Test: Mercedes-Benz Viano Fun – Je libo postel v MPV?

vloženo

Pohodlné cestování s početnou rodinou a spoustou zavazadel? Řešení nabízí vekoprostorová auta. Současná nabídka ve stále rostoucím segmentu je bohatá, nicméně kombinaci s jídelním stolem a lůžkem nabízí jen málokterá automobilka. Mercedes-Benz Viano v provedení Fun je právě takovým vozidlem. Do značné míry dokáže nahradit obytný vůz. S jednou velkou výhodou navíc. Jízdními vlastnostmi se moc neliší od klasického auta.

Test: Mercedes-Benz Viano Fun – Je libo postel v MPV? Model Viano Fun se vyrábí ve dvou délkách. Uvnitř je pěti, šesti nebo sedmimístný. Vysoké nároky na prostornost a pohodlí splňuje již základní provedení, které délkou jen 4,76 metru potěší při parkování. Přitom se dovnitř vejde kromě pohodlných a otočných křesílek řidiče a předního spolujezdce i sklopný stoleček uprostřed kabiny a za ním trojmístná lavice.

Raději nechat uvnitř

Další dvě křesílka v testované delší verzi „L“ (5,008 m) proměnila Viano v sedmimístné MPV. Dozadu, tedy na obě křesílka ve druhé řadě a na zadní trojmístnou lavici, se z obou stran nastupuje rozměrnými posuvnými dveřmi. Zadní lavici je možné přeměnit na lůžko, na které se pohodlně vejdou dva dospělí, v nouzi a při troše skromnosti třebas i tři. Manipulace s ní však šla v testovaném voze poměrně ztuha. Nejprve bylo nutné odstranit, nebo alespoň posunout co nejvíce dopředu všechny „překážky“ z druhé „vlny“ vozu. Tedy obě křesílka a sklopný stolek. Z pohledu vybudování lůžka je nejvýhodnější křesílka i stolek z vozu odstranit. Pokud to učiníte před jízdou, znamená to, že celé Viano Fun ochudíte o přínosné benefity při dalším cestování. Vůz už nebude sedmimístný a ze stolování uvnitř se stane stejně improvizovaná akce jako v běžném autě. Pokud však hodláte proces odstranění křesílek a stolku vykonat až na místě noclehu, dostanete se před problém: Kam s nimi? Nechat je venku před autem? To je riziko a střecha také zrovna není tím pravým místem k odložení částí interiéru. Nejlepší je nechat křesílka i stolek v kabině.
 
Postel pro tři
Nejpraktičtější řešení je zároveň nejobtížnější. Křesílka i stolek lze ponechat ve voze, ale přesunout je co nejvíce dopředu vyžaduje nadstandardní pohybový talent. Opravdu velkou sílu pak vyžaduje samotná přeměna zadní lavice a přidružené čalouněné desky, která horizontálně dělí zavazadlový prostor, na kýžené lůžko. Do úplné roviny se nám plochu postele dostat nepodařilo, ale podle informací výrobce je to možné. Dostatečně zruční tedy nakonec vytvoří lůžko délky 193 cm a šířky 135 cm v nejužším místě. Vznikne plocha vhodná k bezproblémovému přenocování dvou osob a v případě štíhlých postav i tří. Zamlouvalo se nám tvrdší čalounění, které však může leckomu připadat nepohodlné. Ale každé lůžko lze dodatečně upravit měkčí matrací...

Jestliže přeměna cestovní verze Viana v ložnici vyžadovala v testovaném voze značnou sílu, neznamená to že by model Fun nemohl naplňovat roli, pro kterou je určený. Vše nové a „neochozené“ jde zpravidla ztuha a také naše zručnost při prvním pokusu jistě nevykazovala optimální parametry. Dlouhodobý majitel vozu si zřejmě poradí s přestavbou interiéru šikovněji.
 
Jistý v zatáčkách
Vysoký a kolmý posaz podobný jako v autobuse umožňuje řidiči Viana získat dokonalý přehled o situaci v provozu. Jízdu v něm si naplno užijí řidič i jeho přední spolujezdec, ani ve druhé řadě se necestuje špatně. Na poměrně tuhou zadní lavici se však citelně přenášejí rázy od nápravy, tady je nejvíce znát „dodávkový“ původ Viana. Jinak se jízdní vlastnosti modelu blíží klasickým autům, jen při silném bočním větru je třeba kalkulovat s vysokou siluetou vozu. S Mercedesem Viano Fun se o dovolené nemusíte bát, že něco nestihnete. S klidem si můžete naplánovat stejné denní penzum kilometrů jako s běžným autem. Žádný „slimácký motorhome“! I když užitnými vlastnostmi se mu blíží. V každé své motorizaci jezdí Viano svižně, dokonce i serpentiny v horách s ním vykroužíte stejně suverénně. Na stabilitu Viana je spolehnutí. Pohání hokola zadní nápravy, existuje však i „sněžná“ varianta 4Matic. Vyběr tří naftových verzí o výkonech v rozmezí od 100 do 165 kW doplňuje benzínový motor objemu 3,5 l o úctyhodném výkonu 190 kW/ 258 k. Ale ta spotřeba!
 
Raději CDI
Dobrou volbu představuje prostřední verze turbodieselu z testované varianty (120 kW/163 k) doplněná šestistupňovou manuální převodovkou. Ta se představila velmi přesným i když trochu tuhým řazením. Řadicí páku umístěnou vysoko na přístrojvé desce má řidič skvěle při ruce. Výkon motoru v součinnosti s potenciálem točivého momentu testované verze umožňuje dostatečně svižnou jízdu i pružné zrychlení. Spotřeba se přitom držela mezi osmi a devíti litry nafty v běžném kombinovaném režimu: město – silnice různých tříd - dálnice. Na tak velký vůz to není špatná bilance i když výrobce udává optimističtější číslo. Při dálničním limitu 130 km/h si motor spokojeně přede při 2400 otáčkách. Zvolit lze automatickou převodovku, která je podle údajů výrobce dokonce o téměř litr paliva úspornější. A překvapivě svižnější v akceleraci!
 
Skoro jako motorhome
V základní výbavě lze Viano Fun pořídit v ceně pod milion korun. Je vcelku bohatá. Z bezpečnostních prvků nechybí nic podstatného včetně adaptivního stabilizačního systému ESP. Výrobce však upozorňuje, že ani ten nedokáže přelstít fyzikální zákony! Nechybí vyhřívaná sedadla řidiče a předního spolujezdce, klimatizace, determální prosklení ani litá kola. Absence rádia v základní výbavě ovšem překvapuje. Méně už odnímatelné zatemnění oken a dalších prvků, které Viano přibližují opravdovému „motorhomu“. Ještě více se mu podobá model Viano Marco Polo, který dovozce nabízí v cenách od 1 135 200 Kč s turbodieselem 2,0 CDI (100 kW) a za 1 165 800 Kč v motorizaci shodné s testovaným vozem.
Technické údaje Mercedes-Benz Viano Fun
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem motoru: 2143 ccm
Výkon: 120kW(163k)/3800 ot./min.
Točivý moment max.: 360Nm/1600-2400 ot./min.
Max. rychlost: 188 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 12,1 s
Spotřeba - kombin.: 7,1 l/100 km
Spotřeba - město: 8,7 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  6,3 l /100 km
Objem pal. nádrže:   75 l
Délka: 5008 mm
Šířka: 1901 mm
Výška: 1875 mm
Rozvor: 3200 mm
Základní cena: 937.800 Kč (2,0 CDI/100 kW)
Cena test. modelu od: 967.800 Kč


Manfred Strnad (Text + foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Mercedes-benz

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz Viano Fun – Je libo postel v MPV? Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz Viano Fun – Je libo postel v MPV? Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz Viano Fun – Je libo postel v MPV? Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz Viano Fun – Je libo postel v MPV? Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz Viano Fun – Je libo postel v MPV? Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz Viano Fun – Je libo postel v MPV? Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz Viano Fun – Je libo postel v MPV? Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz Viano Fun – Je libo postel v MPV? Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz Viano Fun – Je libo postel v MPV? Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz Viano Fun – Je libo postel v MPV? Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz Viano Fun – Je libo postel v MPV? Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz Viano Fun – Je libo postel v MPV? Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz Viano Fun – Je libo postel v MPV? Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz Viano Fun – Je libo postel v MPV? Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz Viano Fun – Je libo postel v MPV? Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz Viano Fun – Je libo postel v MPV? Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz Viano Fun – Je libo postel v MPV? Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz Viano Fun – Je libo postel v MPV? Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz Viano Fun – Je libo postel v MPV?
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion
09.02.2017
Škoda Citigo prošla omlazením, dvojitá světla nedostala
09.02.2017
Test: Toyota Corolla 1.6 Valvematic - už víme, proč je nejprodávanějším autem na světě
08.02.2017
Video k testu ojetiny: Mercedes-Benz E 350 CDI
08.02.2017
Toyota Yaris - druhé omlazení a motorový upsizing
07.02.2017
Nissan čelí vážnému skandálu. Jeho Navary se lámou!
07.02.2017
Nový Volkswagen Crafter konečně v prodeji