Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres

vloženo

Aby Mazda 6 udržela krok s nejnovějšími konkurenty ve střední třídě, musela projít modernizací a dostat variantu s pohonem všech kol spojenou s dieselem. A nás zajímalo, jak se tato kombinace japonské automobilce povedla.

Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres

Usnout na vavřínech ve střední třídě znamená pohromu. V Japonsku si jsou toho vědomi a v polovině výrobního cyklu podrobili šestkový model řadě vylepšení. Hlavní změnou je možnost volby verze s pohonem všech kol. Střední třídě vládne aktuálně Volkswagen s novým Passatem, Ford s Mondeem a Škoda se Superbem. Aby Mazda nezapadla do zapomění, musela přijít s pohonem všech kol. Obstát v tomto segmentu není příliš jednoduché, což se ukázalo na jinak povedené Hondě Accord.


Krasavice se drží při zemi
U japonské automobilky aktuálně vládne směr „kodo“, což v japonštině znamená „duše v pohybu“. K nízké stavbě karoserie nemáme závažnější připomínku. Zejména příď působí po faceliftu dravěji až agresivně. Jelikož sedan s dlouhým rozvorem (2 830 mm) jsme již v redakční garáži měli, je na čase se podívat na verzi kombi (2 750 mm), která je pro české rodiny neustále něco stěhujícího, zajímavější volbou.



Prostorný avšak pocitově stísněný interiér
Na předních sedadlech najde řidič i spolujezdec dostatek místa ve všech směrech. Sedáky i opěradla poskytují dostatečné pohodlí i na delších cestách. U štíhlé středové konzole nehrozí otlačení kolene pravé nohy řidiče. Oproti předchozí generaci vynikají zadní sedadla výrazně delšími sedáky a opěradly. Na zadních sedadlech nebude dvojice cestujících strádat (sedan nabídne více podélného místa, kombi zase nemá svažující střechu).

Šestka uveze vzadu tři dospělé, ovšem při zachování dostatečného komfortu lze mluvit pouze o dvou cestujících, které rozmazlují vlastní výdechy ventilace nebo široká středová loketní opěrka. V případě potřeby lze opěradla jednoduše sklápět, čímž vzniká rovná ložná plocha. Plusem je, že není potřeba vyndávat hlavové opěrky.



Celková kvalita obkladových materiálů i jejich zpracování je na vysoké úrovni a milovníci měkčených plastů si přijdou na své. Přístup do vozu je díky širokým dveřím pohodlný, ve výplních se však zapomnělo na odkládací schránky. Jsou zde jen otvory pro láhve. Jediným využitelným odkladovým místem tak zůstává polička před madlem řadící páky nebo schránka pod loketní opěrkou. Jinak po stánce ergonomie nelze mít závažnější připomínku.

Pracoviště řidiče je přehledné a uspořádané do logických celků. Přístrojový štít s trojicí kruhových ukazatelů je dobře čitelný. Vlevo nalezneme otáčkoměr, uprostřed rychloměr s počítadly ujetých kilometrů a vpravo displej palubního počítače. Na neprohřátý motor upozorňuje jen modrá kontrolka. Trochu cviku vyžaduje multimediální systém a ovládání navigace. Palubní deska působí trochu zavalitěji, jako by se tlačila na cestující, přesto místo pasažérům neubírá.

Čtyřválec dovoluje plachtit dvoustovkou
Naftový čtyřválec o objemu 2,2 litru naladěný na poměrně skromný výkon 110 kW (150 koní) poskytuje dostatek pružnosti a přináší lineární přísun výkonu. Přestože je k dispozici i silnější varianta o výkonu 129 kW (175 koní), námi testová slabší verze bohatě postačí. Odezva na plynový pedál je příjemně mechanická a v praxi lze jezdit klidně za udávaných pět litrů na sto kilometrů. Rychlejší přesuny pak znamenají průměrnou spotřebu kolem šesti litrů a velmi rychlé dálniční lety pak zvednou spotřebu o další litr. My Mazdu vůbec nešetřili a jezdili v průměru za 6,4 l/100 km, což je vzhledem k dosahovaným rychlostem výtečný výsledek. Pokud pojedete v Německu na dálnici kolem 150 km/h, bude si šestka žádat 6,3 l/100 km, což je naprosto úžasné. Jízda ustálenou devadesátkou pak znamená konzumaci 4,2 l/100 km.



Samotný vznětový čtyřválec by však mohl být o chlup tižší, zejména po startu. Vyšší zdvihový objem poskytuje již od 1 250 otáček slušný zátah. Po překročení hranice 1 500 otáček je dynamika velmi solidní a zrychlení velmi plynulé. Až do rychlosti 180 km/h diesel poskytuje dostatek síly a pružnosti. Při dálniční stotřicítce agregát točí na šestku necelých 2 500 ot./min., což je velmi příjemné.

Komfortní i zábavný
Podvozek zkoušeného vozu Mazda 6 Wagon je zdařilým kompromisem mezi komfortem a stabilitou při ostřejší jízdě. Řízení patří k tomu lepšímu, co ve střední třídě dnes seženete. Na rovném asfaltu má řidič dostatek informací od předních kol, posilovač řízení se Mazdě podařilo skvěle odladit. To samé platí o maximálně přesném řazení s pevně vymezenými dráhami. S modernizací vymizela páka ruční brzdy, je tak nutné se spokojit pouze s tlačítkem.



Mazda 6 Wagon jezdí skvěle. Pohon 4x4 vylepšuje trakci a zabraňuje ztrátě adheze. Stabilizace zasahuje jemně a spíše preventivně. Dokáže méně zkušeným řidičům slušně pomáhat a předcházet závažnějším problémům. Pokud ji vypnete, i za hranicí pískajících pneumatik, které vzdávají boj s asfaltem, je vůz na hraně skvěle řiditelný a hlavně není záludný. Pohon všech kol dovoluje v ostrých zatáčkách mírně se zklouznout. Stačí přidat plyn a vůz následuje pokyny volantu.

Se zkoušenou Mazdou se nám dobře jezdilo po městě i mimo město. Největší překvapení však přichystala na dálnici, kde i při rychlostech kolem 180 km/h je maximálně stabilní a podvozek navozuje dojem, že vlastně tak rychle nejedete. V kabině v uvedených rychlostech panuje klid, diesel točí stále příjemné otáčky a podvozek je stále těžce nad věcí. To platí i při rychlých změnách směru. Stabilita je až obdivuhodná. Nízká stavba karoserie tento vůz předurčuje pro rychlé a pohodlné přesuny po Německu při velmi zajímavé spotřebě paliva.

Cenou neohromí, výbavou ano
Mazda 6 Wagon stojí stejně jako sedan, což může přijít někomu nevýhodné, ale sedan je vlastně úplně jiný vůz s delším rozvorem. Levněji však koupíte sedan, který je dostupný v základní výbavě Emotion za 569 900 Kč, kdežto kombi až od druhého stupně Challenge za cenu od 659 900 Kč. V obou případech vozy pohání benzínový dvoulitr Skyactiv-G s výkonem 107 kW spojený s manuální převodovkou. V námi testované třetí výbavě Attraction přijde benzínový dvoulitr ve verzi sedan i kombi shodně na 699 900 Kč. Diesely startují na ceně 709 900 Kč ve spojení s manuální převodovkou. Pohon všech kol je dostupný pouze v karosářské variantě kombi a jen s dieselem 2.2 Skyactiv-D. Slabší testovaná verze spojená s manuální šestirychlostní převodovkou tak přijde na 804 900 Kč, kdežto automatickou převodovku získáte pouze ve spojení s nejvyšší výbavou Revolution TOP a silnější verzí dva-dvojky Skyactiv-D. Cena se pak vyšplhá na 942 900 Kč. Proto se námi testovaná varianta jeví jako nejschůdnější. Nežádáte-li pohon všech kol, ušetříte v našem případě 55 000 Kč.



Dobře našlápnuto
O dieselové Mazdě jsme před 2 roky psali, že ji chybí vyhraněnost. To se však s příchodem pohonu všech kol, agresivnější vizáží a modernizací změnilo. Testovaná šestka dává smysl. Hodí se pro zdolávání dlouhých tratí, přičemž jezdí vcelku úsporně. V zimě s ní nebude problém bezpečně dojet na chalupu či do lyžařského střediska.

Když to shrneme, na celém autě nás rozčilovala pouze loketní opěrka, která nedokázala podepřít ruku (loket), což je zejména při zdolávání dlouhých cest vcelku nepříjemné. K dokonalosti bychom si představili lépe utlumený zvuk dieselového agregátu. Ten se občas projevoval klapáním, jako když chybí motorový olej. Další zbytečný nedostatek je povrzávání plastů v kabině. Tím však výčet drobných negativ končí.



Mazda 6 Wagon je pro evropské zákazníky pravým automobilem, který ničím zářivě neoslní, ale ve všech ohledech si vede velmi dobře. Umí tak být dálničním managerským expressem, který se dokáže bez mrknutí oka pohybovat v rychlostech kolem 180 km/h. Stejně tak dokáže být dobrým parťákem během dovolené u moře či na horách.

(plusy)
design
agilní podvozek
nízká hmotnost
nízká hlučnost
praktický zavazadelník
jednoduché sklápění sedadel
spotřeba paliva při rychlé jízdě
posed za volantem
jistota na dálnici

(mínusy)
omezené možnosti individualizace a kombinace
loketní opěrka příliš vzadu
systém i-Stop s pohonem všech kol
menší objem palivové nádrže (52 litrů proti 62 l)


Petr Šikl (text)+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Mazda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres Fotografie k článku Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.09.2017
Test ojetiny: Ford Fusion - bratr Fiesty je stále v kurzu
20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek
09.09.2017
BMW Concept X7 iPerformance - obrovské ledviny a futuristický interiér
08.09.2017
Test ojetiny: Citroën C5 – levný kočár
07.09.2017
Opel Insignia dostane BiTurbo diesel s výkonem 210 koní
06.09.2017
Nový Nissan Leaf se chlubí dojezdem až 378 km na jedno nabití
05.09.2017
Test: Hyundai Santa Fe 2.4 GDi - doopravdy ho chcete?
01.09.2017
Na nové Suzuki Swift čtvrt milionu nestačí, ale může mít pohon 4x4
31.08.2017
Test ojetiny: Hyundai i10 - ve městě jako ryba ve vodě
30.08.2017
Zbrusu nová Dacia Duster bude na oko pořád stejná
27.08.2017
Volkswagen T-Roc – nové SUV s pohonem 4x4 a velkým batohem