Test: Mercedes-Benz GLK 4Matic 220 CDI

vloženo

Ostře řezané rysy poloterénního modelu GLK rozdělují příznivce SUV na dva názorové tábory. Líbí? Nelíbí? Nepochybně věc osobního vkusu. Fandové mercedesů mají celkem jasno. Zejména ti, kteří vyznávají hranatý styl modelu GL. Nejmladší a současně nejmenší z rodiny terénních (či poloterénních) mercedesů GLK do značné míry kopíruje tvary toho největšího.

Test: Mercedes-Benz GLK 4Matic 220 CDI Test: Mercedes-Benz GLK 4Matic 220 CDI

Sympatická zmenšenina, dalo by se říct. Praktický vůz stavěný pro evropské rozměry silnic a ulic měst. Navzdory řečenému nejde v žádném případě o plagiát ve vlastních řadách. Mercedes GLK působí a také je naprosto svébytný a osobitý model s výrazným rukopisem svého designéra.


Automobil typu SUV o délce kolem čtyř a půl metru je v českých podmínkách ideálním vozidlem. Schopnost „žehlit“ nerovnosti se hodí na většině našich silnic. Případný výlet do lehkého terénu je bonus navíc. Kombinace dostatečné vnitřní prostornosti se schopností poměrně snadno zaparkovat díky uměřeným vnějším rozměrům se rovněž přibližuje ideálu. U testovaného modelu GLK převažuje u většiny motorizací verze 4Matic, pouze nejslabší pohonné jednotky 200 CDI (105 kW) a 220 CDI (125 kW) je možné získat s pohonem 4x2, manuální (samozřejmě šestistupňovou) převodovkou a dostat se tak v ceníku pod milion korun. Testovaný Mercedes-Benz GLK 220 CDI se ovšem pyšnil důležitým přídomkem „4Matic“. Podobně jako ostatní „4Matiky“ ovládá řidič jeho pohonnou jednotku pomocí sedmistupňového automatu.

Střídmý luxus
Charakteristické hranaté tvary GLK vstoupily rovněž do interiéru. Kvalitní materiály a perfektní zpracování uvnitř kabiny považujeme u mercedesu za samozřejmost. Není příliš důležité, že některé ovladače a tlačítka znáte z jiných modelů značky. Pracoviště řidiče GLK je příjemné místo pro cestování. Při pohledu na přístrojovou desku tohoto modelu je však patrný odstup od pojetí luxusu vyšších tříd ML a GL. Střídmý luxus, mohli bychom říci. Někdo by ho nazval třeba spartánským, přičemž o luxus jde stále. Tam, kde většina vozů volí mezi tvrdými a měkčenými plasty, najdete u GLK textilní dekor, případně imitaci hliníku či dřeva. Na omak příjemné textilní řešení se k SUV hodí a líbilo se nám. Přesto mohou mnozí považovat interiéry přímých konkurentů Q5 a X3 v tomto segmentu za hodnotnější na pohled. Také bychom mohli říci změkčilejší či zženštělejší. Nám se poněkud spartánské pojetí interiéru GLK zamlouvalo.

Zdůraznit si zaslouží prostornost na všech sedadlech i snadné sklápění těch zadních. Stejně jako u jiných mercedesů najdete na zadní straně předních opěradel praktická vybrání kvůli zvětšení místa pro nohy cestujících vzadu. Toho je dostatek především díky rozvoru délky 2,755 m, kterým GLK přesahuje například o téměř dvacet centimetrů delší Mazdu CX7. Snadným sklopením zadních sedadel do podlahy vznikne rovná a nad očekávání rozměrná plocha pro náklad. Základní objem 450 l pro zavazadla lze rozšířit více než trojnásobně. Na hodnotu 1550 l nedosáhne řada větších „esúvéček“ než je GLK. Například o téměř deset centimetrů delší Opel Antara nebo již zmíněná Mazda CX7. Hranaté tvary mají své výhody. Prostor je využitelný do posledního krychlového centimetru.

Pevný v bocích
S mercedesem jsme se s chutí a minimálními náklony proplétali zatáčkami úzkých okresek. Na vrcholu pomyslné pyramidy vytříbených jízdních vlastností modelu GLK stojí neutrální chování vozu při jejich průjezdu. Na silnici se chová jako klasický osobní automobil s pevně naladěným podvozkem. V zatáčkách drží zvolenou stopu bez rušivých náklonů. Nerovnosti filtruje s přehledem, rázy od výtluků příkladně tlumí. A to byl vůz vybavený devatenáctipalcovými koly, které jsou součástí sad „Sport-Exteriér“, případně „Styling Offroad“. Standardem jsou sedmnáctipalcové ráfky. Cestující se mohou v GLK cítit velmi komfortně i na českých okreskách. S příznivými jízdními vlastnostmi koresponduje přiměřené vyladění sedadel. Dobře se v nich sedí i při delších jízdách. V zatáčkách vás udrží ve stabilní poloze, boční vedení odpovídá kategorii SUV zaměřené převážně na ježdění po silnicích. S GLK jsme se nepouštěli do těžších terénů, ostatně není na ně ani stavěný. Běžné „polňačky“ však zvládl suverénně.

Testovaný vůz poháněl turbodiesel o výkonu 125 kW/170 k s ohromným zátahem, kterému neubírá na pružnosti ani automatická převodovka. Je totiž sedmistupňová a s mimořádně plynulými přechody. Zastánci manuálních převodovek mohou být ovšem zklamáni, model GLK je možné získat s „manuálem“ pouze v kombinaci s pohonem 4x2. Výrobcem deklarovanou spotřebu 6,9 l/100 km jsme překročili, ale bez problémů jsme se vešli pod osm litrů.

Bezpečnost na výši
Mercedesy nebývají levné, také slevy se u dealerů této značky sjednávají obtížněji než u konkurence. Standardní výbava by tedy měla obsahovat vše, co u moderního vozu prémiové značky očekáváme. Z bezpečnostních prvků nechybí modelu GLK kompletní sestava airbagů včetně pánevního vaku pro řidiče a spolujezdce a kolenního pro řidiče. Brzdový systém ABS doplňuje asistent BAS i elektronický stabilizační systém pro pohon obou náprav 4ETS. Adaptivní brzdový systém doplňuje asistent rozjezdu do kopce. Příznivé vlastnosti podvozku umocňují selektivní tlumiče. V GLK vždy najdete dvouzónovou klimatizaci. Kromě modelu 350 CDI 4Matic je GLK vybaveno funcí Start-Stop. Základní světlomety jsou však halogenové, za bixenony se připlácí různé částky podle přítomnosti v tom kterém paketu doplňků. Těch je celá řada. Orientace ve spleti paketů a prvků příplatkové výbavy vyžaduje docela velkou dávku trpělivosti. Jen tak ovšem najdete pro sebe nejvhodnějšího a finančně nejpříznivější řešení. Pro někoho to může být i hobby.

Mercedes-Benz GLK zaujme kvalitou, prostorností, výkonnými motory, vytříbenými jízdními vlastnostmi, ale nejmenší SUV proslulé německé automobilky stojí nejméně 906 000 Kč, v případě pohonu 4x4 pak 1 060 800 Kč.

Nejsilnější stránky vozu: Osobitý design, kvalita zpracování, vnitřní prostornost, snadná úprava zavazadelníku, filtrování nerovností, tichý a přiměřeně úsporný turbodiesel vyladěný ve verzi 220 CDI na výkon 125 kW.

Nejslabší stránky vozu: Cena, příliš „dámské“ naladění řízení bez větší zpětné vazby.
Technické údaje Mercedes-Benz GLK 4Matic 220 CDI
Motor: Přeplňovaný vznětový 4válec
Objem motoru: 2143 ccm
Výkon: 125 kW/170 k/3200 ot.
Točivý moment max.: 400 Nm/1400 – 2800 ot.
Max. rychlost: 205 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 8,8 s
Spotřeba - kombin.: 6,9 l/100 km
Objem pal. nádrže:   59 l
Délka/šířka/výška: 4,525/1,855/1,699 m
Rozvor: 2,755 m
Zavazadelník: 450 – 1550 l
Pohotovostní hmotnost: 1845 kg
Užitečná hmotnost: 655 kg
Cena od: 906 000 Kč (4x2, 200 CDI )
Cena 4Matic od: 1 060 800 Kč (220 CDI)

Text a foto: Manfred Strnad

Vyhledat vozidla v inzerci: Mercedes-benz

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz GLK 4Matic 220 CDI Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz GLK 4Matic 220 CDI Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz GLK 4Matic 220 CDI Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz GLK 4Matic 220 CDI Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz GLK 4Matic 220 CDI Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz GLK 4Matic 220 CDI Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz GLK 4Matic 220 CDI Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz GLK 4Matic 220 CDI Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz GLK 4Matic 220 CDI Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz GLK 4Matic 220 CDI Fotografie k článku Test: Mercedes-Benz GLK 4Matic 220 CDI
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč
30.09.2017
Na nové Volvo XC40 si připravte minimálně milion
26.09.2017
Kia Stonic má české ceny, startují na částce 349 980 Kč