Test: Mercedes-Benz C250 CDI 4Matic kombi - Nenápadná raketa

Přívaly sněhu jsou cítit ve vzduchu už od poloviny října. Zdá se, že nastupující zima zhodnotí schopnosti „čtyřkolek“ ještě více než obvykle. Při volbě auta plnohodnotného i v nečase existují v zásadě dvě rozumná řešení. SUV, nebo kombi s pohonem 4x4. Mercedes-Benz C 250 CDI 4 Matic jsme testovali sice ještě za sucha, ale tento kombík nám ukázal, že ve sféře 4x4 jde v každém případě o hodně dobrou volbu.

Přes mohutnou přední masku působí „Céčko“ i po faceliftu dost nenápadně. Zejména v tmavě modré barvě. Konzervativní pojetí designu však zákazníci mercedesů očekávají. A zpravidla vyžadují prvky, na které byl zvyklý i jejich dědeček, když to trochu přeženeme. Never change a winning team - Nikdy neměň vítěznou sestavu, zní heslo britských fotbalových trenérů. Mercedes na něj vsází odnepaměti. Pod volantem nového „Céčka“ registrujeme rustikální páčky na ovládání světlometů a tempomatu. Věrný příznivec značky se může na svůj nový mercedes spolehnout. Najde je tam třeba i poslepu. O těchto páčkách už proběhla nejedna diskuse. V některých připravovaných modelech značky Mercedes-Benz se již údajně objeví jiné řešení. Kvality a užitná hodnota mercedesů se však rozhodně neodvozují od detailů právě popsaných. Zejména když se jedná o model poháněný skvělým turbodieselem 250 CDI o výkonu přes dvě stě koní, který doprovází ohromný točivý moment, jehož maximum 500 Nm je k dispozici již při 1600 otáčkách. To vše zkroceno bleskurychle pracujícím sedmistupňovým automatem ve službách precizně pracujícího pohonu 4x4.


Facelift se v případě „Céčka“ napohled projevil zejména v interiéru. Celkově působí kabina vozu o poznání zajímavěji a velmi hodnotně. Interiér se přiblížil většímu „Éčku“. Kvalita materiálů, jejich zpracování a slícování jednotlivích dílů v celé kabině je příkladné. Žádné překvapení, co jiného od merdesu taky očekávat! Oproti staršímu provedení modelu „C“ se výrazně změnil celý centrální tubus s přehledným rozmístěním většiny ovladačů. Výrazně se rozšířila kaplička „budíků“ ve stylu modelů „E“ a „GLK“ o prostor pro informační displej. Moderněji působí výdechy klimatizace, skvěle do ruky padne nový kůží potažený volant. Pro uživatele auta ani není příliš důležité, že při ztvárnění některých prvků se designéři zjevně nechali inspirovat „u sousedů“. Z celistvého interiéru vyzařuje vkus, je to příjemné místo k cestování.

Vyjíždíme
Navzdory dost nenápadnému vzezření navozuje Mercedes-Benz C 250 CDI Combi dojem síly již po prvním sešlápnutí akcelerátoru. Reklamní slogan „Vlk v rouše vlčím“, který dovozce použil pro nový model „ML“ bychom u „Céčka“ mohli změnit na obligátního vlka v rouše beránčím. Zatímco „ML“ bychom s naturelem vlka spojili okamžitě, v případě poměrně usedlého kombíku C je třeba se o dravých vlastnostech přesvědčit na vlastní kůži. O volantu padnoucím do ruky již byla řeč. U něho požitek z jízdy začíná. Přesné řízení s příznivou zpětnou vazbou směrem k řidiči patří k příjemných zjištěním. Před zahájením testu nás doprovázely mírné obavy, zda posilovač nebude vyladěný pro příliš jemné dámské ručky. To se u „zženštilých“ SUV stává dost často. Jenže kombi Mercedes-Benz C 4Matic je naštěstí auto postavené především pro chlapy. Dámy prominou.

Z předešlých řádek je zřejmé, že „Céčko 4 Matic“ s turbodieselem 250 CDI není žádné ořezávátko. Pohání ho sice čtyřválec objemu necelých 2,2 l, ale dvojité přeplňování mu zajišťuje výkon i pružnost třílitrových šestiválců, které v různých modifikacích pohání řadu úspěšmých modelů značky Mercedes-Benz. Čtyřválec se dokonce objevil pod kapotou limuzíny „S Klasse“ a po zkušenostech s tímto agregátem můžeme konstatovat, že je pro mercedesy dobrou volbou. Dostatečně dynamickou a současně úspornou! Nemůžeme souhlasit s kdesi publikovanou myšlenkou, že čtyřválce znamenají ústup mercedesů ze slávy. Skvělý zátah agregátu 250 CDI v součinnosti s automatickou převodovkou 7G-Tronic působí řidiči potěšení na okreskách plných zatáček stejně jako na dálnici. Díky perfektně vyladěnému podvozku v součinnosti s celou plejádou podpůrných systémů zavírá „Céčko“ zákruty se spolehlivou jistotou i při hodně razatním průjezdu. Sílu motoru pocítíte již při rozjezdu z klidu a pak pokaždé, když potřebujete zrychlit. Na pružnost motoru se můžete spolehnout i při vysokých rychlostech, sedmistupňový automat reaguje bleskurychle na nutnost zrychlit okamžitým podřazením. Díky plynulému chodu ani neregistrujete přepínání jednotlivých stupňů. Ohromný zátah při předjíždění je naprosto plynulý.

Docela úsporný
Trasu Praha – Český Krumlov vedoucí částečně po dálnici jsme v mercedesu absolvovali s průměrnou spotřebou 7,6 l. Zpět se spotřeba snížila na hodnotu 6,8 l, přičemž trasa v obou případech zahrnovala patnáctikilometrový úsek hlavním městem. Zpáteční jízda také zdlouhavý průjezd v koloně mezi Čimelicemi a nájezdem na dálnici u Příbrami. Plynulé jízdě nepřál ani hustý provoz v Českých Budějovicích. Pokud jsme se pohybovali výlučně po Praze, spotřeba se pohybovala kolem deseti litrů. Na auto s tak dynamickými schopnostmi to není špatné vysvědčení.

Pohon 4x4 jsme neměli možnost prověřit v podmínkách, pro které je především určený, tedy na sněhu. O systému 4 Matic se v tiskových materiálech praví: „Vzájemnou inteligentní interakcí s elektronickým programem stability ESP, regulací prokluzu při akceleraci (ASR) a 4ETS (systém elektronického řízení prokluzu specifický pro 4MATIC), zlepšuje jak směrovou stabilitu, tak i trakci - především tam, kde není stav vozovky ideální. Systém elektronického řízení prokluzu 4ETS je vyladěn pro modely 4MATIC podle specifických požadavků systému pohonu všech kol a automaticky dodává nejvíce síly těm kolům, které disponují nejvyšší úrovní adheze.“ Vcelku vyčerpávající a výstižné. Je třeba dodat, že zmíněné systémy jsou součástí standardní výbavy.

Nakládáme
Jízdní vlastnosti i precizní a příjemný interiér nás přesvědčili, že model C oprávněně patří k prémiové značce. Jenže od kombíku se čeká přinejmenším uspokojivě velký zavazadlový prostor. Základní objem zavazadelníku pojme 485 l, po sklopení zadních dělených opěradel (2:1) získáme až 1500 l. Dělené sklápění je však možné pouze v případě, že je pouzdro roletky rozepřené napříč zavazadelníkem. Potom můžeme sklopit pravé zadní opěradlo (tedy menší díl) a roletka přitom růstává na svém původním místě. Vytvoří se tunel vhodný například pro lyže. Roletku však nelze samostatně vyjmout, je totiž pevně připevněná k levému, tedy většímu dílu opěradel. Když jsme převáželi horské kolo, řešením bylo sklopit celou „soustavu“ opěradel pevně spojených s roletkou. Vytvořila se tak velká a téměř rovná ložná plocha.

Typický majitel?
Pro koho je Mercedes-Benz C 250 CDI Combi 4Matic určený především? Otázka těžká není, ale odpovědět na ni je už složitější. Kombíky si pořízují především rodiny s dětmi převážející množství zavazadel na chaty, chalupy či na dovolenou. Jenže auto za více než milion korun není typické rodinné vozidlo české rodiny. Dynamické jízdní výkony dané pružným agregátem 250 CDI a také vynikající 7-mi stupňovou převodovkou směřují „kombík C - 4Matic“ ke sportovně laděným motoristům. S dost uspokojivým finančním zázemím! Navíc takovým, kteří nepotřebují dávat na odiv své hobby okázalou rudou barvou nějakého dvoumístného sporťáčku, ale podstatnější je pro ně skutečný výkon a schopnosti vozu. Také velikost jeho kufru. Pohon 4x4 prozrazuje zálibu majitele ve sportech bližších horským velikánům než nudnému písku mořských pláží. Profil potenciálního majitele kombíku C250 CDI 4Matic se začíná rýsovat. Mohl by to být pětatřicátník vyznávající sporty v přírodě, který často převáží v zimě lyže, v létě kola či jiné sportovní náčiní. Právě si pořídil rodinu, ale svých zálib se nehodlá vzdát. Jednou z nich je rychlá jízda. Rodinka se nesmí vyděsit, když si to s tatínkem pohasí po (německé) dálnici rychlostí přes 230 km/h. Musí ji přesvědčit, že má volant pevně v rukou. S vozem, jakým je testované kombi, by to neměl být problém. Auto mu svými vlastnostmi pomůže. Ať už si tento mercedes pořídí kdokoli, pořídí si skvělé auto! Poměrně nenápadné, ale s potenciálem silniční „rakety“.

Nejsilnější stránky:
Jistý podvozek
Neutrální chování v zatáčkách bez náklonů
Pružný a vcelku úsporný turbodiesel 250 CDI
Příjemný interiér
Kvalitní materiály i jejich zpracování

Nejslabší stránky:
Průměrný prostor pro nohy na zadních sedadlech

Technické údaje Mercedes-Benz C250 CDI 4Matic kombi
Motor: vznětový čtyřválec
Objem motoru: 2143 ccm
Výkon:  150kW/205k/4200 ot./min.
Točivý moment max.: 500Nm/1600-1800 ot./min.
Max. rychlost:  237 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,4s
Spotřeba - kombin.:  5,5 l/100 km
Spotřeba - město:   6,7 l/100 km
Spotřeba - mimo město:   4,8 l/100 km
Objem pal. nádrže:   66 l
Délka/šířka/výška: 4596/1770/1459 mm
Rozvor: 2760 mm
Zavazadelník: 485-1500 l
Pohotovostní/užitečná hmotnost: 1665/540 kg
Základní cena test. modelu: 1 083.600 Kč
Cena modelu od: 866.400 Kč (C180)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Manfred Strnad (text a foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

849 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

729 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč