Test: Mercedes-Benz R 350 CDI - L

vloženo

Podle reklamního sloganu znamená písmeno R v názvu modelu Royal class. Nic proti tomu, Mercedes-Benz třídy R působí zejména ve své dlouhé verzi skutečně královsky. Jenže ono R má také symbolizovat rodinný vůz. Královsky veliký rodinný vůz, mohli bychom říci. Co víc si přát!

Test: Mercedes-Benz R 350 CDI - L Test: Mercedes-Benz R 350 CDI - L

Jenže zákazníci k němu v minulosti hledali cestu složitě. Po faceliftu vzbuzuje Mercedes-Benz R klasse výrazně větší respekt i sympatie než předchůdce. Designérům stačilo zapracovat na přední masce, přičemž si „Erko“ ponechalo užitné vlastnosti interiéru. Po týdenním testu můžeme konstatovat, že rozhodnutí německé automobilky ponechat model R v portfoliu svých modelů je správné.


Jeden z prvních Mercedesů třídy R zakoupil někdejší prezident Václav Havel. Měl zlatavou barvu a donedávna jste ho mohli spatřit v jednom velkém pražském autobazaru. Stál tam hodně dlouho. Přitom v upoutávce na prodej vozu stálo, že má najeto pouhých osmnáct tisíc kilometrů. Možná osmadvacet tisíc, nepamatuji si už přesně, ale rozhodně ne víc. Přesto se zájemci nehrnuli. Jistě je odradila i extrémně objemná benzínová pohonná jednotka vzbuzující obavy ze spotřeby paliva. Ale obecně můžeme říci, že „Erko“ přinášelo motoristům rozpačité pocity také proto, že bylo obtížně zařaditelné. Kupuji si velký kombík, nebo SUV? Nebo dokonce MPV? Přitom se dalo čekat, že  „Erko“ v sobě ukrývá potenciál odlákat řadu příznivců značky původně váhajících mezi modely ML a GL. Mercedes-Benz R je levnější než GL a na délku stejně impozantní. Cenově se „R“ přibližuje „ML“. Tento model však nad ním v oblibě vítězí na celé čáře. Nové „Erko“ situaci jistě nezvrátí zcela, ale o své místo na slunci se pere sympatickými zbraněmi. 

Neuvěřitelně úsporný

Jen málokdy se člověku poštěstí řídit vůz delší pěti metrů s rozvorem výrazně přesahujícím tři metry. Stvořený pro dálnici, ale co na okreskách? Říkáte si před první jízdou. A jak a kde ho zaparkuji? Naskakují další obavy. Jenže v praxi si brzy vzpomenete na text Michala Horáčka zhudebněný a nazpívaný Petrem Hapkou ... jen žádný obavy! Skutečně byly zbytečné. Zatáčkami se díky preciznímu podvozku naladěnému ve vyvážené kombinaci komfortu a sportovní pevnosti „Erko“ protahuje poměrně hbitě. I když je při jízdě třeba kalkulovat s hmotností vozu. Při parkování samozřejmě také musíte brát v potaz jeho rozměry, ale jde jen o cvik. Testovanou specifikaci 350 CDI poháněl třílitrový turbodiesel o výkonu 195 kW/265 k, který i díky 620 Nm točivého momentu umí s „Erkem“ pěkně zacvičit. Přitom jsme se poprvé (!) v průběhu letitého testování dostali na hodnoty spotřeby paliva nižší než udává výrobce. V kombinovaném režimu, konkrétně na okruhu: Praha (přes centrum) – Mělník (po staré „okresce“) - Praha (návrat po dálnici a zpět do centra), jsme zaznamenali průměrnou hodnotu 6,8 l/100 km. Tedy o dost méně než výrobcem udávaných 8,5 l. Agregát 350 CDI umožňuje i v těžkém „Erku“ úspornou jízdu, i když tuto charakteristiku majitelé mercedesů zpravidla příliš neřeší. Na rovném úseku dálnice jsme se (v Německu!) pustili do zkoumání hlučnosti modelu R. Sto šedesátku vnímáte subjektivně jako rychlost v rozmezí sto až sto dvacet v běžném autě, aerodynamický hluk se začíná projevovat od rychlosti 180 km/h. Motor je však i v tomto tempu stále velmi dobře utlumený.

U Mercedes-Benzu R máte na výběr ze tří výkonových verzí třílitrového turbodieselu, nabídku benzínových motorů tvoří také trojice. Většina verzí disponuje pohonem čtyř kol 4Matic a pohonný agregát vždy spolupracuje se sedmistupňovým automatem. Není mu mnoho co vytknout, přesto prodleva při sešlápnutí akcelerátoru byla znatelná. Je zřejmé, že hlavním trhem „Erka“ jsou Spojené státy, ale že by se v Evropě našlo málo zájemců o tento model s manuální převodovkou?

Aristokratický nádech

Jestliže čelní maska modelu R získala faceliftem na mohutnosti, přiblížila ho tak kategorii SUV a velmi prospěla celkovému vnímání vozu, uvnitř se toho zase tolik nezměnilo. Tato skutečnost bývá občas předmětem kritiky, ale nám se zdálo, že neoprávněné. Proč měnit něco, co se líbí a funguje? Mercedesy jsou uvnitř tradičně laděny konzervativně. Nádech aristokratické důstojnosti přístrojové desky dokáže pohladit duši. Interiér v provedení světlá kůže působí nádherně, je nepochybně jedním z důvodů proč si pořídit mercedes. Když k tradicionalistické přístrojové desce dostanete moderně variabilní interiér s řadou důmyslných „vychytávek“ v případě sklápění sedadel, pochopíte, že tvůrci tohoto vozu se úspěšně snažili dosáhnout dokonalosti. Sedí se vysoko, podobně jako v MPV nebo SUV. Na předních místech je dostatek prostoru pro mohutný středový panel a velká pohodlná sedadla. Ve druhé řadě si cestující vzpomenou na velké R jako Royal. Místem před koleny se v prodloužené verzi L snad až plýtvá. Klidně si můžete pohodlně přehodit nohu přes nohu. Pokud nebudete potřebovat prostřední sedadlo, například pro dítě, jde sklopit a pevně zafixovat jako loketní opěrka. Sedadla se dají posunovat a sklápět, uvolněným prostorem se dostávate k dvěma sedadlům třetí řady. Ta je za příplatek. Opěradla se vyklápějí z podlahy kufru. Sedáky jsou standardně zvednuté vzhůru. V případě nutnosti převážet dlouhé předměty, lze sedačky sklopit do roviny stejně jako ve druhé řadě. Velkorysý je už základní objem kufru (633 l), který jde postupně zvětšovat až 2385 litrů. Což je ještě o něco více než např. ve Fordu Galaxy! Jen jedno nás trochu zklamalo. Horské kolo jsme museli položit dovnitř naležato. „Erko“ je přece jenom nízké nato, aby se bicykly daly dovnitř „napáskovat“ jedno vedle druhého i se zadními koly v rámu vertikálně. Tak jak je to možné u aut s vyšším stropem.

Reprezentativní univerzál

Pokud R chápeme jako znamení pro rodinný vůz, je jasné, že větší auto pro svou rodinu sotva kde seženete. Mercedes-Benz třídy R sice zůstává stále spíše na okraji zájmu o luxusní velké mercedesy, ale cestu k němu nachází stále více motoristů. Unikátně kombinuje charakter velkého reprezentativního vozu s variabilitou interiéru. Když k tomu připočteme verze 4Matic, vyjde nám skvělý univerzál, který svého majitele reprezentuje, odveze s celou rodinou na dovolenou, třeba i přestěhuje značnou část bytových doplňků jinam a to všechno bezpečně i za složitých adhezních podmínek evropských zim.

Technické údaje Mercedes-Benz R 350 CDI - Long
Motor: vznětový V 6válec
Objem motoru: 2987 ccm
Výkon: 195 kW/265 k/3800 ot./min.
Točivý moment max.: 620 Nm/1600 - 2400 ot./min.
Max. rychlost: 235 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,7 s
Spotřeba - kombin.: 8,5 l/100 km
Spotřeba - město: 11 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 7,0 l/100 km
Objem pal. nádrže: 80 l
Délka/šířka/výška: 5,157/1,922/1,674 m
Rozvor: 3,215 m
Zavazadelník: 633 – 2385 l
Užitečná hmotnost: 615 kg
Cena: 1 462 800 Kč
Cena modelu od: 1 260 000 Kč (R 300 CDI)

Manfred Strnad (text a foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Mercedes-benz

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz R 350 CDI - L Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz R 350 CDI - L Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz R 350 CDI - L Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz R 350 CDI - L Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz R 350 CDI - L Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz R 350 CDI - L Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz R 350 CDI - L
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.11.2017
Test: Lexus NX300h jde od výstřednosti k originalitě
20.11.2017
Tesla Roadster prý zadupe běžná auta do země
14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč