Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš

vloženo

Není už nejmenší, dostal pět dveří, v pohodě pojme rodinu, pod kapotou tepe diesel a podle všeho umí být stále motokárou. Může tohle být ještě vůbec MINI, jak si ho pamatujeme?

Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš

Doba se mění a vyvíjí. Nic není tak, jak bývalo. To platí i pro auta. Každý nový model je "lepší" a lépe reaguje na aktuální požadavky zákazníků. To platí bez vyjímky i pro automobilku MINI, kterou vlastní BMW. Pryč je maximálně jednoduchá, lehká a ultraortodoxní stavba vozu. Zákazníci žádají bezpečnost a určitý standard (bohatou výbavu). Proto se auta mění a testované pětidveřové MINI je takovým malým BMW.


Všem, kteří touží po opravdovém MINI je určena vrcholná verze John Cooper Works (dále jen JCW). Jedná se o pekelně rychlý hatchback, ze kterého nebude chtít vylézt. Tedy za předpokladu, že pro zábavu za volantem jste schopni obětovat nemožné. Vrchol nabídky JCW dokáže řidiče s velkým motoristickým srdcem nadchnout tak hodně, že zapomene na rodinu, životní i pracovní starosti a dokonce i na vydělávání peněz. Jedná se o věc silně návykovou, která vypovídá o životním stylu.



Pokud však uvažujete trochu racionálně, budete se snažit uspokojit nejen své potřeby, ale i ty rodinné. Zároveň je třeba udržet provozní náklady v rozumných mezích. A právě k tomu má sloužit dnes testované MINI Cooper SD v pětidvéřovém provedení se vznětovým čtyřválcem pod kapotou.

V praxi se jedná o skvěle vypadající hatchback velikosti Škody Fabia. MINI má poháněná přední kola. V případě potřeby můžete volit jeden ze tří jízdních režimů "green, mid a sport". A díky těmto přednastaveným režimům dokáže MINI vyhovět jak rodině, tak osobním potřebám motokárového jezdce. Žena s dětmi může jezdit v úsporném režimu „green“ a spořit palivo. V neděli ráno můžete sbalit klíče od vozu, přepnou do režimu „sport“ a vyrazit na své oblíbené okresky za město.

Pořádnou jízdu si je třeba zasloužit a odpracovat pomocí řadící páky. MINI postupně postihuje moderní downsizing, důkazem je nedávno testovaná verze MINI ONE, kterou pohání tříválcová vznětová patnáctistovka. V případě verze SD je však pod kapotou stále solidní dvoulitrový diesel, se kterým nemusíte dělat kompromisy.



Pětidveřový MINI Cooper je stabilní i při vysokých rychlostech a po stránce komfortu patří k tvrději nastaveným modelům. Běžné nerovnosti však podvozek zvládá obstojně. Díky tomu je tato varianta vhodná jak pro denní používání, tak pro občasné uspokojování vášnivých řidičů či řidiček. MINI umí vykroužit v zatáčce úsměv na tváři. Stačí ho poslat do zatáčky a přidat plyn. Vůz se opře na zadní vnější kolo a pomáhá řidiči zatočit. Brzdy patří k tomu nejlepšímu, co lze sehnat a nové řízení s elektrickým posilovač k tomu lepšímu. Původní hydraulické řešení bylo lepší a umělo tahat při velké dávce plynu tahat za ruce. To však dokázala ocenit jen hrstka řidičů, a tak novinka vyhoví většině. Nechybí přesnost ani strmost. 



Aktuální vydání MINI Cooperu SD si můžete díky rozsáhlé příplatkové výbavě vymazlit. Na testovaném voze se nám zamlouvaly především příplatkové LED světlomety s proužkem ve tvaru obráceného písmenu U pro denní svícení. Zajímavostí jsou rovněž příplatkové barevné diody osvětlující kliky či úložné prostory. U nich lze volit barvu podsvícení a intenzitu svitu podle nálady tlačítkem před zpětným zrcátkem. Pochvalu zaslouží přepracovaná přístrojová kaplička, která působí ještě více motorkářsky. Ručičkový rychloměr se přestěhoval ze středového sloupku přímo před řidiče, díky čemuž odpadla nutnost zobrazovat aktuální rychlost digitálně. Změn doznala i grafika displeje zobrazující údaje palubního počítače.



Hodnotněji působí také středový sloupek. V klasickém kruhovém uspořádání našel své místo displej příplatkové navigace Professional (ve standardu je potřeba se spokojit s ovladači audiosoustavy). Použitá grafika displeje nemá chybu, stejně tak rozmístění ovladačů a jejich ovládání. Vše je po ruce a intuitivní. Oproti minulé generaci nechybí ve výplních dveří centrální zamykání či ovladače stahování okének. Celému interiéru vládnou kruhy. Ten, který obebíná řadící páku slouží k přepínání jízdní režimů.



Pětidveřové Mini narostlo oproti krátké třídveřové verzi o 160 mm na délku a dostalo o 70 mm větší rozvor. Na délku není na tom Mini v interiéru s prostorem špatně, horší situace panuje v oblasti loktů na šířku. Prostoru na šířku je srovnatelně s Fabií druhé generace. Terno to není ani s prostorem na výšku. Vpředu se ještě relativně pohodlně usadí 183 cm vysoký jedinec, vzadu pak jen 180 cm. Přestože zadní dveře jsou celkem malé, v pohodě s nimi protáhnete i dětskou sedačku (úchyty ISOFIX ve voze nechybí). Zavazadlový prostor pojme 278 litrů zavazadel. Potěší dvojitá podlaha a možnost sklápět zadní opěradla.



Mini Cooper SD dobře vypadá a můžete si ho přizpůsobit k obrazu svému. Uvažujete-li o dieselu, dvoulitr doporučujeme, jelikož poskytuje výtečnou dynamiku a dostatek výkonu v každém okamžiku. MINI s ním dokáže letět po dálnici přes "dvěstě" a v zatáčkách není na obtíž. Budete-li jezdit vcelku rychle, spokojí se dvoulitr s odběrem šesti a půl litrů nafty, což není špatné. Nový pětidveřové MINI se snaží zalíbit širšímu spektru zákazníků. O klienty proto bojuje využitelnějším zavazadelník, dvojicí dveří navíc a celkově poddajnějším podvozkem a úspornějším provozem.

Plusy
+ vzhled a originalita
+ zábavný i praktický zároveň
+ skvělé brzdy
+ řazení
+ jízdní vlastnosti a slušný komfort
+ výkonný a úsporný diesel
+ možnosti individualizace
+ bohatá příplatková výbava

Mínusy
- vyšší cena
- ceny příplatků
Technické údaje MINI Cooper SD
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1 995 ccm
Výkon: 125kW(170k)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 360Nm/1500-2750 ot./min.
Max. rychlost:   225 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 6,7 s
Spotřeba - kombin.: 4,3 l/100 km
Spotřeba - město: 5,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,8 l/100 km
Objem pal. nádrže: 44 l
Délka/šířka/výška: 4005/1727/1428 mm
Rozvor: 2567 mm
Zavazadelník: 278 l
Provozní/celková hmotnost: 1305/1755kg
Cena modelu od: 439 400 Kč (MINI One)
Cena testovaného modelu: 695 500 Kč (MINI Cooper SD)

Petr Šikl (text+foto)

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš Fotografie k článku Test: Mini Cooper SD - pokrok nezastavíš

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.02.2019
BMW přestavilo modely X3 a X4 ve verzi M Competition
11.02.2019
Test ojetiny: Renault Mégane – než přišel pád
10.02.2019
Jedna reflexní vesta nemusí ve voze stačit
08.02.2019
Test: Peugeot 508 GT - bude z krasavce bestseller?
07.02.2019
Volkswagen Passat po faceliftu dostal nový diesel
06.02.2019
Interiér Škody Kamiq odhalen, vládne mu plovoucí displej
05.02.2019
Modernizovaný Ford Mondeo je tady, dokonce jako hybrid
04.02.2019
Přijíždí nový Renault Megane R.S. ve verzi Trophy
31.01.2019
Test ojetiny: Peugeot 207 – často přehlížené lvíče
30.01.2019
Nový Renault Clio je tady, mrkněte na fotky
29.01.2019
Test: Kia Sportage 2.0 CRDi SCR MHEV 4x4 8AT GT Line
28.01.2019
Na Kiu ProCeed Shooting brake půl milionu nestačí
23.01.2019
Volkswagen Touareg dostal nové motory, V6 TSI a V8 TDI
20.01.2019
Škoda Scala v prodeji, připravte si alespoň 369 900 Kč
14.01.2019
Toyota GR Supra - legenda se vrací a my o ní víme vše podstatné
11.01.2019
Test: Mitsubishi Space Star - jednoduchý a levný
10.01.2019
Peugeot 2008 slaví milion vyrobených kusů
08.01.2019
Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu
07.01.2019
Test ojetiny: Volkswagen Golf V – pátá generace úspěchu
04.01.2019
BMW Individual M850i xDrive Coupé Night Sky - krása vesmírná