Test: Mitsubishi Outlander PHEV - 52 kilometrů s nulovou spotřebou benzínu

30. 04. 2015
Sdílet článek

Outlander PHEV je velmi zajímavým vozem. Má celkem tři motory, disponuje pohonem všech kol a nemá klasickou převodovku. Jeho hlavní výhodou jsou na krátkých vzdálenostech téměř nulové náklady na palivo. S Outlanderem PHEV stačí každých padesát kilometrů zajet k nabíjecí stanici či ho připojit do elektrické zásuvky a téměř se obejde bez benzínu.

Japonská automobilka se třemi diamanty ve znaku před lety disponovala skvělými automobily a dařilo se jí prodávat slušné množství vozidel. Na jedné straně stál sportovně pojatý Lancer Evolution, na opačné pak Pajero uspokující široké spektrum zákazníků. Marketing postavený na věčném souboji se Subaru Imprezou WRX STI nebyl od věci a automobilce dodával punc vyjímečnosti. Jednoho dne se však Mitsubishi rozhodlo, že EVO nebude mít nástupce a obrátí kormidlo jiným směrem. Sázka na crossovery se zdála být logickým krokem, ale prodeje modelů s diamanty ve znaky ztratily lesk. To se však pomalu mění a prodeje vozů Mitsubishi začínají rapidně stoupat. Může za to nová generace na asijských trzích oblíbeného pick-upu L200, omlazeného Outlanderu a dlouhodobě populárního modelu ASX. Velmi zajímavým a v Evropě dobře prodávaným počinem v nabídce je plug-in hybrid Outlander PHEV, který se vyrábí druhým rokem.


Co je zač?
Outlander PHEV je plug-in hybrid, stejně jako Opel Ampera nebo Toyota Prius Plug-in. V praxi se jedná o křížence hybridního vozu a elektromobilu. Když dojde energie dodávaná z baterií, vůz se nezastaví a pokračuje díky spalovacímu motoru dále. Outlander PHEV se dá stejně jako klasický elektromobil nabít ze zásuvky (ze sítě to trvá přibližně pět hodin) a podle údajů výrobce zvládne ujet 52 km čistě na elektřinu a to až rychlostí 120 km/h. Většina lidí tak zvládne přes týden používat Outlander jako elektromobil. I při jízdě na benzin dokáže Outlander zároveň vyrábět elektřinu, takže většinou se oba typy pohonu neustále doplňují a prolínají. Auto tak umí jet na benzin a zároveň dobíjet baterii. Tlačítko SAVE uchovává současnou kapacitu a spouští se benzínový motor za pomoci elektromotorů. Díky tlačítku Charge lze spustit řežim, kde benzínový motor vůz nejen pohání, ale nabijí baterie.

Prostě jiná moderna
Karoserie Outlanderu se nemusí líbit zrovna každému. Její rozporuplné tvary nedoznaly v případě hybridní verze žádných výraznějších změn. Jediným odlišením jsou čiré zadní světlomety a dvě víčka nádrže, každé na jedné straně karoserie. Vlevo se tankuje benzín, na pravé straně pak "šťáva" do baterií. Karoserie doznala snížené světlé výšky o tři centimetry (190 mm) a změněno bylo i vedení výfukového potrubí.



Materiály ze staré japonské školy
Po otevření dveří u rozmlsanějších a náročnějších motoristů nastává v případě Outlanderu zklámání. Kabina nepůsobí příliš moderně a celkově evokuje vozy Subaru před pěti, šesti lety. Neoslní grafika přístrojů, použité materiály ani provedení jednotlivých ovladačů. Palubní deska působí nejednotným dojmem, není sladěná tak, jak bychom si u vozu této cenové kategorie představovali. Navíc po stránce ergonomie máme několik připomínek. Řada ovladačů je zbytečně komplikovaná a některé dokonce se schovávají před zrakem řidiče. Centrální dotykový displej není zrovna nejrychlejší a jeho ovládání je zbytečně komplikované. Proklikat se k údajům hybridního pohonu vyžaduje minimálně tři kliky a dostatečnou trpělivost, než se požadované informace na displeji objeví. Palubní počítač ukazuje jak dojezd na elektřinu, tak na benzin a informuje o zbývajícím množství obou typů paliv.

Lepší situace panuje v případě sedadel. Ty sice nemají kdovíjak dlouhé sedáky, ale ve všech sledovaných parametrech nezaostávájí za konkurencí. Zástavbou akumulátorové sestavy Outlander přišel o náhradní kolo a třetí řadu sedadel, ale z reálného objemu baterie ukrojily pouze 14 litrů prostoru pro batožinu. Zůstala dokonce dvojitá podlaha, pod níž se umisťují vodiče s koncovkami pro dobíjení. Využitelný objem činí 463 litrů a je s ohledem na dělené a do roviny sklápěné opěráky zadních sedadel plně dostačující.



Tři motory
Pod kapotou Outlanderu tepe dvoulitrový zážehový čtyřválec Mivec o výkonu 89 kW, jemuž pomáhají dva třífázové elektromotory, přičemž každý z nich poskytuje výkon 60 kW a zajištuje pohon jedné nápravy. A právě elektromotry dělají z Outlanderu "elektrickou" čtyřkolku. Na přední nápravě je instalován elektromotor s točivým momentem 137 Nm a na zadní ose pak s točivým momentem 195 Nm. Převodovka má pouze jediný převod a k motoru se připojuje prostřednictvím vícelamelové mokré spojky. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 170 km/h, to aby se nepoškodily elektromotory. Outlander PHEV dokáže zrychlit na 100 km/h za jedenáct sekund, v praxi však zrychlení (při plně nabitých bateriích) je daleko působivější.  U voliče pohonu našly své místo dvě tlačítka, kterými lze buď elektrickou energii šetřit (SAVE) nebo dobíjet baterie spalovacím motorem (CHRG).



Jako v tramvaji
Jízda s nabitým Outlanderem PHEV je velmi příjemná. Žádné startování spalovacího motoru, žádné otáčení klíčkem. Pouze zvolíte pohon dopředu nebo dozadu a můžete stlačením plynového pedálu téměř bezhlučně vyrazit. Až do 120 km/h se lze pohybovat tiše bez zásahu benzínové pohonné jednotky pod kapotou. Zrychlení není špatné a zvuk elektromotorů připomíná při zrychlení rozjíždějící tramvaj. V momentě, kdy stlačíte plynový pedál razantně až k podlaze, přichází na řadu zapojení spalovacího motoru do procesu, což je projeví narušením klidu. Pokud energii v bateriích vypotřebujete, nic se neděje a v cestě za cílem pokračujete na benzín, přičemž elektromotory neustále pomáhají. To je velmi příjemné, jelikož dvoulitr nedisponuje vzhledem k hmotnosti vozu zrovna závratným výkonem. Překvapilo nás, jak v praxi dobře vůz funguje. Energie v bateriích nám po Praze vystačila vždy na téměř na padesát kilometrů. Příjemná se ukázala být i jízda po dálnici. Jelikož jsme každý den pravidelně Outlander PHEV dobíjeli, najeli jsme na 45 litrovou nádrž (ano, je oproti běžné verzi o 15 litrů menší) najeli 800 kilometrů. Outlander PHEV se neztratí ani v lehčím terénu, kde vyniká solidními nájezdovými úhly (22,5 stupně vpředu i vzadu). Na silnici pak podvozek působí pevně a je o něco tvrdší, než bychom čekali, ale v praxi je cestovní komfort srovnatelný s hybridními vozy.



Lepší, než jsme čekali
Po týdnu stráveným za volantem Outlanderu jsme se všichni v redakci shodli na tom, že je to výborný a v praxi použitelný vůz, který však zejména v Česku sráží vysoká pořizovací cena (1 252.850 Kč). To však nevadí díky úlevám nizozemcům, kteří po tomto voze doslova šílí a kupují ho téměř hromadně. V Česku zvyšuje cenu fakt, že plug-in Outlander je dostupný pouze v nejvyšší výbavě Instyle.

Outlander PHEV se hodí pro všechny, kteří přes týden dojíždějí za prací desítky kilometrů a přes víkend vůz chtějí používat bez výraznějších omezení pro rodinné výlety či cestu na vzdálenější chalupu. Úplně nejvíce ho ocení všichni, kteří mají za rohem rychlonabíjecí stanici. Na krátkých cestách je PHEV elektromobilem a na dlouhých se chová jako klasický hybrid. Oproti čistým elektromobilům tento vůz dává smysl a nepřináší celou řadu omezení.

Plusy
+ využitelnost v praxi
+ design přídě
+ použitá technologie
+ rychlost nabíjení
+ zachování jízdních vlastností

Mínusy
- pořizovací cena
- vyšší hmotnost
- málo dobíjecích rychlostanic


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

701 800 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč