Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně

vloženo

Stylový prcek, co pobaví a přitom si kromě vstupní investice nežádá mnoho. Tak přesně takový je vznětový Mini ONE, který jsme týden testovali ve městě, mimo něj ale i na dálnici. Jaké jsou naše dojmy z kultovního modelu, který pohání nová vznětová patnáctistovka od BMW?

Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně

Aktuální generace MINI je nejen o 98 mm delší než její předchůdce, ale také se může pochlubit mnohem bohatší výbavou. Již v základním provedení nechybí kromě jiného stabilizační systém DSC, šest airbagů, systém kontroly tlaku v pneumatikách, posilovač řízení, klimatizace, funkce Auto Start/Stop, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka či rádio se zdířkami USB a AUX-IN. V daném segmentu je výjimečnou standardní výbavou servisní paket MINI Service Inclusive L, který zahrnuje zdarma provádění údržbových a servisních prací po dobu 5 let nebo do ujetí 50 000 km.


Pod kapotou modelu Mini One můžete mít s přeplňovanou žážehovou tříválcovou dvanáctistovku o výkonu 55 nebo 75 kW. O pohon výkonnější verze Mini Cooper se pak stará přeplňovaná patnáctistovka o výkonu rovných sto kW. Ostřejší verzi Mini Cooper S pak pohání čtyřválcový dvoulitr o výkonu 141 kW. Gurmánskou specialitkou je pak ostrá varianta John Cooper Works s dvoulitrem naladěným na 170 kW. Nejdostupnější vznětovou verzí je námi testovaný Mini One D s tříválcovou vznětovou patnáctistovkou pod kapotou. Ta produkuje výkon 70 kW, přičemž slibuje zázračnou spotřebu paliva 3,4 l/100 km v kombinovaném cyklu. Silnější patnáctistovka o výkonu 85 kW si bere podle výrobce o pouhý 0,1 l/100 km nafty více, ale v praxi je o více než padesát tisíc dražší. Výkonné verzi Mini Cooper SD je vyhrazen dvoulitrový čtyřválec o výkonu 125 kW, který by měl jezdit za rovné čtyři litry nafty.



Ale zpět k námi testovanému tříválcové patnáctistovce. Zajímalo nás, zda je možné Mini ONE D dokáže jezdit za udávaných 3,4 l/100 km. Týdenní zkušenosti nám potvrdili, že to možné je, ale jízdu si vůbec neužijete. Při jízdě na spotřebu si budete připadat jako důchodce hledajícího doktora nebo nákupní středisko. Pokud přece jen toužíte dosahovat abnormálně nízkých hodnot spotřeby, vyražte za město a na okresních silnicích se pohybujte rychlostí 70 až 80 km/h. Odměnou Vám bude spotřeba 2,5 l/100 km. Dlouhodobě však v praxi lze jezdit za 4,5 l/100 km, přičemž se nebudete muset nějak extra omezovat. Ve městě jsme jezdili za 5,3 l/100 km a to jsme Miniho nijak zásadně nešetřili. A nejlepší na tom je, že pokud pojedete hlava nehlava a budete z vozu ždímat maximum, vždy se vejdete do sedmi litrů.



Musíme přiznat, že vznětového tříválce jsme se obávali. Reálné zkušenosti nás však mile překvapily. Vibrace i hluk se podařilo konstruktérům potlačit. Že se jedná o diesel, poznáte pouze při volnoběžných otáčkách, kdy sporadicky dochází k jemnému chvění. S vozem se velmi snadlo rozjíždí, spojka zbírá progresivně a přes skromný zdvihový objem je vždy k dispozici dostatek síly. V pohodě tak můžete cestovat rychlostí 160 km/h po dálnici. Jízda i touto rychlostí je přirozená, hluk snesitelný a podvozek stabilní. Oproti minulé generaci je zde vidět znatelný posun. Mini už prostě není vyloženě mini, ale dosplěné auto.



K faktu úspornosti přispívá celá řada aspektů. Jedním z nich jsou obuté pneumatiky se sníženým valivým odporem o rozměru 175/65 R15. A právě použité ECO pneumatiky nejvíce ovlivňují chování Miniho. Pneumatiky na suchém asfaltu při trochu svižnější jízdě neustále pískají, na mokrém pak extrémně kloužou a jízda připomíná pohyb po zasněžené vozovce. Z toho pramení fakt, že ostřejší jízda je na úzkých a klouzavých pneumatikách vcelku zábavná. Kombinace neutrálního podvozku a stále slušného řízení je vstupenkou do zábavnýho parku. Jízda na hraně se odehrává v stále přijatelných rychlostech a podvozkově tomuto vozu nelze nic vytknout. V zatáčkách je mrštný a spolehlivý, přičemž na nerovnostech z Vás nevyklepe duši.

Za testovaný model Mini One D zaplatíte 514 800 Kč. Levněji pořídíte pouze Mini One s benzínovou dvanáctistovkou (od 416 000 Kč). Za půl milionu tedy získáte stylový automobil, který bude jezdit úsporně a neztratí se ani na delších trasách. Problém mu nedělají dokonce ani dálnice.

Plusy
+  spotřeba paliva
+ ovladatelnost a zábavnost
+ kvalita použitých materiálů
+ na vznětový tříválec kultivovaný projev

Mínusy
- vyšší pořizovací cena


Petr Šikl (text+foto)

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně Fotografie k článku Test: Mini ONE D - stylovka, co jezdí levně
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.07.2017
Opel Insignia GSi - nástupce OPC oficiálně
20.07.2017
Test: Mitsubishi ASX - poslední mohykán
19.07.2017
Mercedes-Benz má pick-up, je to převlečená Navara
17.07.2017
Test: Honda Civic 4D - jak jezdí sedan a v čem je lepší?
15.07.2017
Hyundai i30 Fastback je realitou - po krku půjde Octavii
11.07.2017
Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo
10.07.2017
Test: Volkswagen Golf GTD - když chcete hodně jezdit
07.07.2017
Nový Ford Tourneo Custom rozmazlí až devět osob
06.07.2017
Test ojetiny: Opel Astra GTC 2.0 CDTI - nenápadná krasotinka
05.07.2017
Všechno černé - to jsou nové edice Black Fire určené pro BMW X5 M a X6 M
03.07.2017
Na Škodu Karoq zatím půl milionu korun nestačí
02.07.2017
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid stojí dost přes milion
01.07.2017
Škoda Citigo prošla modernizací, stále je nejlevnějším modelem s automatizovanou převodovkou
30.06.2017
Porsche 911 GT2 RS. Známe technická data!
30.06.2017
Hyundai i30 kombi má české ceny, v základu je dražší než Octavie
29.06.2017
Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou
28.06.2017
Nový Seat Arona je Ibizou na chůdách
27.06.2017
Nové BMW X3 představeno, prošlo dietou a může vonět
26.06.2017
Test: Kia Soul 1.6 T-GDI - odlišný živočich
24.06.2017
Velké překvapení přichystal Peugeot, který nabídne Pick Up