 1,6 milionu
21.03.2017
Jeep Compass se dokáže ve verzi Trailhawk plazit i po zdi
20.03.2017
Test: Kia Optima SW GT - tvrdý oříšek
19.03.2017
3 nejbrutálnější kombi letošní Ženevy s dynamikou supersportů
19.03.2017
Lexus a Porsche jsou nejméně problémové, Fiat naopak propadák
18.03.2017
3 nejzajímavější kombi letošní Ženevy, která vás nezruinují
17.03.2017
Mitsubishi Eclipse Cross bude soupeřit s novou Škodou Yeti
16.03.2017
Test ojetiny: Opel Corsa 1.0 Turbo ecoFLEX – tvrdý hráč, či dámská hračka?
15.03.2017
Žádné překvapení - českým Autem roku 2017 je Škoda Kodiaq
14.03.2017
Bentley Mulsanne Hallmark Series by Mulliner - individuální luxus
14.03.2017
S Nissanem Juke v limitované edici Fun Edition budete zaručeně FUN
13.03.2017
Máte rádi modrou barvu? BMW na Vás myslí a přichystalo pro řadu 6 limitovanou edici M Sport
13.03.2017
Test: Peugeot 3008 GT - otestovali jsme auto roku 2017, je vážně dobré
12.03.2017
Suzuki Swift nové generace může zatopit Škodě Fabii, předpoklady pro to má