Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT - řízení je radost

vloženo

Mazdě se v Česku poslední roky příliš nedařilo, což se změnilo s příchodem nové generace modelů nesoucích se v duchu Skyactiv. Důkazem může být již dvakrát testovaná Mazda CX-5, která do dnešního testu přijela v nejzajímavější verzi s benzínovým dvoulitrem ve spojení s manuální šestirychlostní převodovkou a pohonem všech kol AWD.

Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Příkladná ergonomie
Pracoviště řidiče vyniká příkladnou ergonomií. Řidič nalezne ideální pozici za volantem velmi snadno. Kožený volant je standardem od druhého stupně výbavy, skvěle padne do rukou a pomocí dobře rozvržených tlačítek se pohodlně ovládá celá řada věcí. Přístroje v kapličce za volantem jsou přehledné a dobře čitelné. Navigaci společně s audiosoustavou lze ovládat pomocí joysticku umístěného na středovém tunelu vedle řadící páky, což je praktické a rychlé. Bohužel zamrzí nastavení audiosystému, který po každém opětovném startu hraje skladby z USB disku vždy od začátku.

Pravidelný zavazadelník
Zavazadelník pojme 503 litrů zavazadel, což je o 48 litrů více než u modelu CX-7 (přesto tato hodnota patří k pouze dobrému průměru). Zavazadelník má pravidelný tvar a je dobře využitelný (mezi podběhy je k dispozici využitelná šířka 105 cm). Základní provedení má opěradla dělená ve dvou nestejně velkých dílech v poměru 60:40 (od druhého stupně výbavy Challenge je možné velmi jednoduše sklápět zadní sedadla rozdělená na tři díly v poměru 40:20:40, přičemž s každým lze pracovat samostatně.). Sedadla lze sklopit jedním pohybem (zatažením za páku). Po sklopení vzniká téměř rovná ložná plocha. Velmi praktickým řešením usnadňující nakládání a vykládání věcí je možnost přichycení rolety na páté dveře a její automatické vyklopení po jejich otevření. Jediným nedostatkem jsou páté dveře vyklápějící se v nedostatečném úhlu (do výšky jen 183 cm nad vozovkou).

Vlastní cestou
Pod kapotou Mazdy CX-5 je možné mít dvojici nových pohonných jednotek (dvojitě přeplňovaný diesel 2.2 Skyactiv-D/110 kW nebo atmosférický zážehový dvoulitr Skyactiv-G/121 kW, který jsme již jednou otestovali ve verzi s automatickou převodovkou. Dnes se na tento čtyřválec podíváme ve spojení s manuálním šestikvaltem a pohonem všech kol AWD. Dvoulitr dosahuje výkonu 118 kW při 6.000 ot./min. a maximálního točivého momentu 208 Nm při 4.000 ot./min. To stačí na maximálku 197 km/h a zrychlení na stovku za 10,5 s. Podle údajů výrobce si má testovaná kombinace říkat v kombinovaném provozu o příděl 6,6 l/100 km. My jezdili za 6,9 l/100 km.

V praxi zážehový dvoulitr potěší příkladným kultivovaným a hladkým chodem, přičemž při jízdě je dostatečně pružný. Například šestý rychlostní stupeň můžete zařadit při jízdě po městě na padesátce. Na dálnici pak zařazená šestka znamená při 130 km/h necelé 3.000 ot./min., což je velmi příjemná hodnota. Pro ostřejší jízdu je nutné motor více vytáčet, ale věřte, že Vás to bude bavit.  Řazení je špičkové a zvuk motoru líbivý a navíc ve vyšších otáčkách získává slušné zabarvení. Pro běžné jízdy je výkon i při plném obsazení dostatečný. Na rychlé předjetí je nutné podřadit a motor pořádně roztočit (v pohodě můžete využívat otáčky v rozmezí 1.000-6.500 ot./min.). V celém spektru použitelných otáček motor zrychluje vcelku lineárně, až v druhé polovině otáček je akcelerace výraznější, jelikož nejvíce výkonu je dostupného těsně před červeným polem. Na dálnici není problém udržovat velmi přijemných 150 km/h. Jen při ještě vyšších rychlostech, je nutné počítat s omezenou dynamikou.

Hravá a nezáludná
Mazda si vždy zakládala na příkladné ovladatelnosti svých aut a skvělém řízením, které vtáhne řidiče do děje. V případě nových modelů vybavených technologickým balíčkem Skyactive to platí dvojnásobně. Mazda postavila kompaktní SUV, které svým jízdním projevem deklasuje konkurenci. Základní verze CX-5 s dvoulitrem pod kapotou a šestirychlostním manuálem jezdí nadpozemky lehce (stejně tak se uvádí i do pohybu). Hmotnost přesahující lehce 1,5 tuny jakoby neexistovala. Vůz působí lehkých dojmem a stejně tak se chová v zatáčkách. CX-5 ráda mění směr jízdy, je obratná, stabilní a hlavně nezáludná, k čemuž přispívá dobře nastavené řízení, které včas informuje o možném problému se ztrátou adheze. Není ji cizí ani značná dávka zábavnosti a hravosti. Podvozek potěší pevností a na Mazdu

Dobrá koupě
Mazda CX-5 vybavená motorem 2.0 Skyactiv-G/121 kW a šestirychlostní manuální převodovkou s pohonem předních kol startuje na ceně 499.900 Kč v základní výbavě Emotion. Za verzi s pohonem všech kol AWD zaplatíte minimálně 656.900 Kč, za testovanou verzi ve výbavě Attraction pak 702.900 Kč. Pokud nejezdíte hodně dlouhé štreky, doporučujeme sáhnout po testované benzínové verzi, oproti dieselové variantě ušetříte nemalých 50.000 Kč. Nevyužijete-li pohon všech kol, cena spadne o dalších 50.000 Kč.

(plusy)
pružnost a kultivovanost motoru
lehkost ovládání
povedený design karoserie
podvozek (čitelnost, ovladatelnost, nezáludnost)
přesné řazení
ergonomie
zavazadelník (pravidelné tvary, jednoduché sklápění sedadel)
bohatá bezpečnostní výbava

(mínusy)
méně prostoru na zadních sedadlech
malý výběr motorů
horší boční vedení sedadel
Technické údaje Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1998 ccm
Výkon:  118kW(160k)/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 208Nm/4000 ot./min.
Max. rychlost:  197 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,5 s
Spotřeba - kombin.: 6,6 l/100 km
Spotřeba - město: 8,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  5,8 l /100 km
Objem pal. nádrže:   58 l
Délka/šířka/výška: 4555/1710/1840 mm
Rozvor: 2700 mm
Zavazadelník: 503/1620 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1563/2000 kg
Základní cena: 499.900 Kč (2.0/121 kW, Emotion)
Cena test modelu od: 702.900 Kč (2.0/121 kW, AWD, 6MT, Attraction )

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Mazda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost Fotografie k článku Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6MT -  řízení je radost
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

27.02.2017
Test: Opel Mokka X 1.4 Turbo je skvělá, kdyby tolik nežrala
25.02.2017
Seat Leon Cupra 300 - tři karoserie, více síly a moderní techniky
24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi