Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš

vloženo

Není už nejmenší, dostal pět dveří, v pohodě pojme rodinu, pod kapotou tepe diesel a podle všeho umí být stále motokárou. Může tohle být ještě vůbec MINI, jak si ho pamatujeme?

Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš

Doba se mění a vyvíjí. Nic není tak, jak bývalo. To platí i pro auta. Každý nový model je "lepší" a lépe reaguje na aktuální požadavky zákazníků. To platí bez vyjímky i pro automobilku MINI, kterou vlastní BMW. Pryč je maximálně jednoduchá, lehká a ultraortodoxní stavba vozu. Zákazníci žádají bezpečnost a určitý standard (bohatou výbavu). Proto se auta mění a testované pětidveřové MINI je takovým malým BMW.


Všem, kteří touží po opravdovém MINI je určena vrcholná verze John Cooper Works (dále jen JCW). Jedná se o pekelně rychlý hatchback, ze kterého nebude chtít vylézt. Tedy za předpokladu, že pro zábavu za volantem jste schopni obětovat nemožné. Vrchol nabídky JCW dokáže řidiče s velkým motoristickým srdcem nadchnout tak hodně, že zapomene na rodinu, životní i pracovní starosti a dokonce i na vydělávání peněz. Jedná se o věc silně návykovou, která vypovídá o životním stylu.



Pokud však uvažujete trochu racionálně, budete se snažit uspokojit nejen své potřeby, ale i ty rodinné. Zároveň je třeba udržet provozní náklady v rozumných mezích. A právě k tomu má sloužit dnes testované MINI Cooper SD v pětidvéřovém provedení se vznětovým čtyřválcem pod kapotou.

V praxi se jedná o skvěle vypadající hatchback velikosti Škody Fabia. MINI má poháněná přední kola. V případě potřeby můžete volit jeden ze tří jízdních režimů "green, mid a sport". A díky těmto přednastaveným režimům dokáže MINI vyhovět jak rodině, tak osobním potřebám motokárového jezdce. Žena s dětmi může jezdit v úsporném režimu „green“ a spořit palivo. V neděli ráno můžete sbalit klíče od vozu, přepnou do režimu „sport“ a vyrazit na své oblíbené okresky za město.

Pořádnou jízdu si je třeba zasloužit a odpracovat pomocí řadící páky. MINI postupně postihuje moderní downsizing, důkazem je nedávno testovaná verze MINI ONE, kterou pohání tříválcová vznětová patnáctistovka. V případě verze SD je však pod kapotou stále solidní dvoulitrový diesel, se kterým nemusíte dělat kompromisy.



Pětidveřový MINI Cooper je stabilní i při vysokých rychlostech a po stránce komfortu patří k tvrději nastaveným modelům. Běžné nerovnosti však podvozek zvládá obstojně. Díky tomu je tato varianta vhodná jak pro denní používání, tak pro občasné uspokojování vášnivých řidičů či řidiček. MINI umí vykroužit v zatáčce úsměv na tváři. Stačí ho poslat do zatáčky a přidat plyn. Vůz se opře na zadní vnější kolo a pomáhá řidiči zatočit. Brzdy patří k tomu nejlepšímu, co lze sehnat a nové řízení s elektrickým posilovač k tomu lepšímu. Původní hydraulické řešení bylo lepší a umělo tahat při velké dávce plynu tahat za ruce. To však dokázala ocenit jen hrstka řidičů, a tak novinka vyhoví většině. Nechybí přesnost ani strmost. 



Aktuální vydání MINI Cooperu SD si můžete díky rozsáhlé příplatkové výbavě vymazlit. Na testovaném voze se nám zamlouvaly především příplatkové LED světlomety s proužkem ve tvaru obráceného písmenu U pro denní svícení. Zajímavostí jsou rovněž příplatkové barevné diody osvětlující kliky či úložné prostory. U nich lze volit barvu podsvícení a intenzitu svitu podle nálady tlačítkem před zpětným zrcátkem. Pochvalu zaslouží přepracovaná přístrojová kaplička, která působí ještě více motorkářsky. Ručičkový rychloměr se přestěhoval ze středového sloupku přímo před řidiče, díky čemuž odpadla nutnost zobrazovat aktuální rychlost digitálně. Změn doznala i grafika displeje zobrazující údaje palubního počítače.



Hodnotněji působí také středový sloupek. V klasickém kruhovém uspořádání našel své místo displej příplatkové navigace Professional (ve standardu je potřeba se spokojit s ovladači audiosoustavy). Použitá grafika displeje nemá chybu, stejně tak rozmístění ovladačů a jejich ovládání. Vše je po ruce a intuitivní. Oproti minulé generaci nechybí ve výplních dveří centrální zamykání či ovladače stahování okének. Celému interiéru vládnou kruhy. Ten, který obebíná řadící páku slouží k přepínání jízdní režimů.



Pětidveřové Mini narostlo oproti krátké třídveřové verzi o 160 mm na délku a dostalo o 70 mm větší rozvor. Na délku není na tom Mini v interiéru s prostorem špatně, horší situace panuje v oblasti loktů na šířku. Prostoru na šířku je srovnatelně s Fabií druhé generace. Terno to není ani s prostorem na výšku. Vpředu se ještě relativně pohodlně usadí 183 cm vysoký jedinec, vzadu pak jen 180 cm. Přestože zadní dveře jsou celkem malé, v pohodě s nimi protáhnete i dětskou sedačku (úchyty ISOFIX ve voze nechybí). Zavazadlový prostor pojme 278 litrů zavazadel. Potěší dvojitá podlaha a možnost sklápět zadní opěradla.



Mini Cooper SD dobře vypadá a můžete si ho přizpůsobit k obrazu svému. Uvažujete-li o dieselu, dvoulitr doporučujeme, jelikož poskytuje výtečnou dynamiku a dostatek výkonu v každém okamžiku. MINI s ním dokáže letět po dálnici přes "dvěstě" a v zatáčkách není na obtíž. Budete-li jezdit vcelku rychle, spokojí se dvoulitr s odběrem šesti a půl litrů nafty, což není špatné. Nový pětidveřové MINI se snaží zalíbit širšímu spektru zákazníků. O klienty proto bojuje využitelnějším zavazadelník, dvojicí dveří navíc a celkově poddajnějším podvozkem a úspornějším provozem.

Plusy
+ vzhled a originalita
+ zábavný i praktický zároveň
+ skvělé brzdy
+ řazení
+ jízdní vlastnosti a slušný komfort
+ výkonný a úsporný diesel
+ možnosti individualizace
+ bohatá příplatková výbava

Mínusy
- vyšší cena
- ceny příplatků
Technické údaje MINI Cooper SD
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1 995 ccm
Výkon: 125kW(170k)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 360Nm/1500-2750 ot./min.
Max. rychlost:   225 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 6,7 s
Spotřeba - kombin.: 4,3 l/100 km
Spotřeba - město: 5,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,8 l/100 km
Objem pal. nádrže: 44 l
Délka/šířka/výška: 4005/1727/1428 mm
Rozvor: 2567 mm
Zavazadelník: 278 l
Provozní/celková hmotnost: 1305/1755kg
Cena modelu od: 439 400 Kč (MINI One)
Cena testovaného modelu: 695 500 Kč (MINI Cooper SD)

Petr Šikl (text+foto)

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

16.12.2017
Audi A8 nově se sportovním paketem pro exteriér a sportovnímí sedadly
15.12.2017
Opel Grandland X dostal silný turbodiesel, osmistupňovou převodovku a novou výbavu
14.12.2017
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je rychlé jako supersport
13.12.2017
Test: Nissan Qashqai - bestseller po faceliftu je ještě lepší
12.12.2017
Na novou generaci Mercedesu Benz CLS si připravte 1,7 milionu
10.12.2017
Nový Jeep Wrangler miluje terén i moderní vychytávky
09.12.2017
Nového Fordu Transit Connect a Courier se dočkáme až v druhé polovině příštího roku
08.12.2017
Subaru XV - druhá generace již v lednu
07.12.2017
Lamborghini Urus - pekelné SUV je realitou, stovku umí za 3,6 s
06.12.2017
Mitsubishi Eclipse Cross je dražší než Karoq, má ale silnější motor a bohatší výbavu
04.12.2017
Test: BMW 218d Xdrive - rodinný vůz s geny sportovce
03.12.2017
Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny
02.12.2017
Lexus RX L - když běžná velikost nestačí
01.12.2017
Jak poznat kradené auto a stočený tachometr?
30.11.2017
Test ojetiny: Chevrolet Spark - nákupní vozík stále v kurzu
29.11.2017
Největší Subaru historie je tady, jmenuje se Ascent
28.11.2017
Kia Picanto v outdoorovém provedení X-Line dostalo turbomotor
24.11.2017
Šest hlavních rozdílů v řízení před 60 lety a v současnosti
21.11.2017
Test: Lexus NX300h jde od výstřednosti k originalitě
20.11.2017
Tesla Roadster prý zadupe běžná auta do země